Skum annons på tradera

Permalänk

Skum annons på tradera

Hej!

Letar efter en ny dator och hittade en på tradera:

http://www.tradera.com/item/340256/275885195/lenovo-thinkpad-...

Ny kostar datorn 25000 kr men han vill ha bara 7990. Datorn är för övrigt i nyskick med 3 års garanti kvar. Detta verkar vara nästan för bra för att vara sant. Tittade i försäljarens historik och såg att han säljer bara dyr elektronik i nyskick i original förpackning till en bråkdel av butikspriset. Vågar man chansa eller är det stulna grejer?

Tack!

Permalänk
Avstängd
Permalänk

jag skulle vara lite försiktig med det, han har två maskiner ute med samma bilder på etc.
det finns en chans att han köpt ut dem från jobbet, men känns inte helt troligt.

de är i begagnat skick, men ändå.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Påminner om när jag ringde på en annons i Gula tidningen (på 90-talet).
-Hej, jag ringer ang. en dator som var till salu?
-Dom är slut nu, men jag har snart flera
-Ehhh, *klick*

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Sen har han ju länkat en produkt som inte finns hos någon känd butik. Hittade en annan som verkar snarlik till ett helt annat pris: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4123323

Edit: Bättre exempel, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3872190
Billigare och bättre än den han länkade till. Så visst är det möjligt att han faktiskt har en sådan till salu.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Han har sålt en hel hög av exakt den modellen. Vet att de har sålt ut ett gäng sådana till betydligt lägre pris direkt b2b, men 7k känns ovanligt lågt även om man räknar bort moms och sådan rabatt. Finns ju dock fortfarande mängder av rimliga scenarion.

Är du orolig är väl en rimlig start att fråga säljaren?

Permalänk
Medlem

Kollade på hans annonser för några månader sedan när jag var på jakt efter laptop. Han hade flera X1 ute då också, och har bara fått gott omdöme på dem så verkar vara helt okej.

Det är väl så säkert det kan bli på tradera, sedan om det är tillräckligt får man avgöra själv.

Permalänk
Medlem

Utropspriset är 7990 kr, inte slutpriset. Den kanske kostar 20000 till slut.
Dock så skulle inte jag personligen köpa något så dyrt på tradera.

Permalänk
Medlem

Hade nog passat mig lite. blev blåst på 2000 för en 960 evo ssd disk jag köpte i julas på tradera, av en kille som snott dom från där han jobba. så man är lite tillbaka dragen mot tradera nu. speciellt dom som säljer mycket elektronik till sjuka priser som är nyskick.

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Man bör såklart fråga hur det kommer sig att han har så många till så "bra" pris. Det låter ju definitivt som något riktigt skumt!

Sedan kan man fråga efter kvitto och serienumret för att verifiera att garantin finns kvar hos tillverkaren, och att de inte är anmälda som stulna.

Permalänk

Vad tror ni om denna?
I mina ögon kanske lite för billig, eller?
Säljaren i fråga har 0 sålda annonser

http://www.tradera.com/item/120202/275938877/stationar-dator-...

Permalänk
Medlem

Han har iofs bra betyg...

Permalänk
Medlem

@Baptisten: Jag var på väg att säga samma sak, men det ser faktiskt ut som att han sålt några för utropspriset. Finns som sagt många möjliga scenarion som gör att han kan sälja till detta pris, men det var helt klart billigt om man ser till ordinarie pris. Nästan så jag blev sugen själv också, men som sagt är det mycket pengar om det nu skulle vara något strul eller visa sig vara stöldgods.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Har starkt för mig att jag såg någon som varnade för krickans annonser för inte allt så länge sedan.. hittar dock inte posten i detta nu.

Permalänk
Inaktiv

Bra betyg från flera X1 carbon köpare, verkar ha sålt ett antal med slutpriser på runt 7500-9000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjoDjimbo:

Vad tror ni om denna?
I mina ögon kanske lite för billig, eller?
Säljaren i fråga har 0 sålda annonser

http://www.tradera.com/item/120202/275938877/stationar-dator-...

Det är ju budgivning med utropspris 2000 så inte omöjligt.

Permalänk

@m4gnify: Köp nu 5k? billigt för 4790k + 980.. eller är det kanske därikring det ligger?

Permalänk
Medlem

Begär Serienummer och kvitton, kontrollera om det finns någon anmälan om att den är stulen.
Skulle du sen köpa den kolla så du har fått samma serienummer som angavs.

Att köpa i "god tro" fungerar inte längre så var försiktig om saker verkar för bra att vara sant.

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Medlem

Påminner om en snubbe här på SweClockers som med jämna mellanrum säljer relativt nya maskiner till extremt låga priser. När jag ställde mig frågandes till det, fick jag detta som svar:
"Jag jobbar inom IT o kommer över saker billigt då och då
Andra hands marknaden för PC är sämre"

"Shady buisness ??

Jag jobbar med sälj o köp inom data
Denna kommer från en konkurs
Jag jobbar med detta dagligen !"

Ursäkta för OT, men minst sagt lika udda.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Står nog över. 7990 är för mycket för mig att riskera på ett skumt köp.

Tack allesammans för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

jag skulle vara lite försiktig med det, han har två maskiner ute med samma bilder på etc.
det finns en chans att han köpt ut dem från jobbet, men känns inte helt troligt.

de är i begagnat skick, men ändå.

Skrivet av TheNoNa:

Han har sålt en hel hög av exakt den modellen. Vet att de har sålt ut ett gäng sådana till betydligt lägre pris direkt b2b, men 7k känns ovanligt lågt även om man räknar bort moms och sådan rabatt. Finns ju dock fortfarande mängder av rimliga scenarion.

Företag brukar dock inte ha högvis med laptops från 2016 i nyskick liggande... detta luktar stulet.

Hade det varit 3 år gamla maskiner så ja.. då kan det ha varit från företag, men en 1 år gammal modell för ½ priset?? Något är skumt...

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad som är skumt med den här annonsen? För jag fattar faktiskt inte.
Är det första gången ni kommer i kontakt med Tradera? Det är en auktion och priset blir troligen högre.
Att han har flera är väl inget konstigt? Om han har möjligheten att köpa loss datorer som skrivs av så billigt att han sälja de med vinst så har han köpt så många han kan. Varenda annons som finns på Tradera är av människor som säljer för att tjäna pengar.

Skrivet av warh0g:

Påminner om när jag ringde på en annons i Gula tidningen (på 90-talet).
-Hej, jag ringer ang. en dator som var till salu?
-Dom är slut nu, men jag har snart flera
-Ehhh, *klick*

Och det du säger påminner mig om när jag handlade mjölk i mataffären.
-Jag tog en mjölk från kylen.
-En hand inifrån kylen ställde dit en ny mjölk på det ställe jag tog den första ifrån.
-Ehhh, *lämnade butiken*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Och det du säger påminner mig om när jag handlade mjölk i mataffären.
-Jag tog en mjölk från kylen.
-En hand inifrån kylen ställde dit en ny mjölk på det ställe jag tog den första ifrån.
-Ehhh, *lämnade butiken*

Haha fick mig ett gott skratt så här på 'sen' eftermiddag.

Precis det där hände mig igår, handen från en ung tjej ställde dit en ny mjölk.

Permalänk
Inaktiv

Ville bara säga att det inte är något skumt med just att dessa datorer säljs väldigt billigt.

Har sett exakt samma modellen gå för 6000, 6990, 7990.

Vet inte hur de får tag på de så billigt, men jag har sett en hel del sälja just dessa modellen till samma pris, fast tom bättre spec (i7).

En till fast bättre och billigare:
http://www.tradera.com/item/340256/275639713/lenovo-thinkpad-...-

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Företag brukar dock inte ha högvis med laptops från 2016 i nyskick liggande... detta luktar stulet.

Hade det varit 3 år gamla maskiner så ja.. då kan det ha varit från företag, men en 1 år gammal modell för ½ priset?? Något är skumt...

Håller med. Den säljs faktiskt för en tredje del av priset.

Permalänk
Medlem

Samma säljare brukade tidigare ha väldigt dyra paket med processor, moderkort och minne (t ex 6900k, ASUS X99 Deluxe och 64 GB RAM) där alla förpackningar var oöppnade. Varningsklockorna brukar ju börja ringa så fort någon försöker sälja nya prylar istället för att skicka tillbaka grejerna på öppet köp. Just i detta fall tror jag inte att säljaren är en bedragare (varorna lär komma fram) men det finns väldigt många frågetecken var alla fina prylar kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Ville bara säga att det inte är något skumt med just att dessa datorer säljs väldigt billigt.

Har sett exakt samma modellen gå för 6000, 6990, 7990.

Vet inte hur de får tag på de så billigt, men jag har sett en hel del sälja just dessa modellen till samma pris, fast tom bättre spec (i7).

En till fast bättre och billigare:
http://www.tradera.com/item/340256/275639713/lenovo-thinkpad-...-

Även denna i Kista
Verkar som en del ifrån Kista sitter på sådana här

Permalänk
Medlem

krickan är ärlig säljare dock osäker hur han får dessa så billigt... träffat han 3 ggr i Kista face to face av saker köpt av han. du har alltid full garanti via försäljaren och registrera produken.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Företag brukar dock inte ha högvis med laptops från 2016 i nyskick liggande... detta luktar stulet.

Hade det varit 3 år gamla maskiner så ja.. då kan det ha varit från företag, men en 1 år gammal modell för ½ priset?? Något är skumt...

Håller med här aningen, kan vara att ett bolag sagt upp avtal med Lenovo - dock i vanliga fall så internsäljes datorer inom bolaget för att få tillbaka pengar.
Om inte denna dude sitter på IT avdelningen och köpt ut alla för 3000k styck men ändå - lite väl för nya datorer till ett för bra pris...

Svårt, nog stulet när det är för bra för att vara sant

Om inte en person startat ett bolag som konkat nu och vill bli av med det han handlat in

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjoDjimbo:

Vad tror ni om denna?
I mina ögon kanske lite för billig, eller?
Säljaren i fråga har 0 sålda annonser

http://www.tradera.com/item/120202/275938877/stationar-dator-...

Med tanke på att han enbart accepterar avhämtning så är ju risken ganska liten i mitt tycke.