Ännu en "Min nya dator laggar CS:GO" tråd

Permalänk
Medlem

Ännu en "Min nya dator laggar CS:GO" tråd

Ok ska försöka förklara det så bra jag kan.

I mellan varven så laggar spelet till, tro det eller ej men jag har börjat fundera på om det har något med ljudet att göra,
För oftast när awp är inblandat (eller något annat högljutt) så laggar de till.

Finns det logg man kan utläsa ? för att se exakt vad det är som gör att det laggar?

Datorn är som sagt relativt ny,

Skylake platform
z170 mobo
6600k i5
8gb ram
GTX 1060 3gb
SSD

ligger stabilt på minst 250 - 300 fps ,
startalternativen : -console -novid -tickrate 128 -threads 4 -high

Permalänk
Medlem

Det är ett erkänt problem att ljudet i CS:GO gör att många får fryslagg. Prova uppdatera dina ljuddrivrutiner till att börja med.

Permalänk
Inaktiv

Har du Windows 10 ska man stänga av någon Xbox app som orsakar fryslagg.

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=6239-DZCB...

Permalänk
Medlem

När fryslagget kommer, har du kikat i consolen om någon error dyker upp? t.ex att spelet inte kan läsa en fil eller liknande.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

@mr_kenzo: jag hade oxå problem med att spelet frys någon tiondels sekund då och då, när jag körde från min mekaniska disk,problemet försvann när jag la spelet på min ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

När fryslagget kommer, har du kikat i consolen om någon error dyker upp? t.ex att spelet inte kan läsa en fil eller liknande.

Bra tips, ska testa detta,

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

@mr_kenzo: jag hade oxå problem med att spelet frys någon tiondels sekund då och då, när jag körde från min mekaniska disk,problemet försvann när jag la spelet på min ssd

Hej, spelet ligger redan på SSD

Permalänk
Medlem

För övrigt så har XBOX VR grejjen alltid varit avstängd, och drivrutiner till ljudet är alltid det senaste ,,,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr_kenzo:

För övrigt så har XBOX VR grejjen alltid varit avstängd, och drivrutiner till ljudet är alltid det senaste ,,,

Min va per default på.

Permalänk
Inaktiv

Ta bort -threads 4 och prova. Jag gjorde detta och gick från runt 190 i fps till 350

Permalänk
Medlem

@mr_kenzo: testa äldre drivare. Senaste är inte alltid bäst....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk

sen kom ju de där nya ljud systemet för ett tag sen, som orsakade mycket fps problem. Kolla upp de, hrtf heter de tror jag.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

tack igen boys, ska kika lite mer på det,

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ta bort -threads 4 och prova. Jag gjorde detta och gick från runt 190 i fps till 350

Vart gör men detta? I consolen?

Permalänk
Medlem

-threads 4 är ej att rekommendera för nästan någon, testat på över 10 olika dator-setups hos vänner mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerko666:

Vart gör men detta? I consolen?

I "launch options" när man högerklickar på spelet i Steam.

Men om du inte lagt till det själv innan så finns det inget att ta bort ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

I "launch options" när man högerklickar på spelet i Steam.

Men om du inte lagt till det själv innan så finns det inget att ta bort ändå.

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

När fryslagget kommer, har du kikat i consolen om någon error dyker upp? t.ex att spelet inte kan läsa en fil eller liknande.

Har nu testat att kika o console efter ett lagg, och det fanns inget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Hej!
Den guiden verkar vara för de som har svårt att få ut hög fps om jag förstått det hela rätt,
Jag ligger som sagt redan på 300 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

sen kom ju de där nya ljud systemet för ett tag sen, som orsakade mycket fps problem. Kolla upp de, hrtf heter de tror jag.

Är inne och läser om HRTF, verkar vara rätt spår

Permalänk
Inaktiv

Du har ju skrivit: startalternativen : -console -novid -tickrate 128 -threads 4 -high

Har du tagit bort -threads 4 och startat om spelet?
Vart det bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Du har ju skrivit: startalternativen : -console -novid -tickrate 128 -threads 4 -high

Har du tagit bort -threads 4 och startat om spelet?
Vart det bättre?

Japp, jag lade till andra enligt en guide, får ut mer FPS men problemet kvarstår

-console -novid -tickrate 128 -high -nod3d9ex +snd_use_hrtf 0 +fps_max 999 -freq 120

Permalänk
Inaktiv

skriv in +cl_forcepreload 1 i startalternativet ochså så laddar den in allt på en gång istället för att ladda in under spelets gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

skriv in +cl_forcepreload 1 i startalternativet ochså så laddar den in allt på en gång istället för att ladda in under spelets gång.

okej jag testar det,,

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag läst en tråd här på Sweclockers där problemet var att minnena kördes i Single Channel, hur kör dina?

Edit: letade lite men hittade inte tråden. Jag tyckte dock det lät konstigt, så därför jag kommer ihåg det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_kenzo:

okej jag testar det,,

Det hjälpte inte, fortf samma lagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Jag har för mig att jag läst en tråd här på Sweclockers där problemet var att minnena kördes i Single Channel, hur kör dina?

Edit: letade lite men hittade inte tråden. Jag tyckte dock det lät konstigt, så därför jag kommer ihåg det.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret,
Jag kör 1 8gb sticka, hade jäävligt tight budget då jag byggde datorn och resonera lite att jag köper en 8gb till senare.
Kanske är dax nu