Tonvis med conhost.exe- och cmd.exe-processer startas efter några timmars användning av Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

Tonvis med conhost.exe- och cmd.exe-processer startas efter några timmars användning av Windows 10 Home

Hej!

Jag stänger nästan alltid av datorn när jag ska sova nu för tiden, och när jag har startat upp den och haft den påslagen i några timmar eller längre, så dyker tonvis med conhost.exe- och cmd.exe-processer upp, som körs i bakgrunden. conhost.exe bakar även in sig i andra processer och stör min användning. Se bilden nedan. Chrome tar lång tid på sig att starta, Discord upptäcker inte spel som jag har startat och så vidare.

Jag har både Googlat och sökt igenom hela min dator med olika program, bland annat Kaspersky, MBAM, AdwCleaner, SUPERSpyware och RougeKiller. Ingenting hjälper och nu är jag mäktigt trött på skiten!

Windows 10 Home följde med datorn när jag köpte den förra sommaren eller tidiga hösten, så Windows är därmed legit. Misstänker att xH****er inte är så värst säkert längre, efter att skiten gör så att reklam, trots att uBlock Origin är aktiverat.

Vet ni någon lösning på det hela, utan att installera om hela Windows? Är på latsidan och orkar inte blåsa hela Windows. Jag vill dock felsöka och få bukt på skiten, så att jag lär mig hur jag ska hantera situationen nästa gång (om det ens blir en nästa gång).

Om ni behöver någon logg eller liknande, hojta till, så fixar jag det. Ska dock stänga av datorn i natt.

Och ja, dessa irriterande processerna gör listan såpass lång som skrollbaren visar. Den enda processen som är allra längst ner bland dessa, är AdobeGCClient.exe.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Vila i frid

Det är helt normalt. Oftast är det andra program som skapar länken mellan csrss och cmd, t.ex. iTunes, Visual Studio etc etc. I ditt fall förmodligen Adobes programpaket och/eller portable-apps. Fixa inte något som inte är trasigt.

Permalänk
Medlem

Är det helt normalt att över 50 processer av conhost.exe och cmd.exe skapas, och de orsakar att program laddar segt, kraschar och inte fungerar som de ska?

Jag stängde aldrig av min dator i natt och sedan jag skapade tråden, har Kaspersky kraschat, EditPlus startas efter några sekunder och Chrome hänger sig i några sekunder efter uppstart. Var dock tvungen att starta om datorn nyss, för att ens kunna skicka det här inlägget. Oavsett vilken webbsida jag går till, möts jag av en vit sida och adressen hamnar i titelraden. Task Manager (originalet och inte Process Manager-programmet som jag använder mig av) tar flera minuter att ens starta, när jag har alla de där processerna i bakgrunden. Sen hänger sig Task Manager för att ens orka med alla processer. Jag valde att öppna Process Manager för kanske en minut sedan, och programmet har inte öppnats än.

Jag har inte stött på det här problemet tidigare och du får ursäkta mig om jag låter sur/irriterad/förbannad, men jag är som sagt väldigt trött på skiten!

Värt att tillägga: Windows ligger på en SSD.

Öppnade Process Manager direkt efter omstart och dödade hela Creative Cloud-trädet. Ser dock inte varför det skulle orsaka några problem? PortableApps.com kommer jag inte starta. Om detta inte fungerar, vad testa härnäst? Något är det ju som sitter och strular, för det här borde inte vara normalt!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

CrashPlanService ser ut att dra mycket CPU, är det normalt? Vad drar mest om du sorterar på CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Hej!

Jag stänger nästan alltid av datorn när jag ska sova nu för tiden, och när jag har startat upp den och haft den påslagen i några timmar eller längre, så dyker tonvis med conhost.exe- och cmd.exe-processer upp, som körs i bakgrunden. conhost.exe bakar även in sig i andra processer och stör min användning. Se bilden nedan. Chrome tar lång tid på sig att starta, Discord upptäcker inte spel som jag har startat och så vidare.

Jag har både Googlat och sökt igenom hela min dator med olika program, bland annat Kaspersky, MBAM, AdwCleaner, SUPERSpyware och RougeKiller. Ingenting hjälper och nu är jag mäktigt trött på skiten!

Windows 10 Home följde med datorn när jag köpte den förra sommaren eller tidiga hösten, så Windows är därmed legit. Misstänker att xH****er inte är så värst säkert längre, efter att skiten gör så att reklam, trots att uBlock Origin är aktiverat.

Vet ni någon lösning på det hela, utan att installera om hela Windows? Är på latsidan och orkar inte blåsa hela Windows. Jag vill dock felsöka och få bukt på skiten, såaktivitetshanteraren att jag lär mig hur jag ska hantera situationen nästa gång (om det ens blir en nästa gång).

Om ni behöver någon logg eller liknande, hojta till, så fixar jag det. Ska dock stänga av datorn i natt.

http://i.imgur.com/UOjNWEn.jpg

Och ja, dessa irriterande processerna gör listan såpass lång som skrollbaren visar. Den enda processen som är allra längst ner bland dessa, är AdobeGCClient.exe.

Antagligen en eller fåtal program som beter sig illa och orsakar det hela. tex crashplanservice,
Gå till fliken autostart i aktivitetshanteraren och stäng av sånt som inte är helt nödvändigt att starta vid uppstart, och se om det blir bättre...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Jag rekommenderar att bara starta antivirus och antimalware med autostart när datorn laddas. Det mesta andra kan man starta manuellt allteftersom det behövs - och gör felsökning lite lättare i sådana här fall. Finns det något i loggboken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Är det helt normalt att över 50 processer av conhost.exe och cmd.exe skapas [..]

Nej, det är inte normalt att ett program startar uppskattningsvis 400 (?) processer av conhost och cmd. Ägaren till processerna är PortableAppsPlattform, alltså tjänsten som styr din CrashPlan. Jag skulle börja med att reparera eller om det inte hjälper installera om CrashPlan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

CrashPlanService ser ut att dra mycket CPU, är det normalt? Vad drar mest om du sorterar på CPU?

Jag synkroniserar filer till Crashplans server, så det är troligtvis därför. System Idle Process tar mest CPU, då den är ofta över 70%. Jag tyckte det såg konstigt ut för några veckor sedan, så jag Googlade på "problemet". Det visade sig vara helt normalt och att det är typ... fejk? O.o Att processen egentligen bara drar under 10% eller nått sånt. Varför visar då Process Manager att den drar mellan 70% och 98%?

Skrivet av ggustavsson:

Antagligen en eller fåtal program som beter sig illa och orsakar det hela. tex crashplanservice,
Gå till fliken autostart i aktivitetshanteraren och stäng av sånt som inte är helt nödvändigt att starta vid uppstart, och se om det blir bättre...

Jåå. Ska göra det. Förhoppningsvis är det problemet, så att jag kan göra en felanmälan till dem.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det är inte normalt att ett program startar uppskattningsvis 400 (?) processer av conhost och cmd. Ägaren till processerna är PortableAppsPlattform, alltså tjänsten som styr din CrashPlan. Jag skulle börja med att reparera eller om det inte hjälper installera om CrashPlan.

Nej, precis! Förstår dock inte hur PortableApps kan styra Crashplan? De är ju två helt olika tjänster. Ska testa att installera om Crashplan efter att jag har testat att inte starta programmet med Windows.

Innan jag startar om datorn (för nu börjar allt att krångla igen), så ska jag ta en omgång med CCleaner.

Tack än så länge!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Problemet är nu löst!

Det var Crashplans process som orsakade alla de där conhost.exe- och cmd.exe-processerna. Jag har avinstallerat Crashplan och tagit bort kvarlämnade rester från programmet. Har laddat hem en ny installationsfil för Windows (64-bit) och har nu programmet i bakgrunden. Förhoppningsvis kommer Crashplan inte orsaka problem den här gången.

Tusen tack för all er hjälp!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.