Lönt med person/barn försäkring?

Permalänk
Medlem

Lönt med person/barn försäkring?

Mina föräldrar har haft barnförsäkring på mig under ganska många år och den gäller fortfarande, men nu får jag betala den själv. Men när man är student så har man inte så mycket pengar, och funderar på om jag behöver denna försäkringen. Länsförsäkringars hemsida är dessvärre värdelös så det går inte att få fram vad den täcker, men jag har det på papper. I princip så ger den ersättning om man blir förlamad, behöver rehabilitering, kläder osv vid sjukhus vistelse. Vet inte om denna försäkring egentligen är samma sak som olycksfalls försäkring ungefär.

Är det något som behövs? Finns det inte vanliga skyddsnät som ger mig pengar ändå? Får väl bidrag om man nu olyckligtvis skulle bli invalid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mina föräldrar har haft barnförsäkring på mig under ganska många år och den gäller fortfarande, men nu får jag betala den själv. Men när man är student så har man inte så mycket pengar, och funderar på om jag behöver denna försäkringen. Länsförsäkringars hemsida är dessvärre värdelös så det går inte att få fram vad den täcker, men jag har det på papper. I princip så ger den ersättning om man blir förlamad, behöver rehabilitering, kläder osv vid sjukhus vistelse. Vet inte om denna försäkring egentligen är samma sak som olycksfalls försäkring ungefär.

Är det något som behövs? Finns det inte vanliga skyddsnät som ger mig pengar ändå? Får väl bidrag om man nu olyckligtvis skulle bli invalid.

Ring och fråga vad som ingår.
Om det inte faller dig i smaken så tycker jag att du bör skaffa dig en vanlig olycksfallsförsäkring.

Permalänk
Medlem

Kontakta Länsförsäkringar fråga vad försäkringen täcker och vilka ersättningsbelopp som gäller.
Mitt råd är att behålla försäkringen trots att det kanske kostar en del.

Permalänk
Lego Master

Försäkringar är som kondomer; jag har hellre en utan att behöva använda den, än att stå utan när den behövs.

Generellt är det också så att en barnförsäkring som övergår till vuxen ålder är bättre än en nytecknad försäkring i vuxen ålder. Kolla upp exakt vad den täcker och vad samma täckning skulle kosta "ny" innan du gör något förhastat. När den väl är avslutad kan du normalt inte få tillbaka den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Baxtex:

När jag fick cancer när jag var 17/18 år var jag jävligt glad att jag hade en sådan försäkring. Fick ut en helt okej slant vilket hjälpte mig mycket då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Ring och fråga vad som ingår.
Om det inte faller dig i smaken så tycker jag att du bör skaffa dig en vanlig olycksfallsförsäkring.

Får väl kolla upp vad skillnaden är.

Skrivet av MarkSix:

Kontakta Länsförsäkringar fråga vad försäkringen täcker och vilka ersättningsbelopp som gäller.
Mitt råd är att behålla försäkringen trots att det kanske kostar en del.

Skrivet av Shudnawz:

Försäkringar är som kondomer; jag har hellre en utan att behöva använda den, än att stå utan när den behövs.

Generellt är det också så att en barnförsäkring som övergår till vuxen ålder är bättre än en nytecknad försäkring i vuxen ålder. Kolla upp exakt vad den täcker och vad samma täckning skulle kosta "ny" innan du gör något förhastat. När den väl är avslutad kan du normalt inte få tillbaka den.

Här är vad den täcker: https://imgur.com/a/5Gxe5

Problemet är ju att det är så lätt att bli överförsäkrad och trots att man är försäkrad är det sällan, iaf jag, orkar hålla på att skicka papper fram och tillbaka i flera månader få att få ut en strunt summa.
Har använt den en gång, fick 11 000kr för två gigantiska ärr, knappast tillräckligt. ;/

Skrivet av stimy09:

@Baxtex:

När jag fick cancer när jag var 17/18 år var jag jävligt glad att jag hade en sådan försäkring. Fick ut en helt okej slant vilket hjälpte mig mycket då.

Då kan jag förstå att det varit värt det.

Permalänk
Medlem

Jag pajade knät på fritiden i 16-års åldern, jag hade ingen försäkring.
Nu är jag 40+ och har fortfarande besvär, läkarna har konstaterat en viss procent invaliditet, (minns inte hur mycket, kanske 10%)
Det hade varit fint med en försäkring i det läget.

Jag har försäkring på mina barn, 6 och 8 år gamla.
När 8-åringen var 5 så fick hon diagnosen ADHD och Autism.
Vi har fått en summa pengar som "Vårdbidrag" av försäkringsbolaget.

Behåll din försäkring så länge du kan, kolla vad den gäller för.
Är utgiften betungande så kolla med päronen ifall dom kan bidra.

Jag har en sjuk/olycksfallsförsäkring nu som jag och min fru teckande på oss när vi fick barn.
Tror den innehåller livförsäkring också.
MAX utbetalning vid olycksfall med invaliditet är 10 mille ifall det går riktigt illa, det kostar 240:-/månad för oss båda. Livförsäkringen är inte så hög, tror det är 100k utbetalning vid dödsfall, men denna summa sjunker när vi passerat 60 tror jag.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

Jag ser det som ett spel, istället för att satsa på tipset. Kanske är låga odds att "vinna" (kanske lite fel ordval...) men man får pengarna när man behöver dem som mest och inte när man är sugen på en ny TV...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Försäkringar är som kondomer; jag har hellre en utan att behöva använda den, än att stå utan när den behövs.

Haha, den var bra!

Men det är alltid bra att vara försäkrad oavsett.

Visa signatur

[ASUS ROG STRIX X470-I GAMING] [AMD Ryzen 7 2700 @ 4.1Ghz] [G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z] [GTX 1070 ROG Strix] [ASUS 24" VG248QE 144Hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Försäkringar är som kondomer; jag har hellre en utan att behöva använda den, än att stå utan när den behövs

Nästan precis vad jag tänkte skriva!

Jag kan ta en Henrik Schyffert-jämförelse:

Strunta i dom där 2 pizzorna du äter varje månad så har du försäkringen betald. Det är ren idioti att inte vara försäkrad då det inte går att förutspå framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

sa upp min försäkring (trygg hansa) , en gång blev jag sparkad i ansiktet å fick in å dona med tänderna och fick ut 0 kr "skulle inte infinna mig i en sådan situation" eller liknande x)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Jag minimerar alla typer av försäkringar.

Man kan se det från två håll, t ex. en livförsäkring:
*Om min sambo dör så får jag X kronor, och kanske kan bo kvar i lägenheten eller vad det nu spelar för roll.
*Om min sambo dör spelar det mig ingen roll alls att jag har livförsäkring, det kommer att drabba mig extremt hårt ändå.

Gäller det t ex. bilen eller liknande så ser jag till att jag kan köpa en ny bil om det skulle vara något, dvs. jag bygger upp en buffert.

När det gäller lån och försäkringar bör man minimera båda (om man ska tänka ekonomiskt) samma sak när det gäller att köpa lotter, du kan vinna, men sannolikt så förlorar du på det.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Nesvop:

När det gäller lån och försäkringar bör man minimera båda (om man ska tänka ekonomiskt) samma sak när det gäller att köpa lotter, du kan vinna, men sannolikt så förlorar du på det.

Ja, och nej. Att dra en jämförelse med lotter tycker jag inte är helt rättvis. När du köper lotter handlar det om en potentiell ökning av dina tillgångar, till ett visst pris.
När du skaffar en försäkring handlar det om att minska de ekonomiska skadeverkningarna av någon olycka, till ett visst pris. Det är en viss skillnad i vilken fördel de olika "chansningarna" ger dig.

Jag har hellre olycksfallsförsäkring än en prenumeration på Postkodlotteriet. Vilket också är vad jag har.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Nesvop: Det där låter logiskt. En tanke jag har haft är dock att försäkringar och trisslotter kan ha ett positivt värde. Nominellt är de ju självklart en förlustaffär. Men om premien/lottpriset är så lågt i förhållande till din inkomst att det inte påverkar din livsföring alls, borde det väl finnas ett sorts 'värde' med tanke på att du förmodligen bara lever en gång. Vad väljer man; 99% chans att leva som nu, 1 % risk att leva i en bannanlåda. Eller 99% chans att leva nästan precis som nu men marginellt sämre, 1 % chans att leva som en kung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, och nej. Att dra en jämförelse med lotter tycker jag inte är helt rättvis. När du köper lotter handlar det om en potentiell ökning av dina tillgångar, till ett visst pris.
När du skaffar en försäkring handlar det om att minska skadeverkningarna av någon olycka, till ett visst pris. Det är en viss skillnad i vilken fördel de olika "chansningarna" ger dig.

Jag har hellre olycksfallsförsäkring än en prenumeration på Postkodlotteriet.

Jag håller förvisso med. Det finns en del försäkringar "man bör ha", t ex. hemförsäkring (snudd på ett krav). Men annars är det väldigt lätt att bli överförsäkrad, jobbet har försäkringar, många nationer(studentföreningar)/fackförbund etc. har försäkringar.

Men visst, det ger en ersättning. Frågorna jag ställer mig är dock:

*Om det händer mig, spelar ersättningen egentligen någon roll?
*Om det inte händer mig, spelar försäkringspremien någon roll? (t ex. 100 kr/månad)

Svaret är oftast nej på båda, men då minimerar jag hellre mina utgifter.
Om man t ex. gör illa sig och blir 10% förlamad, spelar 100 000:- någon roll? Visst, det är trevligt för stunden. Men det ändrar ingenting egentligen.

Dessutom så tjänar alla försäkringsbolag pengar, det kan vara bra att tänka på ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

@Nesvop: Det där låter logiskt. En tanke jag har haft är dock att försäkringar och trisslotter kan ha ett positivt värde. Nominellt är de ju självklart en förlustaffär. Men om premien/lottpriset är så lågt i förhållande till din inkomst att det inte påverkar din livsföring alls, borde det väl finnas ett sorts 'värde' med tanke på att du förmodligen bara lever en gång. Vad väljer man; 99% chans att leva som nu, 1 % risk att leva i en bannanlåda. Eller 99% chans att leva nästan precis som nu men marginellt sämre, 1 % chans att leva som en kung.

Jo, visst är det i någon mån så.
Jag ser till att jag har en buffert i mitt leverne, så att det inte spelar någon roll att jag inte har försäkring för t ex. bilen eller drulle. Men skulle jag bli t ex. förlamad, så känner jag att en monetär ersättning i det långa loppet absolut inte spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Kolla hur försäkrningen gäller för ärr. Hade själv fått ut ca: 50k om jag hade anmält ett ärr jag fick på handen i tid(1 år från skadotillfället). Visste inte om att jag hade försäkringen då när jag var 16.

Permalänk
Medlem

Blev att jag tecknade en Olycksfallsförsäkring nu hos trygg hansa 930kr om året var ändå helt okej, är ju bra om man blir liggandes på sjukhus, får utslagna tänder eller dylikt. Täcker inte sjukdom dock, så får jag cancer blir jag utan cash, men då kan det kvitta ändå.

Permalänk
Lego Master

@Baxtex:
Du vet att man kan överleva cancer va?
Men en eventuell recovery-period kan vara rätt jobbig, så du kanske inte kan jobba. En extra buffert som ändå låter dig leva ett hyggligt liv är inte fel i ett sånt läge. Sjukpenning blir man inte fet på.

Just saying, du gör ju såklart som du vill. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet kan jag säga att det är bra med försäkringar. Fått valuta för de inbetalda pengarna gånger 10. Samt som Shudnawz säger är det rätt trevligt att känna att man kan återhämta sig lite efter en skada/sjukdom utan att ha helt tomt på pengar.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Baxtex:
Du vet att man kan överleva cancer va?
Men en eventuell recovery-period kan vara rätt jobbig, så du kanske inte kan jobba. En extra buffert som ändå låter dig leva ett hyggligt liv är inte fel i ett sånt läge. Sjukpenning blir man inte fet på.

Just saying, du gör ju såklart som du vill. ^^

Klarat mig på 3000kr i månaden nu i snart två år, kan jag nog klara mig med mer sen om det skulle hända. Alternativt blir det bara att uppgradera till sjukförsäkringen sen om nåt år när man har jobb.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Glöm inte att använda försäkring nu bara! Kan vara en så enkel sak som att du halkar på gatan och slår dig. Blir bara en bula, men du kolla upp det ändå. Då täcker försäkringen ofta kostnader för läkarbesök och milersättning. Det handlar om hundralappar, men många bäckar små.

Permalänk
Medlem

Alltid bra med en försäkring. Premien för en barn/personförsäkring brukar också vara väldigt liten i förhållande till vad man kan få ut om olyckan är framme.

EDIT: Det är inte jämförbart med om det är lönt med helförsäkring eller bara trafikförsäkring på sin gamla bil.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag minimerar alla typer av försäkringar.

Man kan se det från två håll, t ex. en livförsäkring:
*Om min sambo dör så får jag X kronor, och kanske kan bo kvar i lägenheten eller vad det nu spelar för roll.
*Om min sambo dör spelar det mig ingen roll alls att jag har livförsäkring, det kommer att drabba mig extremt hårt ändå.

Gäller det t ex. bilen eller liknande så ser jag till att jag kan köpa en ny bil om det skulle vara något, dvs. jag bygger upp en buffert.

När det gäller lån och försäkringar bör man minimera båda (om man ska tänka ekonomiskt) samma sak när det gäller att köpa lotter, du kan vinna, men sannolikt så förlorar du på det.

Instämmer helt.
Ex har 2 bilar i bruk, bägge trafik å där ena är 30år+ å kostar mig 100/mån totalt, perfekt som nödbil.
Barnförsäkring så täcker hemförsäkring det mesta.
Händer nåt till/från/under skolan så går det på skolans försäkring.
Det du kan ha i åtanke på barn vid låg ålder är vad som täcks med hemförsäkringen.
Bättre å spara själv än att "kasta" bort till giriga företag.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

tror det är rätt vanligt att man glömmer använda sina försäkringar. en man på mitt jobb ramlade och slog upp ett jack i pannan och hans glasögon gick sönder. Frun hans ringde deras hemförsäkrings bolag och de kunde inte få ersättning alls tills försäkrings damen frågade: gick det hål i huden? frun sa ja och då plötsligt fick han nya glasögon och 4000kr rätt in på kontot.
är själv dålig på att veta vad man kan få ut på sin försäkring men kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Försäkringar är ju alltid onödiga tills man behöver dem. Lite så livet fungerar. Man kan ju chansa på att inget händer.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Bloopy: Tror inte hemförsäkringen ger i närheten lika mycket som en barnförsäkring om barnet blir sjukt eller invalid.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Försäkringar är ju alltid onödiga tills man behöver dem. Lite så livet fungerar. Man kan ju chansa på att inget händer.

Barn- och personförsäkringar är dock väldigt billiga i förhållande till vad man kan få ut om olyckan är framme. Det är ju inte så att man genom att inte ha en försäkring kan spara ihop till samma belopp.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

en man på mitt jobb ramlade och slog upp ett jack i pannan och hans glasögon gick sönder. Frun hans ringde deras hemförsäkrings

På jobbet så går det under företagets försäkring.

Skrivet av fantomsmurfen:

@Bloopy: Tror inte hemförsäkringen ger i närheten lika mycket som en barnförsäkring om barnet blir sjukt eller invalid.

Tror jag nämnde nåt om små barn... :? Som vuxen kan du (förhoppningsvis) avgöra vad som är bra eller ej.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

På jobbet så går det under företagets försäkring.
Tror jag nämnde nåt om små barn... :? Som vuxen kan du (förhoppningsvis) avgöra vad som är bra eller ej.

Glömde visst nämna att det inte var jobbet han ramlade utan på tomten hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.