Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

SSD-priser 2017

Hej!

Märker att SSD-priser gått upp med ca 200 kr för bl.a. de billigaste modellerna (ADATA 120 GB gick förr att hitta för 399, t.o.m 299 om jag minns rätt). Finns det någon indikation på när det väntas "normaliseras" åt rätt håll igen?

Mvh
FK

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenKnight:

Hej!

Märker att SSD-priser gått upp med ca 200 kr för bl.a. de billigaste modellerna (ADATA 120 GB gick förr att hitta för 399, t.o.m 299 om jag minns rätt). Finns det någon indikation på när det väntas "normaliseras" åt rätt håll igen?

Mvh
FK

Detta rapporterades om redan i November 2016 har jag för mig och beror på bristen av Nandflash minnen enligt tillverkarna som det råder brist på då fler produkter använder detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Läste i slutet på förra året att det förväntas råda brist på Nandflash ända till slutet på 2017, efter det kanske det stabiliseras och jag antar att, med största sannolikhet, kommer priserna förbi "höga" på SSDs fram tills början på 2018.

Permalänk
Medlem

@FallenKnight

Tror helt ärligt att tillverkarna har valt att stabilisera det. *lite foliehatt* De har valt att inte riskera överproduktion, och med fler och fler SSDer, smartphones och större SSDer så är pressen på tillverkningen hög. Samtidigt har flera övergångar till ny teknik visat sig vara svårare/sämre än de trott, så kombin av detta gör att priserna går upp.

Lägg till en dollar kurs som är betydligt högre än för några år sedan och du har för oss ett effektivt högt pris. SSD idag bör man investera i.. inte köpa billigaste, minsta, utan satsa på större/bättre (inte bättre prestanda, utan bra pålitlighet och garanti) i min åsikt. Det är värt det på lång sikt om man gör det vettigt, och har råd (så klart).

För du får mer problem med en 120GB SSD som "för liten" än du troligen får problem med prestanda/pålitlighet. Finns undantag, helt klart... ADATA SP550 tex är defekt/dålig disk då den tappar prestanda, precis som Samsung 840 diskarna, men utan någon fix i sikte.

Permalänk

@FallenKnight: Troligen under 2017 då intel släpper nya optane memory ssd diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilsandra:

@FallenKnight: Troligen under 2017 då intel släpper nya optane memory ssd diskar

För vi alla vill ha 32GB SSD för många 1000 kr... Tror du får läsa på vad Optane är igen, och även hur Intel totalt misslyckats med att hålla ens hälften av bullshit hypen de gett den. Det enda den vinner på över en NAND SSD är läs latency, när du har den som RAM... inte SSD. Den är dock typ DDR2 prestanda, så ja... there is that.

Tyvärr är Optane inget annat är glorifierad "Cache" i bästa fall. M.2 SSDer är både snabbare och bättre för konsumenten, även på storlek och pris.