Permalänk
Medlem

uppgradering av dator + skärm

Känner att det är dags att uppgradera datorn nu efter något år, samtigt som jag behöver byta ut min skärm då jag lyckats spräcka den.
Som det ser ut nu sitter detta i datorn:

Seagate Desktop 2TB 7200rpm 64MB
AMD Phenom II X2 555 3,2GHz Black Edition
Corsair 8GB (2x4096MB) CL 9 VENGEANCE 1600Mhz LP
XFX Radeon HD6870 1024MB
XFX Core Edition 450W
Är inte helt 100 vad det sitter för moderkort i då jag fick det av en kompis. Är antagligen gammalt.

Chassit kan jag återanvända, och även hårddisken känner jag, eventuellt köpa till en SSD för att göra den snabbare. Är det något annat av delarna man kan fortsätta att använda tror ni, eller är dom för utdaterade.

Har en budget på runt 10,000kr. detta för både skärm och delar.

Vill börja spela lite av de nyare spelen, är inte ute efter 140+ fps eller liknande utan endast att det flyter på hyfsat bra.

Vad gäller skärmen så redigerar jag minimalt, tittar mycket film/serier och spelar lite spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ralle97:

Känner att det är dags att uppgradera datorn nu efter något år, samtigt som jag behöver byta ut min skärm då jag lyckats spräcka den.
Som det ser ut nu sitter detta i datorn:

Seagate Desktop 2TB 7200rpm 64MB
AMD Phenom II X2 555 3,2GHz Black Edition
Corsair 8GB (2x4096MB) CL 9 VENGEANCE 1600Mhz LP
XFX Radeon HD6870 1024MB
XFX Core Edition 450W
Är inte helt 100 vad det sitter för moderkort i då jag fick det av en kompis. Är antagligen gammalt.

Chassit kan jag återanvända, och även hårddisken känner jag, eventuellt köpa till en SSD för att göra den snabbare. Är det något annat av delarna man kan fortsätta att använda tror ni, eller är dom för utdaterade.

Har en budget på runt 10,000kr. detta för både skärm och delar.

Vill börja spela lite av de nyare spelen, är inte ute efter 140+ fps eller liknande utan endast att det flyter på hyfsat bra.

Vad gäller skärmen så redigerar jag minimalt, tittar mycket film/serier och spelar lite spel.

Rekommendera att du inväntar AMD Ryzen och se hur den presterar, ett förväntat försäljningsdatum är i slutet av Februari.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Jo, hade lite span på den. Är ingen brådska för mig, hörde också någon gång feb/mars. Så kan vänta tills dess och se vad som sker då. Men tänkte försöka ha lite koll på vad det är jag är ute efter/behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Rekommendera att du inväntar AMD Ryzen och se hur den presterar, ett förväntat försäljningsdatum är i slutet av Februari.

"tidigt i mars"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ralle97:

@Peppar2014: Jo, hade lite span på den. Är ingen brådska för mig, hörde också någon gång feb/mars. Så kan vänta tills dess och se vad som sker då. Men tänkte försöka ha lite koll på vad det är jag är ute efter/behöver.

Det är väl ett totalt nybygge, i samband med AMD Ryzen så blir DDR4 mainstream. Vad du kan återanvända ifrån din nuvarande dator är väl HDD och chassit, och eventuellt PSU beroende på vilket grafikkort du väljer att köra på.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

Någon vecka hit och dit spelar mindre roll.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|