Varför har nybörjare så dåligt rykte?

Permalänk
Medlem

Det här är faktiskt en av anl till att jag uteslutande lirar spel som går att köra "offline"

Jag är 35+ har två små barn + en 14åring och är egen företagare. Finns helt enkelt (och kommer inte finnas inom överskådlig framtid) tid att bli så bra så att man slipper glåpord och mobbning när man spelar online.

Riktigt tråkigt då jag vill kunna sätta mig ner framför datorn och lira en stund ibland för att koppla av och tänka på ngt annat än barn, hus, kunder eller momsdeklarationer.

Har själv en son som är 14 och spelar. Jag hör ju honom när han sitter och spelar och det är inte direkt någon trevlig ton dom håller JA... Jag är konstant inne och påpekar att det inte är ok! Block av hans dator i routern brukar hjälpa till att få honom att hålla en trevlig ton igen

För att summera mitt inlägg så verkar det tyvärr inte finnas ngt utrymme för nybörjare eller cassual gamers i dagens spelsamhälle

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Det här beror på spel till spel samt "nybörjarens" attityd. "Nybörjaren" kan liga gärna vara en dålig spelare.

Är spelaren dryg, irriterande och inte kan ta någon form av kritik eller försöka hjälpa till att nå målet så blir man trött jävligt fort.

Folk som spelare en hero enbart i Overwatch, spelar ingen roll om dom blir kontrade dom stannar på Hanzo hela matchen och gör inte ett skit. Vägrar hoppa in i voice och sedan whinar i chatten.

Folk som hoppar in i D3HC games och sedan drar på sig halva stället och sedan flyr. Har sett en och annan hc karaktär dö för att någon med för lite gear maxxat för survivability hoppar in pullar för mycket och sedan flyr, pullar på sig mer skit på vägen och sedan står man där som ett måfå och det blir lite tight. Det är bara irriterande om du stannar bakom gruppen och inte bidrar i HC. Jag får lust att mörda dig om du försöker köra på som om du hade klarat det och sedan flyr och låter andra folk ta hand om din skit.

I WoW bryr jag mig inte så mycket, spelar jävligt casual sedan länge tillbaka, är inte längre top notch själv men har raidat en hel del på högre nivåer i mina dar, att bli kallad noob när man står där i Full T3 tmog blir bara lite ironiskt. Att man sedan har närmare 20k mer achievement points än herren som kallar än noob tar det hela till nivån att jag faktiskt sitter och ler/skrattar för mig själv. Försöker i hjälpa folk så gott det går i spel som WoW men folk är inte vidare sugna på kritik.

CS var jag bra på runt 1.3-1.6 eran, är nu HELT VÄRDELÖS, taktik tänket sitter till stor del, kan inte alla vinklar på nyare/reworkade maps och mitt aim/spray control är galet kasst. Lite småroligt att bara sitta och skratta åt sig själv över hur dålig man är. Att någon 12 årig ryss sedan sitter och skriker i voice på för det mesta ryska och kallar folk noobs till höger och vänster. Skriker så man inte hör ett skit i situationer när man behöver vara lyhörd gör mig dock förbannad.

Noobs i dagsläget har blivit till stor del värre en var dem en gång var. Det ska skrikas det ska whinas, alla andra är sämst, allt är andras fel. Det finns inget grundläggande lagspel.

Som noob försöker jag lära mig så mycket jag kan, lyssnar på folk som uppenbart är bättre en mig eller folk som bara ger tips. Jag försöker inte hävda att jag är bättre än någon annan och jag kommunicerar så gott jag kan. Lite jobbigt i CS när man ska försöka föklara vart folk är när man inte vet vad stället kallas. eh "he's on the catwalk above the truck next to A site" "Are you trying to say he's Heaven?"

Noobs har blivit mer förknippat med spelare som är toxic än spelare som är dåliga i min mening.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@AxF:

Om det nu är ett återkommande problem att han är otrevlig kanske du får "upp the stakes". Testa 1 månad utan spel för honom, sen om han bryter regeln igen, kör på 3 månader. Då lär han sig nog vad som är acceptabelt och inte.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Om man inte spelar för att bli proffs (alltså för att få betalt) tycker jag att spelet blir roligare av att bara ha kul

Beror väl på spel, men då passar kanske mer casual spelmodes och inte competive. Om nu möjligheten finns. Dock kan man väl försöka även om man har kul. Sen betyder det väl inte att man vill bli proffs bara för man är en tryhard.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Folk är svin. Och när de kan trycka ner andra utan att få stå för det tar de chansen. Kolla bara kommentarer på youtube och annan media. Spelare är samma pack.

Som tur är så finns där riktigt bra folk ute på nätet med.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

I mitt fall beror de på hur nooben i fråga är. Om personen saknar kunskap inom spelet och ändå är trevlig så hjälper jag hemskt gärna till.
Men 75% av alla noobs är precis likadana som alla andra är emot noobs. Dom går och är otroligt otrevliga emot andra som är sämre än dom. Om man inte gör precis som dom vill eller som dom tror att man kan göra.

Tex i CSGO syns de bra. Finns gånger då jag smurfar lite lätt för att det är skoj, och då kör jag i silver-gn. Normalt är jag dmg-le. Men går jag 20-8 och missar en clutch så sitter det ofta en p12 svensk eller ryss och skriker ut i micen "FUCKING NOOB YOU SUCK AT GAME, KILL YOURSELF FAGGOT" medan dom sitter 4-15.

Folk ser ned på noobs lika mycket som noobs ser ned på andra noobs

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

En sak som jag har funderat länge är varför nybörjare får sådan massa skit och respektlöshet från andra spelare och vissa experter? Har upptäckt på Youtube en massa videor där folk trolla noobar som inte gjort något på spel som Cod, Cs, Bf och till och med strategi spel som starcraft 2, Company of heroes och fler titlar.

När jag var liten så minns jag att jag lirade multiplayerläget på call of duty 1 och lirade även Command & conquer generals som är en av min största favoriter bland strategispel och de flesta professionella spelare jag mött där har varit ganska trevliga och villiga att lära mig tips och sådant men nu har det blivit helt annorlunda där jag märkt att folk är mindre hjälpsamma och mer dömande än respektful och så fort man säger att man inte spelat spelet tidigare så får man skit rakt i ansikten. Jag vet att man kan ignorera sådana saker och nästan allt på internet men jag har bara en oro och misstanke om att det kan förstöra gaming samhället ju värre det blir och jag förstår dock inte varför folk inte längre kan vara åtminstone lite respektfull till de som är nya och villiga att lära sig. Kan det bero på att barn har influerat gaming communityn?

Ni som är nybörjare i något spel. Har ni någon gång råkat ut för trolling och respektlöshet? hur kände ni er och hur handskade ni med det? Är det svårt att få vänner i spelet som är experter?

Många faktorer som spelar in. Som en väldigt gammal gamer har jag bra mycket mer tålamod nu än förr. Lär upp vissa nybörjare.
Det gäller att alltid ha en bra "mindset" när man ska spela tävlingsinriktat. Börjar någon klaga så går moralen ned i botten och det går aldrig att vinna. Troligtvis är det unga tonåringar som inte får utlopp för sina åsikter i det verkliga livet som trycker ner andra i spel. Mycket frustration helt enkelt.
Mina tankar och funderingar bara. Men det är så jag upplever problemet

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag tyckte 300-400 timmar var jäkligt mycket

Hehe jo precis, då måste man rimligen passerat förbi noob-stadiet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Många faktorer som spelar in. Som en väldigt gammal gamer har jag bra mycket mer tålamod nu än förr. Lär upp vissa nybörjare.
Det gäller att alltid ha en bra "mindset" när man ska spela tävlingsinriktat. Börjar någon klaga så går moralen ned i botten och det går aldrig att vinna. Troligtvis är det unga tonåringar som inte får utlopp för sina åsikter i det verkliga livet som trycker ner andra i spel. Mycket frustration helt enkelt.
Mina tankar och funderingar bara. Men det är så jag upplever problemet

Det är så sant så. Jag kommer ihåg när man var yngre där man kunde bli förbannad över inget som man idag lever med och försöker pusha laget istället. Man gör det bästa av situationen, alla klarar inte av detta. Jag har en 10år yngre bror som är 23, som jag spelar en del med. Det gänget som han spelar med har inte alltid tålamodet och de kan få för sig att nästan stänga ner (de blir helt tysta av att de blir förbannade) samt slutar spela för laget den matchen och ofta är hela kvällen förstörd när det händer. Jag kan ju av egen erfarenhet säga att jag inte har haft världens största stubin när jag var yngre men den är fan flera meter nu innan den exploderar. (erfarenhet kanske? )

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det, det finns många som har vana att basha på nybörjare, antagligen för att de upplever att de förstör för laget, men jag brukar säga "välkommen" istället. Alla måste ju börja nånstans och det blir ju inte lättare/roligare för den nya med att lagkompisar snackar skit.

Fick själv känna på att ofta bli kickad utan anledning från CS:go när jag testkörde det härom året. Även om jag för det mesta låg på 1-2 plats så följde jag väl inte direkt "rutinerna".

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talarion:

Det är så sant så. Jag kommer ihåg när man var yngre där man kunde bli förbannad över inget som man idag lever med och försöker pusha laget istället. Man gör det bästa av situationen, alla klarar inte av detta. Jag har en 10år yngre bror som är 23, som jag spelar en del med. Det gänget som han spelar med har inte alltid tålamodet och de kan få för sig att nästan stänga ner (de blir helt tysta av att de blir förbannade) samt slutar spela för laget den matchen och ofta är hela kvällen förstörd när det händer. Jag kan ju av egen erfarenhet säga att jag inte har haft världens största stubin när jag var yngre men den är fan flera meter nu innan den exploderar. (erfarenhet kanske? )

Hehe japp!
Stubinen blir längre med ålder tycker jag

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Lite bakgrund om mig själv:
35 år, började spela på NES -86 med min storebror, hoppade på online spelande när Quake 1 släpptes -96. Lite reflektioner från då till nu:

Att det alltid funnits en nerv att bli bättre, och ”spöa” den man spelar emot har alltid funnits, från att sitta i ett pojkrum och spöa någon i Ice Climber, till att toppfragga i you-name-it FPS. Problemet uppstår oftast utan någon äldres inbladning.

De som i sina unga dagar deltog i fotbollslag eller liknande, hade säkert en vuxen som var den mer ”humanistiska” av de tränare som var inblandade. Mentaliteten av att alla skall vara med osv, aldrig ”spetsa” laget med de bästa i åldergruppen. Detta är en bra grund att stå på, där man får lära sig att vara human, lära av varandra, och samtidigt tävla. Detta delmoment i en ung människas tävlingsstart har mångt och mycket fallit bort. Nu finns det oftast bara att vara bäst.
Att översätta detta till klimatet i dagens multiplayer-lir är att, känsla för laget har försvunnit. Vill man som casual hoppa in och lira solo, då måste man idag akta sig för alla lägen av Competitiv/Ranked p.g.a. att teamkänslan finns inte där. Det är inte som första fotbollslägret man åker på, utan sitt eget lag, utan de är som du kommer till ett 100 meters lopp, med bara konkurrenter.

Det ända jag kan se för att undvika detta klimat som verkar ha anammats av en stor del av den anonyma spelvärlden, är att undvika solo queue i det längsta. Hitta 4-5 som du vill spela med. Är man ett kompisgäng, kommer det naturligtvis finnas pikar, men oftast på en nivå som man vet alla klarar.

Om man inte har ett kompisgäng, och man märker att det är olidligt att lyssna på någon i sitt team, finns det förmodligen en muteknapp/report/block. Visst är det trist att få göra det var och vartannat game man spelar, men det är tyvärr så det ser ut idag.

Permalänk
Medlem

Många spel idag har också en hög inlärningströskel bara för att förstå spelet bra nog att ha en chans att bidra med något i konkurrensen. Utbudet av andra spel är enormt. Jag kan förstå att många erfarna spelare inte orkar ta sig an nybörjare och lära upp dessa eftersom man har ingen aning om de kommer stanna kvar eller inte. Det är inte så vanligt idag att spel är som Quake 1 där det räckte långt för en nybörjare att lära sig att hitta rocket launcher och armor.

Jag tycker det är roligt att lära upp folk som vill lära sig och som verkar genuint intresserade att börja med ett spel jag har erfarenhet av och vill ha spelkompisar i, men det tar energi av mig också. Jag har lärt upp 5 eller 6 st mer eller mindre nybörjare i ett förhållandevis komplicerat spel förra året till en nivå att allt grundläggande sitter och det enda som återstår är att faktiskt spela spelet själv frivilligt för att utvecklas. Av dessa är det i praktiken bara två st som fortsatt. De andra jag lärt upp sitter och köper en massa skit på steam som de spelar ett antal timmar och sedan köper något nytt.

Det är dock deras sätt att spela och jag kan inte tvinga någon spela något jag spenderat tid för upplärning på, men för mig känns det i alla fall bättre än att bara slaktat ovanstående nybörjare och fått dom att sluta av den anledningen istället.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Quake-serien sedan 1997 med vissa längre uppehåll i vuxnare åren. Nu för tiden är Quakescenen (iaf Quake Live) liten och möjligtvis döende. För mig är nybörjare både det bästa och det sämsta som kan hända. Varje spelscen behöver nya spelare för att hållas dynamisk och vid liv. Hur frustrerande det än är när en nybörjare drar ner laget till en ofrånkomlig förlust så är det ändå kul att stötta och se hur många vill utvecklas. Det är de rutinerade spelarnas skyldighet att hjälpa nya spelare till samma passion. Jämför med till exempel fotboll. Således är det de rutinerade spelarnas skyldighet att föregå med gott exempel och visa på förståelse, ödmjukhet och respekt för andra spelare.
Det som kan bli riktigt frustrerande är när det kommer in nya spelare som, i brist på ork att lägga ner den träning som krävs, väljer att förstöra spelet för andra och tänka mer på sina egna stats än lagets vinstchanser. Trots vänliga förslag och tips så möts man dagligen av spydigheter och kraftuttryck.
Jag förundras över hur många av 2000-talets multiplayerspel som övergått till en grafiskt avancerad chat-box med interaktiva funktioner.
Förhoppningsvis kan den mer offentliga esportscenens stjärnor bli allt tydligare ambassadörer för ett respektfullt spelande, och lära många nya spelare att ingenting kommer gratis, det är hårt slit och många timmars idogt nötande bakom proffsens skicklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltenhancer:

Massa intressant text...

Som gammal fotbollsspelare kan jag helt klart känna igen mig i detta, tillsammans i laget lärde man sig både att vinna/förlora snyggt och att hjälpa varandra. Tyvärr saknas lagledaren allt för ofta i dagens onlinespel.

Förr kunde jag känna att det kunde bli liknande effekt av att spela på servrar som ägdes av bra fungerande communitys med aktiva moderatorer som kontrollerade att tjafset hölls på en lagom nivå. Jag upplevde det som att när man kände gemenskap på servern blev alla mer vänligt inställda och hjälpte nya spelare.
En annan sak som jag kan tänka mig spelade roll var att man kände även motståndarsidan i spelet vilket gjorde att det blev mer av en vänskapsmatch än blodigt allvar.

Tyvärr känns det som att dessa communitys inte längre existerar i samma utsträckning kanske på grund av att serverbrowsern prioriteras ner till fördel för matchmaking i många spel.

Permalänk
Medlem

Det är vanligt, folk är så jävla toxic. Spelade min andra match i Heroes of the Storm (alltså vs AI, andra gången jag någonsin spelar det). "Fucking noob blah blah blah", jag svarade "Well this is my second time ever playing, so yes I am a new at this"
Är folk toxic så brukar jag reporta dom och sedan bara blockera all kommunikation. Skönast så.

Tror att det är åldersbetingat också, de flesta som beter sig riktigt illa är P12:or. Brukar höras i voice chat framförallt när någon spillevink som knappt kommit i målbrottet leker tarzan. Dock finns det mycket vuxna människor som beter sig som svin också, precis som i verkliga livet.
(Själv är jag 36) hehe.

Senaste exemplet på P12 var igår när jag spelade Overwatch, "Åh jes I will påwn all jo noobs, Waj dånt ju help mi bla bla bla bla bla" på typiskt nästan-i-målbrottet-engelska-med-tydlig-svensk-dialekt. Tänkte säga något först, men sedan muteade jag bara. Orkar inte engagera mig för mycket

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Att lägga ansvaret på hur klimatet blivit i multiplayer scenen tänker jag lägga åt sidan, detta är en mycket djupare och svårare diskussion, och skulle kräva ett antal stora referenser, likt en universitetuppsatts, så jag avstår här.

Det som jag dock tycker är viktigt att ta upp, är hur man kan försöka förändra attityderna.

Vi som tycker att klimatet är fruktansvärt behöver ta lasset att bära en god spelkultur framåt. Då handlar det främst om att lägga egot åt sidan, framhäva en ytterst omänsklig ödmjukhet och prestigelös attityd gentemot medspelare och motspelare. Alla dagar i veckan är man inte riktigt där, p.g.a. yttre omständigheter, men när man väl har orken, så kan man ju i alla fall försöka.

Det finns ett fåtal därute som verkligen försöker. En av de mer välkända är väl Day9? Med en slogan som Be A Better Gamer säger han egentligen allt.

Kanske har det med generationsväxlingen som sker. Vissa av oss är ju seniora när det kommer till hela spelkulturen, som började redan ned NES eller t.o.m. tidigare. Många idag har egna barn, och vill man förmedla den goda sidan av spelkulturen över till sina barn, behöver detta även genomsyras till andra, aningen äldre ”barn” än de P12:or som tas upp flera gånger.

Hur kan vi förändra tycker ni?

Permalänk
Medlem

Jag kanske är ovanligt hårdhudad men jag bryr mig inte ett dyft om toxic players. Inte att jag inte ogillar dem men jag orkar inte reta upp mig och har nog aldrig gjort det.
Jag kör mitt race och spelar för att jag tycker det är kul (kör mkt Overwatch nu) och bryr mig ärligt talat inte vad folk skriver i chatten men jag försöker sprida god ton i chatten från min sida.

dock tycker jag inte att det är så farligt, iaf inte i Overwatch. Finns nog giftigare spel.

Sen tror jag att spelscenen har ju växt så oerhört sen jag började lira tävlingar i Quake2. Nu finns det youtube-kanaler och twitchstreams och gameguides till förbannelse och därför förutsätter nog många att man ska ha viss förkunskap innan man spelar online, på gott och ont. .

Permalänk
Inaktiv

@saltenhancer: Ett problem med dessa är att de inte visar respekt innan du vunnit den, eller hur man nu ska uttrycka det.. Går att få, men jag har personligen gett upp. Att föregå med gott exempel, och försöka uppmuntra god attityd överlag.. Mja, det går, men då får du bara göra om det tills du lyckats uppfostra allt detta folk.. Jag ser inte direkt meningen i det längre. Enklare att bara hålla på med andra intressen, som jag fortfarande finner något nöje i.

Permalänk

Håller med om att stämmningen överlag (mot noobs och andra spelare) har blivit sämre med åren.

Har själv spelat CS från 1999 fram till nu (CS:GO) och ser en stor skillnad på attityden hos många av spelare. Mycket möjligt att det är den nya generationen samt att datorer och spel var något speciellt på den tiden då det var "nytt" och spännande. Nu är den en självklarhet för de flesta.

Försöker själv hjälpa till när jag kan. Har haft flera som lagt till mig som vän och frågar efter tips på hur de kan bli bättre och vad de skall tänka på. Har även ett extra konto (smurf, vet att det finns delade åsikter om detta) som jag använt för att spela med dem och visa dem lite in-game. Försöker själv att inte påverka utgången av matchen för att inte förstöra för det andra.

Händer såklart att jag har en dålig dag och inte är på det bästa humöret, men försöker så gott det går att hålla en bra ton och hjälpa de nya spelare.

Permalänk

@anon186252: Det handlar inte om att få någons respekt i min mening, det handlar bara om att försöka förmedla en bättre attityd/känsla i det spelet man är i. Vill sedan inte någon ta emot den, och väljer aktivt att vara störande, så finns alltid en muteknapp. Om 1 av 3 eller 2 av 3 uppskattar det, bygger det vidare till något bättre.

Permalänk
Avstängd

Mmm... Själv har jag nästan slutat spela multiplayer av detta slag numera då jag tycker att mycket som förr gjorde det roligt har försvunnit, idag är det för enkelt att köpa sig förmåner, noll rolig strategi, etc.

Folk är antingen skit lättstötta och bannar för typ ingenting (i särklass värsta kategorin, oavsett var man möter detta pack!), eller så får man all skit om någonting går snett i teamet, etc, etc, etc. Vilket gör att åtminstone jag tappar lusten ganska fort.

Anledningen till att jag skriver här är att jag också tycker att attityden generellt har försämrats i språket på diverse siter, mm också. går man in på Youtube tex så får man idag ofta kommentarar i stil med "reatarded fuck" och liknande trots att man inte skrivit någonting särskilt, ok för Gay och liknande men retarded fuck och sådant, det är inte ens kul i någon aspekt, det är bara så däkla hjärndött och intelligensbefriat! man tappar lusten att delta över huvud taget i en sådan konversation även om någon i den är vettig och haft seriösa frågor. En tvååring på dagis eller en hund skulle använda sig av mer intelligenta saker även om man uttryckligen försöker vara ett troll... det är bara FÖR DJÄKLA DUMT för att ens vara skrivet av ett troll! Att slå sig själv i huvudet med en hammare eller någonting i den stilen framstår som ett verk av Einstein i jämförelse!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

@saltenhancer: Förstår vad du menar, men för att vända på de värre personerna behöver du i princip vinna deras respekt först. När du väl gjort det kommer de lyssna på dig och inse "Fan, den här liraren var ju jäkla härlig. Kanske borde ta efter lite?". Men visst, man kanske ska försöka sig på de lite mindre knepiga först, och ignorera de värsta tillsvidare. Jag orkar dock inte sitta och muta halva, ibland hela laget, och motståndarlaget varje gång jag vill försöka ha kul. Jag har försökt tillräkligt för att ge upp, och känner att jag får nöja mig med att ha predikat tillräkligt för vännerna att de slutat upp med idiotin.
Håller tummarna för att du, mfl, lyckas(och orkar) styra upp det, så man kanske kan avnjuta några timmar av gejming i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

När jag började lira fps i mitten av 90 tal, var inte folk så jävla känsliga och lättkränkta som nuförtide.

Nuförtiden är folk av strategiska skäl kränkta innan nåt har ens hänt. De kommer med sina känsliga egon och kan inte ta enkla råd... När man har gett några enkla och praktiska råd, och noobs snetänder, har man inga trevliga ord kvar.

Att det finns noobs som nästan tar illa upp när man ger tips håller jag med, men jag håller inte med att man ska sluta med det. Ge tips, vill de inte lyssna, då kan du bli irriterad på dem. Men ge folk en chans iaf...

Skrivet av sae:

Samt så e intresset av att spela mindre, utan mer av att samla.
Samla på achievemnt, skins, levels, gadgets... Borta är jaktglädjen och stridsglädjen...
Karikatyr-exempel är gruppspel: förr var det jävla änkelt när man använder rocket launcher eller railgun, allt hade sin plats... Nu finns karaktärer som identifierar sig med en typ av gubbe eller vapen, och går inte att få dom att spela i lag...

För att samanfatta, Unreal Trounament samt Quake 3 och liknande var en tillflykt förr, jag gick dit för att ha kul...
Nu är onlinespel en jävla kamp av egos, som inte kan spela, utan vill vinna den sociala striden.

Detta håller jag med dock. Många av dagens spel är inget mer än trofée jagande, på unika föremål, poäng eller liknande. Istället för att spela för enkelhetens skull så måste man vara "duktig" innan man ens börjat.

Ang en viss typ av gubbe/vapen är mer spelutvecklarnas fel dock... för att de inte balanserar det rätt. Med rätt balans är det inte fördel med ett före något annat, men med fel balans så vill alla göra det som man vinner på.

Lite därför jag tyvärr inte tycker om online spel så mycket idag... jag är beroende på att andra inte är egoister och att andra kan "sin del", både på gott och ont. Där finns liksom knappt någon tid att lära andra längre.

Permalänk
Medlem

Jag upplever dåligt bemötande spelare emellan som det största problemet med onlinespel idag. Förolämpningar och hat föder bara mer av samma vara. Sättet med vilket erfarna spelare bemöter nybörjare är så de i sin tur kommer att bemöta andra.

Kommer osökt att tänka på en video jag såg där en airsoft-spelare uppmuntrade alla att vara schyssta mot noobsen, för att inte skrämma bort allt nytt blod från sporten. Tycker att hans attityd är direkt överförbar till datorspelsvärlden. Se den och låt er inspireras att sprida positiv energi!

Permalänk
Medlem

@GilbertG @RogerW

3-400h va jag uppe i 2 månder efter csgo släppts och visst på 2 månder så lär du ju ha lärt dig en heldel men du kan ju inte alla mapps, alla peeks, alla wallbangs perfekt. Alla mina vänner ligger mellan 2-6000h på csgo så jag tycker inte 300h är så mkt, och att då flamea på en med 5ggr sin egen speltid känns inte helt rätt, så då kan jag bli rätt less på "noobs".

Dock i competetive så tycker jag "noobs" är lättare att spela med än erfarna som brukar flamea om man missar en clutch eller råkar göra en missplay. Nästan alla jag spelat med är villiga att lära sig och bli bättre och har därför god kommunikation och gruppar ihop sig när man ska ta över en site medans en erfaren mest leker entry fragger och går och dör själv hela tiden och aldrig säger något i mic.

Förövrigt tror jag att just CSGO är ett rätt tufft spel att komma in i pga att det är så många som spelar det och många "små svenskar som hatar ryssar" flamear hela tiden.

I andra spel har jag aldrig upplevt "hat". Spelar endel GTA V också och där är chatten ren och fin och alla är väldigt friendly. Fått många goa roliga kompisar från gta i min steam friendlist

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Kort sagt. Folk är idioter. Även om jag kan ett spel utan och innan så finns det ingen anledning att vara otrevlig.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Folk som kallar mig Noob i BF4 jagar jag tills dom loggar ut.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

Jag stänger av chatt och VOIP medvetet i stort sett alla spel, men i The Division så har jag stött på goda ord från dem flesta.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det ær bara klent folk som inte åstadkommit något i livet ænnu