Honor 8 VS. Sony Z5 Compact ?

Permalänk

Honor 8 VS. Sony Z5 Compact ?

Min knapptelefon tar inte längre emot sms, och är övrigt i väldigt dåligt skick.
Jag använder mobilen mest till sms och foto - och lång standby. Övrigt surf går via jobbets.

Har godkänd erfarenhet av en Z5compakt som erbjuder generösa strömsparfunktioner men vad jag förstår så är detta bara unikt för Sonys Android.

Funderar på en Honor 8 bara för att folk säger att hårdvaran är bra i förhållande till ~2500kr priset.

Men kommer jag uppleva Honor 8 som en sämre mobil som behöver laddas stup i kvarten?

Permalänk
Medlem

Honor 8 har mycket bra batteritid så det behöver du inte vars orolig för. Tror den i praktiken är bättre än Z5compact.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har honor 8:s tvilling, p9. Bästa telefon jag haft. Vad gäller batteritid kan du ändra upplösningen för att spara batteri, så för egen del kan jag gå 2 dagar utan ladda. Jag tror du kommer finna att du kommer använda din jobbmobil mest som hot spot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Honor 8 har mycket bra batteritid så det behöver du inte vars orolig för. Tror den i praktiken är bättre än Z5compact.

Skickades från m.sweclockers.com

Sonys mobiler har ett ultrasparläge som ökar tiden till över en vecka. Jag har aldrig använt det då det innebär att de flesta "smarta" funktionerna stängs av och jag vill gärna surfa och leka med appar dagarna i ända. Har man inte det behovet så är ultrasparläget sannolikt ungefär vad trådskaparen söker. (Ultra Stamina tillåter Samtal, meddelanden, kontakter, kamera, album, kalender, klocka, kalkylator, FM-radio, inställningar och Musik (alltså inte internet, GPS eller appar utöver de tidigare nämnda). Min Z3Compact beräknar batteritiden till 128 timmar fulladdad.

EDIT: Alltså över en vecka var kanske att ta i Verkar mer vara 5 dagar i mitt fall..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det läget finns på honor 8 också. Som referens kan jag nämna att min M8 (jobbtel) används så som OP beskriver och den laddade jag i söndags efter 160+ timmar igång inför nästa arbetsvecka, så jag är övertygad om att en honor 8 skulle klara det minst lika bra.

Permalänk
Medlem

Sedan ett par år så har även Google motsvarande strömsparteknik som Sony introducerade så de lär använda samma nu för tiden,
när det gäller ultraströmspar eller vad man kallar det så finns det på min Huawei P9 lite och sannolikt även på Honor
- om du klarar dig med enbart sms och samtal... Då är det billigare att köpa en nokiakopia på netto.

Så för batteritid gå på antal mah och tester - sedan tar det någon dag att vänja sig vid en riktigt stor telefon jämfört med compact...

Permalänk
Medlem

Brukar ha min z5c i ultra Stamina mode när jag fjällvandrar och bara använder den sparsamt som kamera och klocka. Den drar då ca 10%/ dygn. Kan se om jag har nån printscreen på datorn när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Sedan ett par år så har även Google motsvarande strömsparteknik som Sony introducerade så de lär använda samma nu för tiden,
när det gäller ultraströmspar eller vad man kallar det så finns det på min Huawei P9 lite och sannolikt även på Honor
- om du klarar dig med enbart sms och samtal... Då är det billigare att köpa en nokiakopia på netto.

Så för batteritid gå på antal mah och tester - sedan tar det någon dag att vänja sig vid en riktigt stor telefon jämfört med compact...

Tyvärr är Androids egna sparfunktion inte i närheten av Sonys, märkte av det vid senaste uppdateringen då sparfunktionerna tillfälligt var utbytta mot standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hittade från en kort tur på ca 24 timmar http://m.imgur.com/4HapJ01

Permalänk
Medlem

Min H8 laddas alltid över natten. (ca 6 timmar). På 18 timmar sjunker den till ca 70-75%. Borde med andra ord lätt klara två dagar. Detta med alla strömkrävande appar igång.
Kan som jämförelse nämna att jag efter införskaffandet av privat mobil (H8an) avinstallerade ALLA appar från jobba telefonen (iPhone 5s) som inte har med jobbet att göra. Och nu förbrukar den mindre än 10% batteri per dag. (Allt smart är avstängt och den rullar som en vanlig telefon, + e-post.). När jag hade iPhonen som "daily driver" var den i regel nere på 30-50% efter 18 timmar.

Så hur långt en telefon räcker, beror väldigt mycket på vem som har den. (Hur den används.)
Jag har ingen erfarenhet från Sony.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Allt kommer ju ner till vilken storlek du gillar?
Själv har jag bara positiva erfarenhet av Sonys compact serier genom åren, och det är förmodligen dom bästa telefonerna under 5" idag. Idag så är det ju däremot x compact som är den aktuella.

Men honor 8 är bra den med. Hade valet stått mellan x compact och honor 8 hade jag fått på compact. Men Z5 va honor? Definitivt det senare, den är svårslagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har haft båda mobilerna och kan definitivt säga att honor 8 är mycket bättre. Honor 8 känns inte för stor eller för liten dessutom så ser den så mycket bättre ut. Batteritiden är så mycket bättre än min gamla Z5C, brukar få ut minst 5 timmar SoT på Honorn.

tl;dr: Honor 8 >> Sony Z5C

Visa signatur

:)

Permalänk

Jag har då en Z5 compact som jag fick via jobbet, sa till chiefen att jag vägrade Iphone och han bara skrattade så då valde jag en Sony då! Haft luren i snart ett år! Helt ärligt så fick jag någon sorts fuktproblem med luren första månaden men anmälde detta via deras hemsida och skickade in den på garantin, allt gick väldigt smidigt till och efter det har luren funkat jättebra! Kan gå lägga mig med 20-30% utan att oroa mig och det räcker ända framtill man kommer hem igen vid 15, då brukar man ha ca 2-5% kvar! 100% laddat för mig brukar räcka 3-3,5 dgr! Då har jag inte någon sorts optimering igång heller och nätverk å sånt aktiverar jag själv när jag tänker surfa! För mig som ändå hör också något sämre så är jag nöjd med hur tydligt man hör andra i samtal! Att den tål vatten och sånt är enbart plus för mig då jag jobbar inom sådan industri!
Då har jag sagt mitt iallafall!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Min H8 laddas alltid över natten. (ca 6 timmar).

Tar det dig 6 timmar att ladda H8an?? (honourate). Uj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Tar det dig 6 timmar att ladda H8an?? (honourate). Uj!

Antagligen menar personen att den sover 6h inte att den faktiskt tar så lång tid på sig. Men en H 8 har ju ett 3000mah så det är ju bara att räkna på vad det tar med den laddare du tänkt nyttja.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Enligt dessa tester så är Z5 compacten lite vassare overall men båda två är väldigt bra telefoner. Dock lite tråkigt när de throttlar såpass mkt som 1/3 i load som honor 8 gör :<.
http://www.notebookcheck.net/Honor-8-Smartphone-Review.178600...
http://www.notebookcheck.net/Sony-Xperia-Z5-Compact-Smartphon...

Värt att tänka på är att Z5C har riktigt dåligt hörlursuttag jämfört med honor 8 som har ett riktigt bra enligt dessa mätningar och enligt egen erfarenhet med Z5C.
http://www.gsmarena.com/honor_8-review-1492p7.php#aq
http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z5_compact-review-1318p7....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Antagligen menar personen att den sover 6h inte att den faktiskt tar så lång tid på sig. Men en H 8 har ju ett 3000mah så det är ju bara att räkna på vad det tar med den laddare du tänkt nyttja.

Jag kollar ung hur länge en pryl tar att ladda sen kör jag bara med en timer från biltema som man har till bilvärmaren eller så, går att ställa in med ca 15 mins noggrannhet. Väldigt enkelt må jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Tar det dig 6 timmar att ladda H8an?? (honourate). Uj!

Skrivet av jOnÄTÄn:

Antagligen menar personen att den sover 6h inte att den faktiskt tar så lång tid på sig. Men en H 8 har ju ett 3000mah så det är ju bara att räkna på vad det tar med den laddare du tänkt nyttja.

Skrivet av iMatter:

Jag kollar ung hur länge en pryl tar att ladda sen kör jag bara med en timer från biltema som man har till bilvärmaren eller så, går att ställa in med ca 15 mins noggrannhet. Väldigt enkelt må jag säga.

Jag tolkade ovan som ironiska (= humoristiska) inlägg. Jag hoppas min kommentar tas på samma sätt.
@iMatter tolkar inläggen som "fan läser bibeln!"

@jOnÄTÄn har helt rätt. Jag laddar alltid telefonen över natten. Jag sover 6-7 timmar, då blir givetvis telefonen ansluten lika länge. Då jag sover vid tidpunkten när telefonen blivit full laddad, kan jag inte svara på hur länge det tog. Är ganska oväsentligt. När jag sätter telefonen på laddning säger den "Snabbladdar", då jag har en nätdel som klarar att leverera nog för att snabbladda.
Jag startar kanske en het debatt, när jag säger följande, men jag tror fullt och fast på det. Har laddat mina telefoner så sedan jag gick över från NMT till GSM. (Byte från analog till digital, samtidigt som jag bytte batteri teknologi.)

Det sitter en ladd-regulator i telefonen, som reglerar hur mycket "pulver" som skall levereras till batteriet.
Varför skulle jag lägga mej i processen? Telefon tillverkarna vet väl vad de pysslar med? (Samsung-gate)

Problem blir det om nätdelen är underdimensionerad i förhållade till effekt uttaget. Likaså om man laddar batteriet snabbare än det klarar av. Om prylarna inte blir heta, börjar de inte heller brinna! Så enkelt är det.

Om folk använde sina små grå när de handlade elektronik och när de stoppar in saker i vägg uttagen, skulle debatter om farliga laddare som bränner ner hus, inte existerat. Tyvärr har folk blivit så bortskämda av våra myndigheters diverse förbud, att de helt enkelt slutat "tänka efter före" När vi nu kan förbigå allt och köpa direkt från Kina, kan det gott börja pyra. Kineserna slänger gärna på en CE märkning på allt, för att det säljer. Satt det ett CE märke på en böjd spik, är jag övertygad om att en del människor inte skulle tänka efter. Klart den skall in i väggen! Den är ju godkänd!

Tillbaka till ämnet!
Med H8an följer det med en massiv pjäs till nätdel. säkert 4x större i volym, jämfört med en iPhone laddare. Den blir knappt ljummen.
Om man inte häller på bensin, följt av en tänd sticka, så lär den inte ta eld. Jag har inga problem med sömnen för att den ligger brevid på laddning hela natten.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Jag har haft min Honor 8 sedan mellandagarna, är supernöjd.
På tester jämförda med Iphone 7 samt Samsungs S7 är Honor 8 som kostar mindre än halva deras pris i princip samma prestanda när det kommer till hastighet.
Kameran är bra och den har bra batteritid (3000mA), laddas dessutom snabbt.
"fast-charging technology reaches a 47% (from 0%) charge in just 30 minutes"

Har ingen erfarenhet om Sony Z5 men kan rekommendera Honor 8!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag tolkade ovan som ironiska (= humoristiska) inlägg. Jag hoppas min kommentar tas på samma sätt.
@iMatter tolkar inläggen som "fan läser bibeln!"

Absolut INTE, jag har saker som inte stänger av laddningsströmmen efter 99% eller så. Äldre prylar tex. Dessutom laddar jag 18650-batterier i hemmagjord laddare till min ficklampor och dyl. Men hur många laptopsbatterier är inte helt döda efter nått år för folk har dom i när dom kör från väggen etc. Även på rätt nya laptops. Har även äldre Nokia och SE i bruk. Första GSM-telefonen kom väl mellan 1991-93, då använde man sig av Ni-MH-batterier förmodligen som inte uppförde sig riktigt på samma sätt som dagens Li-poly, Li-ion. 3000 mAh? Med 500-700 mAh-laddare laddas det väl på 6-7 timmar.

Ett tag, kanske även nu kunde man se felaktig CE-stämpel, klumpigt var det så att mellanrummet var olika vilket gjorde det lätt att se vilka som var/är felmärkta, bla Logitech.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/CE_marks.jpg

Permalänk
Medlem

Jag har 2 z5 compact, båda bör åka in på lagning. Jag använder inte stamina mode efter android 6, då skärmen blir mörkare då. Det blev den inte i android 5, och då var stamina läget användbart. Inte nu.
Laddar telefonen varje kväll, med ganska varierande %. Mellan 40-60% kvar oftast, när telefonerna var nya laddade jag ibland varannan dag, men då var det ofta tight. Spelar inte, ringer et fåtal samtal om dagen, men är en del på chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Absolut INTE, jag har saker som inte stänger av laddningsströmmen efter 99% eller så...

Snubblar vi inte väldigt långt från topic nu?
"Saker som inte stänger av laddströmmen" då pratar vi inte mobiltelefoner över huvud taget.
Både Honor 8 och Sony Z5 compact har väl en regulator i telefonen? Så oavsett vilken man köper, lär de inte ta skada om de får ligga på laddning över natten?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

Skulle säga honor 8 då dom overall är bättre och var med inne på z5 compact först men verkar vara många som har div problem med dom och mellan honor 7 jag kör och z5 var det mer hum vad ska jag ha men över honor 8 eller p9 mot z5 skulle jag inte ens titta åt z5an som verkar bli rätt varm och ha lite blandade potpuri av problem ...har använt honor 7-8-p9 ganska mycket och är inget fel på 7an och p9an men 8an är den jag gillar mest av dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Jag bytte under julen från en Z5 compact till en Honor 8 och är rätt nöjd över bytet. Min Z5C vart seg efter ett halvår. Z5C hade bättre gränssnitt och tog bättre foton i mörker enligt mig men Honor 8 känns bättre i övrigt. Batteritiden med normala inställningar är ungefär samma.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem

Z5C och X Compact verkar vara de enda moderna mobilerna under 129-130 mm i längd och vettiga prestanda. Känns som om 98/100 snabbare och bättre lurar som görs är 5 tum eller större. Iaf med Android. Det är synd. Jag menar även Moto G som började vid 4.5 tum är nu 5.5.

Permalänk

Suck. Läste om att Honor 8 har högre strålning. Även om det är en godkänd strålning så kommer det ändå att oroa mig. Så såg jag mycket skriveri om Google Pixel, men upptäckte att den inte såldes i Sverige. Läst lite om fix och trix med S7 för förbättra batteritid och att Android 7 snart kommer till den som kanske bättrar på lite. (Har sett en några veckor gammal S7 för under 3000kr på blocket) Samtidigt känns det ju sådär att köpa ett flaggskepp som snart är föråldrad när S8 kommer ut om två månader. Och att jag egentligen bara vill ha långt batteri i standby, bra kamera, och lätt att smsa på... Gah.. beslutsångest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Suck. Läste om att Honor 8 har högre strålning. Även om det är en godkänd strålning så kommer det ändå att oroa mig. Så såg jag mycket skriveri om Google Pixel, men upptäckte att den inte såldes i Sverige. Läst lite om fix och trix med S7 för förbättra batteritid och att Android 7 snart kommer till den som kanske bättrar på lite. (Har sett en några veckor gammal S7 för under 3000kr på blocket) Samtidigt känns det ju sådär att köpa ett flaggskepp som snart är föråldrad när S8 kommer ut om två månader. Och att jag egentligen bara vill ha långt batteri i standby, bra kamera, och lätt att smsa på... Gah.. beslutsångest...

Skulle snarare tro att S8 ligger en 3-4 månader bort, sist jag hörde skulle den lanseras i april och då är nog i början på maj ett rimligt antagande att den kommer hit.
I vilket fall så lär det inte bli någon förhastad lansering då dom knappat vill uppleva ett Note 7 scenario igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Suck. Läste om att Honor 8 har högre strålning. Även om det är en godkänd strålning så kommer det ändå att oroa mig. Så såg jag mycket skriveri om Google Pixel, men upptäckte att den inte såldes i Sverige. Läst lite om fix och trix med S7 för förbättra batteritid och att Android 7 snart kommer till den som kanske bättrar på lite. (Har sett en några veckor gammal S7 för under 3000kr på blocket) Samtidigt känns det ju sådär att köpa ett flaggskepp som snart är föråldrad när S8 kommer ut om två månader. Och att jag egentligen bara vill ha långt batteri i standby, bra kamera, och lätt att smsa på... Gah.. beslutsångest...

Nu vill jag inte vara jobbig mot dig, men texten i huaweis beskrivning är "the highest reported value" och på de premisserna har S7 samma värden...

Nu för tiden så ser jag inte att SAR är lika viktigt som i slutet på 90-talet, när telefonerna verkligen strålade så mycket hela tiden, för nu är strålningen variabel, så det är sällan strålningen faktiskt är så hög.

Nu för tiden tenderar jag mer att se SAR-värdet som ett mått på hur bra telefonen är på att hålla kontakt med GSM-nätet:)

Det sagt om SAR, men du planerar ju att ha telefonen i fickan hela tiden:)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder i princip alltid ett blåtandsheadset och har telefonen i fickan, då kvittar SAR-värdet. Honor 8 fungerar för övrigt perfekt med mitt (utmärkta) Jabra wave, som var väldigt opålitligt med iPhone, så blåtandsimplementeringen verkar vara mycket bra. Pratar flera timmar per dag ibland och har hittills aldrig tappat kontakten, trots att jag ibland glömt mig och gått från telefonen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag befinner mej just nu i Brasilien (Jobb.) och en feature som jag verkligen uppskattar med H8an är dubbla SIM platser. I vanliga fall har jag ett minneskort med ljudböcker i SIM-2 platsen, men då lilla sveriges teleoperatörer inte verkar ha några avtal med operatörerna i Brasilien, så kostar det skjortan.
25.SEK/min för samtal och 98.SEK/Mb för data. Jag köpte ett lokalt kontantkort (VIVO) för 1.BRL och laddade med 10.BRL per vecka jag är här, så nu har jag internet för 30.SEK/vecka.
Man kan givetvis byta SIM, men det är ganska smidigt att även svenska numret fungerar.
Träffade på några Tyskar som berättade att deras tele-leverantör hade ok deal med Brasilianska bolag.
Men det hjälper ju inte mej. Där emot var dual sim alldeles förträffligt...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!