Marantz förstärkare HDMI 1.3 uppgradera?

Permalänk
Medlem

Marantz förstärkare HDMI 1.3 uppgradera?

Tjena !
Har en Marantz SR6004 , är en lite äldre modell och har 4x HDMI 1.3 portar
Med förstärkaren har jag ett Kef system och är mer än nöjd med ljudet .

Men ,har precis beställt en ny tv Sony KD-65XD9305BAEP
Och lär dyka upp vilken dag som helst , min fråga är om jag behöver uppgradera min förstärkare för att få tillgång till HDMI 2.0 för att utnyttja bild överförning samt ljud till nya tvn
Eller om 2.0 är mer riktat åt 4K uppspelning eller gäller det även överförning i precis allt

Använder mest streaming tjänster som
Netflix, HBO osv , samt Playstation 4 vid tillfälle

Kommer nya saker hela tiden så svårt att hänga med ibland , så råd och tips skulle vara guld

Permalänk
Medlem

Ska du ha 4K via receivern till TVn så räcker inte HDMI 1.3.
Om du t.ex. ska koppla PS4 Pro eller en dator till receivern och sedan vidare till TVn så kan du inte köra 4K.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att tv'n har passthrough på ljudet så koppla enheterna till den istället och dra en optisk från tv till förstärkare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Förutsatt att tv'n har passthrough på ljudet så koppla enheterna till den istället och dra en optisk från tv till förstärkare.

Och samtidigt gå miste om de högupplösta ljudformaten..

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Och samtidigt gå miste om de högupplösta ljudformaten..

Märker man skillnaden? Jag undrar själv nämligen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Märker man skillnaden? Jag undrar själv nämligen.

Man märker skillnad, ett DTS HD Master spår eller FLAC-Spår är stoooor skillnad i dynamiken.

Men visst om du aldrig hört det "bättre" så kommer du inte sakna det heller.

Men jag skulle seriöst fundera på att byta förstärkare för det blir så mycket smidigare att köra det genom den.

Har själv liknande problem, fördelen är att min stärkare klarar HDMI 1.4 så jag kan köra 4K30P 4:4:4 utan problem och då jag till 99% kollar på film så duger det! Men för att spela går det ju sämre.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Och samtidigt gå miste om de högupplösta ljudformaten..

Klarar förstärkaren dem då?

Hursom det är ett (nästan) gratis alternativ för att kunna köra 4K och ändå få ljud från förstärkaren iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har precis köpt mig en optisk fiber kabel och tvn kommer imorgon bitti , ska testa det alternativet och se hur det blir , ljudet kanske inte blir desamma men märkar man stor skillnad får jag köra på det sålänge och vid senare tillfälle fixa en ny förstärkare , sålänge jag kan utnyttja tvn's maximala bildupplösning med HDMI 2.0 portarna , eftersom tvn kan skala upp även vanliga HD filmer till max och det kan jag inte om jag använder förstärkarns HDMI 1.3

Men om jag förstått allt rätt
Kopplar jag in tex digital tvn , Apple tv och playstationet i tvns HDMI 2.0 portar och optisk från tvn till förstärkarn för ljudet
Kommer även ljudet till alla tvns hmdi utgångar eller är det enbart digital tvns ljud som kommer spelas upp på förstärkarn?

Tack för tips och svar ! Finns lösningar till det mesta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För varje ingång i receivern har du oftast både hdmi och någon eller några former av RCA samt optisk så det är nog bara att köra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andsko:

Men om jag förstått allt rätt
Kopplar jag in tex digital tvn , Apple tv och playstationet i tvns HDMI 2.0 portar och optisk från tvn till förstärkarn för ljudet
Kommer även ljudet till alla tvns hmdi utgångar eller är det enbart digital tvns ljud som kommer spelas upp på förstärkarn?

Tack för tips och svar ! Finns lösningar till det mesta

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, du använder tv'n som hdmi-växlare istället för förstärkaren om man säger så.
Aktiva ingångens ljud kommer gå till förstärkaren.

[edit]En nackdel med denna lösningen är att tv'n måste vara på för att få ljud till förstärkaren. T ex om du vill använda airplay till ATV för att spela musik.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."