Oljud i mic vid hög fps/belastning på grafikkort.

Permalänk
Medlem

Oljud i mic vid hög fps/belastning på grafikkort.

Tjenare, har fått lite problem nu när jag har fixat en bättre mic(hade innan med). När jag sitter i skype/ts3 och pratar med folk så börjar min mic låta. Vet inte hur den låter, men dom andra säger ibland att jag kommer börja låta som en alien och att det typ brusar/sprakar och det händer bara när jag spelar utan fps limit. Så jag antar att mitt ljudkort tar upp störningar från mitt grafikkort. Har ett 980 ti och ett Asus Xonar Phoebus och en modmic. Och ljudkortet har 2 lediga slots upp till grafikkortet för jag har hört att det kan bli störningar om ljudkortet ligger för nära. Jag antar att jag har lite coilwhine från grafikkortet då det typ tickar ifrån det, antagligen i strömmen växelhastighet. Kan det hjälpa att flytta ljudkortet ett par hack längre ner? Ska i alla fall testa det nu när jag kommer hem. Eller finns det andra saker jag kan göra för att få det bättre?

Permalänk

Låter som en rimlig teori. Tror inte det är så lätt att åtgärda elektriska störningar mer än att öka avståndet till källan / köpa dyrare ljudkort med bättre "isolering".

Du kan ju testa googla på ditt ljudkort och se om det har kända problem med detta.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Låter som en rimlig teori. Tror inte det är så lätt att åtgärda elektriska störningar mer än att öka avståndet till källan / köpa dyrare ljudkort med bättre "isolering".

Du kan ju testa googla på ditt ljudkort och se om det har kända problem med detta.

hittade inget klokt när jag googlade på mobilen, men nu hittade jag en tråd här på SweC om det. Och det verkar vara på i princip alla interna ljudkort, synd att man inte visste det innan man köpte ljudkortet.. Några hade fått det bättre när de satt ljudkortet långt ifrån grafikkortet men andra hade det inte blivit någon skillnad för. Jag ska testa när jag har någon att prata med som kan höra om det fortfarande låter. Annars får man väl hosta upp mer pengar och byta igen till externa saker... Kom på att jag kan ju testa det interna ljudkortet för mikrofonen med.

Permalänk

Jag hade samma problem med Xonar DX.

Bytte till ny modell - samma problem.

Bytte till ett DGX och problemet försvann.

Så hör av dig till butiken och få ett nytt eller testa en annan modell.

Permalänk
SpelClockers

Asus Xonar korten har blivit kända för att orsaka just detta problem. Lösningen för alla jag vet har varit att köra micken på mic ingången på moderkortet istället (alternativt USB mic)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus xonar essence STX. För mig funkade det jätte bra med det till 2st gigabyte och gainward GTX690 i min gamla dator Asus rampage IV extreme mobo i Ultratower med noll störningar. Men nu i min nya dator så uppstod problemet då med grafikkortet ASUS GTX 1080 Strix fastän jag har ljudkortet längre ifrån gpu denna gång i ett asus z270e strix mobo... lösningen blev att ha mic'en i moderkortets ingång.. Synd. kanske är det för det är ett asus kort på asus kort samma spolar bla bla bla.. :S

Visa signatur

ASUS Z270E Strix Gaming | H115i cooler , Core i7-7700k @4,2Ghz | ASUS GTX 1080 ROG Strix | SSD Samsung 850 PRO,128 GB | SSD M.2 Samsung 950 PRO 256GB | DDR4 Corsair Dominator 3200mhz | ASUS Xonar Essence STX | PSU, Corsair AX 1200i| Chassi, Phanteks Evolve Tempered Glass | | Asus 24" 144hz 3D Ready.