Bästa tjänst för lagring av bilder?

Permalänk
Medlem

Bästa tjänst för lagring av bilder?

Jag sitter med ett bildarkiv med egna bilder på omkring 2-300Gb och har blivit nojjig på gamla dagar efter en mobilkrasch nyligen. Backup kan man aldrig få nog utav inser jag nu såhär när man snart är 30 år gammal..;) Har det idag utspritt på en NAS och lite externa diskar men jag skulle vilja ha det i "molnet" också, vilken tjänst rekommenderar ni då?

Problemet är att jag mestadels jobbar ifrån min MacBook med ganska begränsad lagring (under 50Gb ledigt i detta ögonblick) så jag behöver kunna ladda upp filerna utan att det också sparas en kopia på datorn. Trodde att dropbox var en perfekt lösning men det verkar som att man bara kan ladda upp filer var och en i webgränssnittet, det fungerar inte riktigt. Har några hundratals mappar med raw-filer innuti dessa och jag vill bara dra över allting någonstans.

Så, vad rekommenderar ni? Bara att ösa på med tips

Permalänk
Musikälskare

Jag kör med JottaCloud, dom ligger i Norge om jag inte missminner mig

Fungerar bra för mig men tar en stund att få upp allt, har 220+gb bilder jag tankar upp just nu

EDIT: Dom har app för iOS också vilket är najs, vet inte om dom har för Android

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är lite bortglömt idag - men om bilderna är så viktiga som du säger - har du funderat på att bränna ned en (andra)kopia av dessa på DVD eller bluray?? det är också en ransoware-säker förvaring av bilderna - vilket inte någon online-tjänst eller NAS-lagring ger så fort det är nätverksmonterad anslutning och du kommer åt dessa via explorer eller annan filhanterare - det du som användare kommer åt, kommer också en ransomwarevirus åt och krypterar dina filer om du får en sådan i datorn.

Somliga molnlagringstjänster kan erbjuda journal/generationshantering av filer så att du kan återta äldre versioner av filer under en period - kolla sådant noga. - tex. blackblaze har 30 dagars generationshistoria på upplagrade filer

---

Med 300 GB blir det förvisso en hel del DVD-skivor - typ runt 65 DVD-skivor, investerar du i en Bluray-brännare så hamnar det på runt 13-14 skivor (Asus gör bra sådana som tex. BW-16D1HT med väldigt bra brännkvalitet och bränner snabbt - dock inte duglig om man skall kvalitetsmäta PIE och PIF på DVD och BR-skivor i nero diskspeed efteråt, - då är det efter hack i nero diskspeed:s register för TSSTcorp BDDVDW SE-506CB TS01 (läs Samsung extern USB-ansluten BR-brännare ) Sony/optiarc och vissa Lite-on brännare som gäller) .

Om du inte köper obrända Bluray-R skivor i storpack från utomlands så är billigaste över disk i Sverige hos ICA maxi av alla ställen - 99:- för 10-pack och det är Verbatime, hyffsad kvalitetsdisk alltså - dvd-skivorna kostar lika mycket ironiskt nog...

---

Av ca 600 st DVD+/-R(W) varav majoriteten är bränd runt 2004 - 2006 av vitt skilda märken (dock många MID av Ritek under flera olika brands) så har jag inte förlorat en enda skiva 10 år senare - och de som klarat sig allra bäst är DVD+RW (MID RICHOjpn) och är fortfarande nästan i kvalitet som en köpt pressad skiva köpt i affären igår så här 10-13 år senare (kollat med nero diskspeed 5 och en brännare som är kompatibel och kan ge PIE och PIF-värdena) - medans DVD+/-R med 'dye' (mörk lilatonad färg) märks att de åldras (PIE och PIF-värden stiger sakta) men har fortfarande mycket marginal såhär tio år senare och förmodligen håller för 10 år till med marginal.

Det viktiga när man bränner skivor är att man _verifierar_ skivorna efteråt, dels med file-compare och genom att läsa av den så fort som möjligt med tex. nero diskspeed (som rita ut en läshastighetsplott medans den läser av) - brännaren skall inte steppa ned i hastighet från max varvtal förrän skivan är helt färdigläst - stegar den ned farten i slutet av läsningen, kassera skivan, bränn en ny.
Denna test kan göras med alla brännare och stegar den inte med i varvtal så har man goda marginaler för minst 10 års lagring.

Jag tror att i flesta fallen med 'oläsbara DVD-skivor' som många refererar till när folk pratar om att DVD är osäker media, beror på att man aldrig har verifierat skivorna efter bränning och därför aldrig haft en fungerande skiva fast man tror att man har det... ...sedan bidrog det nog också att man brände på billigast möjliga skitmedia då det har funnits batcher ute med skivor som ruttnar fort.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Och efter några månader eller år, så kan man inte nå bilderna som finns på skivorna, för att skivorna är för repiga eller liknande. Den risken finns.

Personligen säger jag Google Drive och Google Photos. Alla bilder som jag tar med telefonen, har jag på Google Photos, och de som jag tar med min kamera, lägger jag hos Google Drive. Google Photos sorterar mina bilder också, så att de hålls organiserade.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Flickr erbjuder (även för gratis användare) 1TB lagring av både bilder och foton, dock så är det lite klumpigt med uppladdning av bilder - vet heller inte hur det är med uppladdning av raw filer, men kan vara värt att kolla in! Lägger upp mina bilder där och låser de privat samt har de på hårddisken i datorn ^^

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Skrivet av Airikr:

@xxargs: Och efter några månader eller år, så kan man inte nå bilderna som finns på skivorna, för att skivorna är för repiga eller liknande. Den risken finns.

Personligen säger jag Google Drive och Google Photos. Alla bilder som jag tar med telefonen, har jag på Google Photos, och de som jag tar med min kamera, lägger jag hos Google Drive. Google Photos sorterar mina bilder också, så att de hålls organiserade.

Jag säger också Google Drive/Photos. Tjänsten har blivit betydligt bättre bara senaste året och du kan ladda upp flera bilder simultant genom Google Chrome.

Permalänk
Medlem

Onedrive. 1tb plus office.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

@xxargs: Och efter några månader eller år, så kan man inte nå bilderna som finns på skivorna, för att skivorna är för repiga eller liknande. Den risken finns.

Om skivorna blir så repiga att de inte går att läsa så är det pga. dålig behandling av de som hanterar skivorna, BR-R har dessutom en väldigt härdad yta där man faktiskt får anstränga sig lite för att repa. Som sagt min samling är runt 13 år idag och har inte varit perfekt lagrade utan snarare tvärt om i olika CD-väskor undanstuvat varav några ha plasten börja smeta till diskytan och gjort den matt och det har ändå varit läsbart efteråt (dessa brändes förvisso om av rent utseendemässiga orsaker) - väldigt repiga CD/DVD-skivor går att slipa/polera så att de når en nivå att kunna läsas igen och den vägen rädda data.

Sedan utesluter inte lagring på skivorna att man har de andra, med bekväma tjänster också - utan man ser det som en andra kopia ifall tjänsterna man köper av någon anledning har dribblat bort bilderna eller att de försvinner för att inte betalningen har skötts av någon anledning etc.

Och slutligen det som är bränt på skivorna är det enda som är riktigt ransomware-säkert även vid en direkt attack. allt annat som kan göras skrivbart, via anslutna externa diskar, nätverksvolymer och molntjänster som emulera diskvolymer - är åtkomliga för ransomware då den kör med samma rättigheter som användaren har på alla dessa filer.

Permalänk
Medlem

Lokal backup till NAS + en molntjänst, OneDrive/Google Drive eller Amazon Cloud Drive t.ex.

Permalänk
Medlem

Oj mycket bra svar, tack

DVD är något jag faktiskt tänkt göra då det känns som det mest säkra alternativet i längden. Man vet ju aldrig hur länge en viss hostingtjänst kommer leva så det är lika bra att gardera sig. Bilderna är ändå viktiga och inget jag skulle vilja förlora helt och hållet. En skiva man förvarar tryggt lär hålla "förevigt" om den är bra gjord.

Tanken med en molntjänst var mer att lägga dom på ännu ett ställe tills vidare ifall att min NAS brakar samman eller brinner upp eller vad som helst. Sprida risken helt enkelt.

Men vilken av dessa erbjuder en virituell disk utan att man behöver ha en spegling på sin egna fysiska disk? Eller är det uppladdning via något webbgränssnitt som är vanligast?

Ska ta och kolla igenom alla tipsen jag fått och jämföra med varandra, verkar lovande iallafall. Har inget behov av någon versionshantering eller så utan det är egentligen bara "ren" lagring som vilken NAS som helst eller liknande. Kan man komma åt filerna via en app är det ett plus men inget måste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör själv med NAS + externa diskar(för månadsback-up och sedan offline) hemma samt Onedrive 1TB för 649 kr/år plus att man då får office365. Jag har bara testat Onedrive och Google Drive men båda stödjer uppladdning av hela mappar via webgränssnittet och har bra appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om skivorna blir så repiga att de inte går att läsa så är det pga. dålig behandling av de som hanterar skivorna, BR-R har dessutom en väldigt härdad yta där man faktiskt får anstränga sig lite för att repa. Som sagt min samling är runt 13 år idag och har inte varit perfekt lagrade utan snarare tvärt om i olika CD-väskor undanstuvat varav några ha plasten börja smeta till diskytan och gjort den matt och det har ändå varit läsbart efteråt (dessa brändes förvisso om av rent utseendemässiga orsaker) - väldigt repiga CD/DVD-skivor går att slipa/polera så att de når en nivå att kunna läsas igen och den vägen rädda data.

Sedan utesluter inte lagring på skivorna att man har de andra, med bekväma tjänster också - utan man ser det som en andra kopia ifall tjänsterna man köper av någon anledning har dribblat bort bilderna eller att de försvinner för att inte betalningen har skötts av någon anledning etc.

Och slutligen det som är bränt på skivorna är det enda som är riktigt ransomware-säkert även vid en direkt attack. allt annat som kan göras skrivbart, via anslutna externa diskar, nätverksvolymer och molntjänster som emulera diskvolymer - är åtkomliga för ransomware då den kör med samma rättigheter som användaren har på alla dessa filer.

Ja. Lagring genom skivor har sina fördelar, men det har även sina (i dag, stora) nackdelar: du kan inte komma åt dina bilder vart du än är, och du kan inte heller söka på exempelvis "solnedgång karlstad", såvida du inte har döpt om alla respektive bilder efter det. Det finns självklart nackdelar med molntjänster också, men eftersom jag föredrar att ha allt så simpelt som det bara går, så finns det fler fördelar än nackdelar med dessa tjänster.

Gällande ransomware. Jag har inte mina fotografier på min dator, förutom de som är tagna under den aktuella månaden. Jag hämtar de alltid direkt från källan, en efter en (om jag inte behöver en stor grupp av dem, som till exempel en hel katalog). Den metoden är mer säkert mot ransomware, än vad det är att ha bilderna på skivor. Många företag (om inte alla) som driver molntjänsterna, satsar helskinnat på att ens filer ska vara så skyddade mot oavsett hot som det bara går.

Gällande livslängden hos en molntjänst. Man blir meddelad långt (om inte väldigt långt) i förväg, innan företaget avslutar sin tjänst.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

DVD är något jag faktiskt tänkt göra då det känns som det mest säkra alternativet i längden. Man vet ju aldrig hur länge en viss hostingtjänst kommer leva så det är lika bra att gardera sig. Bilderna är ändå viktiga och inget jag skulle vilja förlora helt och hållet. En skiva man förvarar tryggt lär hålla "förevigt" om den är bra gjord.

Tanken med en molntjänst var mer att lägga dom på ännu ett ställe tills vidare ifall att min NAS brakar samman eller brinner upp eller vad som helst. Sprida risken helt enkelt.

Jag utesluter inte användningen av DVD (eller BD) som ett komplement till annan backup, men just att du pratar om "för evigt" låter som en mycket vansklig utgångspunkt. Tror det skulle leda till mycket sundare beslut om du istället räknar med att skivorna kommer sluta fungera och funderar kring hur du hanterar det bäst.

Sen är väl frågan vad du väljer för skivor, det här med "bra gjord" är ju inte direkt något som är lätt att avgöra genom att titta på skivan. Man kan ju dock hoppas att skivor från kända tillverkare som är särskilt konstruerade för arkivering (och som då kostar mer) ska klara sig hyggligt länge, iaf.

Sedan är det förstås även viktigt att betänka att du ska ha en läsare, det är ju redan långt ifrån självklart att man har och lär ju bli allt mer nischat med tiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Själv har jag foton på skivor av bra kvalitet + på hårddiskar. Så framkallar jag bilder på fotopapper med hög kvalitet som är arkivbeständigt.
Se länkar nedan

http://osterlenfoto.se/fotopapper/

http://www.delkindevices.com/archival-gold-storage-media/arch...

http://www.idg.se/2.1085/1.72224/cd-skivan-haller-i-100-ar---...

https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/cd_dvd_mall.pdf

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Fasen vilka udda alternativ vissa använder. Testat alla stora tjänster, och OneDrive är perfekt för mig iaf.

Permalänk
Medlem

använder själv iCloud, billigt och säkerhetskopierar även alla bilder på mobilen automatiskt. väldigt skönt

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu extern disk, lokal NAS och en NAS på annan plats.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

En lokal disk (NAS) för snabb och smidig åtkomst till filerna. Sedan Google Drive, Dropbox och Onedrive för backup/långtidslagring.

Permalänk
Medlem

Jag kör CrashPlan som ger obegränsat lagringsutrymme för 60$ per år. Men tyvärr så är det ju spegling av filerna vilket du inte ville ha men jag menar att man ändå vill ha en lokal kopia också. Själv har jag en filserver som i sin tur skickar backuperna till CrashPlan. Kanske finns det någon NAS också som kan köra CrashPlan? Annars kan man ju alltid mounta NASen i sin dator och köra backupen därifrån. Eller så har du en extern hårddisk kopplad till datorn för att få plats med dina bilder.

Permalänk
Medlem

Grymma svar, tack alla.

Känns som att det finns fler alternativ som kan greja just det att få en virtuell disk i OSX, i "värsta" fall får jag använda min Win10 burk för att komma åt OneDrive. Kanske även går via OSX, vore nice men är kanske mer tveksamt.

Det är lite synd att dropbox inte har den funktionen för annars gillar jag verkligen det. Vi använder det en del på jobbet också och det är snabbt och stabilt.

Permalänk
Medlem

Jag kör Jotta cloud via Elgiganten http://www.elgiganten.se/cms/cloud/elgiganten-cloud/
59:- i månaden för obegränsad lagring, ha det både på datorn och i mobilen (Android) fungerar riktigt bra. Är hur nöjd som helst, har 100MBit via fiber och har full hastighet när det laddas upp nya filer i backupen.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!