Åkte på tull.. :(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Det stör mig också en del att det är sådan pålaga vid handel från USA också, Asien har jag lättare att förstå pålagan.

Menar du tullsatsen eller momsen? Moms är ju ganska självklart att man skall betala, även på frakten, medan tullsatsen beror på olika avtal mellan länderna som är aktuella.

Man betalar ju som bekant inte svensk moms på porto till utlandet. Ej heller svensk moms på varor som exporteras.

Permalänk
Avstängd

Tullsatsen och att det är moms på tull.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ska man i teorin betala moms på varor från Kina?

Jag är ingen storhandlare, men på ett 20-tal paket från Kina de senaste åren har ett enda fastnat i tullen på Arlanda. De mailade och frågade vad som fanns i paketet (märkt 0,99 USD - gift). Jag var ärlig och sade att det var ett laptopfordral värt ca 75 kr, sedan släppte tullen bara igenom paketet till mig utan varken moms eller tull.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Alla varor skall rimligen behandlas exakt lika.
Varför skall jag straffas och betala skitmycket för att jag beställer en dyrare vara men tusentals småförsändelser som tillsammans är värda mer skall passera?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ska man i teorin betala moms på varor från Kina?

Jag är ingen storhandlare, men på ett 20-tal paket från Kina de senaste åren har ett enda fastnat i tullen på Arlanda. De mailade och frågade vad som fanns i paketet (märkt 0,99 USD - gift). Jag var ärlig och sade att det var ett laptopfordral värt ca 75 kr, sedan släppte tullen bara igenom paketet till mig utan varken moms eller tull.

/hulle.

Ja. Från första kronan gäller 25% moms.

Har beställt flera tusen paket från Kina/Hong Kong med värde upp till runt 500kr utan att åka på tull.

Däremot USA är hopplöst om det inte går med USPS.

Skrivet av Mizzarrogh:

Alla varor skall rimligen behandlas exakt lika.
Varför skall jag straffas och betala skitmycket för att jag beställer en dyrare vara men tusentals småförsändelser som tillsammans är värda mer skall passera?

Det kommer in många tusen försändelser med ett varuvärde på 10-20kr.
Moms på 4-5 kronor och postens hanteringsavgift på 60-80kr känns inte rimligt heller.

Permalänk
Avstängd

Nä, men det är en fråga om rättvisa och principer.

Det är just importen av billiga småartiklar som är problemet för Europas industri.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det förekommer ingen tull i EU, men du slipper inte undan den svenska momsen om ett företag säljer för mer än 250000 kr. Momsens föregångare OMS skulle vara en tillfällig skatt. Problemet med olika skattesatser i medlemsstaterna i EU är de kanibaliserar varandra. Se exemplet med svenskproducerat öl som skickas till Tyskland bara för att hämtas hem av svenskar.

Fast då betalar man den svenska momsen till återförsäljaren och det tilkommer inget extra utöver det man betalar vid själva köpet.
Det är ju ÅF som är momspliktig i det fallet?
Åtminstone är det så det har funkat när jag beställt saker från sådana ÅF.
Sedan är det väl om de säljer för över 250kkr till sverige. Det var kanske det du menade, men det kan ju vara värt att förtydliga iaf, även om konsumenten, enl ovan, eg inte behöver tänka på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det förekommer ingen tull i EU, men du slipper inte undan den svenska momsen om ett företag säljer för mer än 250000 kr. Momsens föregångare OMS skulle vara en tillfällig skatt. Problemet med olika skattesatser i medlemsstaterna i EU är de kanibaliserar varandra. Se exemplet med svenskproducerat öl som skickas till Tyskland bara för att hämtas hem av svenskar.

Har jag inte heller påstått.

Jag sa att du slipper tull och moms i efterhand då momsen redan är skattad + tullen är fri inom EU, då detta ansvar ligger på företaget inom EU.
Sen ja... jag vet att det är lite koko på hur dessa skatter tas ut, men det är ju pga vissa länder (som tex Svensk öl-vin-sprit skatt och hantering) är extremt obalanserade vs andra länder.

TS såg ju priset på 3100-nånting, och tänkte... Wow så billigt vs i en affär här i Sverige, vilket är pga våra skatter + tullavgifter. Om dock affären i Polen eller Tyskland skulle ha samma jacka för tex 3500kr, så är det en bättre deal, då den är räknad med moms, och du har ingen tull. Så man får räkna lite mer än bara rå-priset.

I USA tex kan folk tvingas betala över 1000kr/mån för ADSL... (tom i centrala New York) för samma peng här får du Gigabit lina. Så allt handlar om hur deras konkurrens och marknad ser ut. Vissa saker är bra här, men du får skatta på sakerna. I USA är vissa saker svindyra, andra billiga för det knappt finns någon skatt att tala om, eller arbetsskydd, så det är en helt annan marknad med helt andra förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har jag inte heller påstått.

Jag sa att du slipper tull och moms i efterhand då momsen redan är skattad + tullen är fri inom EU, då detta ansvar ligger på företaget inom EU.
Sen ja... jag vet att det är lite koko på hur dessa skatter tas ut, men det är ju pga vissa länder (som tex Svensk öl-vin-sprit skatt och hantering) är extremt obalanserade vs andra länder.

TS såg ju priset på 3100-nånting, och tänkte... Wow så billigt vs i en affär här i Sverige, vilket är pga våra skatter + tullavgifter. Om dock affären i Polen eller Tyskland skulle ha samma jacka för tex 3500kr, så är det en bättre deal, då den är räknad med moms, och du har ingen tull. Så man får räkna lite mer än bara rå-priset.

I USA tex kan folk tvingas betala över 1000kr/mån för ADSL... (tom i centrala New York) för samma peng här får du Gigabit lina. Så allt handlar om hur deras konkurrens och marknad ser ut. Vissa saker är bra här, men du får skatta på sakerna. I USA är vissa saker svindyra, andra billiga för det knappt finns någon skatt att tala om, eller arbetsskydd, så det är en helt annan marknad med helt andra förutsättningar.

Jag undviker alltid att köpa saker från just USA så gott det går, just för att det brukar tillkomma väldigt mycket extra utgifter i form av moms, tull, DYR frakt, expeditionsavgifter osv...

Brukar bli billigare med samma vara från ett EU-land i slutändan.

Men sedan har man ju Kina där det verkar som att nästan alla varor smiter igenom den svenska tullen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några inlägg för tvivelaktiga råd och uppmaningar, något för § 1.5 och § 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Rekordmedlem

Priser anges dessutom utan vat (moms) i USA eftersom delstaterna har olika regler för det så även en amerikansk köpare får betala mer än det som står i annonsen men de är ju vana vid "sitt system".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag undviker alltid att köpa saker från just USA så gott det går, just för att det brukar tillkomma väldigt mycket extra utgifter i form av moms, tull, DYR frakt, expeditionsavgifter osv...

Brukar bli billigare med samma vara från ett EU-land i slutändan.

Men sedan har man ju Kina där det verkar som att nästan alla varor smiter igenom den svenska tullen.

/hulle.

Äh, det handlar om att kunna räkna.

T ex, en termostat till min bil kostade i vårt land kring 1000-1100:- exkl frakt från Luleå. I USA och från LA, kostade samma termostat 360:- och 225:- i frakt. Kommer inte alls ihåg om jag fick någon tull och moms på det hela, minns bara att det luktade riktigt gott i paketet, säkert nån mystant som har skickat en hälsning. o/ Sparade iaf ett gäng kronor hur som helst.

Samma nu så behöver jag en byta ut en reflex på kofångaren fram, 1100:- exkl frakt från verkstaden för originaldel (det är inget magiskt med denna reflex, bara att det ska in en vanlig lampa i den också), nånstans där kring 25-30 dollar i staterna exkl frakt för samma del.

Det blir några pengar till måltider som man spara till, i slutändan, om man vet vad man är ute efter. Nackdelen med utlandsköp kan vara den ökade risken med att nån har våldfört sig på ditt paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ska man i teorin betala moms på varor från Kina?

Jag är ingen storhandlare, men på ett 20-tal paket från Kina de senaste åren har ett enda fastnat i tullen på Arlanda. De mailade och frågade vad som fanns i paketet (märkt 0,99 USD - gift). Jag var ärlig och sade att det var ett laptopfordral värt ca 75 kr, sedan släppte tullen bara igenom paketet till mig utan varken moms eller tull.

/hulle.

Skrivet av Hulle:

Jag undviker alltid att köpa saker från just USA så gott det går, just för att det brukar tillkomma väldigt mycket extra utgifter i form av moms, tull, DYR frakt, expeditionsavgifter osv...

Brukar bli billigare med samma vara från ett EU-land i slutändan.

Men sedan har man ju Kina där det verkar som att nästan alla varor smiter igenom den svenska tullen.

/hulle.

Problemet är ju att Kina i sig har rätt korrupt system. Mao, om de kan få mer 5 stjärnor och fler köp för att de skickar gratis, som gift och utan tull så tjänar de mer, och gör detta.

Du som dock beställer begår dock samma tullbrott som de som skickar gör, och kan få straff avgifter lik-detsamma. Sen vet jag att tullen brukar inte bry sig om varor för typ 100kr och under. Det skulle göra ett momspåslag på 25%, + tullavgift + hanteringsavgift på 100kr... blir dyrt fodral mao.

Mellan 100kr och 2500kr är det mer eller mindre chansning... vissa saker släpper de, vissa inte. Man bör alltid räkna med att betala det dock.

Över 2500kr i värde kommer du får pålägg 99% av gångerna. Det handlar bara vissa udda vägar som kan lyckas smita förbi, men de tar alla de kan här, då det "betalar för arbetstiden" de gör med tullen. Jag har fått paket från USA där jag betalade i förväg med ebay med moms och tull och ändå kom tullen och bråkade, så jag fick visa och typ bevisa att jag har gjort rätt.

Sen har jag också handlat från både USA och Kina där jag varit 100% beredd på att få betala skatter mm, och sen till min förvåning inget skett. Är man bara beredd på det, och det är ekonomiskt värt det även om du betalar alla avgifter (vilket sker ibland) så är det inget fel i det.

Men precis som du säger, jag själv siktar mer och mer på att handla inom EU, oavsett, för då vet man att man slipper det. Är det dessutom privatpersoner tex från Ebay eller liknande så är det 0% avgifter, då varan är skattad redan. Lite därför jag tycker det synd att England ska lämna, då de var utan tvekan en bra källa till secondhand delar, med bra priser utan några extra avgifter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GooGeL:

Äh, det handlar om att kunna räkna.

T ex, en termostat till min bil kostade i vårt land kring 1000-1100:- exkl frakt från Luleå. I USA och från LA, kostade samma termostat 360:- och 225:- i frakt. Kommer inte alls ihåg om jag fick någon tull och moms på det hela, minns bara att det luktade riktigt gott i paketet, säkert nån mystant som har skickat en hälsning. o/ Sparade iaf ett gäng kronor hur som helst.

Samma nu så behöver jag en byta ut en reflex på kofångaren fram, 1100:- exkl frakt från verkstaden för originaldel (det är inget magiskt med denna reflex, bara att det ska in en vanlig lampa i den också), nånstans där kring 25-30 dollar i staterna exkl frakt för samma del.

Det blir några pengar till måltider som man spara till, i slutändan, om man vet vad man är ute efter. Nackdelen med utlandsköp kan vara den ökade risken med att nån har våldfört sig på ditt paket.

I ditt exempel så finns det en risk till, att belysningen inte är godkänd för att den är gjord för USA men det har inte så mycket med tullregler att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Alla varor skall rimligen behandlas exakt lika.
Varför skall jag straffas och betala skitmycket för att jag beställer en dyrare vara men tusentals småförsändelser som tillsammans är värda mer skall passera?

Straffas och straffas... man bör känna till reglerna och ta det i beräkningen när man handlar från utlandet, inte svårare än så.

Förr i alla fall var det så att om tull och moms skulle gå på mindre än 100kr (ungefär) så brydde sig inte tullen om det. Då räknade man nog inte in frakten idet utan det var på varuvärdet.

Det kan man förstå då det är manuell hantering och det är ju ren förlust att hålla på att jaga småsummor.

Vet faktiskt inte om det finns en sådan gräns idag men jag skulle tro det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av videopac:

Straffas och straffas... man bör känna till reglerna och ta det i beräkningen när man handlar från utlandet, inte svårare än så.

Förr i alla fall var det så att om tull och moms skulle gå på mindre än 100kr (ungefär) så brydde sig inte tullen om det. Då räknade man nog inte in frakten idet utan det var på varuvärdet.

Det kan man förstå då det är manuell hantering och det är ju ren förlust att hålla på att jaga småsummor.

Vet faktiskt inte om det finns en sådan gräns idag men jag skulle tro det.

Tull- och skattefria varor
Det finns tillfällen då du inte behöver betala tull, moms eller andra skatter och avgifter på varor från ett land utanför EU.
Varor med lågt värde
Du behöver inte betala tull om de varor du har handlat har ett sammanlagt värde av högst
1 500 kronor. Du behöver dock betala svensk moms. Det här gäller inte om du handlar t ex alkohol, tobak eller andra varor med särskilda regler.
http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/tullochskattefria...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jo, det var det jag avsåg.
Låter ju rimligt.

Det hör inte hit, man jag tycker att Norden borde ha ett riktigt handelsavtal med staterna.
Idag är det främst lågprisproduktion från Asien som förstör, inte styckegods från Nordamerika.
Jag anser att reglerna är kraftigt föråldrade.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, det var det jag avsåg.
Låter ju rimligt.

Det hör inte hit, man jag tycker att Norden borde ha ett riktigt handelsavtal med staterna.
Idag är det främst lågprisproduktion från Asien som förstör, inte styckegods från Nordamerika.
Jag anser att reglerna är kraftigt föråldrade.

Framförallt är "problemet" de globala postavtalen från 1800-talet (UPU) som gör att frakten från Kina hit nästan är noll kronor medan frakten från USA hit är relativt hög.

Det är därför säljare på Aliexpress, DX osv kan erbjuda fri frakt och det känns lönt för oss här att beställa saker för t.ex. 5 kr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Ja, det är ingen tvekan om att det är sådant och inte industrin i Nordamerika som ligger bakom svensk industridöd och arbetslöshet, mm.

(Ur kinesisk synvinkel är det ju bara kass logik att man säljer till högstbjudande och levererar exakt det kunden har beställt så det är egentligen inte deras fel heller anser jag, men det är lätt att skylla på...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Amerikansk tull

@Mizzarrogh:
Någon som bor i USA (eller om man reser till USA) bör ha verklig ordning på vad man har i väskorna, hur nya de är och vad man betalade och var om de är nya. Amerikansk tull vänder dina fickor in och ut om de misstänker dig för att ha något som det ska betalas tull för...

Tull är en äldre metod att ta in skatt (det blev föråldrad iom inkomstskatt och delvis moms.)

Permalänk
Inaktiv

Globaliseringens framsida och baksida. Ni tror väl inte att importörerna betalar mer till kineserna och sedan lägger på 500% på priset för att sedan kränga det till gemene man. Skillnaden är när du beställer från eBay är att säljaren får förtjänsten istället för de svenska återförsäljarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ringde upp UPS efter jag fick fakturan av dom, och sa till att priset på jackan som dom hade var fel, då jag fick tillbaka lite pengar efter köpet.. och killen var snäll och stoppade tullbetalning för tillfället eftersom det stog att jag behöve betala in det om 10dagar.. Han sa att det var bara att ringa upp han med det nya priset så justerar han det.. Så det var väldigt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska man handla från USA så behöver man ha någon bekant där som kan göra inköpen ochsom man skickar pengarna till. Sen blir det ett nytt paket som gåva så slipper man både tull och moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Ska man handla från USA så behöver man ha någon bekant där som kan göra inköpen ochsom man skickar pengarna till. Sen blir det ett nytt paket som gåva så slipper man både tull och moms.

Nja, det där stämmer inte riktigt.
Du slipper endast tull och moms om varans värde understiger 500kr (eller skickas från annat EU-land).

  • Är beloppet över 500 tillkommer alltid moms.

  • Är beloppet över 1500 tillkommer också schablontullsats (2,5%).

  • Är beloppet över 7000 tillkommer full tullavgift (0-20% beroende på vara).

Så din lösning funkar endast i vissa specifika fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nja, det där stämmer inte riktigt.
Du slipper endast tull och moms om varans värde understiger 500kr (eller skickas från annat EU-land).

  • Är beloppet över 500 tillkommer alltid moms.

  • Är beloppet över 1500 tillkommer också schablontullsats (2,5%).

  • Är beloppet över 7000 tillkommer full tullavgift (0-20% beroende på vara).

Så din lösning funkar endast i vissa specifika fall!

Det är köp som är momspliktigt.
Har aldrig betalat extra moms för att jag ger bort en present. Har aldrig hört talas om någon som betalat moms för att hen fått något.
Det gäller att ha bekanta på rätt ställen så blir allt lite annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Köpte hem G-Fuel från Usa förra veckan. Gick väll på en 6-800:- fick betala tull på en 120:- eller ngt tror jag.

Upp till 500:- är gratis. Allt över det får man väll förvänta sig att betala extra på. Tex en Jacka från USA för 3100:- hade jag aldrig trott "bara" kostade 3100:-

Köpt G-Fuel tidigare också.. men då det aldrig blivit nära 500kr så har jag inte brytt mig, alltid haft en kupong för gratis frakt m.m.
Men nu när jag handlade senast så blev det 483kr, kommer dem runda av kostnaden till 500 och tvinga på mig tull, eller kommer jag undan pga 17kr?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem

Ta emot en gåva från ett annat EU-land
Du behöver inte betala några avgifter för att ta emot en gåva från ett annat EU-land.

Ta emot en gåva från ett land utanför EU
När du tar emot en gåva från ett land utanför EU kan du behöva betala tull, moms och eventuellt andra skatter.

Gåva värd mellan 500 och 1 500 kronor
Om värdet på gåvan är mellan 500 och 1 500 kronor behöver du inte betala någon tull eftersom gåvan räknas som en lågvärdeförsändelse. Du måste alltid betala moms för gåvan.

Gåva värd mellan 1 500 och 7 000 kronor
Om värdet på gåvan är mellan 1 500 och 7 000 kronor räknar företaget som fraktar gåvan med en schablontullsats. Schablontullsatsen är 2,5 procent av gåvans värde. Du ska även betala moms.

Gåva värd över 7 000 kronor
Om värdet på gåvan är över 7 000 kronor behöver du betala tull för gåvan. Tullsatsen beror på vad gåvan är och kan vara mellan 0 och 20 procent av gåvans värde. Du ska även betala moms.
http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/al...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det är köp som är momspliktigt.
Har aldrig betalat extra moms för att jag ger bort en present. Har aldrig hört talas om någon som betalat moms för att hen fått något.
Det gäller att ha bekanta på rätt ställen så blir allt lite annorlunda.

Nej, exakt det jag skrev gäller vid gåva!
Att du aldrig gjort det betyder inte att det är rätt.

http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/al...

Citat:

Ta emot en gåva från ett land utanför EU
När du tar emot en gåva från ett land utanför EU kan du behöva betala tull, moms och eventuellt andra skatter. Det är ofta företaget som transporterar din vara (till exempel Postnord eller ett kurirföretag) som gör tulldeklarationen med de fakturor och andra handlingar som följer med paketet som underlag.

Exempel
Moster Berit (bosatt i USA) skickar ett paket till sin syster Barbro.
Paketet innehåller gåvor till systern och systerbarnen, Linnéa och Leo. Gåvorna är adresserade till var och en i familjen men har av praktiska skäl skickats i samma paket. Moster Berit har också specificerat värdet på gåvorna.

Linnéa får ett par jeans värda 400 kronor och en kamera värd 600 kronor
Leo får en kikare värd 400 kronor och en skjorta värd 550 kronor
Barbro får en glasvas värd 700 kronor.
Både jeansen och kikaren blir avgiftsfria eftersom de ligger inom värdegränsen. Kameran, skjortan och glasvasen har ett sammanlagt värde av 1 850 kronor.

På värdet 1 850 kronor tar vi ut schablontull på 2,5 procent vilket motsvarar 46 kronor.
Moms med 25 procent beräknas på 1 850 kronor plus 46 kronor vilket blir 474 kronor.
Totalt belopp att betala blir 520 kronor (46 plus 474 kronor).

Det är ganska dumt att säga att någon har fel, när det beskrivs i klartext (av Tullverket) som första träff på google...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nej, exakt det jag skrev gäller vid gåva!
Att du aldrig gjort det betyder inte att det är rätt.

http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/al...

Det är ganska dumt att säga att någon har fel, när det beskrivs i klartext (av Tullverket) som första träff på google...

Det gäller vid gåvor över 500kr och som det är här.
Men en gåva har tullsatsen 2.5% upp till 7000 kr vilket ger för 3.100 kr 77:50.
Momsen på 3177:50 blir 794:38. Blir åtminstone mindre är tullkravet på 1.400 kr.

Är mer ett snikeri från statens sida där man försöker att införa skatter på så många ställen som möjligt. Men möjligheten att slinka igenom på privata paket är lite större än företagspaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det gäller vid gåvor över 500kr och som det är här.
Men en gåva har tullsatsen 2.5% upp till 7000 kr vilket ger för 3.100 kr 77:50.
Momsen på 3177:50 blir 794:38. Blir åtminstone mindre är tullkravet på 1.400 kr.

Är mer ett snikeri från statens sida där man försöker att införa skatter på så många ställen som möjligt. Men möjligheten att slinka igenom på privata paket är lite större än företagspaket.

Ja, alltså precis vad jag skrev!
Känns som att du försöker påvisa att jag hade ett fel i mitt påstående som inte finns.