Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

man kan inte köra vänster i en rondell, en rondell är att likställa med en raksträcka

Helt sant, och därför går det för närvarande inte att skriva en lag som säger att man måste blinka vänster. Men det kan vara till väldigt stor hjälp för att visa att du kommer byta till eller fortsätta köra i innerfilen - Eller i en mindre rondell, för att visa klart och tydligt för trafik som är på väg in att du ska köra längre och de kommer att behöva stanna eller lämna företräde.

Jag blinkar inte alltid vänster. Ofta tänder jag bara vänstern om en bil dyker upp som kommer behöva stanna för mig. Blinkar jag vänster ser de direkt att jag ska fortsätta och saktar ner tillräckligt för att precis slinka in på lagom avstånd bakom mig. Blinkar jag inte rullar de på lite tveksamt och tvingas sen tvärstanna, vilket slösar både tid och flyt för dem själva och för bilar bakom. I värsta fall hinner en ny bil komma i rondellen innan de kommit iväg igen från stillastående.

Jag vill nog också påstå att om inte vänsterblinkers används i en tvåfilig rondell kan de lika gärna vara enkelfiliga, eftersom ingen vågar ge sig ut i rondellen om någon kommer i innerfil utan vänsterblink, av rädsla för att innerfilaren är på väg ut i ytterfil.

Sen kan det också diskuteras varför vänsterblinker i rondell väcker så mycket anstöt. Det ökar tydligheten, och jag kan inte tänka mig en enda situation där det sänker säkerheten, även om bara vänsterblinkers används som någon pratade om.
(Vilket såklart är fel, alltid högerblink på vägen ut. Bara för att inte lämna något osagt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker inte riktigt din logik håller på flera ställen. Till exempel: Om du står i ett mörkt rum och kanske lyser med en svag ficklampa på väggen så kommer du ganska snart att se ganska bra i mörkret runt omkring dig även utanför lampans sken, tänder då du ett stearinljus så ser du inte ett skit runtomkring dig även en kort stund efter du släckt stearinljuset oavsett hur bra syn du har. Det är bländning, inte samma bländning som en fotoblixt i ögat eller om någon tänder helljuset två meter innan mötet (som ofta sker), men likväl en bländning som gör att du tillfälligt får sämre mörkerseende. Eller: Vattenpölar är en sak, våt vägbana är en annan. Som vädret är till exempel nu i januari så är vägbanorna i princip konstant våta överallt och allt ljus reflekteras i varierande grad. Dimljus reflekteras mer än halvljus eftersom de är mer riktade neråt.

Ja, jag håller med om att det är så, men anledningen till att du blir bländad av det ljuset du tänder är i så fall för att du tittar in i det. Om du hade tänt det i perifierin så finns det inte tillräckligt med mer ljusflöde för att det ska bli för mycket för ögat, utan det (ögat) hinner justeras för den lilla mängden ökande ljus. Och att tända det i periferin blir detsamma som att lägga till en dimljuslampa som är mycket svagare än en helljuslampa och dessutom yterliggare förlorar i ljusstyrka i den imperfekta reflektion som blir i väta.

Dessutom är ju den ursprungliga posten mer generell än våta vägbanor. Trådskaparen påstår ju (i princip) att man alltid blir bländad av kombinationen dimljus + halvljus och jag hävdar att det inte är sant. Jag säker att det skulle kunna ske vid mycket speciella omständigheter. Det är så sällan att det är mer korrekt att säga att tända dimljus i kombination med halvljus inte ökar risken att blända mötande bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Om hela den här diskussionen angående felaktigt beteende, dvs halv+dimljus, eller dimljus överhuvudtaget under mörkerkörning där sikten är okej, är en skottkärra full med grus så står du och stirrar på ett sandkorn i grannkommunen. Du kan väl inte förneka att med en ljuskälla riktad mot dig, även indirekt, så ser du konturer sämre intill den ljuskällan än vad du gör när det var släckt. Eller kan du det? Det är vad diskussionen handlar om, att det är ett otyg att åka runt med dimljus för att de hämmar synprestandan för mötande trafik. Det är inte mer komplicerat än så. Hur mycket den sen hämmar beror helt på vad det är för lamptyp, hur välbyggd och underhållen lyktan är osv. Men du tycker att oavsett vilket så är det ett ickeproblem, och det är bortanför nonchalant och i nivå med vaccinvägrare.

Svårt märklig sak att försvara.

Du skriver att dimljus är "väsentligt" svagare än halvljus, men det skiljer inte mer än 20W i effekt mellan dem, som jag nämnde för dig tidigare.

20W är väl nästan en halvering av ljusstyrkan om en vanliga lampa normalt är 55W? En halvering är ganska mycket tycker jag. Det är ju så pass mycket att det skiljer för användaren om han blir bländad i dimma eller inte. Hur mycket som sedan blir kvar efter reflektionen får den intresserade själv räkna på. Dessutomt möts bilarna med en viss hastighet som gör att mötande förare endast blir utsatt för den ökande mängden ljus under ett mycket kort ögonblick jämfört med ett påslaget helljus eller helljusblinkning.

Trådskaparen beskrev det inte heller som "vid våt vägabana" utan i generella termer som att kombinationen halvljus + dimljus alltid bländar. Jag tycker tvärtom att kombinaten skulle kunna blända vid mycket speciella omständigheter. Så speciella att man istället kan säga att kombinationen av halvljus + dimljus inte bländar.

Jag tycker givetvis inte att det är märklig sak som jag försvarar utan att det du som påstår en märklig sak. Det finns helt inte belägg för det utan alltid är påhittat just för att det ska gå att rättfärdiga att blinka med helljus och så vidare för att man vet att vederbörande gör fel och känner vanmakt i situationen att ordningsmakten inte tar tag i problemet. Trådskaparen uttryckte sig ju som att polisen inte prioriterar detta hemska brott som han har uppmärksammat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Så kan man ju se på saken.

Som jag ser det så är det inte att vara tolerant, utan att inte bry sig. En kort snabb blink till dom som glömt halvljuset eller kör omkring enögda kan man ju också se som att man bryr sig om både deras, andras och sin egen säkerhet.

Om du glömmer en vara när du packat kassarna i affären blir du då sur om någon påminner dig? Om du ser nån glömma kvar skiter du i att påminna dom då? Jag tycker det är lite samma sak med att blinka på nån. Dvs, om det låter sig göras på ett säkert sätt.

Men hur kan du avgöra om den personen som framför bilen som du möter är mottaglig för ett helljusblink från dig själv? Det blir ju upp till ditt eget godtyckte och i samma stund som du blinkar med helljuset så begår du själv en felaktig handling (som faktiskt är värre eftersom du bländar mötande bil). Så då blir det per automatik OK att begå felaktiga handlingar för att andra gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det ljus som reflekteras upp från vägbanan från en vattenpöl träffar endast mötande förare under en mycket kort period. Och då krävs det en perfekt "träff" från den reflekterande ljuset så att det träffar förarens ögon. Även om ett sådant tillfälle skulle kunna inträffa så är det alltför osannolikt för att det ska gå att generalisera till att ske hela tiden och dessutom kommer det reflekterade från en mycket svagare lampa än halvljuslampan och har dessutom dämpats i den icke perfekta reflektionen.

Det där är direkt felaktigt.

För det första behöver "hela tiden" i dagligt tal inte alls vara ett konstant bländande ljus. Även ljuspulser som blinkar med relativt hög takt lär vara bländande och högst irriterande.

För det andra, om det är så som nån sa tidigare, att ljusbilden för dimljus inte kontrolleras eller utformas speciellt bra så kan det ju blända redan av det skälet.

För det tredje, om man generaliserar reflektion, så är infallsvinkel i stort detsamma som utfallsvinkel. Ljuskällan har en viss spridningsvinkel (ljusbild) och även om dimljuset är nedåtriktat, som halvljus är, så kommer det ofta vara en del ljus som har rätt infallsvinkel för att reflekteras framåt mot mötande fordon. Ju närmare vägbanan ljuskällan är, desto mindre infallsvinkel får ljuset (det är helt enkelt mindre nedåtriktat) och därmed ökar sannolikheten för en "perfekt träff" som du uttrycker det. Är vägbana torr reflekteras mindre del av ljuset framåt pga att ytan är skrovlig. Ju våtare vägbanan är, desto mer lik en spegel blir den och desto mer ljus reflekteras framåt.

För övrigt kan även halvljus blända om omständigheterna är de "rätta".

Skrivet av MickeBoy:

Halvljus + dimljus kan inte sägas generellt blända mötande förare.

Att dimljus på vissa bilar inte bländar och att vissa personer inte upplever det som bländande kan jag köpa, men att generalisera det till att det inte bländar är helt enkelt fel då allt för många upplever det som bländande.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Att dimljus på vissa bilar inte bländar och att vissa personer inte upplever det som bländande kan jag köpa, men att generalisera det till att det inte bländar är helt enkelt fel då allt för många upplever det som bländande.

Och då påstår jag att anledningen till att man upplever sig bländad inte är för att mängden ljus har ökat utan för att man vet att föraren av mötande bilen begår ett brott som förmodligen inte kommer att straffa sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trollhattan:

man kan inte köra vänster i en rondell, en rondell är att likställa med en raksträcka, ska du vänster får du ju svänga upp på gärset/gruset/asfalten eller vad det nu är i mitten.

Men man kan bygga delrondeller inuti en större rondell så får man köra är höger (England) Det finns en berömd rondell i Swindon som har blivit en sorts turistattraktion snarare än en enkel trafiklösning, de har byggt ihop 7 rondeller till ett monster som kan vara lite svårnavigerat, man ska kanske köra med varningsblinkers i den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

20W är väl nästan en halvering av ljusstyrkan om en vanliga lampa normalt är 55W? En halvering är ganska mycket tycker jag. Det är ju så pass mycket att det skiljer för användaren om han blir bländad i dimma eller inte. Hur mycket som sedan blir kvar efter reflektionen får den intresserade själv räkna på. Dessutomt möts bilarna med en viss hastighet som gör att mötande förare endast blir utsatt för den ökande mängden ljus under ett mycket kort ögonblick jämfört med ett påslaget helljus eller helljusblinkning.

Trådskaparen beskrev det inte heller som "vid våt vägabana" utan i generella termer som att kombinationen halvljus + dimljus alltid bländar. Jag tycker tvärtom att kombinaten skulle kunna blända vid mycket speciella omständigheter. Så speciella att man istället kan säga att kombinationen av halvljus + dimljus inte bländar.

Jag tycker givetvis inte att det är märklig sak som jag försvarar utan att det du som påstår en märklig sak. Det finns helt inte belägg för det utan alltid är påhittat just för att det ska gå att rättfärdiga att blinka med helljus och så vidare för att man vet att vederbörande gör fel och känner vanmakt i situationen att ordningsmakten inte tar tag i problemet. Trådskaparen uttryckte sig ju som att polisen inte prioriterar detta hemska brott som han har uppmärksammat.

Ja, du tycker väldigt mycket du. 2x55W halvljus = 110W, 2x35W dimljus = 70W. Till. Extra. 180W kontra 110W. Det tycker inte jag är helt obetydligt.

Vi tycker väldigt olika jag och du. Hur många mil kör du om året? Hur många av dem sker utanför belyst område? Hur många sker i mörker? Hela ditt resonemang genom tråden bygger mycket på vad du tror att saker och ting borde vara, inte hur de faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Men hur kan du avgöra om den personen som framför bilen som du möter är mottaglig för ett helljusblink från dig själv? Det blir ju upp till ditt eget godtyckte och i samma stund som du blinkar med helljuset så begår du själv en felaktig handling (som faktiskt är värre eftersom du bländar mötande bil). Så då blir det per automatik OK att begå felaktiga handlingar för att andra gör det?

Helljusblink kallas även ljustuta eller ljussignal och får användas för att påkalla uppmärksamhet/avvärja fara. Jag vet att fram till 2009 lärde åtminstone en körskola ut det, men det är klart, reglerna kan ju ha ändrats. Att det bländar håller jag för osannolikt, en kort blink hinner helt enkelt inte blända, men det är klart, om man inte kan hantera spaken och slår på helljuset i flera sekunder så bländar det.

I Sverige är det kutym sen länge att man använder ljustutan till just att påkalla uppmärksamhet vid sådana tillfällen. Även om det nu skulle vara så att ljussignal inte längre är tillåtet så tvivlar jag på att någon körskola inte förklarar just det. Sannolikheten att någon som blinkas på inte fattar att det är läge att kolla om allt är ok är låg.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det är klart att det är precis så det fungerar. På länken nedan visas en schematisk bild över hur ljusbilden ser ut för helljus respektive halvljus. Det faller på sin egen orimligthet att två bilar med halvljus ska kunna blända varandra vid möte på en rakladsväg. Det vore generalfel i konstruktionen. Har du varit i england och kört bil? Vad händer då med halvljusen tror du?

I den första posten så pratar trådskaparen i generella termer, d.v.s. det står inget som speciella förhållanden som t.ex. helt utan gatubelysning i norrland, våt vägbana eller liknande. Vi pratar alltså om alla olika tillfällen så vitt jag vet.

Om det är så orimligt att de bländar, varför ser jag då så dåligt bortom en mötande bil på landsvägen, oavsett väglag? Det faller enligt dig på sin orimlighet att de skulle blända, men av någon anledning kan jag urskilja mörkret sämre om jag möter en annan bil. Konstigt.

Dessutom, om två halvljus inte bländar, vad händer om jag monterar tio halvljus? eller hundra? Finns det någon konstig magisk effekt där flera ljus som det 'absolut faller på sin egen orimlighet att de någonsin skulle blända en annan människa' plötsligt blir bländande?

Vägar utan gatubelysning finns det gott om i hela Sverige, jag valde bara E10 för att jag kommer därifrån, det var den första jag kom att tänka på. Jag tror nog att majoriteten av väg är obelyst i Sverige.

Skrivet av MickeBoy:

Aah, det där med att mäta hur mycket det bländar är givetvis det som är intressant.

Varför blir man bländad av helljus? Kanske ett rimligt svar är för att ögat tidigare har anpassat sig till ett ljusförhållande/ljusinflöde och detta förändras så snabbt att ögat inte hinner ställa om sig. Det är givetvis omställningen (eller bristen på sådan) som gör att jag kan titta rakt in i stearinljuset också utan att bli bländad och det spelar ingen roll hur betraktningsvinkeln är eftersom stearinljuset strålar runt om. Det som möjligtvis kan ske är att jag blir lite bländad om jag tänder tändstickan i totalt mörker.

Som sagt, om du tycker att stearinljuset bländar eller inte är ovidkommande, det som händer är att ströljus från linsen och iris lyser upp näthinnan och förstör djupsvärtan i dina ögon, så att du inte längre kan urskilja mörka objekt. Och ströljuset är väldigt beroende på om du tittar rakt på ljuset eller några grader vid sidan om det. Närmare bestämt blir det värre om du tittar rakt eller nästan rakt mot ljuset - därför är smala landsvägar värre; du kör närmare mötande bil, tittar närmare deras lyktor och får alltså mer ströljus på näthinnan.

Skrivet av MickeBoy:

Från tidigare postade länk om dimljusen konstruktion framgår det att det är frågan om en svagare variant. I normalfallet designad att lysa ner i backen en bit framför bilen. Den är designad att vara så pass svag att användande förare inte själv blir bländad då det råder dimma. Den är alltså väsentligt svagare än en halvljuslampa. Om den lyser ner i backen så finns det ingen chans att ljusflödet bidrar till att förstärka för halvljuslampan om inte ljuset kan reflekteras.

(fetstilat av mig)

Jag tycker att "ingen chans" är alldeles för kategoriskt. Vidare lyser de inte rakt ner i marken utan längs med marken, i ungefär samma vinkel som halvljuset. Den lägre monteringshöjden gör såklart att ljuset inte lyser upp vägen lika långt som halvljuset, men vad gäller reflektioner i vägytan är de likvärdiga. Sen är de knappast mycket svagare heller, det som gör dem bättre i dimma är just att dimljusen sitter lägre och inte lyser upp dimman just ovanför och framför huven lika mycket.

Skrivet av MickeBoy:

Vid en perfekt refelktion skulle allt ljus kastas upp igen, men vi åker inte omkring på spegelglas, så reflektionen blir långt i från perfekt och inte heller konstant eftersom det inte ligger vatten på vägen hela tiden.

Okej, precis hur illa reflekteras ljuset? "Jag tycker inte att det reflekteras jättemycket" är inget vattentätt argument...

Vatten är ganska reflektivt, särskilt i så stor vinkel som det blir för halv- eller dimljus på en vägyta (se figur och omkring 80-90 grader). Vintertid är ofta hela vägytan fuktig även när det inte regnar, åtminstone här i Skåne, och även om man drar bort en andel för vägens skrovlighet så är det väldigt mycket ljus som kommer tillbaka. Dessutom reflekteras det i perfekt vinkel för att träffa mötande trafik i ögonen.

I Lappland är vägen nästan alltid snötäckt vintertid vilket också reflekterar bra.

Skrivet av MickeBoy:

Det ljus som reflekteras upp från vägbanan från en vattenpöl träffar endast mötande förare under en mycket kort period. Och då krävs det en perfekt "träff" från den reflekterande ljuset så att det träffar förarens ögon. Även om ett sådant tillfälle skulle kunna inträffa så är det alltför osannolikt för att det ska gå att generalisera till att ske hela tiden och dessutom kommer det reflekterade från en mycket svagare lampa än halvljuslampan och har dessutom dämpats i den icke perfekta reflektionen.

Då kör vi en sammanfattning eftersom jag redan behandlat dessa punkter:

  • Inte bara vattenpölar

  • Inte mycket svagare

  • Inte särskilt dålig reflektion

Skrivet av MickeBoy:

Halvljus + dimljus kan inte sägas generellt blända mötande förare.

Här håller jag faktiskt med dig. I dagsljus bländar de t.ex. i regel inte nämnvärt, om inte något av ljusen är totalt felinställt. Men i mörker finns det många situationer där de kan blända, och det är svårt att avgöra om man själv bländar eller inte. Särskilt om man avfärdar ljustutande bilister som moraltanter och paragrafryttare.

Skrivet av MickeBoy:

Jag skrev tidigare att jag fyller 40 år nästa år och har blåa ögon.

Ok, då har du troligen redan nu lite förhöjt ströljus pga dina blå ögon, och du kommer att få det värre och värre inom några år, kanske i samband med åldersseendet.

Själv är jag 25 med blå ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Och då påstår jag att anledningen till att man upplever sig bländad inte är för att mängden ljus har ökat utan för att man vet att föraren av mötande bilen begår ett brott som förmodligen inte kommer att straffa sig.

Dagtid blir jag inte bländad av dimljus. När det är mörkt och vägbana är fuktigt, så blir jag bländad, med det är säkert bara som jag inbillar mig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Dessutom, om två halvljus inte bländar, vad händer om jag monterar tio halvljus? eller hundra? Finns det någon konstig magisk effekt där flera ljus som det 'absolut faller på sin egen orimlighet att de någonsin skulle blända en annan människa' plötsligt blir bländande?

Jag har varit i england och kört bil och där kör man på motsatt sida av vägen. För att det skulle gå att köra var vi tvunga att klistra lappar på lamporna eftersom bilden från halvljuset istället för att avsöka väggrenen på höger sida bländade mötande på den högra sidan. På den vänstra sidan blev det givetvis dåligt belyst.

Så jag påstår att det sättet som strålkastaren är utformad på är direkt avgörande för om man bländar eller inte. Således känns det som det är mycket viktigare med riktning än ljusmängd. Hur besvärande 10 eller hundra halvljus skulle kännas borde bero på helt hur ljuset är riktat i förhållande till mötande bil.

Vi tycker olika helt enkelt. Jag tycker ju att du argumenterar lika dåligt för dina påståenden som du tycker jag gör för mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

man kan inte köra vänster i en rondell, en rondell är att likställa med en raksträcka, ska du vänster får du ju svänga upp på gärset/gruset/asfalten eller vad det nu är i mitten.

Kolla på den här rondellen. Anta att du kommer norrifrån och ska "vända runt" och köra tillbaka norrut. Kolla noga på filmarkeringarna. Du tycker inte att du behöver blinka vänster då?

Rondellkörning är rätt strulig, inte för att det egentligen är så svårt, men de enda reglerna som finns är ju att man har väjningsplikt in och att man ska blinka höger ut Det är ju lite olyckligt när dom bygger rondeller som ovanstående exempel där man enligt filmarkeringarna inte behöver blinka höger ut ur rondellen. Speciellt virrigt blir det om det ligger snö på vägbana, för då syns ju inte filmarkeringarna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Man blinkar ju när man byter fil alternativt svänger av. Är det flerfilig rondell så blinkar man självklart vänster när man gör filbyte åt vänster.

Permalänk
Medlem

Slänger på mer hat mot trähattarna som kör runt med dimljuset på i baklyktorna i lätt regn/dugg. DET irriterar mig något så fruktansvärt.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Slänger på mer hat mot trähattarna som kör runt med dimljuset på i baklyktorna i lätt regn/dugg. DET irriterar mig något så fruktansvärt.

Tanken med bak-dimljuset är även att när man "fångat in" någon bakom sig så skall lampan släckas. Det är en detalj jag tror inte många känner till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag har varit i england och kört bil och där kör man på motsatt sida av vägen. För att det skulle gå att köra var vi tvunga att klistra lappar på lamporna eftersom bilden från halvljuset istället för att avsöka väggrenen på höger sida bländade mötande på den högra sidan. På den vänstra sidan blev det givetvis dåligt belyst.

Så jag påstår att det sättet som strålkastaren är utformad på är direkt avgörande för om man bländar eller inte. Således känns det som det är mycket viktigare med riktning än ljusmängd. Hur besvärande 10 eller hundra halvljus skulle kännas borde bero på helt hur ljuset är riktat i förhållande till mötande bil.

Vi tycker olika helt enkelt. Jag tycker ju att du argumenterar lika dåligt för dina påståenden som du tycker jag gör för mina.

Vi säger så här då - jag tycker inte att man blir bländad av korta ljustut. Det är ändå så kort tid som helljuset är på. Därför tycker jag att det är helt okej att ljustuta på folk och inget konstigt med det.

Känns det som ett vettigt sätt att argumentera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Vad som är värre är alla som blinkar vänster i en rondell. Det går inte att svänga vänster i en rondell om det inte är en med flera filer där inne. Varför blinkas det vänster i en rondell? Pga detta idiotiska fenomen med vänsterblink i rondell måste man hålla reda på vilken sida det blinkar istället för att bara hålla koll på att en bil startar sin blinkers och då indikerar att dom skall köra ut ur rondellen.

Varför vill alla ha det så krångligt som möjligt? Du är i en rondell men du behöver inte indikera att du kör inne i den. Det är som att vara ute och gå med en saftblandare på skallen som snurrar när du rör dig. Saftblandaren behövs inte för att man hur enkelt som helst ser vilka som går när dom är utomhus.

Jag föredrar mindre signaler, skyltar och blinkerier i trafiken för att lättare hålla reda på det väsentliga. Att blinka vänster i en rondell är inte väsentligt utan bara onödiga signaler. Som med alla nya hastigheter. Förut var det fem skyltar mellan 30 och 110 men nu är det tio stycken men ökat till 120km/h. Håller med att vissa sträckor passar nya hastigheterna bättre på men jag vet inte om priset är värt det med alla dessa minimala hastighetsändringar på 10km. Detta påminner mig om hur två kön har blivit 70+ tolkningar av kön.

(Dimljus är för mesar)

Skrivet av Meantek:

Eller som snarare i 90% av fallen där någon faktiskt blinkar vänster i en cirkulationsplats, någon som aldrig blinkar höger vid utfart. Det leder till att de som är på väg ut i cirkulationsplatsen där herr/fru vänsterblinkare ska in inte kör ut, vilket leder till kö.

Att blinka vänster var väl dessutom bara lag i något enstaka år, eller har jag fel? Jag tog lappen innan det var aktuellt och sedermera blev inaktuellt igen.

Skrivet av trollhattan:

man kan inte köra vänster i en rondell, en rondell är att likställa med en raksträcka, ska du vänster får du ju svänga upp på gärset/gruset/asfalten eller vad det nu är i mitten.

Snälla, om ni kommer till en rondell (cirukationsplats) och ni ser att ett större ekipage är på väg in. Använd blinkers om ni Skall vänster eller hela vägen tillbaka. Blinka även ut.
Att bromsa in ett 60-tonsekipage och för att sen behöva starta om från 0 är ingen höjdare. Det pratas mycket om att man som förare skall planera och se framåt men det blir svårt när det finns folk som som inte vet bättre och oftast verkar vilja försvåra med avsikt.
Hjälper Ni till att visa vart ni skall så underlättar detta för chauffören samt att det blir lägre dieselåtgång, mindre avgasutsläpp samt att flödet i trafiken flyter på bättre.
Dock är inte detta något som bara ni är dåliga på, det finns alldeles för många människor där ute som åker runt i sin lilla bubbla och inte vill eller kan se den större helheten samt saknar ett uns av förståelse. Detta finns förstås även hos yrkeschaufförer, det förnekar jag inte.

Men snälla ni, det går väl åtminstone att försöka? För allas trevnad. Visa att just Du vill bli en bättre chaufför och människa ute på vägarna.
Tack.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Kolla på den här rondellen. Anta att du kommer norrifrån och ska "vända runt" och köra tillbaka norrut. Kolla noga på filmarkeringarna. Du tycker inte att du behöver blinka vänster då?

Rondellkörning är rätt strulig, inte för att det egentligen är så svårt, men de enda reglerna som finns är ju att man har väjningsplikt in och att man ska blinka höger ut Det är ju lite olyckligt när dom bygger rondeller som ovanstående exempel där man enligt filmarkeringarna inte behöver blinka höger ut ur rondellen. Speciellt virrigt blir det om det ligger snö på vägbana, för då syns ju inte filmarkeringarna.

Man får inte köra ett varv i en rondell och "vända" det är böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag har varit i england och kört bil och där kör man på motsatt sida av vägen. För att det skulle gå att köra var vi tvunga att klistra lappar på lamporna eftersom bilden från halvljuset istället för att avsöka väggrenen på höger sida bländade mötande på den högra sidan. På den vänstra sidan blev det givetvis dåligt belyst.

Självklart bygger man halvljuset så att det bländar så lite som möjligt. Ingenstans påstår jag något annat.

Skrivet av MickeBoy:

Så jag påstår att det sättet som strålkastaren är utformad på är direkt avgörande för om man bländar eller inte.

Ingenstans påstår jag något annat om detta heller. Det jag säger är att du kan blända även om linser och reflektorer är rätt inställda. Om inget ljus spreds ovanför avskärmningen skulle du inte kunnat se framlyktorna på mötande bilar. Dessutom fortsätter jag mena att ljus kan blända trots att det lyser på vägen.

Skrivet av MickeBoy:

Hur besvärande 10 eller hundra halvljus skulle kännas borde bero på helt hur ljuset är riktat i förhållande till mötande bil.

Tusen då? Hundra tusen? En miljon? Ja det är totalt orimligt, men självklart finns det någon punkt där även ett antal vanliga och välbyggda halvljus bländar. Eller ska du stå där med ljus motsvarande fullt solljus och fortsätta påstå att du inte blir bländad?

Nej? Bra, då kan vi släppa tanken om "bländar/bländar inte" och övergå till en mer flytande skala. Och om vi likställer dimljuset med ett halvt halvljus (ganska snällt räknat) så har du "50% mer halvljus" på bilen om du kör med dim+halv. Dvs du bländar 50% mer än andra gör. I många fall ligger även detta ökade bländljus under tröskeln för vad vi kan kalla "bländning", men inte alltid. Enligt mig sällan i mörker, aldrig i vått väglag. Och det räcker så. Om andra människor känner att ditt extra ljus gör att du bländar så blinkar de med ljustutan, och då får du gott släcka dimljuset och tacka för tipset.

Och jag vet att det är svårt att acceptera en idé som utmålar dig själv som boven. Jag vet det. Men för helvete.

Permalänk
Medlem

Citerar mitt tidigare inlägg i tråden.

"Det som är mest tragiskt är att de som kör med dim+halvljus,
faktiskt försämrar sin egen synsträcka.

Dimljuset lyser starkt ca 10-20m framför bilen,
och ögonen anpassar sig till det starka ljuset.
vilket gör att man ser sämre på vägen längre fram. (Som belyses av halvljuset)
(I 90 km/h färdas man som bekant med 25m/s.)"

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickeBoy:

Ja, jag håller med om att det är så, men anledningen till att du blir bländad av det ljuset du tänder är i så fall för att du tittar in i det. Om du hade tänt det i perifierin så finns det inte tillräckligt med mer ljusflöde för att det ska bli för mycket för ögat, utan det (ögat) hinner justeras för den lilla mängden ökande ljus. Och att tända det i periferin blir detsamma som att lägga till en dimljuslampa som är mycket svagare än en helljuslampa och dessutom yterliggare förlorar i ljusstyrka i den imperfekta reflektion som blir i väta.

Nej, dimljuset är inte i periferin vid möte utan ganska precis där man bör titta, eventuella reflektioner i vägbanan ligger dessutom än mer i blickfånget.

Citat:

Dessutom är ju den ursprungliga posten mer generell än våta vägbanor. Trådskaparen påstår ju (i princip) att man alltid blir bländad av kombinationen dimljus + halvljus och jag hävdar att det inte är sant. Jag säker att det skulle kunna ske vid mycket speciella omständigheter. Det är så sällan att det är mer korrekt att säga att tända dimljus i kombination med halvljus inte ökar risken att blända mötande bil.

Nja, han klagar på att han blir bländad och specificerar inte närmare. Självklart handlar det om vid mörkerkörning för dimljusen bländar ju inte vid fullt solsken liksom. Våt vägbana gör saken värre men även vid torrt underlag så försämrar det mörkerseendet och kan vara irriterande, speciellt om man är mer ljuskänslig än normalpersonen av någon anledning.

Skrivet av MickeBoy:

Jag har varit i england och kört bil och där kör man på motsatt sida av vägen. För att det skulle gå att köra var vi tvunga att klistra lappar på lamporna eftersom bilden från halvljuset istället för att avsöka väggrenen på höger sida bländade mötande på den högra sidan. På den vänstra sidan blev det givetvis dåligt belyst.

Det är inget måste för att köra i England lika lite som det är ett måste för bilar från vänstertrafik här. Ska du registrera en vänsterstyrd bil för vänstertrafik eller tvärtom så får du byta strålkastare dock. Men absolut har du en poäng i att halvljusen inte är symmetriska (häromkring i alla fall, i exempelvis USA ser de annorlunda ut och många bilar kommer idag med flera olika automatiska ljusbilder för olika situationer), och att man därför bländar mer med halvljus avsedda för trafik på "fel" sida. När jag kör med en vänsterstyrd bil i högertrafik så brukar jag justera ner halvljuset men det är heller inget tvång utan mer hyfs. Senaste gångerna har jag flugit och hyrt en högerstyrd bil där istället, det brukar bli billigare och/eller smidigare än att köra hela vägen eller ta med bilen på båten.

Citat:

Så jag påstår att det sättet som strålkastaren är utformad på är direkt avgörande för om man bländar eller inte. Således känns det som det är mycket viktigare med riktning än ljusmängd. Hur besvärande 10 eller hundra halvljus skulle kännas borde bero på helt hur ljuset är riktat i förhållande till mötande bil.

Jo, viktigare är det nog men även ljusmängden spelar förstås roll. Och i vått underlag så är det än viktigare.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Man får inte köra ett varv i en rondell och "vända" det är böter.

Var står det? För i så fall har jag brutit mot den regeln ett antal gånger.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Man blinkar ju när man byter fil alternativt svänger av. Är det flerfilig rondell så blinkar man självklart vänster när man gör filbyte åt vänster.

Gör man ett filbyte åt vänster när man redan är inne i rondellen är man en clown show, likaså om man kör i högerfilen men ska till "vänster".

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Man får inte köra ett varv i en rondell och "vända" det är böter.

Det var nyheter för mig. Jag kollade lite i trafikförordningen, men jag kan då inte hitta nåt som säger att man inte får det. Har du nån källa?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Det var nyheter för mig. Jag kollade lite i trafikförordningen, men jag kan då inte hitta nåt som säger att man inte får det. Har du nån källa?

Var en polis som sa det till mig, kan ha gällt extra varv ("ärevarv") också, minns inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Var en polis som sa det till mig, kan ha gällt extra varv ("ärevarv") också, minns inte riktigt.

Finns ingen lag mot det såvitt jag vet eftersom det räknas som en rund enkelriktad väg. Tror att du får köra hur länge du vill om du inte hindrar trafiken.

Se t.ex. https://youtu.be/txa78t-W-m4
500 varv i en rondell här i Lund. Polisbesök vid 2:30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Var en polis som sa det till mig, kan ha gällt extra varv ("ärevarv") också, minns inte riktigt.

Ärevarv är det nog böter på, är inte hundra på hur det rubriceras, men okynnesåkning eller nåt sånt. Går ju att förklara med att man missade sin utfart, men det kanske är svårt om man gjort ett redigt ärevarv med rök och ljudeffekter :D.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Man får inte köra ett varv i en rondell och "vända" det är böter.

Skrivet av trollhattan:

Var en polis som sa det till mig, kan ha gällt extra varv ("ärevarv") också, minns inte riktigt.

Finns som sagt inget stöd i lagen för detta...

För övrigt så kan inte någon polis varenda paragraf i lagboken.

Har själv blivit stoppad av polisen då jag gjorde en U-sväng där "förbud mot vänstersväng" var uppsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Men hur kan du avgöra om den personen som framför bilen som du möter är mottaglig för ett helljusblink från dig själv? Det blir ju upp till ditt eget godtyckte och i samma stund som du blinkar med helljuset så begår du själv en felaktig handling (som faktiskt är värre eftersom du bländar mötande bil). Så då blir det per automatik OK att begå felaktiga handlingar för att andra gör det?

Det kallas för en ljustutning och är den rekommenderade signalen för att uppmärksamma mötande förare om någonting. Vanligt användande är: 1 ljustut = något är fel med ljuset på din bil. (Antingen avstängt eller bländande)
Flera blinkningar = fara på vägen, sakta ner.

Men nej, dim-halvare är sällan "mottagliga" eftersom de inte kan föreställa sig att de bländar på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com