Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Tänkte köra emby eller plex server på en ny generations NUC.
Klarar den 3-4 transcodade streams samtidigt? kommer köra 1080p.. just nu x264 men kommer gå över till hevc helt å hållet sen. Antar det är mer krävande?
Spelar det nån större roll om jag tar i3, i5 eller i7?
/Victor

Permalänk
Medlem

Intel NUC6I7KYK

Funderar på att byta ut min PC i format micro-ATX för den låter så löjligt mycket när den belastas.

Läste lite i tråden och det verkar som detta problemet eventuellt finns även för Intel NUC6I7KYK?
Jag undrar även om det är något som provat att driva två skärmar med högre upplösning än HD och om det är möjligt att ta den SSD som sitter i min PC och helt enkelt sätta in den i NUC:en istället för att köpa en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larza123:

Funderar på att byta ut min PC i format micro-ATX för den låter så löjligt mycket när den belastas.

Läste lite i tråden och det verkar som detta problemet eventuellt finns även för Intel NUC6I7KYK?
Jag undrar även om det är något som provat att driva två skärmar med högre upplösning än HD och om det är möjligt att ta den SSD som sitter i min PC och helt enkelt sätta in den i NUC:en istället för att köpa en ny?

NUC6I7KYK är inte speciellt tyst, kan dock vara tystare än en nuvarande men skulle säga att den ligger i samma liga som en genomsnittlig laptop, svagt susande vid surf/idle och låter relativt mycket under belastning (eller problemet är snarare att det är ett lite drygt rasslande ljud än att det är speciellt högt). Beror lite på hur nära man sitter/vad man ska göra på den ifall det duger eller inte.

Kört dubbla 1440p via miniDP/daisy chain å det funka bra.

Bara plats för m.2, så om du har en 2.5" så kan du inte sätta den i nuc:en.

Hade nog väntat på Intel NUC NUC7i7BNH.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr problem med min NUC6i5SYH. Den tappar titt som tätt bootdisken. Har haft den på service, men Inet kunde inte återskapa felet. Nu funderar jag på att byta ut för jag hade t.ex aldrig några problem med NUC5i5SYH. Frågan är bara vad man ska välja? En gammal NUC5i5 eller en NUC7 i5 eller i3? Väldigt velig. Den ska ju bara driva runt musik och film. Möjligen ScummVM eller så. Borde inte i3 räcka till det mesta? Seriöst spelande är ju NUC ändå kass på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag har tyvärr problem med min NUC6i5SYH. Den tappar titt som tätt bootdisken. Har haft den på service, men Inet kunde inte återskapa felet. Nu funderar jag på att byta ut för jag hade t.ex aldrig några problem med NUC5i5SYH. Frågan är bara vad man ska välja? En gammal NUC5i5 eller en NUC7 i5 eller i3? Väldigt velig. Den ska ju bara driva runt musik och film. Möjligen ScummVM eller så. Borde inte i3 räcka till det mesta? Seriöst spelande är ju NUC ändå kass på.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för disk ?

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Samsung 850 Pro 256GB, utbytt en gång mot en ny för att jag trodde att disken kanske var kass, men nä, är ganska säker på att det är NUC:en.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larza123:

Jag undrar även om det är något som provat att driva två skärmar med högre upplösning än HD

Jag driver en 4k skärm med DP och en 1080p skärm med HDMI (som jag tar ljud från också) utan några som helst problem med en gammal i3 NUC (BOXNUC5I3RYH I3-5010U) som har 5500 gfx. Borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

@Muyfa666: Hade en Samsung 840 Evo i sambons NUC I5 (Haswell, tror jag), booten hittades inte titt som tätt. provade allt jag kunde komma på. Köpte en samsung M.2 disk istället och nu fungerar den mycket bättre.
Tycker att NUC:arna har mycket problem. är så sugen på att köpa en NUC I7 och byta mot min dator, men vågar inte för alla konstiga strul som man haft själv och hört här.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

@Lagers: Har haft en M.2 också, så jag misstänker att jag fått ett måndagsexemplar.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Så där då beställde jag min första NUC Skall surfa till en början sen så blir den en HTPC. Börjar med att leta billigare saker

Tog dom här minnena kostar 400KR

Crucial 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz SO-DIMM

https://www.inet.se/produkt/6110183/crucial-8gb-2x4gb-ddr4-21...

Disk blir någon begagnad HDD som jag hittat i groven Skall testa Linux (Ubuntu kanske) Så köper jag en lämplig disk senare på rea eller något.

Vilka andra tillbehör tycker ni är bra till den.? Någon fjärrkontroll från ALIEXPRESS eller något? Ett smidigare tangentbord kanske?

Jag just ja en mus har jag glömt?

Just dom där minnena står inte med på Intels lista över kompatibla minnesmoduler, men funkar dom ändå?

Permalänk

Finns det något hastighetskrav på disken om man vill klara 4k eller duger vad som helst?
Min fundering gäller om jag skall skaffa någon billigare m2 än den jag nu hittat som klarar

770 MB/sek
450 MB/sek

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av NiQ3:

Just dom där minnena står inte med på Intels lista över kompatibla minnesmoduler, men funkar dom ändå?

Bra fråga... Enligt specifikation några inlägg upp så skall dom både passa i sockeln och har rätt volt och övriga data så jag hoppas det Det är ju en liten chansning

SO-DIMM DDR4
2133 MHz
260-pin
1,2V
LC15
Har erfarenheter av andra prylar där "stöds av" inte betyder något alls.
Det finns absolut ingen som helst anledning att något annat märke inte skulle fungera. Så det där är bara att ignorera rakt av Det är väl bara nått sorts samarbete eller avtal på något. Kolla specifikationen i stället. Särskilt om man har nära till butiken och kan gå dit och byta om det inte passar.

Får hem prylarna i morgon så jag kan återkomma ganska snart om detta...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Finns det något hastighetskrav på disken om man vill klara 4k eller duger vad som helst?
Min fundering gäller om jag skall skaffa någon billigare m2 än den jag nu hittat som klarar

770 MB/sek
450 MB/sek

Du får nog specificera lite mer vad du menar med 4k. Snackar vi lokal uppspelning av komprimerad film så kommer det nog inte vara några problem med någon disk. UHD bluray peakar på runt 100Mbps, alltså 12.5MB/s, "rippar" kanske ligger på hälften av det och streaming hälften igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Du får nog specificera lite mer vad du menar med 4k. Snackar vi lokal uppspelning av komprimerad film så kommer det nog inte vara några problem med någon disk UHD bluray peakar på runt 100Mbps, alltså 12.5MB/s, "rippar" kanske ligger på hälften av det och streaming hälften igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Just det det var film jag tänkte på

Men då behöver jag alltså inte en supersnabb disk alls...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Är det någon som kört Dolphin på nuc? Vilken modell, hur fungerade det? Skulle verkligen uppskattas

Permalänk

Sådär... trixat mig förbi USB3 grejen men fastnar när man skall formatera M2 som inte finns alls där. Försökt chansa att läggs diverse drivrutiner från >Win 10 på en USB men NUC Win7 vill inte veta av det. Jag vill ju köra Windows 7 bara för att jag gillar det men som det verkar så är det kört. Det är ju bara gamla drivrutiner på Windows7.

Då vill jag köra LINUX. Tänkte på kodi eller något. Kan någon bekräfta ett fungerande OS för nu måste jag pausa...

M2 ser man så klart i BIOS Men inte när man skall installera win7

Äsch slänger in Win10 så länge...i morgon. Minnena verkar ok som jag trodde gick igenom Windows test.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

@Modellören: Testa att ändra från Legacy till UEFI eller tvärtom i bios, så tror jag att Windows 7 eller vad du vill ha hittar din M2 disk

Permalänk

@fidde91 tack men jag har trixat en hel del nu många gånger med det och försökt lite till men nej.

No drives found Click load Driver to provide a mass storage driver for installation.

Så man måste hitta en passande drivrutin... Wow.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

@fidde91 tack men jag har trixat en hel del nu många gånger med det och försökt lite till men nej.

No drives found Click load Driver to provide a mass storage driver for installation.

Så man måste hitta en passande drivrutin... Wow.

Märkligt, vad har du för modell? Har installerat Windows 7 utan problem på broadwell i5, skylake i5 och skullcanyon. Enda problemet var med usb 3 men det löstes enkelt med Intels Windows 7 USB 3.0 Creator Utility. Detta med m.2, dock inte NVMe. Vad köpte du för ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Märkligt, vad har du för modell? Har installerat Windows 7 utan problem på broadwell i5, skylake i5 och skullcanyon. Enda problemet var med usb 3 men det löstes enkelt med Intels Windows 7 USB 3.0 Creator Utility. Detta med m.2, dock inte NVMe. Vad köpte du för ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Disken är en Intel 600p 128GB.
Fick i gång Windows 10 nu utan problem. Och det är väl lämpligt då det bara finns chipset, grafik och Wifi drivrutiner för Windows 10 på hemsidan.

Skulle vilja driva win7 men man får väl bita i det sura päronet... Andra drivrutiner kanske kommer lite senare hoppas jag

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Disken är en Intel 600p 128GB.
Fick i gång Windows 10 nu utan problem. Och det är väl lämpligt då det bara finns chipset, grafik och Wifi drivrutiner för Windows 10 på hemsidan.

Skulle vilja driva win7 men man får väl bita i det sura päronet... Andra drivrutiner kanske kommer lite senare hoppas jag

Fick även min Gen 7 NUC klar igår :). Tror vi har liknande setup. Jag kör dock med 600p 256 gig och 32gig minne (jag vet att jag överdriver men va sjutton, take my money)

Är grymt nöjd att köra 4K med 60hz nu, känns som att allt flyter så mycket bättre än med min Gen 5 NUC.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

@Dangerdan: Vilken version blev det? i3/i5/i7?

Är själv sugen att beställa en för att se om det löser mina bekymmer...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Jag har tyvärr problem med min NUC6i5SYH. Den tappar titt som tätt bootdisken. Har haft den på service, men Inet kunde inte återskapa felet. Nu funderar jag på att byta ut för jag hade t.ex aldrig några problem med NUC5i5SYH. Frågan är bara vad man ska välja? En gammal NUC5i5 eller en NUC7 i5 eller i3? Väldigt velig. Den ska ju bara driva runt musik och film. Möjligen ScummVM eller så. Borde inte i3 räcka till det mesta? Seriöst spelande är ju NUC ändå kass på.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du förresten uppdaterat till senaste Bios. Installerat chipset och hårddiksdrivrutiner?

Kollat om det finns biosuppdatering för den disken du kör? Flasha disken om det finns nån nyare.

Jo jag valde ju en i3 och den verkar ju klara det den skall utan problem... Känns kvick och rapp i sytemet men har bara en HDtv så kan inte testa detta---> 4k film-

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

@Dangerdan: Vilken version blev det? i3/i5/i7?

Är själv sugen att beställa en för att se om det löser mina bekymmer...

I3

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Har du förresten uppdaterat till senaste Bios. Installerat chipset och hårddiksdrivrutiner?

Kollat om det finns biosuppdatering för den disken du kör? Flasha disken om det finns nån nyare.

Jo jag valde ju en i3 och den verkar ju klara det den skall utan problem... Känns kvick och rapp i sytemet men har bara en HDtv så kan inte testa detta---> 4k film-

Allt. Jag har uppdaterat och formaterat och nollställt, och ominstallerat. Jag har kört i legacy och jag har kört UEFI. Inget hjälper.

Skrivet av Dangerdan:

Gött. Är riktigt sugen på den själv. Försöker hitta någon jämförelse mellan NUC6i5 och NUC7i3 och de verkar vara ganska lika i rå prestanda.

i5 är väl något bättre, men tror inte att jag verkligen behöver det till mitt behov.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Funderar på att införskaffa den nya NUC:en.. Men det avskräcker mig lite att plattformen generellt sett verkar ha ganska många problem..?

Vad säger ni? Ska jag strunta i NUC och köra på en vanlig stationär? Ett krav jag har är att datorn ska vara någorlunda tyst. Hade uppfattningen att NUC är tyst men det verkar inte stämma det heller?

Har en budget på 4000/5000kr. Hårddisk har jag redan. En gammal 7950 har jag också.

Tar tacksamt emot råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Funderar på att införskaffa den nya NUC:en.. Men det avskräcker mig lite att plattformen generellt sett verkar ha ganska många problem..?

Vad säger ni? Ska jag strunta i NUC och köra på en vanlig stationär? Ett krav jag har är att datorn ska vara någorlunda tyst. Hade uppfattningen att NUC är tyst men det verkar inte stämma det heller?

Har en budget på 4000/5000kr. Hårddisk har jag redan. En gammal 7950 har jag också.

Tar tacksamt emot råd.

Jag tycker själv att NUC är riktigt bra. Att jag sen haft otur med min tycker inte jag är tillräckligt skäl för att jag ska välja bort den.

Båda mina NUC (i5) har varit riktigt tysta vid bruksanvändning. Det går att pressa dem så att fläkten går upp en del, men i vardagen ser jag inte det hända. Det är tysta maskiner IMO.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

@Specias: Fläkten i dom är en sån där liten jävel som lever om rejält vid högre RPM. Dock för film så lär man inte märka det då belastningen inte är vidare hög.

Det jag gillar med Nuc'en är att det finns en uppsjö med passivt kylta lådor. Har en tesla H till min I3 gen 4 Nuc och den är helt passiv. Kört 24/7 som mediaspelare och torrentklient (med 1 st 64 masa SSD samt 1 tb WD Red) utan problem - 5-7W från väggen 95% av tiden.

Ska uppgradera nu till kaby lake så fort akasa släpper ett passivt chassi till den (eller annan tillverkare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Specias: Fläkten i dom är en sån där liten jävel som lever om rejält vid högre RPM. Dock för film så lär man inte märka det då belastningen inte är vidare hög.

Det jag gillar med Nuc'en är att det finns en uppsjö med passivt kylta lådor. Har en tesla H till min I3 gen 4 Nuc och den är helt passiv. Kört 24/7 som mediaspelare och torrentklient (med 1 st 64 masa SSD samt 1 tb WD Red) utan problem - 5-7W från väggen 95% av tiden.

Ska uppgradera nu till kaby lake så fort akasa släpper ett passivt chassi till den (eller annan tillverkare).

Jotack, enda nackdelen med NUC, fläktljudet. Installerade Gentoo på i7:an en gång i tiden och NUC:en tjöt en hel natt haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Det jag gillar med Nuc'en är att det finns en uppsjö med passivt kylta lådor. Har en tesla H till min I3 gen 4 Nuc och den är helt passiv. Kört 24/7 som mediaspelare och torrentklient (med 1 st 64 masa SSD samt 1 tb WD Red) utan problem - 5-7W från väggen 95% av tiden.

Ska uppgradera nu till kaby lake så fort akasa släpper ett passivt chassi till den (eller annan tillverkare).

Jag väntar också på denna typ av chassi... Men hur sannolikt är det att någon tillverkare lyckas tillverka ett helt passivt chassi till NUC7i7BNH eller motsvarande? En dator med fläkt är inte intressant för mig, då jag vill ha det tyst även vid belastning....

Sen skulle jag ju helst vilja ha en NUC med en fyrakärnig processor, men det finns tydligen inte...