AMD Ryzen 7 1800X, 7 1700X och 7 1700 butikslistas i Sverige

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7 1800X, 7 1700X och 7 1700 butikslistas i Sverige

Inför lanseringen av AMD Ryzen butikslistas de åttakärniga modellerna, där toppmodellen har ett pris på strax under 6 000 kronor – hälften av huvudkonkurrenten Intel Core i7-6900K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tur man orkade vänta

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Ryzen 7 1700 för motsvarande summa som en i7 7700K då med andra ord. Ska bli spännande att se tester på dessa, sonen sitter på en AMD Athlon X4 760K som snart ska bytas ut, blir i så fall en rejäl uppgradering för honom.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen de har lyckats hålla samma ipc som intel även om klockfrekveserna ligger under så skulle det innebära en ljus framtid.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Om priserna hamnar här i slutänden blir det intressant konkurrensmässigt. 500kr skillnad mellan bästa och näst bästa alternativet känns lite väl smalt. Ska bli intressant att se klockningen spelar in.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Avstängd

@laudanum:

Tror snarare 1700x kommer att vara den som står sig emot 7700k.

Sedan med tanke på hur priserna på elektronik är i Sverige är det bättre att handla utomlands.... lol

Permalänk

Ser lovande ut! Kom igen nu MB tillverkare... Kasta på 8-10st SATA och Intel NIC så får ni mina pengar!

Permalänk
Medlem

Sjukt prisvärt. Jag kan sälja mitt 5820k-system och gå upp på 8-core för mindre peng än att köpa en 6900k.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag är så sjukt hypad över den här lanseringen och mitt köpsug har aldrig varit större.
Synd bara att det här också är min första arbetslösa dag och att jag snart ska bege mej iväg till arbetsförmedlingen.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

70 dollar skillnad på 1700X och 1700. Det måste väl vara något mer än bara MHz som skiljer dom åt, med tanke på att alla dessa skall vara "upplåsta".

Permalänk
Medlem

AMD Går in aggresivt i priskriget.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Förutsatt att priserna stämmer så är detta bättre än jag hoppats på! Blir utan tvekan en 1800X

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Det verkar som det var lite SBS för att priserna han smita ut på prisjakt men man ej kan se produkten i deras store.

Det blir nog en 1800X för mig när prisskillnaden är så liten.

Permalänk
Skrivet av segen:

70 dollar skillnad på 1700X och 1700. Det måste väl vara något mer än bara MHz som skiljer dom åt, med tanke på att alla dessa skall vara "upplåsta".

Binningen möjligtvis. Inte otänkbart att de har varierande grad på kvalitetsutfallet då det är såpass nytt på många fronter (och höljt i dunkel).

Permalänk
Medlem

@anon159643: Det är nog inte SBS, utan marknadsföring. Ser du hur dom hamnade på Swec helt gratis med det tricket?
Andra gör så också.

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på det, asedo är rätt nya va? Hur är dom? Går dom att lita på?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av segen:

@Johan86c: Det är nog inte SBS, utan marknadsföring. Ser du hur dom hamnade på Swec helt gratis med det tricket?
Andra gör så också.

Det var SBS bakom mitt inlägg då. För det är ju ett effektivt sätt att marknadsföra sin butik på.

Permalänk
Medlem

Bör man invänta några veckor inför ett bygge eller ska man satsa all in redan vid veckolanseringen? Tänkte då att ifall det dyker upp problem som berör drivrutiner/biosar som berör hela bygget.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Tur att man väntade med att köpa nya burken då, ska bli en fröjd att få uppdatera min Prisjakt-köplista i mars!

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 1700 och 1700x verkar vara att 1700x har stöd för XFR. Extended frequency range.

Visa signatur

Dator: AMD FX-8350 BLK Edition | 12 GB RAM 1600 Mhz | Gigabyte GA-990FX-GAMING | Sapphire Nitro+ RX 480 GB | EVGA Supernova G2 750W |

Inofficiell Facebook sida för AMD: https://www.facebook.com/AMDsverige/

Inofficiell webbsida för AMD: https://amd-sverige.se/

Permalänk

Då får vi hålla tummarna för Vänsterpartiet att det inte blir något bulldozer fiasko igen.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

X skall vara att den har funktionen Extended frequency range

@segen:

Modeller med beteckningen X är utrustade med Extended frequency range, vilket innebär att det finns massor med aktiva sensorer i processorn vilka kontinuerligt övervakar hur processorn mår och överklockar den till vad den installerade kylningen klarar av att hantera. Dvs att har du en dyrare kylare kommer processorn registrera att det finns rum för överklockning och justera upp frekvenserna till den nivå den mätt att kylaren klarar. Enkelt sagt är det automatisk överklockning.

Permalänk
Medlem

Om det här är nivåerna på priserna, give or take några hundralappar upp eller ner, nu vill jag ha 8 kärnor att rendera 3D på! Bring on the tests! Nu räknar man ju dagarna mer än man gjorde till julafton som ung haha

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

70 dollar skillnad på 1700X och 1700. Det måste väl vara något mer än bara MHz som skiljer dom åt, med tanke på att alla dessa skall vara "upplåsta".

Mnja vill minnas att när Barton kom ut så var 2500+ och 3200+ mer eller mindre identiska fast med olika FSB. De flesta 2500+ gick att köra som en 3200+ bara man drog upp FSBn till 200Mhz. Sen var det självklart inga garantier då en del chip blev 2500+ just för att de inte höll måttet. Gissar på något liknande här.

Permalänk
Medlem

@anon159643: visst är det så hehe
Dom etablerade aktörerna kör inte med fula trick som detta.

Permalänk
Medlem

@Denied87: Det var exakt det jag funderade på också. Nåt måste ju kosta dom där 70 dollars extra!

Permalänk
Medlem

@MrMasj: Jag misstänkte att det var just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Mnja vill minnas att när Barton kom ut så var 2500+ och 3200+ mer eller mindre identiska fast med olika FSB. De flesta 2500+ gick att köra som en 3200+ bara man drog upp FSBn till 200Mhz. Sen var det självklart inga garantier då en del chip blev 2500+ just för att de inte höll måttet. Gissar på något liknande här.

Min 1700+ kördes i 3200+ kommer jag ihåg. men det var med stepping B som det började hända saker kommer jag ihåg. A var tämligen värdelös.

Permalänk
Medlem

Hur kan 100MHz sänka tdp med 30 W?! Låter som att överklockning kommer bli lidande om det påverkar så mycket, eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Hoppas det kommer några trevliga budget alternativ också.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT