Permalänk

tumme upp

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ryssparanoia. Anledningen till att det återinförs är rätt löjlig, men det var ännu dummare att ta bort värnplikten i första läget.

Har du själv gjort värnplikten?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag tycker värnplikten är bra om den införs igen, visst var jag inte direkt motiverad att göra den på min tid då var det ju allmänvärnplikt men i efterhand så var det nog nyttigt för mig att ta ansvar och få ansvar vilket många yngre idag saknar just ansvarsbiten i sitt liv då de är curlade av föräldrarna och kan fan inte ens knyta skorna eller bre mackor hemma eller ta sig till en träning eller liknande själv utan att få skjuts av stressade föräldrar.
Sen var det riktigt roligt som man hade bitvis, man var tvungen att lära och hitta sin roll i truppen och måna om andra inte bara se till sitt egna först. Lönen var inget vidare tror vi hade ut i handen ~1200:-/månad men vi hade bidrag för lägenheten som man bodde i för då flyttade man hemifrån när man var 18-19år vilket är svårare idag med bostadsbristen osv.
Bara för att man gör värnplikten så innebär det inte att man blir kallad till utlandstjänst den sökte man på min tid om man hade nog bra betyg dvs kan ju vara annat idag.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

När jag var i åldern för värnplikt runt 2004 var det 2 av 70 som faktiskt blev intagna. Om de ska återinföra det så ska det vara på riktigt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen att det behövs.
Själv ångrar jag idag att jag valde att inte göra värnplikt, men livet var annorlunda för 15 år sedan

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk

@NoWin: Haha, precis vad jag tänkte. Det står väl ändå "Hur man gör pojkar av män".

Permalänk
Medlem
Skrivet av xTG!:

Jag tycker verkligen att det behövs.
Själv ångrar jag idag att jag valde att inte göra värnplikt, men livet var annorlunda för 15 år sedan

Jag har en polare som gör GMU nu mot Hemvärnet, 4 månader, han är 31 år. Det är aldrig för sent, han tycker det är skitskoj!

Permalänk
Proffsmoddare

Jag gjorde den och tyckte inte att den lärde mig någonting som jag inte redan fått lära mig av mina föräldrar. Patron ur och bädda sängen är saker som jag inte haft nån större nytta av i arbetslivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Om man bortser från anledningen att den infördes (ryssskräck/paranoia efter USA-propaganda) så tycker jag det är jättebra, disciplin är precis vad som saknas i dagens samhälle.

Men samtidigt är det för sent vi 18-års ålder, disciplinen behövs mycket tidigare, denna rektor är på rätt spår!

http://www.newsner.com/rektorn-inforde-militar-disciplin-pa-s...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Huruvida det behövs av militära skäl har jag ingen aning om, så mycket motstridiga uppgifter. För enskilda individer, framförallt män, tror jag att det kan vara väldigt nyttigt. Förmodligen kommer ADHD diagnoser och dylikt börja minska igen. På ett principiellt plan är jag starkt emot att tvinga människor till någonting överhuvudtaget, allra minst att ta till vapen.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra ide.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är en bra sak och nu när Sverige fått en hel uppsjö välutbildade människor så kommer det inte bli några som helst problem att finansiera detta.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Föredetting
Skrivet av AkUs:

Har du själv gjort värnplikten?

Ramlade in ett brev 2006/7, någonting, där man skulle göra en hälsodeklaration. Var ju pigg och kry, utan oidipuskomplex och så, men sista frågan av runt 20 var "är det viktigt för dig att göra lumpen?" där jag kryssade i ett nej. Någon vecka senare kom det ett brev där det meddelades att jag "tyvärr inte är antagen". Så blev det med det.

Några månader senare fick jag brev från mellersta finlands magistrat också, då blev jag lite mer spak, kan man säga. De ville bara meddela att jag som vedervärdig landsflykting inte behövde inställa mig för allmän militärtjänstgöring (uttalas bäst på finlandssvenska, schänstjööring) då jag är bosatt i ett annat nordiskt land.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Idag vaknade man upp till trevliga nyheter, att de ska rösta på att återinföra värnplikten. Jag tror det går igenom, vi har låtit försvaret förfalla till den grad att även de största motståndarna klagat mindre.

Vad tycker vi?

Bra tycker jag, synd bara att det är så få som måste göra det, förhoppningsvis utökas det hela.

Bra, kan det bli ordning på dagens ungdomar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skäggig legend

Eftersom jag har en blodsjukdom fick jag aldrig göra lumpen kommer inte få jobba under räddnigstjäst/blåljus etc, mina barn kommer få den också så är lite less på det hela...

Hur som haver ser jag detta som (ursäkta) skit bra! Nu mer än någonsin tycker jag att ur uppfostrings perspektiv, att detta är bra. Respekt, ta order och att slöhet bestraffas. Många unga får "participants trofie" Varför då? Du ska bli belönad när du gör någonting bra, gör du någonting dåligt ska du veta vad som var dåligt för att bli bättre. "Du kan bli vad som helst", "du kan göra vad du vill med ditt liv" - pff... Nej, det finns gränser, men jag hjälper absolut dig till att bli det du vill bli, men du kan inte bli astronaut ifall du är förlamad.... Kul att komma ut i livet och få skit för första gången och bli traumatiserad. Nej... Givakt ungdomar!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Jag är ett JW så jag behöver inte gå lumpen =D

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ramlade in ett brev 2006/7, någonting, där man skulle göra en hälsodeklaration. Var ju pigg och kry, utan oidipuskomplex och så, men sista frågan av runt 20 var "är det viktigt för dig att göra lumpen?" där jag kryssade i ett nej. Någon vecka senare kom det ett brev där det meddelades att jag "tyvärr inte är antagen". Så blev det med det.

Några månader senare fick jag brev från mellersta finlands magistrat också, då blev jag lite mer spak, kan man säga. De ville bara meddela att jag som vedervärdig landsflykting inte behövde inställa mig för allmän militärtjänstgöring (uttalas bäst på finlandssvenska, schänstjööring) då jag är bosatt i ett annat nordiskt land.

Du har alltså således inte gjort värnplikten ska jag tolka det som...
Det är ett utmärkt kallbad att lära känna sig själv, sina begränsningar, smärta, glädje, trötthet m.m.
Många personer i dagens curling samhälle hade klarat sig mycket bättre med erfarenheterna ifrån värnplikten...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är löjligt. Det finns så mycket annat det behövs läggas tid och pengar på i dagens samhälle.

Jag gjorde 7,5 månaders värnplikt och det tillförde inget i mitt liv. Jag kunde redan skilja på rätt och fel, vad man får och inte får göra, att respekterar andra människor osv.
Jag tycker det är upp till var förälder att uppfostra sina barn till bättre människor!

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Krav för pojkar och frivilligt för kvinnor tycker jag.
Om inte för att bygga ett försvar så för att få dagens ungdomar att lära sig respekt och ansvarstagande.

Permalänk
Inaktiv

Gillar alla som skriver "då blir det ordning på dagens ungdommar". Vem f*n är det som har skapat dessa? Det är föräldrarna som inte tar ansvar för att uppfostra sina barn. Visst, bra att myndigheter kan styra upp ett par st, men det är väl snarare föräldrarna som bör se över vad de håller på med. I dagsläget får lärarna utskällningar för att varken unge eller förälder bryr sig om att ungen måste visa sina kunskaper för att få betyg.. Eller föräldrarna som går med barnvagn och näsan i mobilen tvärs över gator utan att titta sig för.. Ugh.. Jag skulle snarare säga att det är föräldrarna som behöver gå lumpen och lära sig hur man beter sig, för de har uppenbarligen dåligt inflytande på sina barn.

Permalänk

Jag tycker det är bra, man lär sig mycket om sig själv, och att man orkar mer än man tror när man är trött, frusen och mår skit, man härdas helt enkelt. Lär den yngre generationen att inte vara så jä*la lättkränkta och mesiga...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Gjorde tjänstgöring 87-88 då vi hade ett försvar. Jag tycker inte att den skall återinföras. Jag vet att de saknar folk som vill in i försvaret idag så kanske skulle vi införa allmän mönstring igen för att enklare fånga in folk som vill göra tjänstgöring men någon värnplikt vill jag inte ha tillbaka. Jag ser helst att försvaret minskas än mer. Men vår försvarsindustri behöver ha en satsning på försvaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Allmän värnplikt.

Förutom att det blir väldigt svårt att genomföra rent praktiskt med tanke på att oerhört mycket av den utrustning, fordon och personal som förr fanns inte längre finns och vår regering inte utökar anslagen så är jag väldigt positiv till detta.

Tror väldigt många av dagens ungdomar skulle mått väldigt bra av att veta litet hut och inte bli så jävla kränkta av allt.

Jag ser insidan av firman varje dag och vet hur det fungerar och hur det har fungerat tidigare, det behövs mycket mer personal och resurser om vi ska kunna bedriva någon sorts värnplikt/militär utbildning värd namnet. Jag hoppas politikerna förstår vad som krävs för att genomföra detta.

Jag kan säga att stå och skrika om att du är kränkt när ett befäl står och skäller ut plutonen kommer man inte så långt med. Stå upp, ta skiten och gå vidare. Fler som hade behövt lära sig det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Utifrån egen erfarenhet så bör värnplikt inte återinföras. Det var tio bortkastade månader i mitt liv där jag istället kunde ha gjort något produktivt istället, och det är inte rimligt i en demokrati att man frihetsberövar människor mot sin vilja i 7.5-15 månader som det var tidigare. Och ersättningen per månad? Under 1500:- under sent 90-tal. Det militära brukade påstå att de gjorde män av pojkar, min erfarenhet är att de gjorde pojkar till ännu större pojkar i den unkna machomiljö som rådde. Som exempel kan nämnas att befäl använde uttryck som fittglans/knullglans för att beskriva hur välputsade kängor skulle se ut....

Skrivet av biorrith:

Helt rätt! Krav för pojkar och frivilligt för kvinnor tycker jag.
Om inte för att bygga ett försvar så för att få dagens ungdomar att lära sig respekt och ansvarstagande.

Om det nu skall vara ett tvång så skall det självklart gälla oavsett kön. Varför skall bara män behöva tvingas dö för att försvara sitt land?

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Helt rätt! Krav för pojkar och frivilligt för kvinnor tycker jag.
Om inte för att bygga ett försvar så för att få dagens ungdomar att lära sig respekt och ansvarstagande.

Varför skulle det vara frivilligt för kvinnor/flickor? Har vi jämställdhet mellan könen så har vi, kan inte bara gälla saker som anses positiva. Dessutom sänder det ju ett konstigt budskap till de pojkar som blir tvingade att göra något som tjejerna får välja avstå från om inte ens system som värnplikten behandlar könen lika.

Permalänk
Medlem

Jag är positivt till att fler gör "lumpen" och tror även att det militära många gånger kan bistå samhället assistans och hjälp vid kriser utanför krigstid.
Och det är en bra erfarenhet.
Skulle jag anställa någon så tycker jag militärtjänst betyder en del i en persons CV och säger en del om personen.

Permalänk
Medlem

Om vi ska ha värnplikt så bör den vara allmän och omfatta båda könen. Är det någon som tycker att man inte kan tvinga tjejer till det så är det det bara att titta på Israel för där fungerar det alldeles utmärkt. Är det någon som tycker att pengar inte finns så kan man ju titta på hur Finland har löst sitt försvar. Fast det känns nog jobbigt för politikerna att erkänna att JAS är onödigt dyrt och att super pumor inte är så jävla användbart och kostnadseffektivt att försvara Sverige med. Fast det är ju klart att stridsvagnar och artilleri inte går att skicka iväg på prestigefyllda utlandsuppdrag.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det pratas mycket om hur mycket en kvinna "förlorar" när hon är gravid. Själv gjorde jag lumpen i 15 månader och fick runt 31 kronor om dagen i ersättning för detta. Detta var dessutom under hot om fängelse, till skillnad från en graviditet som är valfri.

Hur mycket har inte Sveriges män förlorat både i reell inkomst samt att de hamnar ett år efter i karriären?

Med tanke på att förr (före ca 1990) så gjorde i princip alla män värnplikt, så var det ingen som hamnade direkt efter i karriären jämfört med någon annan.

Permalänk
Medlem

På det hela taget tycker jag det är en bra idé att återinföra den. Sverige består mestadels av skog, och gerillakrigföring torde vara det absolut effektivaste sättet att försvara landet. Kan inte se några nackdelar i att större delen av den stridsdugliga befolkningen också har ett hum om hur man går tillväga med den saken. För att inte tala om militärutbildningens potentiella värde vid kriser i fredstid.

Utöver det behövs i alla fall någon samhällsinstutition med en no nonsense-approach till saker, det säger ju exempelvis sig själv att genusperspektiv, HBTQ-certifiering och liknande trams inte har någon plats i en instans med uppdraget att med begränsad budget utbilda dugliga soldater, och att det helt enkelt inte fungerar att vara kränkt.

Jag var väl efter fullgjord militärtjänst inte alls lika övertygad som min samtid om dess karaktärsdanande effekter, att den gjorde män av pojkarna, då jag själv lyckades undgå den metamorfosen, men idag undrar jag om den inte kunde kunde ha positiva effekter ur det perspektivet också. Många skulle må bra av ett år utan curling innan de kommer ut i vuxenlivet, ett år då kollektivet sätts före individen, och gnäll inte är ett fungerande verktyg för att få sin vilja igenom.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra, och det är ännu bättre att den kommer omfatta killar såväl som tjejer.

Jag gjorde lumpen 2003-2004.

Mina erfarenheter är väldigt positiva. Ja det är jobbigt, Ja det är tungt, Ja det är psykiskt påfrestande, Ja det är tråkigt ibland, Ja det är skit att bli tvingad till saker och ting, Ja du är inte en individ, du är ett kollektiv, en i mängden, en gruppmedlem.

Vet du vad? Det är så det ska vara. Det är enda sättet du kommer lära dig att respektera dina kamrater, ta ansvar, bygga rutiner, jobba i grupp, hjälpa varandra i svåra stunder, bli hjälpt, vara tacksam, och framförallt så bygga ett jädra självförtroende.

Du kommer gå ur lumpen men en stolthet att klarat av det, en vetskap om att du klarar så jädra mkt mer än du trodde du klarade av, samt en tacksamhet till dina kamrater och en vilja att visa respekt mot andra medmänniskor.

Jag såg kamrater inte palla med och blivit hemskickade, men jag har också sett kamrater med taskig inställning, blivit ditdragna av polis, visat noll respekt och försökt spotta och snacka skit mot befäl. Vid slutet av lumpen, var dessa invidivder de bästa i plutonen, de som fick bäst betyg i alla kategorier. För när de väl insåg att det hjälper inte att vara en rebell, så ändrade de attityd, och alla den energi de lagt på att vara emot allting, blev vänt mot att göra ett bra arbete och hjälpa sina kamrater.

Vill också tillägga att det är för landets säkerhet som det införs lumpen, inte bara samhällsnytta för framtiden.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv