Permalänk

Konstga sms och samtal

Vet inte riktigt om hag hamnat rätt.
Men jag har fått sms från "Houseparty"
Det står Houseparty kod: *fyra siffror*
gäller 60 minuter.
direkt efter får jag ett samtal från 031-304 56 95
försökt hitta vart det kommer ifrån men inget resultat...
någon som har en aning? blir knäpp

Permalänk
Medlem
Skrivet av wesstlingg:

Vet inte riktigt om hag hamnat rätt.
Men jag har fått sms från "Houseparty"
Det står Houseparty kod: *fyra siffror*
gäller 60 minuter.
direkt efter får jag ett samtal från 031-304 56 95
försökt hitta vart det kommer ifrån men inget resultat...
någon som har en aning? blir knäpp

Telefonnummret verkar tillhöra G2A.com..
och houseparty verkar vara nån grupp-videochat app?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Spam av något slag. Ska tydligen vara en robotröst som säger någon kod om du väl svarar.

Enligt en kommentar på hitta.se så är det från ett företag vid namn "bitgold" (truecaller)

Houseparty (House Party) är en app verkar det som. Hittade lite info om hur man installerade den, och i punkt 7 står det;
"Step 7: Next, the app is going to require your contact information. Enter your mobile number and wait for an SMS code that comes almost instantly. Once received, enter the code and you’re done."
Så antagligen har något använt ditt nummer vid registreringen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Bara att blocka numret.

Permalänk

Okej..? köpte ett spel från g2a nyligen men det är ju inte första gången. Och hur har någon fått tag på mitt nummer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

@wesstlingg:
Det är ju bara en random sekvens med siffror, någon kan av misstag ha knappat en eller ett par siffror fel när de skrev in sitt mobilnummer. Alla är inte ute efter dig, alltid.

Jag hade en gammal tant som ringde mig ett par gånger om året för längesen (har haft samma mobilnummer sen högstadiet på 90-talet), för mitt mobilnummer var likt något barnbarns eller så. Och eftersom hon knappade det manuellt på sin gamla fina hemtelefon, blev det fel ibland. Ingen medveten "nu ska jag knycka ditt liv"-händelse direkt, bara mänskligt misstag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Shudnawz: Jo mitt nummer var likt en tants som hon skrev in på diverse saker, men tvivlar på att hon använder sig av det där houseparty. kan ju iförsig vara någon annan med likt nummer. Men just att efter betalningen drogs från G2A så drogs det också pengar från TSI-Paymentwall.. tänkte om allt detta hade någon sammankoppling? är väldigt mån om att läsa så inga uppgifter hamnar i fel händer så att säga. Så man blir ju skeptisk

Permalänk
Medlem

Houseparty är ju en app där du behöver skriva in ditt telefon nummer för att fungera. Då får du en kod som du ska skriva in för att aktivera kontot. Ev barn?

Permalänk

@saizz: Har inga barn själv, men man får väl hoppas någon skrivit fel nummer

Permalänk
Avstängd

Precis samma grej hände mig för typ 2 veckor sedan! fick 2 sms om houseparty och sen ringde nån robot upp. Fattade ingenting

Permalänk

@Klubba: Skönt o höra att man inte är ensam! kan du komma på nånstans du lämnat ut ditt nummer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wesstlingg:

@Klubba: Skönt o höra att man inte är ensam! kan du komma på nånstans du lämnat ut ditt nummer?

Umm, yahoo tvingade mig ange telefonnummer för att få behålla min mail, men tror jag fick sms'en före det så borde inte vara dem. Enda jag kommer på då är att jag betalt annonser här på marknaden med mobilnummret. Kanske bara är slumpmässiga nummer de skickar till, vet faktiskt inte