"framtidssäker" dator upp till 50K

Permalänk
Medlem

@Mindbomb:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10196714/

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SexMachine:

Ska du spela på TVn så hade jag köpt en playstation

Hehe, snälla...

Framtidssäker eller konsol, välj ett av dessa..PS4 håller inte ens 30FPS i de flesta AAA-titlar..

Och man kan faktiskt spela på TV'n med en PC också..om man inte vill dra kabel till TV'n kan man köpa en liten streambox för 499:- (?)

Fritt val på handkontroller och _Alla_ spel har förinstallerade Xbox-layout's numera.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Twidash:

Känns för mig jättekonstigt att inte köpa X99 eller vänta på Ryzen om man ska lägga 50k, Z270 är ju... budget grejer i sammanhanget.

Skrivet av saturday_sun:

Äntligen nån som fläskar på med CPU också!

X99 är en föråldrad plattform, ingen uppgrade path.
7700K har högre klockfrekvens och kommer prestera bättre i spel.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Ja det kanske bara är jag som aldrig skulle köpt en dator för 50papp och kopplat den till en tv. Vad har tvn för uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Ja det kanske bara är jag som aldrig skulle köpt en dator för 50papp och kopplat den till en tv. Vad har tvn för uppdateringsfrekvens.

Han lär ha 40ms kanske, kommer bli phett nice i nya spel.

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Oh-oh... ju större budget man har ju mer förslag får man!

Även om jag inte orkar gå in i en exakt diskution över exakt vilka prylar du ska ha så känner jag ändå att jag vill dra mitt strå till stacken med lite synpunkter och tips.

1. Folk som säger att du ska köpa billigare nu för att sedan uppgradera har helt rätt! Det är på gränsen till vansinne att ens försöka köpa PC-produkter som är framtidssäkra. Dock så gäller detta mest grafikkorten om vi snackar spel och då speciellt om vi pratar om 4K i 60 Hz. Så dra in på grafikkortet och vänta helst på 1080Ti/Vega eller gör som någon föreslog, köp ett EVGA 1080 och utnyttja deras inbytesgaranti när 1080Ti kommer. Själva plattformen kommer hålla bra om du minst köper en 7700k tillsammans med ett bra moderkort. Jag skulle dock invänta tester på Ryzen om jag var du. Prisdumpar på Intels x99-plattform kan vara på ingående eller så blir AMD ett alternativ.

2. Investera i SSD-utrymme! Spel börjar ta upp 100 GB utrymme nu så 500 GB räcker inte långt. Spel ska ligga på SSD:er! Så är det bara! 😉 Jag har själv över 500 GB och det är slut sedan länge! du kan alltid uppgradera med mera SSD:er men ska du även ha 10-12 GB lagring utöver dessa och dessutom i samma burk så börjar det luta åt att det är x99-plattformen du behöver för att få många SATA-portar. Eller så köper du en eller två rejält stora SSD:er från början. Jag skulle säga minst 2 GB.

3. Börja aldrig skämmas för att du gillar LED-belysning! Jag är 36 år och är det något som lockar fram barnet i mig så är det tydligen lampor som kan byta färg! 😂

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SexMachine:

Ja det kanske bara är jag som aldrig skulle köpt en dator för 50papp och kopplat den till en tv. Vad har tvn för uppdateringsfrekvens.

Vad har Playstation för kapacitet?

Inte är det samma som uppdateringsfrekvensen på TV:n i alla fall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

quote postid="16666303" userid="202499" name="Twidash"]
Känns för mig jättekonstigt att inte köpa X99 eller vänta på Ryzen om man ska lägga 50k, Z270 är ju... budget grejer i sammanhanget.
[/quote]

X99 är en föråldrad plattform, ingen uppgrade path.
7700K har högre klockfrekvens och kommer prestera bättre i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

X99 blir X299 (LGA 2066) vilket nog blir det jag kommer att satsa på vid nästa uppgradering

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Blackie:

X99 blir X299 (LGA 2066) vilket nog blir det jag kommer att satsa på vid nästa uppgradering

X299 (vad hände med X199 Intel?) kommer vara en mycket bättre investering än X99 då det antagligen kommer att släpps flera generationer av CPU:er på den plattformen så det finns nya chip att uppgradera till.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Undrar från TS vad motiveringen är till vissa av önskemålen.
Utöver vad många andra skrivit om att inte köpa för dyrt och uppgradera i steg.

Varför behöver du 12TB? Varför behöver du 64 GB Ram? Vad är användningsområdet?
Tänk på att en TV brukar ha rätt kass uppdateringsfrekvens, vad ska du spela för spel?

Permalänk
Medlem

Alltså på riktigt nu..
Det mest framtidssäkra du kan göra med 50k är att köpa en dator för 25k, investera resten i nån fond och köpa en ny dator om 2-3 år eller när du känner att du behöver det. Skiter du pengar så att du kan köpa en ny dator om 3 år ändå så fine.. Men eftersom du vill att den ska vara framtidssäker så gissar jag att så inte är fallet. Ska du dessutom spela på en TV så förstår jag inte varför du ska ha en dator för 50k..

Permalänk
Medlem

@bjan_84

Bravo. Du fick med allt inom budgeten. (nästan)

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Lär bli ett galet slöseri-bygge om delarna inhandlas nu.
Mitt råd vore att vänta en halv månad tills AMD fått ut sina prylar på marknaden i början av mars och Intel får känna på hårdnande konkurrens, det lär gynna dig som konsument om de tvingas sänka sina priser plus att du lär ha mer att välja mellan.
Detsamma gäller på grafikfronten; om Vega står sig bra mot nVidias dito så kommer priserna att rasa och kriget vara i full gång.
Då du är "låst" till nVidia.

Inget paket är värt 50k ur perspektivet "framtidssäker", utvecklingen går för fort för det, det är bättre att uppgradera vartannat år för 25k i så fall.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Mitt råd, köp INTE 2 grafikkort, utan ett riktigt bra som man kan klocka om det behövs, köper du 2 grafikkort så betalar du dubbelt så mycket i onödan, och kommer i 80% av fallen endast kunna använda det ena eftersom SLI / Crossfire har så sjukt dåligt stöd att det nästan aldrig fungerar i spel när det är nysläppta.

Det tar oftast 1-2 månader innan det finns, om det ens kommer.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Lär bli ett galet slöseri-bygge om delarna inhandlas nu.
Mitt råd vore att vänta en halv månad tills AMD fått ut sina prylar på marknaden i början av mars och Intel får känna på hårdnande konkurrens, det lär gynna dig som konsument om de tvingas sänka sina priser plus att du lär ha mer att välja mellan.
Detsamma gäller på grafikfronten; om Vega står sig bra mot nVidias dito så kommer priserna att rasa och kriget vara i full gång.
Då du är "låst" till nVidia.

Inget paket är värt 50k ur perspektivet "framtidssäker", utvecklingen går för fort för det, det är bättre att uppgradera vartannat år för 25k i så fall.

Håller med fullständigt, halva priset och uppdatera om 2 år istället, bästa alternativet jag sett

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havregröt:

Hehe, snälla...

Framtidssäker eller konsol, välj ett av dessa..PS4 håller inte ens 30FPS i de flesta AAA-titlar..

Jag förstår inte ditt argument. Alla nya konsoller är per definition framtidssäkra. Det händer inget på 3-5 år som prestandamässigt sätter hinder för en nysläppt konsol. Man behöver inte ens lägga undan kapital för att uppgradera över tid. Sen finns det en massa andra nackdelar, men mer framtidssäkert än en PS4 Pro, är det svårt att hitta i dag.

Skrivet av Havregröt:

Och man kan faktiskt spela på TV'n med en PC också..om man inte vill dra kabel till TV'n kan man köpa en liten streambox för 499:- (?)

Fritt val på handkontroller och _Alla_ spel har förinstallerade Xbox-layout's numera.

Dator för "50Kkr" och spela på TV'n med massiv input-lag. Gärna kombinerat med både nätverklatens, och en sunkig steambox.

Skrivet av Dunder:

Vad har Playstation för kapacitet?

Inte är det samma som uppdateringsfrekvensen på TV:n i alla fall.

Nja... PS4'an renderar väl i 30-60Hz, (beroende på spel) och det är ju vad TV'n visar med. TV med "xxxHz" visar ju bara samma bild flera gånger, eftersom TV'n till skillnad från datorskärmar, iskallt räknar med att man inte matar fler bilder än TV standarden medger. Så tillverkarna har som regel inte tagit höjd för mer.

Det där är precis en sån där hårddisk som är skitbra... Om man ska skriva en gång, och läsa flera, sporadiskt. Om han ska ha 10tB disken till "steam" så är det helt fel disk. År's last, 180tB, innebär att han kan fylla disken, och sen läsa allt han fyllt den med, 17 gånger, det året, och 18, de efterföljande, om han inte tar bort, och lägger till saker. Perpendicular Magnetic Recording, är bra för höga kapaciteter, men lämnar en del i övrigt att önska.
B!

Edit

Skrivet av DeFeCT79:

Håller med fullständigt, halva priset och uppdatera om 2 år istället, bästa alternativet jag sett

Jag har en nära besläktad åsikt, men med samma koncept. 15-20Kkr nu, nytt grafikkort om 1.5-2 år, och ny burk, om 3-4 år, för samma 15-20Kkr, med ett nytt grafikkort ytterligare 1.5-2 år senare. Säljer man av delarna allt eftersom, så har man råd med en ny komplett uppgradering igen om 8'a år, med sin 50Kkr budget. Ingen gång under resan saknar man resurser för att spela de nyaste spelen med "allt på max" och vettiga FPS, och redan andra gången man uppgraderar passerar man prestandamässigt vad man får för 50Kkr i dag, med råge, för att sen uppgradera 1-2 gånger till, och helt enkelt sopa mattan med den prestanda man får för 50Kkr i dag.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om jag inte missförstått syftet med köpet helt så tror jag att det du ska satsa på är ett chassi med fönster, så man kan se alla dyra komponenter du inte använder.
Om du kan tänka dig att beställa custom grejer så skulle det vara ganska coolt om du graverade in prislappen i glaset. Då kan man se att den kostade 50K från andra sidan rummet.
Varför just 50K? Har du fått utdelning på aktier eller är det för att det är vad Klarna har som maxgräns för delbetalning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag förstår inte ditt argument. Alla nya konsoller är per definition framtidssäkra. Det händer inget på 3-5 år som prestandamässigt sätter hinder för en nysläppt konsol. Man behöver inte ens lägga undan kapital för att uppgradera över tid. Sen finns det en massa andra nackdelar, men mer framtidssäkert än en PS4 Pro, är det svårt att hitta i dag.

Tänk...en PC som spelar sina spel i samma prestandaklass som en konsol gör håller längre än vad en konsol gör, dvs medel/low 720/900P@30FPS

Se bara på de nyare spelen som X360 eller PS3 inte får ta del utav, men en gammal PC från 2006 med 8800GTX och någon C2D kan fortfarande ta del av dessa modernare titlar, dock under just..konsolstandard, 720P@24-30FPS low/low.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... PS4'an renderar väl i 30-60Hz, (beroende på spel) och det är ju vad TV'n visar med. TV med "xxxHz" visar ju bara samma bild flera gånger, eftersom TV'n till skillnad från datorskärmar, iskallt räknar med att man inte matar fler bilder än TV standarden medger. Så tillverkarna har som regel inte tagit höjd för mer.

Vilka spel klarar den av att driva i 4K, i 60 FPS? Mulle Meck bygger bilar?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Många råd och en del olika uppfattningar - men i grunden är det som att drömma om vad man skulle göra om man vann miljoner på lotteri att bygga en dator för 50 lax - så grattis

Tittar lite bakåt istället: byggde en hygglig burk för nu drygt fem år sedan. Med Core i7 2600K på ett ASUS-moderkort. Liten SSD och större speglade diskar (både RAID1 för säker lagring och ett mindre utrymme med RAID0). Först ett litet AMD-kort utan fläkt, men snabbt ett större med. Så för 2 år sedan GTX 960 och i somras GTX 1070 - bägge har orkat driva Project Cars i 4K/60 Hz på en 65" Philips-skärm - men 1070 når 70-90 fps så vsync kan aktiveras för stabilt 60 Hz utan tearing på skärmen.

(mindre tillägg med mer minne, 24gb, större ssd och så tillbehör som Logitech-ratt och riktig bilstol som förstås verkligen gör skillnad för bilspel)

Prestandamässigt har 2600K rating 8 479 medan 7700K har 12 321 i PassMarks lista, så "bara" en ökning med 45% på sex år (lanserade 2010 Q4 resp. 2016 Q4). Är ju mer än ingenting, men burken hänger med bra och det har ju hänt mer på grafiksidan då.

Som flera skrivit så är en 7700K med Z270-moderkort och en bra M.2-drive som 960 Pro på 500GB en bra grund, så rymligt chassi, så kan Du styra priset genom mängden minne och lagringsdiskar (fast hellre en bra NAS) och framförallt val av grafikkort. Ett 1080 (SLI verkar mest bökigt) och den där uppgraderingen till kommande 1080ti lät ju intressant hos EVGA...

Wish U både luck och nöje

typo
Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Dunder:

Vilka spel klarar den av att driva i 4K, i 60 FPS? Mulle Meck bygger bilar?

Absolut bästa spelet! Mulle Meck bygger båtar var mitt liv. Finns tyvärr dock inte till varken Microsoft Windows 10 eller till Sony Playstation 4 PRO.
Tror inte spelet klarar upplösningar högre än 1920X1080 heller tyvärr... 😢

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av SexMachine:

Ja det kanske bara är jag som aldrig skulle köpt en dator för 50papp och kopplat den till en tv. Vad har tvn för uppdateringsfrekvens.

Skrivet av Nrldsgld:

Han lär ha 40ms kanske.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Dator för "50Kkr" och spela på TV'n med massiv input-lag.

Finns Tv apparater med okej input-lag. Enda ned till 20ms (kom ihåg att skärmarna som marknadsförs med 1ms ofta har 10ms i verkligheten). Inget du vill använda för competitive FPS spel men helt godkänt för casua spelande i bil simulatorer och bilspel eller RPG spelande. 20ms är liknande latens som en kontorsmonitor ger.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Gärna kombinerat med nätverklatens.

Alla moderkort som listats har stöd för trådat internet så nätverkslatensen kan vara liten.
Antar att TS ville ha Wifi om ifall att man inte kan köra trådat vid ett speciellt tillfälle.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Gärna kombinerat med en sunkig steambox.

Nvidia Game Stream har lägre latens än Steam Home streaming och stöd för 4K.
HDMI direkt in i TV:n kommer inte ge mer input-lag än HDMI in i en monitor med samma svarstid.

Skrivet av Dunder:

Vad har Playstation för kapacitet?

Inte är det samma som uppdateringsfrekvensen på TV:n i alla fall.

Sony Playstation 4 PRO stödjer uppdateringsfrekvenser på 30 fps i vissa spel, 60 fps i andra och låter dig själv välja mellan grafikkvalité och uppdateringsfrekvens i vissa spel.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... PS4'an renderar väl i 30-60Hz, (beroende på spel) och det är ju vad TV'n visar med. TV med "xxxHz" visar ju bara samma bild flera gånger, eftersom TV'n till skillnad från datorskärmar, iskallt räknar med att man inte matar fler bilder än TV standarden medger. Så tillverkarna har som regel inte tagit höjd för mer.

Vissa 4K TV apparater har en faktisk refresh rate på hela 120Hz vilket är helt okej.
https://www.cnet.com/news/ultra-hd-4k-tv-refresh-rates/
Det är ändå input-lag och inte refresh rate som är viktigast.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av krigelkorren:

Då du är "låst" till nVidia.

Om man vill kunna streama sina spel till sin surfplatta eller till en avlägsen TV i andra ändan av huset så är TS låst till Nvidia.
Om det är Nvidia TS önskar ha, låt hen köpa Nvidia. AMD har ändå inget i den prestanda klassen nu.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mezzlock:

Ska du dessutom spela på en TV så förstår jag inte varför du ska ha en dator för 50k..

Spela i 4K i stabilt ständigt över 120fps utan NÅGRA fps dippar kanske.
Krävs rätt så bra prestanda för det...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Mindbomb:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10197784/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10197792/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10197799/

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av -=Mr_B=-:

Här hade jag prioriterat annorlunda, i relation till den tidigare kommentaren om HD. Jag hade antingen satsat på en större (betydligt större) eller minst 2 SSD'er. Spel och OS ska bo på SSD. Porrfilm, förlåt, semesterfilmer, kan bo på roterande media.

Skrivet av Saddl3r:

Personligen skulle jag:
Tänka efter om jag verkligen behöver 12 TB. Hur mycket har du nu? Vad har du tänkt göra?

Skrivet av Gorgonzola:

Varför behöver du 12TB?

Verkar som att dagens högupplösta porr tar upp mycket utrymme...
12TB... Visste inte att det fanns 8K porr.

Skämt åsido.
Jag skulle chansa att TS skall lagra filer så som långfilmer och serier.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

har svårt att förstå varför man rekommenderar en 4kärnig cpu när du pratar om en framtidssäker dator. byta grafikkort är smidigt men att byta cpu betyder oftast nytt moderkort och nya minnen.

Jag och många andra skulle vänta 2-3v för att se vad som händer när AMD släpper sin nya cpu. ska du spela på din TV i 4K så funkar ett 1080 utan problem. den dagen du tycker det är fördåligt så är det bara till att byta grafikkort. (stödjer Nvidias 1080 4K i 120Hz jag tror det är endast AMD 480 som stödjer den nya standarden 4K 120Hz 120Hz=120bilder/s)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av heatm:

Oh-oh... ju större budget man har ju mer förslag får man!

Alla vill ju leka med tanken att köpa dator för 50K.

Skrivet av heatm:

Gör som någon föreslog, köp ett EVGA 1080 och utnyttja deras inbytesgaranti när 1080Ti kommer.

Det var jag och @Blackie som tippsade om det.

Skrivet av heatm:

2. Investera i SSD-utrymme! Spel börjar ta upp 100 GB utrymme nu så 500 GB räcker inte långt. Spel ska ligga på SSD:er! Så är det bara! 😉 Jag har själv över 500 GB och det är slut sedan länge! du kan alltid uppgradera med mera SSD:er men ska du även ha 10-12 GB lagring utöver dessa och dessutom i samma burk så börjar det luta åt att det är x99-plattformen du behöver för att få många SATA-portar.

Jag har ocskå 500GB OS SSD, det räcker inte långt om man också skall ha sina spel där.

Skrivet av heatm:

Ska du ha 10-12 GB lagring utöver dessa och dessutom i samma burk så börjar det luta åt att det är x99-plattformen du behöver för att få många SATA-portar.

En NAS är nog en bättre lösning.
Tystare PC då man slipper ha mekaniska diskar i burken.

Skrivet av heatm:

3. Börja aldrig skämmas för att du gillar LED-belysning! Jag är 36 år och är det något som lockar fram barnet i mig så är det tydligen lampor som kan byta färg! 😂

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om man vill ha RGB så kommer Corsair snart med Corsair Vengeance RGB LED DDR4.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Du vill ha trådlöst nätverkskort, gillar din passion för gaming.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av sesese:

(stödjer Nvidias 1080 4K i 120Hz jag tror det är endast AMD 480 som stödjer den nya standarden 4K 120Hz 120Hz=120bilder/s)

4K@120Hz kräver HDMI 2.1 som inte finns på något kort vad jag vet...
Så jag antar att de 4K TV apparater som stödjer 120Hz endast gör det i 1080p upplösningar.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|