Permalänk
Medlem

Överklocka en q6600

Hej!
Jag köpte mig en be quiet! Pure rock idag och hade tänkt att överklocka min q6600 2.4 ghz. Hur högt tror ni man kommer(första gången jag överklockar). Moderkortet är ett asus p5b premium. Vilken Vcore bör man inte gå över?
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Back in the day körde jag 3.4GHz på Intels originalkylare (ej rekommenderat). Detta var min 24/7 klock i flera år. Dock hade jag ett Antec 900-chassi med extremt bra luftflöde.

Vcore var 1.325 för 3.4ghz om jag inte missminner mig. Körde på en ASUS P5e-deluxe-bräda!

Jag har inga direkta svar men det jag skrev kanske kan hjälpa.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

@Keffmode: ok, är totalt N00b på överklockning, 3.4-3.6 ghz kanske vore rimligt, vet du på hur hög vcore som det börjar bli skadligt? Men 1.325 går hur bra som hällst?

Mitt chassi är ett inwin 503

Permalänk
Avstängd

Är svårt att säga hur högt du kan komma men av erfarenhet vet jag att 4ghz brukar vara lite jävligt på en del och beror mycket på hur mycket fsb moderkortet orkar mata stabilt och andra problemet brukar vara nordbrygge värme som ökar och blandar ihop olika chipsets i huvudet men har för mig 775 med q6600 får så hög fsb att minnena ofta storknar trots man kör dom i lägsta möjliga settings som med kan vara ett problem med 4ghz men åtminstone 3800mhz i ganska många fall ett realistiskt max

Googla max vcore men första som poppar upp i huvudet är 1.5v på dom med men var länge sedan jag grejade med socket 775

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Hej!
Jag köpte mig en be quiet! Pure rock idag och hade tänkt att överklocka min q6600 2.4 ghz. Hur högt tror ni man kommer(första gången jag överklockar). Moderkortet är ett asus p5b premium. Vilken Vcore bör man inte gå över?
Tacksam för svar!

p5b premium är ju ett P965 kort så det är inte det bästa. Men jag skulle säga 1.5V+ för att nå 3.6-4.0Ghz. Back in the days som sagt körde jag 1.55V eller något för att pressa upp min i 4.0Ghz, det med en custom vattenloop. De blir varm! Du behöver också bra 800mhz minnen som du kan musta ur.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: ok Max voltade är 1.55 tror jag, men som sagt jag är n00b på det där med överklockning. Bet inte om 1.55v är skadligt för q6600 men för nyare har jag läst att det är det...

Permalänk
Medlem

@spinxen: ok, har ingen koll på minnena tror typ 667, är en Pure rock så inte direkt samma kylning som en custom loop. Har bara läst om överklockning av nyare cpuer och då har det varit bog nono på 1.5v

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 76FELIX:

@lord_vasagos: ok Max voltade är 1.55 tror jag, men som sagt jag är n00b på det där med överklockning. Bet inte om 1.55v är skadligt för q6600 men för nyare har jag läst att det är det...

Troligtvis är det inte nån fara men som sagts tidigare så blir dom nog bra varm så kanske inte ska börja på 1.55 sen om du ska kräma ur mot 4ghz brukar det vara lite mer knep och knåp där NB volten lär upp utan NB bli så varm man får problem där och 800minnen som näms stämmer nog med vad jag hade för mig att minnena storknar för när man ökar fsb ökar minnes hastigheten så man ställer ner minnena på lägsta möjliga för att kunna köra så mycket fsb som möjlgt

om minnena är 667 så kan du testa att släppa timingsen rejält för mer mhz sen och om nån kommer ihåg bättre än mig får ni rätta mig men 300fsb tror jag är orginal och runt 450 fsb för 4ghz vilket är en ökning på 150fsb så tar man det gånger 2 för ökad ramhastighet = 300mhz så sänker du inte minnes hastigheten så kör du i 967mhz vilket dom inte klarar men bör kunna sänka så hastigheten blir 400 kanske vilket ger 700mhz minnes hastighet vilket dom flesta 667 klarar om man släpper lite timing på minnena och knuffar till lite volt

är inte säkert det är helt rätt men principen är rätt och var nog 8 år sedan eller så jag lekte med en sån sist

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: ok, har du några tips på program som man kan andvända för att se om stabilt, kommer iallafall köra en 3D mark firestrike och skydiver för att se skillnaden(körede innan överklockning)
Börjar nog typ på 1.325 och försöka typ 3.2 eller liknande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 76FELIX:

@lord_vasagos: ok, har du några tips på program som man kan andvända för att se om stabilt, kommer iallafall köra en 3D mark firestrike och skydiver för att se skillnaden(körede innan överklockning)
Börjar nog typ på 1.325 och försöka typ 3.2 eller liknande

Jag tycker occt är bra stabilitets test sen med mycket info så man kan kolla allt medans man kör test
http://www.ocbase.com/index.php/download och testar cpu och minne ganska bra och är tillförlitligt

http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/ furmark för grafikkortet om du tänkt klocka det

Sen är det alltid skoj att jaga poäng i 3dmark men för stabilitet är det väll kanske inte så speciellt förutom 3dmark vantage som är äldre och är faktiskt riktigt duktig att sänka ostabila burkar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: ok, hur länge borde man köra stabilitetstest? Röker typ 20min eller skall man köra typ en timme? Vantage är det med i gratisversioner av 3D mark? (Har inte den som kostar pengar)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 76FELIX:

@lord_vasagos: ok, hur länge borde man köra stabilitetstest? Röker typ 20min eller skall man köra typ en timme? Vantage är det med i gratisversioner av 3D mark? (Har inte den som kostar pengar)

om jag testar olika hastigheter kör jag 10 minuter då är det rätt stabilt "inte helt säkert men rätt säkert" och när jag hittat den fart jag vill ligga på eller max brukar jag dra ett par timmar för man kan få error efter längre tid ibland så man är säker burken är stabil ...japp vantage är gratis och finns gratis versioner av alla 3dmark som är lite lätt begränasde men duger bra att köra gratis versionerna av allihopa och ungine heaven är med rätt populärt att testa burken med https://unigine.com/products/benchmarks/heaven/

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: behöver man ladda ner den eller finns den redan i 3D mark?

Permalänk
Avstängd

man måste ladda ner den och är en gammal version av 3dmark

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

@lord_vasagos: ok, hur länge borde man köra stabilitetstest? Röker typ 20min eller skall man köra typ en timme? Vantage är det med i gratisversioner av 3D mark? (Har inte den som kostar pengar)

Ledsen att jag inte svarat, men du verkar fått hjälp i vilket fall

Jag brukar köra i 15 minuter ungefär. Då får man en rätt så bra bild över hur överklockningen har gått. Om det gått lite snett så brukar man se det rätt så tidigt efter att ha startat ett stabilitetstest.

Testa köra 3D vantage om du fixar det. Annars finns Intel Burn Test som enbart är inriktat för CPU. Sen finns AIDA64 som man stabilitetstestar med också. Jag brukar köra en runda på varje program för att få en bra bild över hur stabil klocken blivit.

Se till att hålla koll på temperaturer under tiden du testar. Core Temp är ett enkelt verktyg för att se temperaturer. Sticker det iväg upp mot 90 grader, stäng av och sänk volten en liten bit. Typ 0.025V kan räcka. Får du bluescreen då är volten för låg och då sänker du klocken och testar igen.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

man måste ladda ner den och är en gammal version av 3dmark

Skrivet av Keffmode:

Ledsen att jag inte svarat, men du verkar fått hjälp i vilket fall

Jag brukar köra i 15 minuter ungefär. Då får man en rätt så bra bild över hur överklockningen har gått. Om det gått lite snett så brukar man se det rätt så tidigt efter att ha startat ett stabilitetstest.

Testa köra 3D vantage om du fixar det. Annars finns Intel Burn Test som enbart är inriktat för CPU. Sen finns AIDA64 som man stabilitetstestar med också. Jag brukar köra en runda på varje program för att få en bra bild över hur stabil klocken blivit.

Se till att hålla koll på temperaturer under tiden du testar. Core Temp är ett enkelt verktyg för att se temperaturer. Sticker det iväg upp mot 90 grader, stäng av och sänk volten en liten bit. Typ 0.025V kan räcka. Får du bluescreen då är volten för låg och då sänker du klocken och testar igen.

Ok har fått en liten hm om hur jag skall göra nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Ok har fått en liten hm om hur jag skall göra nu...

Tror inte du ska satsa på 4GHz, kör på en "lagom" överklockning till kanske 3,2GHz. Överklockar du för kul eller söker du prestanda i något visst spel?

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

@Nrldsgld: söker mer prestanda i overwatch... ligger ca 50fps i 1v1/3v3 och 30-40fps i 6v6

Permalänk
Medlem

Hur vet man om man har G0 eller den andra... köpte datorn begangnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Hur vet man om man har G0 eller den andra... köpte datorn begangnad...

Ladda ner CPU-Z och kolla under Revision

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

@Nrldsgld: skall man ladda ner vanliga eller någon variant som T.ex msi gaming? Kan man se tempen i CPU-Z?

Permalänk
Medlem

Laddade ner vanliga...

Permalänk
Medlem

Core voltagen håller på och hoppar mellan 1.76-2.15 ungefär

Permalänk
Medlem

Har en G0 YaY

Permalänk
Medlem

Ett svar som är mindre relaterat till frågan men iaf.. Är det verkligen värt att överklocka en gammal Core 2 Quad? Om mer prestanda önskas måste en uppgradering vara ett bättre val. Idag får man gamla Optiplex etc med Core i5-2400 etc för cirka tusenlappen.

Permalänk
Medlem

@hakro807: jag vet... men vill testa och se hur stor skillnad det blir...

Permalänk
Medlem

Jag hade min på 8x400fsb =3.2ghz 1.35v sen minnena på 5:4, alltså så dom gick i 667Mhz.
Vet vem som har den nu men den körs i 9x333fsb alltså 3ghz och den rullar på en idag. (med det behöves bara volten ändras)
Min var oxå G0.

För snabbare se om det blir för varmt stabilt kör intelburntest på high , klarar den det så är den skapligt stabil.
För minnena super pi 1 eller 2m felar nåt av dom behöver du inte ens tänka på starta mprime, eller andra program för att testa stabilitet.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Kan ju även göra såhär för att få 3ghz utan att ändra nått i bios: http://hubpages.com/technology/Get-more-from-your-Quad-Core-Q...

Funkar fint👍

Permalänk
Medlem

@BalleR: haha knasig idé med att tappa på den så får den 3ghz, hur funkar ens det?

Permalänk
Avstängd

Vid närmare eftertanke bör fsb vara 266 inte 300 som jag sa tidigare Men för att förklara oc lite enkelt så har du multiplier på 9 sen fsb på 266 och multiplier är låst till 9 så är fsb du ökar och från 266 till 267 ökar processorn 9mhz och minnet 2mhz och 266fsb till 276fsb blir 90mhz på cpu och 20mhz på minne och cpu´n mhz är alltid fsb gånger multiplier

ska man t.e.x köra 3000mhz så blir det 333fsb som blir gånger multiplier 9 = 3000mhz
men när du ökar fsb´n från 266 med 67 så du får 333 fsb då ökar minnes hastigheten med 2 mhz för varje fsb du ökar och blir i det här fallet 67 x 2 = 134mhz så kör du 667mhz orginal fart ligger minnena nu på 801 mhz i stället och är därför man ställer ner minnes hastigheten så dom inte ska storkna och för 3000mhz ska ligga på minnes orginalfart lär du köra på 533mhz på minnena då rullar burken i 3000mhz minnena i 667mhz och Fsb ökning x 2 = ökad minnes hastighet

Principen är sen samma bara att man ökar mer och steget efter är mest realistiska max utan att krångla och 400fsb x 9 = 3600mhz och minnes inställning på 400mhz i bios landar på 667mhz på minnena och kan hända nordbryggan vill ha lite mer volt där men brukar vara möjligt utan för mycket krångel och utan få väldigt hög värme på allt om man inte har ett dåligt ex

Ska man till mot 4000mhz lär du ändra minnes timings för du inte kan sänka minnes mhz´n mer övervolta nordbryggan rejält och köra allt på hög volt så det blir bra varmt på nordbrygga och cpu och vrm och skapar en massa mer problem att lösa och är inte alls säkert att moderkortet orkar dra så mycket fsb i vilket fall men runt 3600mhz hade jag siktat på som 24/7 och 4000 är mest för det är roligt men kräver oftast en massa pill och antagligen fläkt på nordbrygga/vrm

Förstår man dom sakerna handlar det sen bara om spänning = v-core och kunna hålla ner värmen på cpu´n ungefär så är inte så krångligt som det låter och användbart på andra system med som klockas med fsb eller bclk som man säger idag ...men jag gillar namnet fsb

Sen är principen identisk på alla datorer och skillnaden är att multipler kan vara upplåst vilket gör det enklare att klocka eller bryggorna är olåsta som min dator där man inte kan klocka alls men q6600 är en bra dator att lära sig på då du kommer förstå alla former av oc om du förstår den

Skulle bara skriva 300 var antagligen fel men med kaffe i handen och i zen mode vart det längre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w