Permalänk
Medlem

Är detta en scam?

Tjena la upp en annons på blocket igår om att jag ville köpa en kamera en person skrev till mig men känns lite sketchy, vad tror ni scam?

Säljare:
Tjenare.
Har en P900 i utmärkt skick med originalkartong, tillbehör, stativ, 64GB minneskort etc.

2500kr inklusive frakt? Går PayPal bra?

Jag:
Absolut lät lite för bra dock, men går du med på att skicka det via blocketpaket så visst!

Säljare:
Jo, 2500 var billigt när jag trodde jag skrev 3500kr. Woops.
Så nu känner jag mig lite hemsk för du kanske känner dig lurad nu.
Går 3500kr bra eller är det för högt?

Blocketpaket är lite svårt då det kräver skrivare samt att man skickar via Schenkers ombud. Har endast post jättenära.

Vi kan inte använda PayPal? Så byts uppgifter och du kan skapa tvist om du inte får vara etc.

Kan skickas iväg ikväll och du får givetvis kollinummer så du kan spåra det.

Jag:
Varför paypal tycker det känns lite osäkert? Skulle föredra genom bank så man kan se vem man överför till.

Och om de inte är för mycket begärt får du gärna ta en bild på kameran med en lapp med dagens datum så jag ser att du verkligen har den

Säljare:
Det gör du ju genom PayPal också, när du överför får du namn, adress osv och jag kan skicka omgående utan att behöva vänta på pengarna på banken. Förutom det kan du skapa tvist ifall du inte får något. Via bank går det ju inte att återfå pengarna precis.

Kan inte ta bild då jag inte har någon kamera förutom den, som redan är nerpackad.
Kan däremot bifoga kvitto, köpts från scandinaviumphoto.se

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Första Varningen: "Blocketpaket är lite svårt då det kräver skrivare samt att man skickar via Schenkers ombud. Har endast post jättenära."

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Kan inte ta ett foto för att inte har en annan kamera? Har människan inte en mobil? Jag hade då inte köpt den. Det är dessutom en hel del bedragare som använder sig av detta paypal-trick och som sedan själva skickar ut ett exakt likadant mail till dig om att en överföring har gjorts.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Första Varningen: "Blocketpaket är lite svårt då det kräver skrivare samt att man skickar via Schenkers ombud. Har endast post jättenära."

Jo sen har människan en mobiltelefon så har han ju garanterat en kamera på den...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk

Scam, köp inte!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det luktar scam, jag personligen hade aldrig handlat av denna individ.

Visa signatur

[Chassi:Fractal Design R5 "Blackout Edition" Windowed] [PSU:Corsair RM750x] [Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING] [CPU:i7-6700K@Stock] [Kylare:BeQuiet! Pure rock] [Ram:32gb Kingston HyperX Savage DDR4 2666MHz]
[GPU:ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming]
[SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB] [HDD:WD Black 1tb]

Permalänk
Medlem

Luktar bränt av scam lång väg.

Dåliga undanflykter och vill bara köra paypal, glöm det!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

KÖP FÖR HELVETE INTE!!!!!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Scam eller inte är det inte värt chansen.

Sluta svara och leta vidare!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Alright tack grabbar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Kan inte ta bild då jag inte har någon kamera förutom den, som redan är nerpackad.

Säg till honom att ta en bild på en spegel.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Alright tack grabbar!

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt bra av dig att du dubbelkollar såhär på forum med oss andra. I vanliga fall är det annars ganska lätt när man ser något som är ett kap att man skickar över pengar lite väl fort

Permalänk
Medlem

hahaha vem har en p900, som jag förstår är en modell bättre men varken en skrivare eller mobil?

Har ju dock själv ingen skrivare, men ack fan har alla en mobil idag. T.om nyfödda får ju en mobil i doppresent idag...

Permalänk
Medlem

Mycket som inte stämmer här. Skulle inte förvåna mig om personen ber dig att göra en "friends and family"-överföring via PayPal, då kan du INTE få tillbaka några pengar om varan inte dyker upp. Om säljaren inte bor helt ute i ingenstans så lär det inte vara något problem att ta sig till ett Schenker-ombud och människan lär ju ha en mobiltelefon eller spegel där hemma så att den kan ta en bild på kameran och en lapp med dagens datum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

hahaha vem har en p900, som jag förstår är en modell bättre men varken en skrivare eller mobil?

Har ju dock själv ingen skrivare, men ack fan har alla en mobil idag. T.om nyfödda får ju en mobil i doppresent idag...

Haha ja ellerhur. Kan ju oxå passa på att varna alla som köper/säljer på blocket att vara försiktiga om ni stöter på en "Teo" (Byter troligtvis namn hela tiden men endå)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Att man inte vill skicka med blocketpaketet tycker jag inte är tecken på scam(detta är dock scam oavsett) man vet ju inte vem köparen är och jag skulle som säljare av en dyr produkt aldrig använda blocketpaketet, risken finns att köparen ångrar sig, förstör produkten och skickar tillbaka. Så sitter man med förstörd produkt och inga pengar.

Det som visar att detta är scam är att personen inte vill ha något annat än Paypalbetalning(troligtvis kommer denne försöka övertala dig att föra över pengarna via något av alternativen där man inte får något köpskydd) och vägrar ta bild på produkten, denne har en kamera värd tusentals kronor men ingen mobil eller ens spegel?

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Mycket som inte stämmer här. Skulle inte förvåna mig om personen ber dig att göra en "friends and family"-överföring via PayPal, då kan du INTE få tillbaka några pengar om varan inte dyker upp. Om säljaren inte bor helt ute i ingenstans så lär det inte vara något problem att ta sig till ett Schenker-ombud och människan lär ju ha en mobiltelefon eller spegel där hemma så att den kan ta en bild på kameran och en lapp med dagens datum.

Jo var där jag blev väldigt tveksam... men är de möjligt att vara anonym via paypal eller hur fungerar det? Det måste väl va kopplat till ett bankkonto

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

@Maarlow: Mig veterligen så behöver du inte koppla ditt PayPal-konto till varken konto-/kreditkort eller bankkonto utan PayPal-kontot är i sig som ett bankkonto. Det gör att kontot i sig kan bli rätt svårt att koppla till en person. PayPal brukar fungera bra när man handlar via Ebay och andra aktörer men det finns många fallgropar för båda parter så det gäller att man följer PayPal:s regler för att kunna ha en chans att få tillbaka pengar eller som säljare se till att man inte blir av med både vara och pengar.

Permalänk

För all del, det luktar bedrägeri. Men det måste ju inte vara bedrägeri bara för det.

Jag hade hört med snubben om var han eller hon bor och sedan svarat att jag har en nära vän som bor där som kan plocka upp den redan imorgon, "så slipper vi allt strul med överföringar och posthantering".

Om personen i fråga då svarar att det inte funkar är det bara att fly sin kos och anmäla till blocket.

Om personen svarar att det går finfint och att vännen är varmt välkommen till den här adressen i morgon eftermiddag om det passar så kan du börja fundera på om du faktiskt har en vän som skulle kunna plocka upp den.

Mvh

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

@megamats: Exakt därför man ska vara försiktig med paypal enligt blocket själva skall man aldrig betala i förskott!

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem

@Maarlow *Tråd flyttad -> Konsumenträtt*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fick yttligare ett meddeland som verkar lite halvskumt.

Säljare:
P900 i fungerande skick utan märken, repor.

Vad vill du ge för det? Du säger endast öga mot öga, men är du ok med blocketpaket? Om så är fallet, kan du stå för blocketpaketet?
Du kan ju lägga på konstnaden på totala priset.

Jag:
Tjena! Jo visst blocketpaket kan jag tänka mig, Jag är villig att ge 3000kr inkl paketet. Har du lust att bifoga en bild på kameran?

Säljare:
Visst, låt mig bara köpa en ny kamera först så tar jag bild på denna ;).
Men fixar du blocketpaket så kan jag skicka iväg det, du får ju ändå kolla på kameran osv.

Så min fråga nu vad händer om jag får en påse grus kan han hinna föra över pengarna vidare så jag inte kan få tillbaka dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Skrivet av Maarlow:

Fick yttligare ett meddeland som verkar lite halvskumt.

Säljare:
P900 i fungerande skick utan märken, repor.

Vad vill du ge för det? Du säger endast öga mot öga, men är du ok med blocketpaket? Om så är fallet, kan du stå för blocketpaketet?
Du kan ju lägga på konstnaden på totala priset.

Jag:
Tjena! Jo visst blocketpaket kan jag tänka mig, Jag är villig att ge 3000kr inkl paketet. Har du lust att bifoga en bild på kameran?

Säljare:
Visst, låt mig bara köpa en ny kamera först så tar jag bild på denna ;).
Men fixar du blocketpaket så kan jag skicka iväg det, du får ju ändå kolla på kameran osv.

Så min fråga nu vad händer om jag får en påse grus kan han hinna föra över pengarna vidare så jag inte kan få tillbaka dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Med blockets paket får säljaren pengarna först 24h efter man plockar ut paketet från ombud.
Du har alltså 24h på dig att kontrollera varan, är något fel reklamerar du till blocket och skickar tillbaka.

Jag tror dock att säljaren har rätt att kontrollera varan när denne får tillbaka paketet så det går säkert att scamma även med blocketpaket.
Filma upp-/nerpackning så borde det inte vara någon fara

Permalänk
Medlem

@Maarlow: Är det inte samma kille då? Hur svårt kan det vara att ta en bild med sin mobiltelefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Så min fråga nu vad händer om jag får en påse grus kan han hinna föra över pengarna vidare så jag inte kan få tillbaka dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Källa Blocket https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Säljaren bokar frakt och skickar sedan varan via DB Schenker. Köparen betalar när paketet hämtas ut hos ombudet och har därefter 24 timmar på sig att godkänna varan. (Då filmar du gärna på plats där du plockar ut paketet)

Men sa inte Säljaren att det var för omständligt att han inte hade skrivare och att det var för långt till DB?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Kan han inte skicka en bild och bevisa vem han är och att han har en kamera att sälja etc så är det ju självklart att du inte ska gå på den. Luktar ju scam lång väg. Se till att ha telefonkontakt/sms med nummer som finns på eniro/hitta, samt bild på körkort eller nåt så du vet att det är samma person du pratar med.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Jag:
Varför paypal tycker det känns lite osäkert? Skulle föredra genom bank så man kan se vem man överför till.

Hur kan du se vem du skickar pengar till om du överför via bank?

Permalänk
Medlem

Jag känner mig skeptisk till att använda sig av blocketpaketet och liknande, speciellt när jag själv säljer någonting så det måste inte nödvändigtvis vara en scam p.g.a. det. Vad händer om jag skickar en kamera till dig och du sedan hävdar att det låg en näve grus i kartongen?Den huvudvärken slipper jag gärna och säljer billigare till någon som kan komma och hämta vad jag nu säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Hur kan du se vem du skickar pengar till om du överför via bank?

Det kan du väl inte se direkt men det är lättare för polisen att spåra än om det görs via paypal.
Sen kan även banken hoppa in som en spärr vilket dom gör vid jämna mellanrum om saker inte står rätt till.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Jag känner mig skeptisk till att använda sig av blocketpaketet och liknande, speciellt när jag själv säljer någonting så det måste inte nödvändigtvis vara en scam p.g.a. det. Vad händer om jag skickar en kamera till dig och du sedan hävdar att det låg en näve grus i kartongen?Den huvudvärken slipper jag gärna och säljer billigare till någon som kan komma och hämta vad jag nu säljer.

Pengarna fastnar hos de som står för tjänsten till tvisten har lösts i lämplig laginstans. Poängen är en scammare inte kommer att kunna gå plus vilket gör det betydligt mycket mindre intressant att för någon som vill luras att använda den tjänsten.