Första jobbtelefonen som IT Konsult

Permalänk

Första jobbtelefonen som IT Konsult

Tjena Sweclockers!

Var ett tag sedan jag var aktiv själv här i forumet men behöver hjälp nu. Har pluggat klart och fått anställning som IT konsult och börjar nu den 1 februari. Många där får iPhone men frågade om man fick välja då jag inte klarar iPhone och alltid använt Android, svaret blev ja att det var bara att komma med förslag.

Har senaste 3 åren kört med Nexus och det senaste är Nexus 6P som jag fortfarande har och kommer fortsätta ha i min ägo. Kollar på Samsung S7 Edge och Moto Z just nu. Vad skulle ni ta och varför? Får använda mobilen privat så kommer bli min primära telefon.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Moto Z har ju batterier du snabbt och enkelt kan fösta på baksidan, tycker det är självklart val så du inte får batteritorsk.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Pixel XL

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Tjena Sweclockers!

Var ett tag sedan jag var aktiv själv här i forumet men behöver hjälp nu. Har pluggat klart och fått anställning som IT konsult och börjar nu den 1 februari. Många där får iPhone men frågade om man fick välja då jag inte klarar iPhone och alltid använt Android, svaret blev ja att det var bara att komma med förslag.

Har senaste 3 åren kört med Nexus och det senaste är Nexus 6P som jag fortfarande har och kommer fortsätta ha i min ägo. Kollar på Samsung S7 Edge och Moto Z just nu. Vad skulle ni ta och varför? Får använda mobilen privat så kommer bli min primära telefon.

Är du nöjd med Nexus så kör på den istället.

Permalänk
Medlem

Oneplus 3T

// LZ

Permalänk
Medlem

Vi använder mycket Sony på mitt jobb så jag skulle kollat på nya Sony XZ såg väldigt intressant ut!

Annars är ju S7 Edge en väldigt fin mobil! En kompis har den och den är ju superb.

edit: Googles nya mobil Pixel XL skulle jag kollat närmre på också som e nämt ovanför!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av kriller007:

Moto Z har ju batterier du snabbt och enkelt kan fösta på baksidan, tycker det är självklart val så du inte får batteritorsk.

Faktiskt funderat på just den funktionen. Gillar också Motos android version då det är nära stock.

Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Pixel XL

Skickades från m.sweclockers.com

Hade självklart tagit den om den fanns att få tag på ett vettigt sätt i sverige!

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa Oneplus 3T där finns ju också möjlighet för dubbla simkort om man känner för det.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@jonataan.host: Har själv haft Nexus-lurar som jag alltid varit nöjd med, men tänkte att jag skulle prova något nytt och det blev då en Samsung S6 Edge+, nu i efterhand hade jag gärna bytt ut den tanken och fortsatt på en Nexus (6P). Med detta rekommenderar jag starkt att inte ta en Samsung-lur!

Vill du kunna ha båda sim-korten i samma lur så är ju Huawei/Oneplus bra alternativ. Hade jag valt nu så hade det blivit en Nexus 6P, alternativt HTC10 eller Moto Z. Pixel hade ju varit trevligt, men då måste man importera.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk

Kollat på Oneplus också men kan tänka mig att den blir svårare att få dem att köpa in.

Någon annan som hamnat i min sits där man redan har en okej telefon som man betalar abbonemang på men får jobbtelefon?

@xeRoos Låter som om vi tänker lika! Z hade också stöd för dubbla faktiskt vilket jag blev förvånad över.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Kollat på Oneplus också men kan tänka mig att den blir svårare att få dem att köpa in.

Någon annan som hamnat i min sits där man redan har en okej telefon som man betalar abbonemang på men får jobbtelefon?

Mm det kanske stämmer, komiskt såg du va från ängelholm samma här.
NPN i båstad kör dom med oneplus 2 tror jag

Jag hamnade exakt i din sist som egen företagare och som anställd och mitt val hamnade på en oneplus 2 för lite över ett år sen och jag e så nöjd med den, slutade med att lillebror och flickvännen skaffade också.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Har en OnePlus 3T själv och är helt nöjd! Dock skulle jag i din situation kollat upp Huawei Mate 9 Pro. Verkar vara en riktigt intressant lur, speciellt den dubbla Leica kameran!

Mvh

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

@jonataan.host: Kanske Motorola är något att satsa på då. Har kollegor som haft Nexus-lurar och uppskattar att deras version av Android är så pass nära vanilla

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk

Någon som har erfarenhet med Moto Z?

Och hur gör ni med privat och jobbtelefon? Kommer använda den jag får via jobbet mest men då betalar jag 250kr i månaden för en telefon som ligger i ett år till .

@xeRoos Sambon skaffade en Moto g4 i höstas och flyter på riktigt bra. Känns svårt att gå tillbaka till något annat Kör du Nexus 6P fortfarande?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Skulle nog ta en lur med dubbla simkort, finns s7 edge duo men den är lite svår att få tag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd

Jag har Android privat och Iphone i jobbet, gillar inte Iphone på något sätt egentligen men det kan ändå vara bra att ha båda plattformarna liksom. Ska jag testa någon app så underlättar det exempelvis, samma med någon webbsida med mobilfunktionalitet. Jag hade inte valt en Iphone om jag hade fått välja, men nu när jag har den så kan jag ändå uppskatta vissa saker som exempelvis integration i bilens stereo och så också.

Permalänk

Jag har en jobb-iPhone och har gått ifrån min Sony Z2 till en Moto G4 Plus, men innan jag gjorde det så kollade jag runt lite. Oneplus verkar klockren om man är ute efter prestanda, men jag har inte saknat prestanda så mycket som vattentätheten och kvalitetskänslan när jag kör G4an nu.
Skulle någon annan betala idag så skulle jag nog välja mellan Sony XZ (vattentät och bra nog) eller Oneplus.
En av anledningarn till att jag valde Moto G4 var för att den funkar felfritt med min Flir One, och det är rätt trvligt.

Permalänk
Medlem

@jonataan.host: Alright! Nej, som sagt, sitter fast med en Samsung S6 Edge+ (var i tankarna att ta en Nexus, men så blev det inte). Därav jag rekommenderar att du kollar åt annat håll gällande Samsungs lurar

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Skrivet av kriller007:

Skulle nog ta en lur med dubbla simkort, finns s7 edge duo men den är lite svår att få tag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Är definitivt ett plus men inget måste. Vet att de kan koppla så mitt privata nummer gå till jobbets.

Skrivet av snajk:

Jag har Android privat och Iphone i jobbet, gillar inte Iphone på något sätt egentligen men det kan ändå vara bra att ha båda plattformarna liksom. Ska jag testa någon app så underlättar det exempelvis, samma med någon webbsida med mobilfunktionalitet. Jag hade inte valt en Iphone om jag hade fått välja, men nu när jag har den så kan jag ändå uppskatta vissa saker som exempelvis integration i bilens stereo och så också.

Men hur använder du två telefoner på ett smidigt sätt? Jag har gett iPhone en funderare men känner att jag kommer inte vara lika effektiv.

Stor fundering är också vad man gör med min privata Nexus 6P som jag har.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

orka med 2 telefoner, jag köpte en oneplus 3 för att slippa köra 2 telefoner. Riktigt nöjd och jäkligt skönt och slippa ha med mig 2 telefoner hela tiden.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Kollat på Oneplus också men kan tänka mig att den blir svårare att få dem att köpa in.

Någon annan som hamnat i min sits där man redan har en okej telefon som man betalar abbonemang på men får jobbtelefon?

@xeRoos Låter som om vi tänker lika! Z hade också stöd för dubbla faktiskt vilket jag blev förvånad över.

Det beror lite på hur du själv känner och vad du får göra med din tjänstetelefon etc. Jag har fått telefon både av konsultbolaget och av kunden jag är på uppdrag hos. Så att gå runt med 3 telefoner är helt uteslutet. Jag får endast "jobb-samtal" på den lur jag fått av kunden (som jag givetvis endast har på mig under kontorstid). Så för mig var det inge snack om att låta konsultföretaget ta över mitt "privata" telefonnummer och få gratis telefoni. Så jag sålde min S6 Edge och tog en S7 Edge istället (jag hade i för sig ingen bindningstid på abonnemanget).

Om du förväntar dig få många jobbsamtal, så kan det vara skönt att kunna lämna telefonen hemma, alternativt kunna stänga av det numret. Förväntar du dig inte många samtal och får använda telefonen privat så hade jag låtit företaget ta över mitt nummer och betala av kvarvarande bindningstid.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Det beror lite på hur du själv känner och vad du får göra med din tjänstetelefon etc. Jag har fått telefon både av konsultbolaget och av kunden jag är på uppdrag hos. Så att gå runt med 3 telefoner är helt uteslutet. Jag får endast "jobb-samtal" på den lur jag fått av kunden (som jag givetvis endast har på mig under kontorstid). Så för mig var det inge snack om att låta konsultföretaget ta över mitt "privata" telefonnummer och få gratis telefoni. Så jag sålde min S6 Edge och tog en S7 Edge istället (jag hade i för sig ingen bindningstid på abonnemanget).

Om du förväntar dig få många jobbsamtal, så kan det vara skönt att kunna lämna telefonen hemma, alternativt kunna stänga av det numret. Förväntar du dig inte många samtal och får använda telefonen privat så hade jag låtit företaget ta över mitt nummer och betala av kvarvarande bindningstid.

Är väl åt det hållet det lutar. Jag får använda den till vad jag vill och sålänge kunderna ringer till mitt växelnummer så kan jag inte bli störd på fritiden då det styrs i växeln.

Abonnemanget kostar mig 99:- bara så gör inget är ju mer telefonkostnaden som stör mig då det är 250:- i månaden i ett år till. Där är dock change på den. Min tanke är ju att ha en lur men kanske ha en liggandes för typ semester eller liknande.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonataan.host:

Är definitivt ett plus men inget måste. Vet att de kan koppla så mitt privata nummer gå till jobbets.

Men hur använder du två telefoner på ett smidigt sätt? Jag har gett iPhone en funderare men känner att jag kommer inte vara lika effektiv.

Stor fundering är också vad man gör med min privata Nexus 6P som jag har.

Tja man kan använda två telefoner smidigt på flera sätt. Till exempel lämna jobbtelefonen på jobbet. De senaste månaderna har jag haft jobbtelefonen vidarekopplad till min privata på arbetstid och då har jag inte behövt bry mig om den mer än om jag skulle behöva ringa några jobbsamtal, vilket sker ytterst sällan. Jag har också mail och liknande på båda telefonerna, men synken av jobbkontona avstängd på den privata utanför arbetstid.

Många av mina kollegor kör bara med jobbtelefonen, dock främst äldre som har jobbat där så länge att de typ aldrig har haft en egen mobil. Jag vill helst separera mitt privatliv från mitt arbetsliv och därför kör jag på två telefoner. Jag vill exempelvis inte att chefen eller IT-killen ska läsa mina privata sms eller så, inte för att de hade gjort det kanske men bara att möjligheten finns för dem att göra det gör mig något obekväm.

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad det är för företag, samt hur nöjd jag är med den telefonen man kör idag. Men man kan ju behålla den privata luren som jobbtelefon. Fast personligen vill jag ha separerade jobb och privat-telefon.

Jag har lägger ifrån mig jobb-telefonen efter arbetstid, samt tystar ring-signal på helgen. Sedan har jag kanske tur att kunderna städade och vet att jag jobbar normala arbetstider. Vill kunden att jag jobbar övertid får de betala extra och jag extra betalt, hade det varit det motsatta hade jag definitivt haft separerade telefon+stängt av efter arbetstid. Nu kan man ju se det som en chans att få jobba lite extra, fast jag tycker det är skönt att inte rycka in extra om det inte är planerat.

Jag kör Windows på jobbet och Android privat. Ser man till app-behovet så spelar det ingen roll för min del. Jag tar fram min laptop när jag ska göra något. Men man kan ju effektivisera sig och köra teamviewer, fjärrskrivbord, vcenter, ssh etc. direkt från telefonen. Likaså felsöka wifi med wifi-analyser eller söka igenom nätet efter skrivare med fing network-tools. Beroende på hur bred man är som konsult.

Det viktigaste är att man har en telefon som man kan lita på, vet hur den fungerar (tex. så den inte ringer mitt i möten) och att batteriet håller minst hela arbetsdagen, gärna två ifall man glömmer ladda.

Sedan är det bra om man som företag inte bygger sina lösningar baserat på att alla har iphone. Så du kommer kanske bryta strömmen

Permalänk
Inaktiv

Som flera nämnt. Dubbla simkort eller att du betalar extra och får ringa på jobbtelefonnumret.

Detta med att ständigt släpa med dubbla mobiltelefoner som dagligen måste laddas, så kvittar det nästan om den ena telefonen är en prototyp av iPhone 10 eller Galaxy s10, man kommer ändå känna sig som en stenåldersmänniska med att bära med sig 2st mobiler överallt.

Vilka mobiler som är bäst är en smaksak. Men ett tips är att filtrera på t.ex. prisjakt.
Jag tog några krav som jag skulle vilja ha och då blev det ej många kvar.
Usb C kontakt, dubbla sim, alla sensorer så man kan spela VR spel(kanske onödigt), sedan skulle man kunna lägga till snabbladdning.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s305951665

OnePlus 3T 64GB som nämns i tråden och även kommer med i mitt filter skulle jag själv ha valt.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Som flera nämnt. Dubbla simkort eller att du betalar extra och får ringa på jobbtelefonnumret.

Detta med att ständigt släpa med dubbla mobiltelefoner som dagligen måste laddas, så kvittar det nästan om den ena telefonen är en prototyp av iPhone 10 eller Galaxy s10, man kommer ändå känna sig som en stenåldersmänniska med att bära med sig 2st mobiler överallt.

Vilka mobiler som är bäst är en smaksak. Men ett tips är att filtrera på t.ex. prisjakt.
Jag tog några krav som jag skulle vilja ha och då blev det ej många kvar.
Usb C kontakt, dubbla sim, alla sensorer så man kan spela VR spel(kanske onödigt), sedan skulle man kunna lägga till snabbladdning.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s305951665

OnePlus 3T 64GB som nämns i tråden och även kommer med i mitt filter skulle jag själv ha valt.

Får använda telefonen privat utan att betala extra så där är inga problem. Lutar mot Moto Z men det jag stör mig på är vad man gör med min Nexus. OnePlus hade varit ett bra alternativ om jag köpt den privat men tveksam via företag faktiskt då jag tror de vill ha mer koll.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Kan du vänta ett tag tills årets modeller kommer ut? Nu i veckan och in på första veckan av mars kommer en del nya modeller att presenteras.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kan du vänta ett tag tills årets modeller kommer ut? Nu i veckan och in på första veckan av mars kommer en del nya modeller att presenteras.

Ser inte direkt någon vits med det tyvärr och dröjer 1-2månader innan de finns.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Huawei Mate 9/ 9 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Är väl åt det hållet det lutar. Jag får använda den till vad jag vill och sålänge kunderna ringer till mitt växelnummer så kan jag inte bli störd på fritiden då det styrs i växeln.

Abonnemanget kostar mig 99:- bara så gör inget är ju mer telefonkostnaden som stör mig då det är 250:- i månaden i ett år till. Där är dock change på den. Min tanke är ju att ha en lur men kanske ha en liggandes för typ semester eller liknande.

Jo, fast om du säljer telefonen och betalar av telefonkostnaden så sparar du ju 3000 kronor (eller kan man inte göra det om man har change?). Annars är det ju inte helt dumt! Man ju även, som du säger, ha kvar en som back-up. Personligen hade jag tyckt att det var lite väl mycket att sitta och betala på en telefon som man endast använder som back-up.