Råd för ny gamingdator (BF1), 12-13k

Permalänk
Medlem

Råd för ny gamingdator (BF1), 12-13k

Hallå där!

Dags för mig att fixa en ny gamingdator. Min budget är ganska tight på 12-13k. Jag har heller varken kunskap eller tålamodet att bygga ihop den själv, så bygget måste inkludera montering. OS och HDD har jag sedan tidigare.

Jag kommer framför allt att spela BF1, därav valet av processor. Många nya titlar, inkl BF1, verkar vara mycket CPU-krävande. Det verkar råda konsensus i BF-trådarna att spelet mer eller mindre kräver en i7a för att lira utan problem. Någon som har ytterligare kunskap om detta?

Detta är kundvagnen jag har satt ihop, har försökt att snåla där det har gått utan att tappa i prestanda.
Finns det något särskilt jag missat? Går det att pressa priset ytterligare utan att tappa jättemycket i prestanda?

Stort tack på förhand!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10173285/

Permalänk
Medlem

Inet monterar inte så snabba minnen.
Om du vill ha dem kan du köpa datorn från Webhallen istället.
De monterar snabba minnen och ställer bara ner hastigheten i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Inet monterar inte så snabba minnen.
Om du vill ha dem kan du köpa datorn från Webhallen istället.
De monterar snabba minnen och ställer bara ner hastigheten i BIOS.

Det hade jag ingen aning om. Ärligt talat så har jag dålig koll på den reella skillnaden på 3000mhz och långsammare RAM-minnen. Valde det förstnämnda sett till att prisskillnaden var så låg. Är det stor skillnad i prestanda?

Permalänk
Medlem

Bytte ut RAM-minnet, läst på några trådar där det verkar vara marginell skillnad när det kommer till prestanda (några få FPS extra).
Vill även undvika strul hos Inet.

Hur ser denna kundvagn ut? Kommer allt lira ihop?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10173979/

Permalänk

Ser bra ut! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpleDino:

Ser bra ut! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, skönt att höra!

Då jag som sagt är på en ganska tight budget, tänkte jag eventuellt byta ut nätagget till ett på 500w istället.
Känns som att min valda 750w är lite overkill?

Tänkte välja denna istället:
https://www.inet.se/produkt/6902162/evga-bq-500w#merinfo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dabibazz:

Tack, skönt att höra!

Då jag som sagt är på en ganska tight budget, tänkte jag eventuellt byta ut nätagget till ett på 500w istället.
Känns som att min valda 750w är lite overkill?

Tänkte välja denna istället:
https://www.inet.se/produkt/6902162/evga-bq-500w#merinfo

Hej! Jag har personligen loggat mer än ett par hundra timmar i Battlefield 1; spelet kräver mycket riktigt en i7:a för maximal prestanda. Grejen är att något är tokigt med spelet i dess nuvarande skick. Om jag inte klockar min 6850k så hamnar den ibland på 100% användning (!), medan den ibland ligger lågt och fint vid fabriksklockningen. Jag har även testat en i7 3770K, den lider av samma problematik fast snäppet värre. En bekant till mig bytte från en i5 till en i7 på grund av problem med hög CPU-användning.

Visst är spelet krävande, men det borde inte vara som det i dagsläget är. Jag misstänker att DICE jobbar på optimering rörande processorer. En annan intressant observation, som jag inte kan bekräfta helt och hållet, är att prestandan är sämre på vissa servrar jämfört med andra. Jag har ingen aning om det stämmer, men det skulle förklara varför min dator har bettet sig så underligt. Detta läste jag på BF1-forumet.

Sedan kan man även argumentera för att en i7:a håller bättre inför framtiden, så kan du köra på en sådan - gör det! Den åldras troligtvis bättre än grafikkortet ändå. Min 3770K från 2012 står sig bättre än mina två 670 från den tiden ...

Hastigheten på RAM-minnet spelar ingen större roll. Det är högre hastighet kontra lägre timings, något i mitten tordes vara bäst. Jag har testat mina minnen i olika hastigheter och märker ingen skillnad i Battlefield, inte ens i "låga" 2133 MhZ. Då kör ju jag dock i quad channel och inte dual.

Angående nätaggregatet: nja, effekten på 500 watt duger. Men jag skulle föreslå ett nätaggregat av högre effekt och kvalitet då denna komponent tenderar att hänga med länge i en dator, att investera i en bra sådan är definitivt en bra idé. Slå till på ett grafikkort som klockar bra, det kan visa sig vara värt. Kanske är det till och med bättre att satsa på ett av de dyrare RX 480 med 8GB och skräddarsydd PCB? Dessa går att köra i Crossfire, vilket kan vara smart inför framtiden då det blir en hyfsat billig uppgradering för bra mycket mer prestanda.

Det här blev rörigt... Stressig lunchrast

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Som ovanstående så skulle jag säga att 500W nätagg duger. Jag själv skulle gå på RM550x. Sedan så skulle jag nog gå på ett RX480 8GB istället för 1060. Bland annat så har HardwareCanucks och Tweaktown skrivit om hur RX480 står sig mot 1060 idag, och skulle säga att det verkar vara ett säkrare kort. Isåfall skulle jag nog välja antingen Sapphire Nitro eller XFX.

Permalänk
Medlem

@CarlosBananos:

Stort tack för ditt utförliga svar!

Ja, även jag har lurkat en del i BF-forumen och spelet verkar minst sagt vara dåligt optimerat för tillfället. Därav valet av i7a:n, känns som ett säkrare val overall sett till spelets nuvarande skick. Tack inputen angående nätagget, behåller Corsairs 750w.

RX 480 8gb vs GTX 1060 6gb verkar ha varit ett hett omdebatterat ämne, haha. Däremot verkar det som att RX 480 8GB Nitro+ drar det högsta strået av de benchmarksen jag sett! Den är även något billigare än den 1060:n jag valt ovan.
Bättre alternativ?

https://www.inet.se/produkt/6912210/sapphire-radeon-rx-480-8g...

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs
Den är dock inte i lager för tillfället men den kommer funka prima.

Du kan låta de installera allt utan grafikkort och så kollar du upp grafikkort på prisjakt och köper därfífrån så kan du installera det själv sedan.
Grafikkort är det enklaste du kan installera i en dator- finns guide på youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dabibazz:

@CarlosBananos:

Stort tack för ditt utförliga svar!

Ja, även jag har lurkat en del i BF-forumen och spelet verkar minst sagt vara dåligt optimerat för tillfället. Därav valet av i7a:n, känns som ett säkrare val overall sett till spelets nuvarande skick. Tack inputen angående nätagget, behåller Corsairs 750w.

RX 480 8gb vs GTX 1060 6gb verkar ha varit ett hett omdebatterat ämne, haha. Däremot verkar det som att RX 480 8GB Nitro+ drar det högsta strået av de benchmarksen jag sett! Den är även något billigare än den 1060:n jag valt ovan.
Bättre alternativ?

https://www.inet.se/produkt/6912210/sapphire-radeon-rx-480-8g...

Inga problem

Yes, men spelet fungerar galant när processorn samt drivrutiner och sådant inte strular. Det fungerar alltså när det fungerar ... Jag tror på DICE, det blir nog bättre. Fördelen med ett bättre nätaggregat är ju också att du får mer rum för överklockning och eventuellt Crossfire.

Jag skulle köra på ett RX 480, ja. Om jag ej missminner mig så presterade Sapphires modell lite meh i Sweclockers tester, men däremot bättre på andra hemsidor. Jag tror att valet kvittar, läs på lite om de andra modellerna i samma prisklass. Kanske Gigabytes variant? Värt att lägga till: 8GB över 6GB videominne är en fördel för RX-kortet också. Det kan hända att videominnet på mitt 980 Ti ibland närmar sig fullt. Det är dock inte ett problem i dagsläget.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

@CarlosBananos:
@kebabhazzan:

Tack för tipsen!

Valde att behålla 750w, verkar vara det klokaste valet. Bytte ut chassit till en mer ljuddämpad variant, verkar också vara helt okej för priset enligt diverse recensioner.

Såhär ser alltså den slutliga kundvagnen slut; är det något jag missar?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10174978/