Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

har inte hunnit att titta än men:

https://youtu.be/O2zyjSqPAFs

Sweet att det går att använda am3 mounting!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Proshop kan jag rekommendera, köpt allt från CPU, moderkort till skärmar från dem. Snabb leverans (beställde stickorna i min signatur i Onsdags, kan hämta ut dem på posten idag). Har även RMA:t grejer och det gick smidigt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Hittade detta på Videocardz, Verkar som ram hastigheten kan bli lite begränsat till en början.

"Also speaking about the memory support, because that is still a concern of many, here’s a statement from ASUS published by Gibbo from OCUK:

I’ve decided to provide some recommendations on DDR4 limitations concerning AM4 currently.

As it stands the AMD code has restricted RAM tuning options which means many RAM kits at launch will not be compatible. This is the same for our competitors also.
What we recommend is the following:
If fully populating a system with 4 DIMMs (2DPC), use memory up to a max of 2400MHz.
If using 1DPC (2 DIMMs) ensure they are installed in A2/B2 and use memory up to max of 3200MHz.

The indication I have received from HQ is that AMD has focused all their efforts on CPU performance so far and will release updated code in 1~2 months when we expect improved DDR4 compatibility and performance.”
In short if filling all 4 DIMM’s set your speed to 2400MHz and work up from there.
If using 2 DIMM’s put them in the A2/B2 slots and a max of 3200MHz should be possible.

In our testing only the Crosshair board achieved 3000-3200MHz, the others were in the 2400-2666MHz range.

BIOS updates will come!"

Kanske bäst att börja med ett 2x16GB kit på 3200 MHz för att sen när biosuppdateringarna är klara köpa två till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

proshop har i alla fall en hel del asrock. Huruvuda dom är bra eller dåliga får nån annan tala om. Har ingen aning.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Asrock har väl tappat lite fotfäste på den svenska marknaden som jag förstått det.

Så det ser ju inte ljust ut. Alternativen är väl Proshop och Caseking.

Slängde iväg en fråga till Proshop också tidigare, men de har inte svarat än.
Frågade även Dustin och de svarade typ "kanske, kanske inte, men jag vet ej".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

@marcusOCZ: Proshop kan jag rekommendera, köpt allt från CPU, moderkort till skärmar från dem. Snabb leverans (beställde stickorna i min signatur i Onsdags, kan hämta ut dem på posten idag). Har även RMA:t grejer och det gick smidigt.

Kan ochså rekommendera de, köpt det mesta där och oftast grejjerna dagen efter om man beställer vettig tid dagen innan.

Permalänk
Medlem

E lite oroad av att AMD verkar(om ryktet stämmer) har problem med vrm på de billigare moderkort. AMD mobos ska ju vara bra mycket billigare att tillverka än intel, så varför inte lägga lite krut på vrm. Kommer la bara sluta med samma problem som med am2/am3 mobos hade med vrm som smäller stup i kvarten

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Kanske bäst att börja med ett 2x16GB kit på 3200 MHz för att sen när biosuppdateringarna är klara köpa två till.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag passade på att plocka Corsair Vengeance Black LPX 32GB (2x16GB) / 3200Hz (CMK32GX4M2B3200C16) från webhallens fyndvara sida för 2400 i morse så jag känner mig nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

E lite oroad av att AMD verkar(om ryktet stämmer) har problem med vrm på de billigare moderkort. AMD mobos ska ju vara bra mycket billigare att tillverka än intel, så varför inte lägga lite krut på vrm. Kommer la bara sluta med samma problem som med am2/am3 mobos hade med vrm som smäller stup i kvarten

Fast man kanske inte ska para en R7 med och klocka satan på de billigaste b350 bordet man kan hitta? Fast det är klart om man gillar doften av bränd elektronik så... Om man vill pusha saker utanför specifikation så kanske man måste tänka till lite på vad som påverkas av att göra det och se till att man har lite marginaler att ta av. Enklaste lösningen, köp moderkort med tillräcklig spänningsdel, det är ju inte som att någon tvingar en att skaffa billigaste skiten möjligt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hade redan läst den och bara undrar när någon skulle posta den här.

Någon har i så fall gjort fel. Jämför dessa resultat, framförallt lägsta FPS mot vad SweClockers fick i sitt i7-7700K test. SweClockers har i flera fall testat samma titlar, så varför skiljer sig resultaten så pass?

Och i så fall har även TechReport gjort någon tabbe, där mäter man en rad saker kring timings och i7-7700K har bättre frame-times än i7-6950X i alla lägen utom ett, Crysis 3.

En sak som möjligen kan förklara TechReports resultat är att man kör med väldigt högt klockat RAM, verkar som Skylake svara bättre på det än tidigare generationer. Men det förklarar inte SweClockers resultat då de kör med högsta officiellt stödda minneshastighet (2400MT för Kaby Lake).

Ser man på listan med olika spel så varierar de för sju olika studier av GTA V. Frågan är varför.

Här de sju jämförelser jag hittat. Först fyra som visar att GTA V ökar mer med kärnor och sedan tre som visar att frekvensstarka cpuer vinner. (Jag har dolt dem för att de inte skall ta så stor plats.)

Jag misstänker att det här spelet ligger på gränsen, "break even" vilket gör att kringliggande hårdvara påverkar.

1 hardwarecanucks

Dold text

2 sweclockers

Dold text

3 eurogamer

4 nordichardware 1

Dold text

5 techreport

Dold text

6 legitreviews

Dold text

7 nordichardware 2

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Ser man på listan med olika spel så varierar de för sju olika studier av GTA V. Frågan är varför.

Här de sju jämförelser jag hittat. Först fyra som visar att GTA V ökar mer med kärnor och sedan tre som visar att frekvensstarka cpuer vinner. (Jag har dolt dem för att de inte skall ta så stor plats.)

Jag misstänker att det här spelet ligger på gränsen, "break even" vilket gör att kringliggande hårdvara påverkar.

1 hardwarecanucks

2 sweclockers

3 eurogamer

4 nordichardware 1

5 techreport

6 legitreviews

7 nordichardware 2

För att sammanfatta ovan: i genomsnittlig FPS skiljer det ett avrundningsfel. För lägsta FPS vinner 7700K, eller?

(Nordic Hardware mäter ju lägsta FPS på ett totalt meningslöst sätt, man måste ha ett lågpassfilter)?

Och då pratar vi genomsnittlig FPS när de flesta använder GTX 1080 / Titan X i 1920x1080. För spel med rimliga grafikinställningar är GPUn i praktiken alltid flaskhals för vilken genomsnittlig FPS man får, det enda som eventuellt spelar roll är varians och lägsta FPS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

ska man överklocka 8 kärnor gäller det att köpa rejäla grejor.

Något man har lärt sig genom åren är att aldrig snåla när det gäller moderkort och nätagg. Det svider till i plånboken just då, men man slipper många irriterande problem längre fram.

https://forums.overclockers.co.uk/posts/30537520

En av de som jobbar på ocuk:
"Low end boards vrm is causing throttle issues so I suggest those wanting to buy for performance get a suitable board. Asus crosshair or similar."

Visst, han kanske vill sälja fler high end-mobos, men det låter ju inte så lovande.

Permalänk
Inaktiv

Inte värt att lägga dubbla pengarna på ett moderkort för att kunna överklocka ynka 100-200mhz extra dock. Det blir inte mycket prestanda per krona alls, och den sista lilla överklockningen drar upp strömförbrukningen mer än de flesta skulle tycka är acceptabelt.

Permalänk
Medlem

@anon78208:
Sant, själv skulle jag vilja ha fläktar som kan gå att OC'a
Då kanske man skulle kunna pressa upp CPU'n (3770K) i 5 GHz bara för att skryta.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Något man har lärt sig genom åren är att aldrig snåla när det gäller moderkort och nätagg. Det svider till i plånboken just då, men man slipper många irriterande problem längre fram.

https://forums.overclockers.co.uk/posts/30537520

En av de som jobbar på ocuk:
"Low end boards vrm is causing throttle issues so I suggest those wanting to buy for performance get a suitable board. Asus crosshair or similar."

Visst, han kanske vill sälja fler high end-mobos, men det låter ju inte så lovande.

Köper man R7 1800x och vill klocka så parar man det av naturliga själ med ett kraftigt moderkort, köper man R5 1400x så kommer man förmodligen inte behöva satsa på de allra dyraste moderkorten även om man nu vill kunna klocka. Behöver man inte klocka alls så har man helt plötsligt ett mycket stort utbud som fungerar oavsett cpu. Man får som kund ett större utbud att välja mellan men också ett eget ansvar i att välja rätt delar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Köper man R7 1800x och vill klocka så parar man det av naturliga själ med ett kraftigt moderkort, köper man R5 1400x så kommer man förmodligen inte behöva satsa på de allra dyraste moderkorten även om man nu vill kunna klocka. Behöver man inte klocka alls så har man helt plötsligt ett mycket stort utbud som fungerar oavsett cpu. Man får som kund ett större utbud att välja mellan men också ett eget ansvar i att välja rätt delar.

Lite av risken med 8 kärnade just att många kanske tar i men finner att de också behöver ett bättre moderkort, också Gibbos bra interaktion med sina kunder för han tjänar ju inte på att rekomendera nåt som inte kanske ger kunden det de trodde de fick.
Inte alla som läser på

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Köper man R7 1800x och vill klocka så parar man det av naturliga själ med ett kraftigt moderkort

Sant. Men många som köper den dyraste CPU:n kanske vill spara en slant och väljer ett billigt B350-kort. Men den kombon skulle jag undvika, även om de inte har tänkt att överklocka. Mitt val föll på ett Crosshair VI och en 1700.

Egentligen är det dumt att förboka utan att ha mer info, men samtidigt ska man väl ha något att göra. Det här kommer inte att bli en smärtfri lansering och det blir säkert en hel del huvudbry. Men efter några bios-uppdateringar brukar det ordna upp sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Inte värt att lägga dubbla pengarna på ett moderkort för att kunna överklocka ynka 100-200mhz extra dock. Det blir inte mycket prestanda per krona alls, och den sista lilla överklockningen drar upp strömförbrukningen mer än de flesta skulle tycka är acceptabelt.

Det är inte värt att lägga pengarna på vattenkylning heller men ändå gör folk det. (Sett till prestanda/krona)
Men vill man ha extremt så får man räkna med att betala för extremt också, man kan inte förvänta sig att betala för skräp men få topp.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inaktiv

Custom loop är obligatoriskt för att kunna utnyttja de extra faserna iallafall, annars har man verkligen slängt pengarna i sjön.

På mitt nuvarande moderkort har jag sex faser, och det räcker för att mata min FX-8350 med mer effekt än min NH-D15 orkar kyla bort med fläktarna på fullt ös.

PRIME X370-PRO hade väl åtta faser om jag inte minns helt fel? Det lär räcka och bli över för de flesta.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade min order från prime pro till crosshair hero. Visst det vart en tusing extra men eftersom ja köpte en 1800x så var det ingen ide att snåla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enigma:

Prestenterats och extrapolerats i tråden tidigare flertalet gånger och varenda video som uppvisats hittills (speciellt från igår) så har Ryzen haft samma eller bättre in-game fps än en 6900K med ITBM3.0 aktiverat (4GHz).

Vad blev det för moderkort?

@Enigma

Har bara bokat 2 cpuer, har jobbat och slitit så har inte hunnit kolla så mycket.
Kommer nog kolla det nu i helgen

Permalänk
Medlem

undrar vad man får för I7 4820K (cooler master 212) + P79X79 samt 16GB DDR3 (1833) när ja ska sälja iväg det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

undrar vad man får för I7 4820K (cooler master 212) + P79X79 samt 16GB DDR3 (1833) när ja ska sälja iväg det.

Behåll kylaren så slipper du skaffa en ny

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Behåll kylaren så slipper du skaffa en ny

Redan köpt hydro h60

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast man kanske inte ska para en R7 med och klocka satan på de billigaste b350 bordet man kan hitta? Fast det är klart om man gillar doften av bränd elektronik så... Om man vill pusha saker utanför specifikation så kanske man måste tänka till lite på vad som påverkas av att göra det och se till att man har lite marginaler att ta av. Enklaste lösningen, köp moderkort med tillräcklig spänningsdel, det är ju inte som att någon tvingar en att skaffa billigaste skiten möjligt.

Många lär la göra just det för att de inte tänker att de ska klocka nått men testar lite bara för att å så kanske säger det BOOOM
Jag själv skulle tänka mig att köra på en 1700 å det billigaste mobot som finns, för att ex sälja mobot senare å köpa något bättre och lite mer väldesignat mobo än den första generationen.

För som sagt, AMD mobos ska ju va billiga att tillverka så varför ens snåla med spänningstillförseln när mobot ändå kostar som ett z170mobo till kund. Visst ingen 8core cpu på z-plattformen men känns som att Moderkortstillverkarna tar för höga marginaler jämfört med på intel sidan.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att sammanfatta ovan: i genomsnittlig FPS skiljer det ett avrundningsfel. För lägsta FPS vinner 7700K, eller?

(Nordic Hardware mäter ju lägsta FPS på ett totalt meningslöst sätt, man måste ha ett lågpassfilter)?

Och då pratar vi genomsnittlig FPS när de flesta använder GTX 1080 / Titan X i 1920x1080. För spel med rimliga grafikinställningar är GPUn i praktiken alltid flaskhals för vilken genomsnittlig FPS man får, det enda som eventuellt spelar roll är varians och lägsta FPS.

Här är allt kalibrerat mot Intel Core i7-6700K, med geometriskt medelvärde (GEOMEAN) som andra kolumn.

Skylakes frekvens räckte inte mot kärnorna hos Broadwell-E, men det gjorde Kaby Lakes.

GTA V är verkligen på gränsen och de som vill kan välja att fokusera på det som stödjer den egna tesen.

------

------

Hardwarecanucks

Eurogamer

Eurogamer

Sweclockers

Nordic Hardware 1

Nordic Hardware 2

TechReport

Legit Reviews

CPU @ GHz

GEOMEAN

GTX 980

Titan X

GTX 980 SLI

GTX 980 Ti

GTX 970

GTX 970

GTX 1080

GTX 1080

i7 7700K @ 4.5 GHz

104.06%

103.85%

104.27%

i7 6850K @ 3.8 GHz

102.73%

100.00%

105.54%

i7 6900X @ 3.7 GHz

102.56%

103.90%

100.79%

109.30%

100.50%

98.66%

i7 6950X @ 3.5 GHz

102.42%

107.70%

103.17%

109.67%

100.74%

97.12%

96.81%

i7 6700K @ 4.2 GHz

100.00%

100.00%

100.00%

100.00%

100.00%

100.00%

100.00%

100.00%

100.00%

i7 5930K @ 3.7 GHz

99.57%

100.55%

93.65%

105.12%

99.31%

i7 5960X @ 3.5 GHz

97.08%

91.61%

91.93%

96.03%

106.06%

100.54%

i7 6800K @ 3.6 GHz

96.83%

96.83%

i7 4960X @ 4.0 GHz

94.24%

80.95%

102.60%

100.78%

i7 5820K @ 3.6 GHz

93.90%

88.37%

88.52%

88.89%

104.41%

100.53%

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

För som sagt, AMD mobos ska ju va billiga att tillverka så varför ens snåla med spänningstillförseln när mobot ändå kostar som ett z170mobo till kund. Visst ingen 8core cpu på z-plattformen men känns som att Moderkortstillverkarna tar för höga marginaler jämfört med på intel sidan.

Just nu verkar det som sagts tidigare att priserna är mycket över vad dom borde vara för AM4 moderkort, förmodligen något som kommer justera sig självt allt eftersom lanseringen skett.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Custom loop är obligatoriskt för att kunna utnyttja de extra faserna iallafall, annars har man verkligen slängt pengarna i sjön.

På mitt nuvarande moderkort har jag sex faser, och det räcker för att mata min FX-8350 med mer effekt än min NH-D15 orkar kyla bort med fläktarna på fullt ös.

PRIME X370-PRO hade väl åtta faser om jag inte minns helt fel? Det lär räcka och bli över för de flesta.

Hur menar du nu?

Fler faser används ju inte för att mata högre spänning till processorn. Fler faser använder du främst för att få en "renare" strömreglering. 4 fasers strömförsörjning och 14 fasers strömförsörjning kan alltså båda mata en processor med hög spänning och får den varm. det som skiljer sig är hur högt du kan klocka stabilt (och lite mer som att du höjer livslängden på moderkortet då varje enskild spänningsreglerare inte belastas till bristningsgränsen).

Visst finns det en poäng i att en custom loop ger dig mer överklockningsrum temperaturmässigt, men jag skulle inte säga att det behövs för att utnyttja fler fasers strömförsörjning på moderkortet. Istället kan man se det som att fler faser kan få din CPU stabil vid lägre spänning än en mer svajig spänning som då måste köra onödigt hög spänning och då blir varmare. Så fler faser kan absolut hjälpa även vid luftkylning.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Så vad säger ni om kylning då? Har ingen nuvarande kylning utan kommer satsa på nytt, men finner i nuläget få som har stöd för AM4 direkt ur kartong? Kommer dessutom bygga i 4U rackchassi så det blir ingen tornkylare för min del tyvärr . Å andra sidan är ljudnivån inte avgörande eftersom hela datorn kommer sitta bakom ljudisolerade dörrar och väggar. (utrymmet kopplat till aktiv frånluftsventilation i huset)

Tips tages tacksamt emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Så vad säger ni om kylning då? Har ingen nuvarande kylning utan kommer satsa på nytt, men finner i nuläget få som har stöd för AM4 direkt ur kartong? Kommer dessutom bygga i 4U rackchassi så det blir ingen tornkylare för min del tyvärr . Å andra sidan är ljudnivån inte avgörande eftersom hela datorn kommer sitta bakom ljudisolerade dörrar och väggar. (utrymmet kopplat till aktiv frånluftsventilation i huset)

Tips tages tacksamt emot

Svår sits. Vad har du för maxhöjd? Runt 154mm? Nu vet jag inte hur du har med fläktplaster och om radiator till vattenkylning är aktuellt heller. Hur är ventilationen i övrigt? Bäst luftkylning får du nog med en liggande tornkylare som en Ncotua NH-C14S eller Be Quiet Dark Rock TF. Annars är det nog en liten tornkylare med högvarviga 92mm-fläktar som gäller, beroende hur varm Ryzen blir så ska det väl räcka till en hel del överklockning också

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Argammon:

Så vad säger ni om kylning då? Har ingen nuvarande kylning utan kommer satsa på nytt, men finner i nuläget få som har stöd för AM4 direkt ur kartong? Kommer dessutom bygga i 4U rackchassi så det blir ingen tornkylare för min del tyvärr . Å andra sidan är ljudnivån inte avgörande eftersom hela datorn kommer sitta bakom ljudisolerade dörrar och väggar. (utrymmet kopplat till aktiv frånluftsventilation i huset)

Tips tages tacksamt emot

Skall du köpa en R7 1700 och inte har tänkt överklocka, tycker jag att du skall testa originalkylaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |