Permalänk

Dator dog; Är nätagget brännt?

Hej,

Igår kväll när jag satt och spelade Ark slocknade helt plötsligt datorn, som om någon ryckt strömsladden. Min första gissning var strömavbrott, men när jag märkte att taklampan fortfarande fungerade, och dessutom kände en skarp doft av bränd elektronik förstod jag att så inte var fallet.

Min gissning är att nätagget dött, men innan jag beställer ett nytt tänkte jag höra vad ni andra tänker. När jag senare provade att starta den igen händer ingenting alls, inga lampor på moderkortet lyser, inga fläktar startar, ingenting, så jag slog av strömbrytaren på nätagget, drog ut sladden och kikade om jag kunde se vad det var som luktade, men kom inte fram till något. När jag satt i sladden igen och slog på strömbrytaren går säkringen för rummet så fort jag slår på strömbrytaren för nätagget.

Eftersom jag har fläktarna i datorn via en egen fläktkontroller, och inte via moderkortet tänker jag att det måste vara nätagget som blivit brännt? Och kan andra delar ha tagit skada i samband med att nätagget gått? Vad tror ni?

EDIT: Okej, nu när jag provat igen blev jag lite osäker. Nu går inte säkringen när jag slår på nätaggets strömbrytare, och när jag försöker starta datorn gjorde ena fläkten på CPUn ett försök till att snurra (inget ljud från den, men ser att den rörde sig lite, så någon ström fick den ju uppenbarligen, även CPU fläkt är kopplad via fläktkontroller, inte moderkort.) En LED på moderkortet lyser också, en rör led på en on/off knapp. Kan det vara nätagget i alla fall, fast det klarar att få fram till ström, men inte nog för att starta?

Tack på förhand för svar,
Axel

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

När jag satt i sladden igen och slog på strömbrytaren går säkringen för rummet så fort jag slår på strömbrytaren för nätagget.

Även om något är riktigt fel på sekundärsidan så ska ett fungerande nätagg inte utlösa säkringen. Så ja, allt pekar på att det är nätagget som gått sönder.

Det finns alltid en risk att andra komponenter dras med i fallet, men ett nätagg av bra kvalité ska ha skydd mot sånt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Även om något är riktigt fel på sekundärsidan så ska ett fungerande nätagg inte utlösa säkringen. Så ja, allt pekar på att det är nätagget som gått sönder.

Det finns alltid en risk att andra komponenter dras med i fallet, men ett nätagg av bra kvalité ska ha skydd mot sånt.

Jo, jag tänkte ju att det måste vara nätagget också. Dock blir jag lite förvirrad när det inte längre utlöser säkringen när jag provar idag. Nätagget jag har är Corsair HX850W, så är väl inte toppkvalité direkt, men borde inte vara skit heller.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, jag tänkte ju att det måste vara nätagget också. Dock blir jag lite förvirrad när det inte längre utlöser säkringen när jag provar idag. Nätagget jag har är Corsair HX850W, så är väl inte toppkvalité direkt, men borde inte vara skit heller.

Lek inte med bränd elektronik. Säkringar skyddar en gång, kanske två... tredje gången bränner du din dator eller något värre. När säkringen för rummet går är det dags att sluta innan det slutar illa.

HX850W är gamla, och den har nog gjort sitt. Tror de har 7 års garanti, så om du vet att det är yngre och du har kvitto kanske du kan få nytt. Men snälla... testa inte det med alla andra delar inkopplade, vilket bara kan göra det värre.

Permalänk

@Lasergurka: Vet inte hur HX-serien ser ut men det kan vara så att den har en self-test knapp. Om så är fallet, ta ut PSU:n först och kontrollera om den fungerar när du trycker på knappen. Gör inte som jag och ta loss allt annat först.

Detta är dock inte samma problem som jag hade, då jag var osäker vare sig det var PSU eller moderkort. Problemet du upplever verkar dock peka på PSU:n. Men knappen gör det enkelt att kontrollera om PSU:n avlidit fullständigt.

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Skrivet av Oliviawilde:

@Lasergurka: Vet inte hur HX-serien ser ut men det kan vara så att den har en self-test knapp. Om så är fallet, ta ut PSU:n först och kontrollera om den fungerar när du trycker på knappen. Gör inte som jag och ta loss allt annat först.

Detta är dock inte samma problem som jag hade, då jag var osäker vare sig det var PSU eller moderkort. Problemet du upplever verkar dock peka på PSU:n. Men knappen gör det enkelt att kontrollera om PSU:n avlidit fullständigt.

Menar du att knappen skulle sitta invändigt eller utvändigt på PSUn? Men ska kolla upp det, tack för tipset!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Lek inte med bränd elektronik. Säkringar skyddar en gång, kanske två... tredje gången bränner du din dator eller något värre. När säkringen för rummet går är det dags att sluta innan det slutar illa.

HX850W är gamla, och den har nog gjort sitt. Tror de har 7 års garanti, så om du vet att det är yngre och du har kvitto kanske du kan få nytt. Men snälla... testa inte det med alla andra delar inkopplade, vilket bara kan göra det värre.

Okej, då låter jag det vara. Varför skyddar inte säkringen flera gånger? Är samma fel kvar borde väl min säkring fortsätta gå? Är väl det som är poängen med automatsäkringar?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Menar du att knappen skulle sitta invändigt eller utvändigt på PSUn? Men ska kolla upp det, tack för tipset!

Den sitter isåfall invändigt, dvs. bredvid anslutningarna!

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, då låter jag det vara. Varför skyddar inte säkringen flera gånger? Är samma fel kvar borde väl min säkring fortsätta gå? Är väl det som är poängen med automatsäkringar?

När säkringen för vägguttaget löser ut så överskrider du 10A (ofta förekommande säkring) * 220/230V = Datorn/agget drar just då avsevärt mer än 2200W! (minus andra ev. saker inkopplat på samma säkring) Skickar ett trasigt agg sedan den effekten ut i moderkort eller annat så är det bye-bye med det. Prova inget mer, byt agg och hoppas på att några dator-delar inte tagit stryk redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, då låter jag det vara. Varför skyddar inte säkringen flera gånger? Är samma fel kvar borde väl min säkring fortsätta gå? Är väl det som är poängen med automatsäkringar?

En säkring är i första hand till för att skydda mot brand, inte mot skador. Håller du på och mixtrar med något elektriskt som du vet är trasigt är risken överhängande att något mer går sönder, inklusive du själv. Om en säkring gick i din lägenhet så är något riktigt galet, då ska du koppla ur det och inte använda igen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Som andra sagt. Går säkringen har du överskridit belastningen. Icke att förväxla med jordfelsbrytare, men hade den löst ut så hade resten av huset / lägenheten slocknat också (förutsatt att du inte har en jfb enbart för berörd grupp).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej, så nu har mitt nya nätagg kommit, och när jag provar med det händer precis samma sak som med det gamla nätagget; ingenting. Fläkten på CPUn åker ett kvartsvarv och sen ingenting. På moderkortets startknapp lyser en röd led.

Vad är nästa steg? Är moderkortet dött, eller kan det vara CPUn? Är allt dött? Antar att nästa steg blir att köpa nytt moderkort + CPU och RAM.

Är kanske också fläktkontrollern död, eftersom inga fläktar går igång? Eller försöker nätagget bara inte boota för att moderkortet är kaputt?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, då låter jag det vara. Varför skyddar inte säkringen flera gånger? Är samma fel kvar borde väl min säkring fortsätta gå? Är väl det som är poängen med automatsäkringar?

Automatsäkringar är designade för att skydda mot bränder... inte mot ett skadat nätaggregat som skickar 200V till ditt moderkort pga en kortslutning. Mao... varje gång du "testar" med en skadad PSU som drar huvudsäkringar, riskerar du bränna dina datordelar. Och skadan blir med all sannolikhet värre och värre, då något som kanske inte är designat för 200V, kanske får en spik nu, som i sin tur överlastar något annat, som i sin tur bränner mer. Även en 5V krets som får 10+v grillas direkt...

Så regeln från säkerhetssynpunkt, återställ säkringen en gång. Smäller den igen, koppla ut saken du misstänker och se till att inte riskera mer problem.

Skrivet av Lasergurka:

Okej, så nu har mitt nya nätagg kommit, och när jag provar med det händer precis samma sak som med det gamla nätagget; ingenting. Fläkten på CPUn åker ett kvartsvarv och sen ingenting. På moderkortets startknapp lyser en röd led.

Vad är nästa steg? Är moderkortet dött, eller kan det vara CPUn? Är allt dött? Antar att nästa steg blir att köpa nytt moderkort + CPU och RAM.

Är kanske också fläktkontrollern död, eftersom inga fläktar går igång? Eller försöker nätagget bara inte boota för att moderkortet är kaputt?

Det låter som dött moderkort :=/
Kort puls av fläktar är antingen PSUn eller moderkortet, då det är de två som tillsammans drar igång strömmen till datorn. Nytt PSU => troligen moderkortet. PSUn stänger av direkt för att skydda, eller så är moderkortets krets för dens självhållande relä förstört (+ ev annat). Du kan bekräfta det genom att koppla loss PSUn från moderkortet (så vi inte riskerar skada något annat), bara ha typ en fläkt/HDD eller liknande inkopplad och brygga startkabeln på 24-pin kontakten. Du behöver bara sluta den enda gröna kabeln på 24-pin kontakten till någon svart (jord), med något elektriskt ledande. Sen starta agget (knappen bak till/in med 230v).

https://forum.overclock3d.net/showthread.php?t=394
https://www.youtube.com/watch?v=Ea1dcJ0QyAE

När du gör det bör din fläkt/HDD mm starta och ev fläkten i PSU starta (om den nu ska göra det och inte är semi-passiv). Om den gör det är moderkortet boven till 99%. Men som sagt... nytt PSU, du är redan på 90% moderkortet, då det nya PSUt måste vara defekt i så fall.

Ang CPU/minne... testa med nytt moderkort först (om du nu ska stanna på samma plattform). CPUn får matning från moderkortets 12V krets. Det krävs mycket för att det ska spika över och grilla CPUn. RAM har också egen spänningsreglering och klarar sig ofta också.

Det som är i farozonen är SSD, HDD, då dessa har 5V, och det lätt kan ha smällt in 12V+ i dessa då idag transformeras 12V DC till 5V DC i nätaggregatet. Smäller detta så får du ofta 12V till 5V linan. Detta lär också grilla moderkortet, speciellt moderkortets "start krets" som håller PSUn igång, som också drivs på 5V och 5Vsb beroende på om agget är igång eller inte. (Vilket ger det symtom du har).

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Automatsäkringar är designade för att skydda mot bränder... inte mot ett skadat nätaggregat som skickar 200V till ditt moderkort pga en kortslutning. Mao... varje gång du "testar" med en skadad PSU som drar huvudsäkringar, riskerar du bränna dina datordelar. Och skadan blir med all sannolikhet värre och värre, då något som kanske inte är designat för 200V, kanske får en spik nu, som i sin tur överlastar något annat, som i sin tur bränner mer. Även en 5V krets som får 10+v grillas direkt...

Så regeln från säkerhetssynpunkt, återställ säkringen en gång. Smäller den igen, koppla ut saken du misstänker och se till att inte riskera mer problem.

Det låter som dött moderkort :=/
Kort puls av fläktar är antingen PSUn eller moderkortet, då det är de två som tillsammans drar igång strömmen till datorn. Nytt PSU => troligen moderkortet. PSUn stänger av direkt för att skydda, eller så är moderkortets krets för dens självhållande relä förstört (+ ev annat). Du kan bekräfta det genom att koppla loss PSUn från moderkortet (så vi inte riskerar skada något annat), bara ha typ en fläkt/HDD eller liknande inkopplad och brygga startkabeln på 24-pin kontakten. Du behöver bara sluta den enda gröna kabeln på 24-pin kontakten till någon svart (jord), med något elektriskt ledande. Sen starta agget (knappen bak till/in med 230v).

https://forum.overclock3d.net/showthread.php?t=394
https://www.youtube.com/watch?v=Ea1dcJ0QyAE

När du gör det bör din fläkt/HDD mm starta och ev fläkten i PSU starta (om den nu ska göra det och inte är semi-passiv). Om den gör det är moderkortet boven till 99%. Men som sagt... nytt PSU, du är redan på 90% moderkortet, då det nya PSUt måste vara defekt i så fall.

Ang CPU/minne... testa med nytt moderkort först (om du nu ska stanna på samma plattform). CPUn får matning från moderkortets 12V krets. Det krävs mycket för att det ska spika över och grilla CPUn. RAM har också egen spänningsreglering och klarar sig ofta också.

Det som är i farozonen är SSD, HDD, då dessa har 5V, och det lätt kan ha smällt in 12V+ i dessa då idag transformeras 12V DC till 5V DC i nätaggregatet. Smäller detta så får du ofta 12V till 5V linan. Detta lär också grilla moderkortet, speciellt moderkortets "start krets" som håller PSUn igång, som också drivs på 5V och 5Vsb beroende på om agget är igång eller inte. (Vilket ger det symtom du har).

Tack för svaret! Jo, tänkte att det var MB, men i och med att CPUn redan är 6 år gammal och rätt överklockad tänkte jag att den kanske inte lever så länge till, och att de då kanske är dumt att köpa nytt moderkort jag kommer behöva byta ut när den dör.

Men okej, i alla fall nytt MB med största sannolikhet, och eventuellt nya diskar. GPUn då? Vad är sannolikheten att den lever om du gissar vilt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tack för svaret! Jo, tänkte att det var MB, men i och med att CPUn redan är 6 år gammal och rätt överklockad tänkte jag att den kanske inte lever så länge till, och att de då kanske är dumt att köpa nytt moderkort jag kommer behöva byta ut när den dör.

Men okej, i alla fall nytt MB med största sannolikhet, och eventuellt nya diskar. GPUn då? Vad är sannolikheten att den lever om du gissar vilt?

Skickades från m.sweclockers.com

PCI-E är ju 12V i matning, så i grunden bör den ha klarat sig så länge inte spikarna tagit där, på liknande sätt som CPU/RAM. Där är data kontakter som går via moderkortet direkt till CPUn, så.. klara sig CPUn bör GPUn också a gjort det. Notera dock, om GPUn är okej, kan ändå CPUn fått sig en smäll via tex USB portar/SATA kontroller på en pinne.

GPUn är dock enklare att testa i någon annan maskin.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

PCI-E är ju 12V i matning, så i grunden bör den ha klarat sig så länge inte spikarna tagit där, på liknande sätt som CPU/RAM. Där är data kontakter som går via moderkortet direkt till CPUn, så.. klara sig CPUn bör GPUn också a gjort det. Notera dock, om GPUn är okej, kan ändå CPUn fått sig en smäll via tex USB portar/SATA kontroller på en pinne.

GPUn är dock enklare att testa i någon annan maskin.

Okej, men då blir det nog att jag köper ny MB+CPU (hittar inget billigt 1155 MB, och trist att köpa ett man bara får slänga om CPUn också är paj), och så ser jag sen om GPUn funkar eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

PCI-E är ju 12V i matning, så i grunden bör den ha klarat sig så länge inte spikarna tagit där, på liknande sätt som CPU/RAM. Där är data kontakter som går via moderkortet direkt till CPUn, så.. klara sig CPUn bör GPUn också a gjort det. Notera dock, om GPUn är okej, kan ändå CPUn fått sig en smäll via tex USB portar/SATA kontroller på en pinne.

GPUn är dock enklare att testa i någon annan maskin.

okej, så efter att köpt nytt nätagg, moderkort, CPU, och RAM, provar jag; Dator går igång, diskarna funkar.

Sätter i GPUn; Det går först inte att starta, precis som innan. Jag drar ut PCI-strömmen till grafikkortet och provar igen; Säkringen går så fort jag slår på PSUns strömbrytare, precis som innan.

Jag tar ut GPUn helt ur datorn, och provar igen; Datorn bootar till Windows utan problemet.

Så allt pekar på att jag lagt 6000:- på att komma fram till att det är GPUn som är problemet, och att det möjligen varit det enda problemet hela tiden, att både PSU och MB varit helt fungerande. Kul.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Se det från den ljusa sidan, nu har du kanske början till datordelar att fixa en filserver eller nått

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Se det från den ljusa sidan, nu har du kanske början till datordelar att fixa en filserver eller nått

Jo, om jag bara hade varit försiktigare om delarna som "definitivt är sönder" hade det varit en ljus sida Nu blir nog den ljusa sidan att grovsoprummet blir lite mer välfyllt, och att jag lärt mig att bara för att folk låter bestämda på sin sak på internet behöver det inte betyda att de vet vad de pratar om

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

@Lasergurka: vi sörjer med dig

Permalänk

@Elvispen77: Tack <3

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, om jag bara hade varit försiktigare om delarna som "definitivt är sönder" hade det varit en ljus sida Nu blir nog den ljusa sidan att grovsoprummet blir lite mer välfyllt, och att jag lärt mig att på internet kan en expert vara helt okunnig

Får man fråga varför inte GPU testades i annan dator innan? den är ju rätt så lätt att utesluta på det sättet, sen av att läsa så tycker jag mig bara se rätt så bra gissningar på vad som skulle gått sönder dvs PSU och Moderkort, jag hade inte heller gissat på GPUn i första taget.

Hoppas iaf att du blir nöjd med nya datorn

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Får man fråga varför inte GPU testades i annan dator innan? den är ju rätt så lätt att utesluta på det sättet, sen av att läsa så tycker jag mig bara se rätt så bra gissningar på vad som skulle gått sönder dvs PSU och Moderkort, jag hade inte heller gissat på GPUn i första taget.

Hoppas iaf att du blir nöjd med nya datorn

Nej, jag hade inte heller gissat på GPUn, men hade heller inte varit spiksäker på att det varit allt det andra i första hand heller Hade självklart fortsatt felsöka om det inte var för att jag blev övertygad om hur dumt det var att göra annat än att köpa ny PSU direkt.

Jag provade inte GPUn i en annan dator därför att jag bara äger en stationär dator, och det är svårt att få plats med det i kompisarnas laptops, och för att det ändå var PSUn som var trasig, och då kan man kolla i efterhand om GPUn strök med också.

Ja, efter att ha lagt 4000:- till kommer den säkert vara aningen bättre än det jag hade innan Den ljusa sidan blir väl att några personer kanske lär sig att det inte måste vara fel på PSUn om en automatsäkring går, så att nästa person slipper slänga pengar i sjön.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nej, jag hade inte heller gissat på GPUn, men hade heller inte varit spiksäker på att det varit allt det andra i första hand heller Hade självklart fortsatt felsöka om det inte var för att jag blev övertygad om hur dumt det var att göra annat än att köpa ny PSU direkt.

Därför att jag bara äger en stationär dator, och det är svårt att få plats med det i kompisarnas laptops, och för att det ändå var PSUn som var trasig, och då kan man kolla i efterhand om GPUn strök med också.

Ja, efter att ha lagt 4000:- till kommer den säkert vara aningen bättre än det jag hade innan Den ljusa sidan blir väl att några personer kanske lär sig att det inte måste vara fel på PSUn om en automatsäkring går, så att nästa person slipper slänga pengar i sjön.

Har du kollat så att din gamla PSU verkligen är hel då? kan ju även vara så att den plockade med sig GPUn? Jag har fixat en del datorer som slagit ut säkringar och där har det alltid varit PSUn som har varit felet. finns ingen som kan säga säkert vad felet är förens allt är testat ordentlig, men jag förstår vad du menar

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

@BM-Mods: Jo, visst kan det ha varit PSUn, men det kan lika gärna inte varit det, medan GPUn definitivt var det som gav mig symptomen jag skrev om ovan, eftersom de kvarstår när allt annat är utbytt. Med tanke på att en fungerande PSU reagerar exakt likadant på GPUn som en "trasig PSU" gör, är det ungefär lika troligt att PSU var hel som att den var trasig.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

@BM-Mods: Okej, provade med mitt gamla grafikkort, GTX 680; Samma sak, säkringen går när jag försöker slå på. Kan ju vara så att mitt gamla grafikkort också är trasigt, men vad är sannolikheten att jag får exakt samma fel?

EDIT: Okej, det hände bara en gång, när jag provar igen funkar det och de bootar. Är väldigt förvirrad av allt detta.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |