Permalänk
Medlem

Välja leverantör fiber

Halloj alla Sweclockare!

Nu vart det äntligen vår tur att få fiber till hemmet, har kikat runt lite och har ingen aning vilken leverantör vi ska välja. Så jag vänder mig nu till Sweclockers och undrar vilken leverantör ni har och skulle ni rekommendera dom? Vi är ute efter 100/100 nät och endast internet, telefoni har vi ett bra avtal som vi gärna har kvar Bor i Borås om det skulle göra någon skillnad!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Nu vart det äntligen vår tur att få fiber till hemmet, har kikat runt lite och har ingen aning vilken leverantör vi ska välja. Så jag vänder mig nu till Sweclockers och undrar vilken leverantör ni har och skulle ni rekommendera dom? Vi är ute efter 100/100 nät och endast internet, telefoni har vi ett bra avtal som vi gärna har kvar Bor i Borås om det skulle göra någon skillnad!

Du kan väl berätta vilka du kan välja emellan?

Permalänk
Medlem

Har inte varit utan internet en enda sekund med Ownit's fiber. Och den gången jag ringde dom för att fråga om en sak så kändes det som att den man fick prata med faktiskt kunde mer än att läsa "har du startat om routern?" från ett papper :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Du kan väl berätta vilka du kan välja emellan?

Hmm oj detta tänkte jag inte ens på, vi har fibertjänst och det är alltså ett "öppet fibernät" så jag antog att man kunde välja alla leverantörer? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hmm oj detta tänkte jag inte ens på, vi har fibertjänst och det är alltså ett "öppet fibernät" så jag antog att man kunde välja alla leverantörer? :/

Nej riktigt så enkelt är det inte.
De som levererar fibern låter mycket riktigt vem som helst som vill betala en viss månadsavgift leverera fiber till dig.
De har avtal med olika företag som levererar din internetuppkoppling.
Du måste själv titta vilka leverantörer som kan leverera fiber internetuppkoppling till just dig först.

Permalänk
Medlem

Bahnhof har alltid funkat klockrent för mig. Har för mig de har gratis vpn med om inte det erbjudandet har gått ut.

Felstavat
Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graffikk:

Bahnhof har alltid funkat klockrent för mig. Har för mig de har gratis vpn med om inte det erbjudandet har gått ut.

Beroende på vart man bor och vilken KO man har verkar inte denna rekommendationen gälla längre.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441076-bahnhof-kapacit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Du kan väl berätta vilka du kan välja emellan?

Skrivet av Triton242:

Nej riktigt så enkelt är det inte.
De som levererar fibern låter mycket riktigt vem som helst som vill betala en viss månadsavgift leverera fiber till dig.
De har avtal med olika företag som levererar din internetuppkoppling.
Du måste själv titta vilka leverantörer som kan leverera fiber internetuppkoppling till just dig först.

Googlat runt lite men hittar inte vilka leverantörer jag har att välja mellan, någon som vet vilka fibertjänst i Borås har avtal med?

Lite OT är det någon märkbar skillnad mellan 100/100 och 100/10, vi är 4 st i familjen, 2st som spelar online och 2st som håller på med lättare surf och skype.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk

Bahnhof alla dagar i veckan oavsett eventuella diskutabla kapacitetsproblem, pga deras jobb för att försvara integritet och anonymitet på nätet. Ingår telefoni gratis också. Och de håller på att bygga ett helt nytt nät då kapaciteten lär inte bara ett problem i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

100/10 räcker för en familj utan problem om ni inte tänker streama konstant när ni spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi har konkurenterna "fibertjänst".

Skrivet av guineapig:

Bahnhof alla dagar i veckan oavsett eventuella diskutabla kapacitetsproblem, pga deras jobb för att försvara integritet och anonymitet på nätet. Ingår telefoni gratis också. Och de håller på att bygga ett helt nytt nät då kapaciteten lär inte bara ett problem i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Hört att dom haft lite strul med sin kundsupport med? Är detta något du märkt av?

Skrivet av guineapig:

100/10 räcker för en familj utan problem om ni inte tänker streama konstant när ni spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du streama själv eller titta på stream? Borde inte vara något problem att uppgraderar till 100/100 om 100/10 är för lite? Kan inte tänka mig att bolaget skulle tacka nej till mer pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Googlat runt lite men hittar inte vilka leverantörer jag har att välja mellan, någon som vet vilka fibertjänst i Borås har avtal med?

Lite OT är det någon märkbar skillnad mellan 100/100 och 100/10, vi är 4 st i familjen, 2st som spelar online och 2st som håller på med lättare surf och skype.

Gå in på http://qmarket.se/ och skriv in adress/fibertjänst. Du kan välja mellan de flesta operatörer, telia, bbb, bahnhof och de flesta "mindre" operatörer. Det är Zitius som är KO.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Inte värt att välja Bahnhof när de har så stora kapacitetsproblem, även om man uppskattar deras PR-trick om integritet. Finns andra operatörer som också börjat med sånt, exempelvis bredband2.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Jag har också fått fiber via fibertjänst i Borås och har denna sida att välja på:
http://zmarket.se/privat/bredband

Tydligen har qmarket bytt namn. Hur som helst det är bara att skriva in din gatuadress på sidan så får du upp lite att välja mellan. Men jag kontaktade min leverantör direkt och sa vilka priser jag hade att välja mellan hos konkurrenterna och fick då ett bättre pris än konkurrenterna. Min svärfar sade att jag börjar bli en riktig Knalle efter att bott här i 26 år (Knallarna är kända för att kunna pruta).

Eftersom jag hade comhem via kabel-tv innan och det funkat bra så flyttade jag bara över mina abonnemang till fibern. Men det blir först den 1:a Mars jag går över till fibern så jag vet ännu inte hur bra det kommer att funka. Lät bli att välja Bahnhof just på grund av tråden om problemen med Zitius/Bahnhof.

Min svärfar valde Telia på fibertjänst. Han hade mycket strul med supporten och det tog lång tid innan Telia verkligen fick igång allt (mest telefoni och TV som strulade att flytta över från ADSL) men nu när det är igång verkar det funka kalasbra. Vi valde inte Telia just på grund av att han hade så mycket strul i början.

De jag tittade på i övrigt var T3 och Bredband2. Men jag ville ha telefoni också så det blev inte så många att välja mellan. Har hört dåligt om bredbandsbolagets support så därför skippade jag dem.

Ett udda alternativ som jag såg var Bogalnet. Men kände att vågar man lita på sådant litet bolag? Jag vågade inte riktigt chansa med dem. Jaja du får väl kolla runt lite. Kanske har några grannar som provat någon leverantör som verkar fungera bra i ditt område? Å andra sidan har ju flera leverantörer ingen bindningstid så det är väl bara att prova någon sådan och sedan byta om man blir missnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Beroende på vart man bor och vilken KO man har verkar inte denna rekommendationen gälla längre.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441076-bahnhof-kapacit...

Jag har pratat bra om Bahnhof tidigare år, men har helt ändrat uppfattning nu efter problem i ~6 månader...
Troligtvis Zitius som är boven, men vissa hävdar att det är Bahnhof i Zitius som är problemet. Hur som helst ska man vara uppmärksam på detta i alla fall tycker jag. Inte fått någon lösning på detta ännu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av ToyBoB:

Vi har konkurenterna "fibertjänst".

Hört att dom haft lite strul med sin kundsupport med? Är detta något du märkt av?

Menar du streama själv eller titta på stream? Borde inte vara något problem att uppgraderar till 100/100 om 100/10 är för lite? Kan inte tänka mig att bolaget skulle tacka nej till mer pengar

Jag har inte haft några problem med deras kundtjänst och har endast någon enstaka gång (kväll eller helg) märkt en nedgång i kapacitet, har haft Bahnhof sedan 3 år tillbaka i öppet fibernät.

Jag menade om du streamar själv, att hela familjen sitter och kollar på video på youtube ock dylik är inget problem med 100Mbit nerströms. Däremot om du laddar upp material så kan det bli klent med bara 10Mbit, speciellt om flera gör det samtidigt.

Permalänk

har 500/100 med bogalnet ligger stadigt på 537 112 så bogalnet även om dom är små är inget att va rädd för

Permalänk
Medlem

Om man spelar Online spel som är "ping" känsliga är det ju mer än pris och bandbredd som spelar roll.
Generellt kan man säga att ju större leverantör desto bättre ping.
I allmänhet så har Telia bäst och men de är också dyrast.
På vissa servrar kan ju någon annan ha bättre.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hört att dom haft lite strul med sin kundsupport med? Är detta något du märkt av?

De har varit ganska långsamma på att besvara mail men på senare tid har de ryckt upp sig rejält och idag får man oftast svar inom ett dygn. Har dock aldrig varit i kontakt med dem via telefon så jag kan inte kommentera hur väl de står sig på den biten.

Skrivet av Spelaspel:

Inte värt att välja Bahnhof när de har så stora kapacitetsproblem, även om man uppskattar deras PR-trick om integritet. Finns andra operatörer som också börjat med sånt, exempelvis bredband2.

Problemet gäller väl bara i Zitius nät (Stockholm) och bör inte påverka boende i Borås, dessutom är det väl själva Zitius som är orsaken till problemet så liknande gäller förmodligen även andra operatörer i deras nät.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz