Telia: "Vi kommer inte blockera Pirate Bay"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Frågan är om inte BBB tar och biter i företags boten om nu alla andra ignorerar domen. Annars lär det kosta mera än 500k i tappade kunder. behåller man 1250 eller flera kunder så är en vinstaffär...

De kunder som frekvent besöker TPB är väl troligen kompetenta nog att byta DNS, så är problemet löst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vem menar du hade gått emot ett domslut mot sig själv och betala vite?

Enligt domen ska det börja gälla från månadsskiftet om jag inte minns fel.

Det tror jag inte, det är inte ett engångsbelopp vi talar om. Jag skulle tippa på att det handlar om ett vite på 500K per dygn, vecka eller månad de trotsar domstolens utslag. Vidare, vem ska kunderna gå till istället? Det lär ju inte dröja länge förrän alla frivilligt följer domslutet, alternativt att alla blir tvingade av domstolen. Domen är ju från högsta instans och anses ju vara prejudicerande. Så hur någon annan skulle få rätt torde ju vara omöjligt med rådande lagstiftning.

Som du själv skriver så står inte ingenstans om det är per dygn/vecka/år så då kan vi bara anta att det är engångs vite. Löpande vite ska vara definierad med en tidsrymd.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är är bara PR från Telias sida, domen är prejudikat. "Vi står upp för nätneutralitet, kom till oss!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Som det står i domen är det en DNS blockering.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av rektor:

Filmbranschen bör istället utveckla och leverera lockande tjänster som tilltalar sin kundgrupp.

Du kommer antagligen undan detta genom att ändra DNS från din ISP till OpenDNS eller Google DNS.

Annars nås TPB även över Tor. Annars finns VPN.

Har inte läst domen, men jag förstod det som om DNS + IP skulle blockeras.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De kunder som frekvent besöker TPB är väl troligen kompetenta nog att byta DNS, så är problemet löst.

Det finns massvis med TPB-proxys också så det kommer troligtvis inte ens behövas.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Har inte läst domen, men jag förstod det som om DNS + IP skulle blockeras.

Var ett tag sedan jag läste den nu, men har för mig att det står att IP-adresserna utgår

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@SeF.Typh00n: Det står inget om att det är 500k/mån eller annat som skulle indikera att det är löpande vite. Kan bara tolka det som att man får betala ett engångsvite. Sedan måste ett nytt vite dömas ut och om man har ignorerat domslutet så lär andra vite vara avsevärt högre.

...Vilket är anledning till att man inte ska göra det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Som du själv skriver så står inte ingenstans om det är per dygn/vecka/år så då kan vi bara anta att det är engångs vite. Löpande vite ska vara definierad med en tidsrymd.

Det framgår säkert om man läser igenom hela domen. Men även om det är ett engångsvite, vad tror du händer när man betalat vitet men man fortfarande vägrar att följa domslutet? Den andra parten begär ett nytt vitesföreläggande, sannolikt kommer högre vite att krävas.

Vite används alltså för att någon ska följa domstolens beslut. Om man efter att ha betalat ett vite, fortsatt vägrar följa domen så kommer inte domstolen säga till den andra parten "vad synd, de ansåg att det var mer ekonomiskt att betala vitet och fortsätta med den otillåtna handlingen". Så även om vi inte vet exakt hur ofta vite kommer att utgå, eller till vilket belopp, så vågar jag lova att det inte på något sätt är ekonomiskt försvarbart för BBB att vägra följa domen.

Permalänk
Medlem

Hela det här möget med att tvinga operatörer att blockera saker hit och dit är väldigt oroande. Vad ska detta resultera i egentligen tror de som nu pushar för detta tillvägagångssätt? Ännu mer storebrorsfasoner är ju inte vad vi vill ha hoppas jag de flesta håller med om.

Om det inte finns vettiga alternativ att tillgå så kommer folk hitta vägar att komma runt det här oavsett vad det sätts upp för förbud och tekniska hinder.

Att Telia är ute så snabbt och fiskar kunder är väl att förvänta sig. Allt annat vore väl tjänstefel av Telias marknadsavdelning. Som många är inne på så är det ju bara ett spel för galleriet. Alla andra internetoperatörer är ju av samma åsikt. Om Telia tvingas så är det ju bara att lyda lika som B2.

Men men...det sista ordet är ju inte sagt här och det som jag är intresserad av är ju detta ligger i linje med EUs bestämmelser. Borde inte det här vara något som beslutas centralt från EU, inte i Sverige?

Borde man inte kunna överklaga till Europadomstolen?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Borde man inte kunna överklaga till Europadomstolen?

Kan bli besvärligt.

Domstolen konstaterar i sin dom att det genom EU-praxis står klart att det är möjligt med föreläggande mot internetleverantörer vars tjänster utnyttjas för att begå upphovsrättsintrång, även om leverantörens del i det hela enbart består i att tillhandahålla internetanslutning. Detta utifrån det så kallade infosoc-direktivet.

http://www.idg.se/2.1085/1.675835/pirate-bay-blockera-bredban...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Men men...det sista ordet är ju inte sagt här och det som jag är intresserad av är ju detta ligger i linje med EUs bestämmelser. Borde inte det här vara något som beslutas centralt från EU, inte i Sverige?

Borde man inte kunna överklaga till Europadomstolen?

Det svenska domslutet hänvisar till flera fall i Europadomstolen och EU-bestämmelser så det här är bestämt på EU-nivå, troligen någon gång runt TPB-rättegången i Sverige eller efteråt.
Vill man ändra det här så är det politikerna man ska klaga hos, inte domstolarna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@mrpijey: Det handlar inte om ryggrad. BBB är ett bolag som måste tjäna pengar och skulle dom inte följa vad domstolen har sagt så kommer dom gå bankrutt i vite avgifterna.

Banhof och telia m.fl är tvungna att göra samma sak om inte dom inte ville gå i konkurs.

Grejen är att BBB borde markera att sånt här är inte OK istället för att vika sig. Visst, det blir ett vite, men det är knappast så att vitet är speciellt högt, och att protestera så står de upp för kunderna och för tanken att vara en neutral infrastruktur-leverantör, precis som det skall vara. Operatören skall inte blockera trafik beroende på vad det är för trafik precis som att vägverket inte skall blockera viss typ av transporter som t.ex Postnord kör. Det är inte deras jobb utan det skall i sådana fall stoppas tidigare. I detta fallet så skjuter man budbäraren och det får absolut ingen effekt i realiteten då användarna hittar andra sätt att komma åt det "blockerade" materialet, och du är på ruta 1. Stoppa inte knarkarna, stoppa distributörerna av knarket. Stoppa inte dem som köper vapen, stoppa dem som säljer dem. Stoppa inte piratanvändarna, stoppa piratsiterna direkt.

Det är det jag menar med att BBB inte har en ryggrad för de bara lägger sig platt, särar på skinkorna och tar det med ett stort leende. Bahnhof t.ex har ju protesterat i varje led, och Telia markerar ju att de inte tänker finna sig i det.

BBB tjänar bra med pengar och vitet är vad BBB drar in en eftermiddag.

Jag använder inte TPB, men ett prejudikat som detta sänder helt fel signaler. Idag TPB. Imorgon andra obekväma siter som de anser vara "olagliga" eller obekväma för industrin. Sedan är snöbollen i rullning medans själva problemet är helt olöst.

Permalänk
Avstängd

Telia trodde jag skulle vara först att blockera TPB. så jag är förvånad

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Telia trodde jag skulle vara först att blockera TPB. så jag är förvånad

Varför skulle telia blockera när domen gäller bredbandsbolaget?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoXeR123:

Det finns massvis med TPB-proxys också så det kommer troligtvis inte ens behövas.

Det är närmare 100 olika siter/proxys specade i domen som ska blockeras. Alla sajter som länkar mot piratebays databas. Så de flesta kända proxys är säkert inkluderade där. Frågan är hur domen tolkas, om nya proxys som dyker upp blir inkluderade per automatik.

Men som sagt, det är DNS det gäller, inte IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Grejen är att BBB borde markera att sånt här är inte OK istället för att vika sig. Visst, det blir ett vite, men det är knappast så att vitet är speciellt högt, och att protestera så står de upp för kunderna och för tanken att vara en neutral infrastruktur-leverantör, precis som det skall vara. Operatören skall inte blockera trafik beroende på vad det är för trafik precis som att vägverket inte skall blockera viss typ av transporter som t.ex Postnord kör. Det är inte deras jobb utan det skall i sådana fall stoppas tidigare. I detta fallet så skjuter man budbäraren och det får absolut ingen effekt i realiteten då användarna hittar andra sätt att komma åt det "blockerade" materialet, och du är på ruta 1. Stoppa inte knarkarna, stoppa distributörerna av knarket. Stoppa inte dem som köper vapen, stoppa dem som säljer dem. Stoppa inte piratanvändarna, stoppa piratsiterna direkt.

Det är det jag menar med att BBB inte har en ryggrad för de bara lägger sig platt, särar på skinkorna och tar det med ett stort leende. Bahnhof t.ex har ju protesterat i varje led, och Telia markerar ju att de inte tänker finna sig i det.

BBB tjänar bra med pengar och vitet är vad BBB drar in en eftermiddag.

Jag använder inte TPB, men ett prejudikat som detta sänder helt fel signaler. Idag TPB. Imorgon andra obekväma siter som de anser vara "olagliga" eller obekväma för industrin. Sedan är snöbollen i rullning medans själva problemet är helt olöst.

Telia må markera men dom viker sig lika fort som alla andra. Bara kolla på alla domar där dom måste lämna ut IP-adresser när filmbraschen begär det pga vunnen tvist.
Dessutom så kommer viten att fortsätta troligtvis tills dom ger med sig, dvs aktieägarna blir inte så glada (Om det nu är ett aktiebolag)

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Allt detta uttalande av telia säger till mig är "Ni är välkomna att ta oss till domstol så vi kan blocka TPB"

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det framgår säkert om man läser igenom hela domen. Men även om det är ett engångsvite, vad tror du händer när man betalat vitet men man fortfarande vägrar att följa domslutet? Den andra parten begär ett nytt vitesföreläggande, sannolikt kommer högre vite att krävas.

Vite används alltså för att någon ska följa domstolens beslut. Om man efter att ha betalat ett vite, fortsatt vägrar följa domen så kommer inte domstolen säga till den andra parten "vad synd, de ansåg att det var mer ekonomiskt att betala vitet och fortsätta med den otillåtna handlingen". Så även om vi inte vet exakt hur ofta vite kommer att utgå, eller till vilket belopp, så vågar jag lova att det inte på något sätt är ekonomiskt försvarbart för BBB att vägra följa domen.

Ett fast belopp (vite) ska utbetalas om den part som anlitar rättsväsendet kan bevisa att avtalsbrott skett.
En nytt Vite ansökan kan ej ske inom 36 månader efter erlagt belopp ,
Så 500k gäller i tre år, Så dom kommer nog skita i blockeringen och behålla sina kunder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrpijey:

Det är det jag menar med att BBB inte har en ryggrad för de bara lägger sig platt, särar på skinkorna och tar det med ett stort leende. Bahnhof t.ex har ju protesterat i varje led, och Telia markerar ju att de inte tänker finna sig i det.

BBB tjänar bra med pengar och vitet är vad BBB drar in en eftermiddag.

BBB har ju dragit det så långt de lagligt kan med överklagan, inte som att de slängde baken i luften vid första anhalt. Jag ser inte att varken Bahnhof eller Telia skulle gjort något annorlunda i samma situation (läs kommer att göra). Bahnhof vädrade väl rumpan i höstas i en annan dom?

BBB skulle kunna betala första vitet på 500K och se vad som blir i nästa steg för att markera. Men att tro att det initiala vitet är allt som kommer att hända om de fortsätter att trotsa domen är naivt. Antingen blir vitet mycket högre i andra led eller så blir det aktuellt med straff direkt mot styrande ledning.

Permalänk

Ja man kan ju undra hur många kunde bredbands bolaget tappar på detta. Censur gör givetvis inte hemma i Sverige. När väl detta går igenom vad ska man mer blockera? Då man redan vet utfallet i domstol så kommer isp ta emot statens lista på suger siter de vill blockera och operatörerna kommer inte gå till domstolen med den demokratiska processen.

Givetvis är detta ett skott i luften då de finns fler domäner.
Men det är ännu en stor seger för dom som ihop införa censur.

Lyssna på 5th July podcast om piratebay domen

https://m.soundcloud.com/5july/pod40

https://youtu.be/_Rh7POi8QH8

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

Ett fast belopp (vite) ska utbetalas om den part som anlitar rättsväsendet kan bevisa att avtalsbrott skett.
En nytt Vite ansökan kan ej ske inom 36 månader efter erlagt belopp ,
Så 500k gäller i tre år, Så dom kommer nog skita i blockeringen och behålla sina kunder.

Är detta ur lagbok? Låter väldigt tandlöst i så fall. BBB har ju redan behövt betala närmare 3 miljoner i rättegångskostnader så att baka in 500K i det för att värna om sina kunder är inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det framgår säkert om man läser igenom hela domen. Men även om det är ett engångsvite, vad tror du händer när man betalat vitet men man fortfarande vägrar att följa domslutet? Den andra parten begär ett nytt vitesföreläggande, sannolikt kommer högre vite att krävas.

Vite används alltså för att någon ska följa domstolens beslut. Om man efter att ha betalat ett vite, fortsatt vägrar följa domen så kommer inte domstolen säga till den andra parten "vad synd, de ansåg att det var mer ekonomiskt att betala vitet och fortsätta med den otillåtna handlingen". Så även om vi inte vet exakt hur ofta vite kommer att utgå, eller till vilket belopp, så vågar jag lova att det inte på något sätt är ekonomiskt försvarbart för BBB att vägra följa domen.

Skrev i ett tidigare inlägg i tråden exakt det du säger. Men frågan är hur lång en sådan process är. Är den lång nog så kan det vara intressant att göra. Den nuvarande domen går ut om 3 år så kan man skjuta på att blocka ett år eller två så kanske de är intressant för dom.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Ett fast belopp (vite) ska utbetalas om den part som anlitar rättsväsendet kan bevisa att avtalsbrott skett.
En nytt Vite ansökan kan ej ske inom 36 månader efter erlagt belopp ,
Så 500k gäller i tre år, Så dom kommer nog skita i blockeringen och behålla sina kunder.

Handlar detta ärende verkligen om ett avtalsbrott?
Har BBB ingått avtal med upphovsindustrin om att blockera vissa adresser, men sedan brutit mot avtalet?

Du får gärna posta källan på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Handlar detta ärende verkligen om ett avtalsbrott?
Har BBB ingått avtal med upphovsindustrin om att blockera vissa adresser, men sedan brutit mot avtalet?

Du får gärna posta källan på detta.

Det blir ett avtalsbrott om dom inte blockerar Pirate Bay.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av M1NT:

Så om man har BBB som internetoperatör så är det inte möjligt att surfa in på TPB i mars? Eller kommer det fortfarande fungera genom TOR etc?

Om ja, helt jävla meningslös dom imo.

Skrivet av rektor:

Filmbranschen bör istället utveckla och leverera lockande tjänster som tilltalar sin kundgrupp.

Du kommer antagligen undan detta genom att ändra DNS från din ISP till OpenDNS eller Google DNS.

Annars nås TPB även över Tor. Annars finns VPN.

Skrivet av Json_81:

De kunder som frekvent besöker TPB är väl troligen kompetenta nog att byta DNS, så är problemet löst.

Skrivet av jawik:

Det är närmare 100 olika siter/proxys specade i domen som ska blockeras. Alla sajter som länkar mot piratebays databas. Så de flesta kända proxys är säkert inkluderade där. Frågan är hur domen tolkas, om nya proxys som dyker upp blir inkluderade per automatik.

Men som sagt, det är DNS det gäller, inte IP.

Blockeringen tandlös - okomplicerad spärr som är lätt att komma runt.
http://www.idg.se/2.1085/1.675943/blockering-pirate-bay-bredb...

Har du problem med att komma åt hemsidor, medan andra internettjänster fungerar? Många problem kan lösas genom att byta DNS – så här gör du.
https://www.nordichardware.se/nyheter/network/byta-dns.html

Löjligt av dem att de ens orkar hålla på. Detta öppnar upp för tittare på Utube o.s.v. om hur man går runt sånt för att leka pirat. När blockeras YouTube m.m. ? Finns ju massa film där också samt musik och annat som kan fås GRATIS? Vad är vitsen egentligen.... just det... advokater m.m. har ju inga pengar kvar eller bra lön... kanske det som är kruxet egentligen.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Det bästa hade ju varit att ALLA slutade köpa filmer och gå på bio i en månad eller två i ren protest mot att filmbolag ska kunna styra vad vi ska kunna göra på vårt egna internet som vi betalar för.

Då skulle de få känna på vad riktigt inkomstförlust innebar.
Det är riktigt jävla skrämmande att det får gå till så här. Filmbolagen med pengar dikterar vad människor ska kunna göra eller inte göra på internet.

Nu kommer detta aldrig att ske, men tanken är fin.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Det blir ett avtalsbrott om dom inte blockerar Pirate Bay.

Och detta baserar du på?

Permalänk
Medlem

Telia skiter nog i vilket, så länge de tjänar pengar. Och det gör de med den här formen av gratis PR som de får genom att det här uttalandet sprids i medierna.
"Kom alla små pirater! Hos oss kan ni fortfarande ladda hem upphovsskyddat material".
Tack för det televerket!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Och detta baserar du på?

Läs fupen istället så förstår du mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Hela det här möget med att tvinga operatörer att blockera saker hit och dit är väldigt oroande. Vad ska detta resultera i egentligen tror de som nu pushar för detta tillvägagångssätt? Ännu mer storebrorsfasoner är ju inte vad vi vill ha hoppas jag de flesta håller med om.

Om det inte finns vettiga alternativ att tillgå så kommer folk hitta vägar att komma runt det här oavsett vad det sätts upp för förbud och tekniska hinder.

Att Telia är ute så snabbt och fiskar kunder är väl att förvänta sig. Allt annat vore väl tjänstefel av Telias marknadsavdelning. Som många är inne på så är det ju bara ett spel för galleriet. Alla andra internetoperatörer är ju av samma åsikt. Om Telia tvingas så är det ju bara att lyda lika som B2.

Men men...det sista ordet är ju inte sagt här och det som jag är intresserad av är ju detta ligger i linje med EUs bestämmelser. Borde inte det här vara något som beslutas centralt från EU, inte i Sverige?

Borde man inte kunna överklaga till Europadomstolen?

Japp,helt klart har Telia siktet inställt på missnöjda BBB kunder.☺

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.