Lurad på tradera...

Permalänk
Medlem

@Moaelisa:
Tradera är svenska dotterbolaget till Ebay, borde finnas köpgarantier hos dem.. kontakta tradera!

Permalänk
Medlem

@Moaelisa: Har man en god man så tyder det ju på att allt inte är helt normalt, och att man inte ska ha med pengar att göra, så fortsätt ha kontakt med honom, och hoten tror jag knappast hon skulle göra verklighet av...
Jag menar, blåsar en polare till mig nån på nätet, så kommer ju knappast jag göra ett besök hos köparen efter att han har klagat på min polare..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Ja jag kände också det när jag hörde att det var hennes goda man... Men han verkar inte vilja ha med det att göra dessvärre "Hoppas det går bra" var hans svar. Ja, det kommer det inte att göra liksom.

Haft kontakt med tradera för tredje gången och de kan inte hjälpa till på något sätt.,, Otroligt dåligt, med tanke på att jag betalade via dem också men tydligen finns det två sätt att betala med via kort... Märkligt att de inte bara har säkra sätt att betala på...

Permalänk

Polisanmäl. Förrhoppningsvis/troligtvis har hon lurat flera personer så det finns fler anmälningar. Då prioriteras det upp hos Polisen. Spara all konversation,skriv ut den och ta med till Polisen. Enklare att göra en anmälan på plats än via nätet tycker jag ( har gjort så själv två gånger).

Personen kommer bli fälld för detta, men det tar lång tid och pengarna kommer du troligen aldrig se igen men som det skrevs tidigare så kommer kravet ligga kvar på den personen så länge du förnyar det.

Det kostar inget att kräva eller förnya om det finns en fällande dom i botten. Jag blev blåst av en person för snart 10år sedan och typ vartannat år så skriver jag under en blankett och skickar tillbaka till kronofogden att jag fortfarande vill ha mina pengar. Känns åtminstone lite skönt att veta att idioten fortfarande har det efter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

@Moaelisa:
Tradera är svenska dotterbolaget till Ebay, borde finnas köpgarantier hos dem.. kontakta tradera!

Fel!

Sedan Paypal och eBay splittades till två bolag är det Paypal som äger Tradera.

Iofs gör det inte så stor skillnad.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Det verkar inte som hon sålt något mer på tradera förutom telefonen. Så ingen mer kommer nog anmäla därifrån. ( Kollade avslutade annonser iphone 7 ,såld för 6700 kr ) Hon har 0 omdömen , alltså inga affärer gjorda som kunnat ge omdöme , förutom denna förstås

Permalänk
Medlem

Polisanmälan ska alltid göras oavsett chansen att få tillbaks pengar men för framtiden är det bra om det inkommit en anmälan

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Easy:

Det verkar inte som hon sålt något mer på tradera förutom telefonen. Så ingen mer kommer nog anmäla därifrån. ( Kollade avslutade annonser iphone 7 ,såld för 6700 kr ) Hon har 0 omdömen , alltså inga affärer gjorda som kunnat ge omdöme , förutom denna förstås

Lol. Man ska aldrig köpa dyra saker av någon med få omdömen, en helt ny hade jag inte gett mer än 200 spänn till

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Om du inte får några pengar så kan du driva in skulden själv. Det kostar dig några hundra, kanske uppemot 1000kr, men det är det värt. Hon kommer ALLTID vara skyldig dig så länge hon inte betalar. Möjligtvis kan man behöva "förnya" indrivningen hos KFM med jämna mellanrum (vart 5'e år?), men skulden kommer aldrig försvinna. Du har rätt att kräva henne på dina utlägg och ränta. I långa loppet så tror jag det blir en bra affär

Nu vet man ju inte om detta är en "professionell" bedragare men det krävs att det finns tillgångar eller att det kommer in lön för att KFM skall kunna få ut några pengar. Har man tur så finns det det annars får man nog se sig i månen efter några pengar.

Skrivet av guineapig:

Det kostar inget att kräva eller förnya om det finns en fällande dom i botten. Jag blev blåst av en person för snart 10år sedan och typ vartannat år så skriver jag under en blankett och skickar tillbaka till kronofogden att jag fortfarande vill ha mina pengar. Känns åtminstone lite skönt att veta att idioten fortfarande har det efter sig.

Då måste det ha ändrats på senare tid, har själv råkat ut för ett bedrägeri och bedragaren blev fälld i domstol. Redan efter ett år kom det en fråga från KFM om jag ville förnya kravet och om jag ville det kostade den en peng för varje år de förlängde. Och med en ganska liten fordran (5000) så var det meningslöst att förlänga, tror det kostade 500 per år.

Nu minns jag inte riktigt hur länge sedan detta var, kan ju varit mer än tio år sedan. Bra om det ändrats!

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om det var dumt men jag hade kontakt med henne innan, kvitto och allt fanns enligt henne, givetvis går det att hitta på sådant men jag var väl lite desperat då min iPhone gått sönder och jag studerar och har lite små extrajobb bara, OM det hade varit på riktigt hade jag tjänat på det. Och jag har varit aktiv på tradera runt 5 år tror jag, och eftersom man inte kan "låtsas vara någon annan" på tradera, i alla fall inte på samma sätt som på blocket, känns det säkrare. Man får alla personuppgifter, det känns som det måste vara en otroligt dum människa som lurar andra på pengar i sitt eget namn. Visst, det finns uppenbarligen men jag var väl lite för godtrogen. Det var dumt att köpa något så dyrt i andra hand, kommer aldrig någonsin göra om det i alla fall. Ja, det är lätt att vara efterklok..

Permalänk

@Moaelisa:

Jag har sett säljare med många omdömen som sen gjort massa bedrägerier, så man är egentligen inte säker nånstans

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag varför det stod två adresser på henne och hur jag lyckades skicka till den goda mannens fru (som jag trodde var hennes mamma först) På merinfo står det som särskild postadress, sedan den där mannens namn som ringde mig också...

Jag funderar på om jag ska försöka skicka ett brev till mamman, då jag verkligen inte kan hitta numret... Jag har ju adressen i alla fall.

Permalänk
Medlem

Prova skriv till hennes mamma på facebook? (Om du har det)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Man får vara glad att vi har en fruktansvärt bra marknad här på Sweclockers där det sker (åtminstone enligt min uppfattning) väldigt lite lurendrejeri.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1460094-blast-pa-swec-m...

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

@Spretcher: Jag har letat men kan inte hitta henne där, hittade en med samma namn i Jönköping som ser ut att vararunt 40 men hon har småbarn. Jag tror inte hon har facebook tyvärr.

Permalänk
Medlem

[quote postid="16604858" userid="120779" name="videopac"]
Nu vet man ju inte om detta är en "professionell" bedragare men det krävs att det finns tillgångar eller att det kommer in lön för att KFM skall kunna få ut några pengar. Har man tur så finns det det annars får man nog se sig i månen efter några pengar.

Förvisso, men skulden kommer alltid finnas kvar. Om 10år kommer hon att ha nån form av tillgång och då kan Moaelisa inkassera 15.000kr. En bra investering alltså

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur ni menar med att hon får en skuld, får hon en skuld när man polisanmäler, eller om de utreder det eller måste man göra nåt extra...?

Har kontaktat skatteverket om att få uppgifter hennes föräldrar men känner mig lite osäker på att de ger ut det men tydligen?

Blir det alltså större chans att de gör en utredning om jag anmäler det hon skrev om hembesök också? Jag tror ju inte hon menade det liksom men det kanske inte spelar nån roll. säger jag då att jag ska anmäla bedrägeri och hot?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att du ska kontakta din bank, eller vem som nu ställt ut kortet du betalat med, och prova att reklamera betalningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag sätter en god peng på att människan är förtidspensionerad pga funktionshinder och därmed har inkomst (eftersom hon har god man - något du oftast får, oftast via tvång, för att du bedöms inte klara av att hantera din ekonomi och fatta egna beslut som t.ex att ingå avtal).

Hursomhelt. POLISANMÄL, låt saker och ting ha sin gång. Eftersom hon mest troligt har intäkt i form av förtidspension kan du säkert få tillbaka pengarna, även om det kommer att ta tid. Men allt börjar med en polisanmälan.

Eller så läser du mitt inlägg längst ner på första sidan igen.

Lycka till.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Ja jag har gjort en kortreklamation men de hänvisa bara till polisen i mejl, så jag tror inte jag kan få tillbaka pengarna den vägen.

Jag är relativt säker på att det inte finns någon telefon, då hade hon väl skickat den? Vi kom som sagt överens om att hon skulle skicka den med spårning dagen efter (alltså igår) eller jag skrev kanske inte det. Men alltså, om du vill och kan göra det vore det ju otroligt snällt, det kan ju vara så att hon inte är hemma... Det bor enligt ratsit 5 personer i lägenheten. Men vi kanske ska vänta och se om jag kan få föräldrarnas telefonnummer, de borde ju inte vilja att dottern får en polisanmälan. Jag kommer anmäla idag men jag ju dra tillbaka den om de kan få henne att betala tillbaka, eller skicka telefonen men jag tror som sagt inte att den finns. Det hade varit lätt att ta reda på också om jag kunde få tag på mamman, eftersom att hon skrev att mamman skulle komma med kvittot samma kväll. (märkligt bara eftersom att de bor i samma lägenhet, enligt uppgifterna jag kan få fram) Enligt tjejen var det mamman som hade det.

Jag har haft kontakt med honom igen, men som sagt, han verkar inte vilja ha med det att göra riktigt. Inget svar. Han sa i telefonen att jag skulle polisanmäla om jag inte fick tillbaka pengarna, eller telefonen.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer i det som alla andra redan har skrivit i tråden: Polisanmäl! När du väl gjort det, häv köpet via Tradera (du har 25 dagar på dig efter genomförd transaktion) samt skicka kopia på polisanmälan. Exakt tillvägagångssätt finnes på Tradera / Klarnas köpskydd, det här måste ju falla under "Om du inte har fått varan...".

Edit: Jag kan förstå att man kan känna viss olust över att göra en polisanmälan om man aldrig gjort det förut, för att man tror att det kan bli krångligt osv. men polisen är oftast mycket hjälpsam och bemöter privatpersoner korrekt och seriöst. Att du sedan faktiskt har en polisanmälan att hänvisa till vid kontakt med Tradera, Klarna och din bank är bara fördelaktigt.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha missat något, men om du betalade med kort på Tradera så går det väl genom Klarna.

Kontakta Klarna så kan de väl hjälpa dig? De har ett s.k. Köparskydd på Tradera.

https://www.klarna.com/se/kundservice

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moaelisa:

Ja jag har gjort en kortreklamation men de hänvisa bara till polisen i mejl, så jag tror inte jag kan få tillbaka pengarna den vägen.

Det kanske krävs en polisanmälan för att göra en reklamation? Har aldrig gjort det. Men jag hade inte litat på mailkonversation i detta fallet. Direktkontakt är king så att du kan ställa följdfrågor om det över huvud taget är möjligt att reklamera så som det ser ut, eller om det går om man gör vissa åtgärder osv. Tyvärr är det allt för lätt att skriva något enkelt svar på ett mail för att man kanske inte förstått alla detaljer eller inte har tid osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Den gode mannen bör ju kunna hjälpa dig. Personen har ju med all säkerhet tillgång till hennes konto och bör därför kunna skicka tillbaka pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Förvisso, men skulden kommer alltid finnas kvar. Om 10år kommer hon att ha nån form av tillgång och då kan Moaelisa inkassera 15.000kr. En bra investering alltså

OM det nu är så att man kostnadsfritt kan hålla liv i en fordran via KFM så kan man såklart göra så, om man inte gör det så försvinner skulden efter ett tag. Om det kostar pengar att hålla liv i skulden så är det mer tveksamt, även om denna kostnad adderas skulden så löper man risken att hon inte blir solvent och då ligger man ute med klart mer pengar än vad det var från början. Men, som sagt, kan vara att det ändrats detta med avgift för att hålla liv i skulden, är det så fölorar man ju inget på att hålla liv i den

Permalänk
Medlem

Ja men det finns tydligen två sätt att betala via kort via tradera. ett via klarna och ett "vanligt", jag gjorde det tydligen via det osäkra sättet, jag tryckte bara på betala varan, mitt kort var redan kopplat till tradera då jag är aktiv där. Enligt tradera kan det inte göra något av den anledning, jag har varit i kontakt med fyra olika personer på kundtjänsten...

Permalänk
Medlem

Om du inte redan gjort det så spara all dokumentation, om möjligt även med tid och datum. Även om det skickats SMS till fel person så kan det vara bra att spara det, så länge det rör ärendet.
Skärmdumpar går att få på både datorn och mobilen. Överväg även att spela in eventuella samtal du i framtiden gör till någon av de inblandade, finns appar för sånt.

Permalänk
Medlem

GÖR.EN.POLISANMÄLAN.

Om du gör en polisanmälan och sedan går till banken med denna och gör kortreklamation (cash back) så får du med stor sannolikhet tillbaka pengarna.
Anledningen till att banken säger att du skall göra en polisanmälan är just för den anledningen.
Blev lurad för massa år sedan via ebay... Betalade via paypal men de kunde visst inte hjälpa mig. Gick till banken och deras svar var "Om det har kommit in en polisanmälan så kan vi göra en s.k cashback och du får tillbaka pengarna."
Skrev ut all kommunikation jag hade haft med den säljaren (samt ip-adress), gick till polisen, gjorde anmälan och sedan kontaktade banken igen. 2 veckor senare så hade vi fått tillbaka pengarna.

Jag förstår inte hur svårt det skall vara...

EDIT:
Sluta håll på och dividera på forumet eller ringa runt folk och gå till polisen direkt och ordna detta.
Ta sedan åter igen kontakt med banken (bäst om du går dit), förklara läget (igen) och ligg på med kortreklamation (är det detsamma som cash back? jag antar det?)

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moaelisa:

Ja men det finns tydligen två sätt att betala via kort via tradera. ett via klarna och ett "vanligt", jag gjorde det tydligen via det osäkra sättet, jag tryckte bara på betala varan, mitt kort var redan kopplat till tradera då jag är aktiv där. Enligt tradera kan det inte göra något av den anledning, jag har varit i kontakt med fyra olika personer på kundtjänsten...

Är det osäkra sättet en normal transaktion via bankkortet? Det vill säga att kreditdelen inte varit inkopplad. Då är det ju att likställa* med en vanlig banköverföring och den kan man ju inte få "cash back"** på.

*Har själv inte något bankkort, enbart kreditkort, så jag kan inte ta gift på detta, men det kan vara en anledning till att det inte går att få tillbaka pengarna på det sätt som går när man har kreditkort.

**Om man med cash back menar att pengarna inte betalas ut till mottagaren, om det innebär att man får pengar av banken som de sedan får gå vidare med att försöka få tillbaka från mottagaren så är det ju en annan sak, då är det banken som tar risken och driver frågan. De kan dock inte gå in och ta pengar från ett konto om överföringen är genomförd. Paypal är ju något helt annat och går inte att jämföra med ett vanligt bankkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applesaft:

Att dom inte kan hjälpa dig för att du betalat med kort låter inte rimligt.

Såhär står det på traderas hjälpsidor:

Vi rekommenderar att du betalar med Traderas betallösning, där du vet att köparen är verifierad. Alternativt att du betalar med något av våra andra integrerade betallösningar, PayPal eller Klarna. Med dessa två ingår det gratis köpskydd.

http://info.tradera.com/betalsatt/traderas-betallosning/

"När du säljer med Traderas betallösning väljer dina köpare att betala med kort eller PayPal direkt på Tradera. Du får sedan utbetalt till ditt bankkonto inom 1-2 bankdagar."

TS har alltså betalat med "Traderas betallösning" och borde ha ett gratis köpskydd

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]