Slöaste cpun för att kunna maxade Gbit internet.

Permalänk
Medlem

Slöaste cpun för att kunna maxade Gbit internet.

Hej. Fick fiber häromdagen och valde 1000/500mbit från bredband2. Fick dock inte bra hastighet och framför allt olika på olika datorer. Även direkt kopplat utan router och switchar.
Snabbast gick med med sambons nya Lenovo gaming laptop som har en i7 och kom upp i 850/500mbit både med och utan router. Kollar jag cpulasten på min bärbara går den upp till 100 procent vid test på bredbandskollen och makaroner på 300/200mbit om jag minns rätt. Samma sak på unRAIDserver som baseras på Linux hamnar på 100 procent vis test med speedtest. Sistnämnda kommer upp i 600/ 300-ish Mbit.
Verkar som Gbit kräver bra cpu eller? Har en 2 kärnig AMD x2 i servern och en AMD 4500 någonting i min laptop.
Har en dual xeon jag ska dra igång å testa med.
Men är det processorkraft som behövs, gäller det bara vid tptest mm el även ftp mm och bara via internet och inte internt?
Vilken är den lägsta processorn som kan maxa linan?

Permalänk
Medlem

Du får ha i åtanke att det beror extremt mycket på programvaran hur mycket bandbredd du får ut.
att skicka i 1000mbit över SMB/AFP/FTP eller liknande är inte så tungt men det du försöker göra är att använda ett flash baserat verktyg för att maxa din uppkoppling. det kommer i de flesta fall maxa cpun innan det maxar gbit.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.