Köpråd plex NAS tack!

Permalänk
Medlem

Köpråd plex NAS tack!

Okey, mina krav är den ska klara transcoda 3st 1080p filmer samtidigt i antingen plex eller emby. För att uppnå detta måste hårdvaruacceleration vara supportat.
Har många familjemedlemmer som jag tänkte skulle få ta del av min filmsamlig också, dock så kommer dom ansluta utanför nätverket, men jag tror 100mbit upload ska vara nog? Beror såklart på vilken kvalite dom ser filmerna i, men att fler än tre st anslutningar sker samtidigt sker jag som osannolikt.

Har kollat in plex kompabilitetslista här!
Och enligt den så är det endast PR4100 och PR2100 som stöder hårdvaru transcoding. Och kollar man på plexforumet så verkar det inte alls funka lika bra som WD säger det ska göra (4 simultana streams utan problem) utan bara vara problem.

Det jag är ute efter är egentligen tips på vilka nasar jag ska kolla på för att uppnå mitt mål med 3 transcodes samtidigt.
4-bay är ett krav också, eller mer. Kan sätta budget på kanske 8000:- plus hårddiskar då såklart.

Kan även tänka mig att bygga en egen med freenas och openmediavault (inget jag använt tidigare)
Men då vill jag ha tips på delar som lirar bra ihop
Såg freenas hade nån egenbyggd historia som heter Freenas mini, men den verkar inte finnas i sverige att köpa.

Pumpa ut tips nu! tack på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Även om Atom är kompetent så vill du ha den till Plex, och kanske något mer i framtiden.
Jag hade skippat Atom.

Vill du vilka färdigbyggda NAS som fungerar bra för streaming titta här: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201373803-NAS-Compa...
Dock så visar listan bara transcode av en ström, om du ska ha den för familjen (vännerna) så behöver du kraftfullare CPU ju fler strömmar du ska skicka ut.

Ska du bygga själv titta här: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043

Plex forumen är också bra att skumma.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Ska du vara smart och ha ett fungerande system så skaffa valfri nas sen en Nvidia shield tv 500gb som server. då får du dina 3st 1080p utan problem.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Jo, har funderat på att ha två separata enheter, en som server och en som lagring..
Och vad jag kan komma fram till nu så verkar det vara den bästa lösningen.
Sen vet jag inte om en Shield uppfyller mina behov, tror det bli att köpa en sjunde generationens NUC nu när den släpps strax, för att senare köpa en NAS.
Men då är frågan vilken av Nucarna som är bättre, i5 eller i7? Kanske rentav inte spelar någon roll.