Skrivet av MickeBoy:
Det är klart att det är precis så det fungerar. På länken nedan visas en schematisk bild över hur ljusbilden ser ut för helljus respektive halvljus. Det faller på sin egen orimligthet att två bilar med halvljus ska kunna blända varandra vid möte på en rakladsväg. Det vore generalfel i konstruktionen. Har du varit i england och kört bil? Vad händer då med halvljusen tror du?
I den första posten så pratar trådskaparen i generella termer, d.v.s. det står inget som speciella förhållanden som t.ex. helt utan gatubelysning i norrland, våt vägbana eller liknande. Vi pratar alltså om alla olika tillfällen så vitt jag vet.
Om det är så orimligt att de bländar, varför ser jag då så dåligt bortom en mötande bil på landsvägen, oavsett väglag? Det faller enligt dig på sin orimlighet att de skulle blända, men av någon anledning kan jag urskilja mörkret sämre om jag möter en annan bil. Konstigt.
Dessutom, om två halvljus inte bländar, vad händer om jag monterar tio halvljus? eller hundra? Finns det någon konstig magisk effekt där flera ljus som det 'absolut faller på sin egen orimlighet att de någonsin skulle blända en annan människa' plötsligt blir bländande?
Vägar utan gatubelysning finns det gott om i hela Sverige, jag valde bara E10 för att jag kommer därifrån, det var den första jag kom att tänka på. Jag tror nog att majoriteten av väg är obelyst i Sverige.
Skrivet av MickeBoy:
Aah, det där med att mäta hur mycket det bländar är givetvis det som är intressant.
Varför blir man bländad av helljus? Kanske ett rimligt svar är för att ögat tidigare har anpassat sig till ett ljusförhållande/ljusinflöde och detta förändras så snabbt att ögat inte hinner ställa om sig. Det är givetvis omställningen (eller bristen på sådan) som gör att jag kan titta rakt in i stearinljuset också utan att bli bländad och det spelar ingen roll hur betraktningsvinkeln är eftersom stearinljuset strålar runt om. Det som möjligtvis kan ske är att jag blir lite bländad om jag tänder tändstickan i totalt mörker.
Som sagt, om du tycker att stearinljuset bländar eller inte är ovidkommande, det som händer är att ströljus från linsen och iris lyser upp näthinnan och förstör djupsvärtan i dina ögon, så att du inte längre kan urskilja mörka objekt. Och ströljuset är väldigt beroende på om du tittar rakt på ljuset eller några grader vid sidan om det. Närmare bestämt blir det värre om du tittar rakt eller nästan rakt mot ljuset - därför är smala landsvägar värre; du kör närmare mötande bil, tittar närmare deras lyktor och får alltså mer ströljus på näthinnan.
Skrivet av MickeBoy:
Från tidigare postade länk om dimljusen konstruktion framgår det att det är frågan om en svagare variant. I normalfallet designad att lysa ner i backen en bit framför bilen. Den är designad att vara så pass svag att användande förare inte själv blir bländad då det råder dimma. Den är alltså väsentligt svagare än en halvljuslampa. Om den lyser ner i backen så finns det ingen chans att ljusflödet bidrar till att förstärka för halvljuslampan om inte ljuset kan reflekteras.
(fetstilat av mig)
Jag tycker att "ingen chans" är alldeles för kategoriskt. Vidare lyser de inte rakt ner i marken utan längs med marken, i ungefär samma vinkel som halvljuset. Den lägre monteringshöjden gör såklart att ljuset inte lyser upp vägen lika långt som halvljuset, men vad gäller reflektioner i vägytan är de likvärdiga. Sen är de knappast mycket svagare heller, det som gör dem bättre i dimma är just att dimljusen sitter lägre och inte lyser upp dimman just ovanför och framför huven lika mycket.
Skrivet av MickeBoy:
Vid en perfekt refelktion skulle allt ljus kastas upp igen, men vi åker inte omkring på spegelglas, så reflektionen blir långt i från perfekt och inte heller konstant eftersom det inte ligger vatten på vägen hela tiden.
Okej, precis hur illa reflekteras ljuset? "Jag tycker inte att det reflekteras jättemycket" är inget vattentätt argument...
Vatten är ganska reflektivt, särskilt i så stor vinkel som det blir för halv- eller dimljus på en vägyta (se figur och omkring 80-90 grader). Vintertid är ofta hela vägytan fuktig även när det inte regnar, åtminstone här i Skåne, och även om man drar bort en andel för vägens skrovlighet så är det väldigt mycket ljus som kommer tillbaka. Dessutom reflekteras det i perfekt vinkel för att träffa mötande trafik i ögonen.
I Lappland är vägen nästan alltid snötäckt vintertid vilket också reflekterar bra.
Skrivet av MickeBoy:
Det ljus som reflekteras upp från vägbanan från en vattenpöl träffar endast mötande förare under en mycket kort period. Och då krävs det en perfekt "träff" från den reflekterande ljuset så att det träffar förarens ögon. Även om ett sådant tillfälle skulle kunna inträffa så är det alltför osannolikt för att det ska gå att generalisera till att ske hela tiden och dessutom kommer det reflekterade från en mycket svagare lampa än halvljuslampan och har dessutom dämpats i den icke perfekta reflektionen.
Då kör vi en sammanfattning eftersom jag redan behandlat dessa punkter:
Skrivet av MickeBoy:
Halvljus + dimljus kan inte sägas generellt blända mötande förare.
Här håller jag faktiskt med dig. I dagsljus bländar de t.ex. i regel inte nämnvärt, om inte något av ljusen är totalt felinställt. Men i mörker finns det många situationer där de kan blända, och det är svårt att avgöra om man själv bländar eller inte. Särskilt om man avfärdar ljustutande bilister som moraltanter och paragrafryttare.
Skrivet av MickeBoy:
Jag skrev tidigare att jag fyller 40 år nästa år och har blåa ögon.
Ok, då har du troligen redan nu lite förhöjt ströljus pga dina blå ögon, och du kommer att få det värre och värre inom några år, kanske i samband med åldersseendet.
Själv är jag 25 med blå ögon.