Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Volkswagen reviderar sin treårsplan varje år och ändrar riktning beroende på marknadsutvecklingen och finansiellt status, så det är inget som vet hur många elbilar de kommer producera innan 2025. Kan bli fler, kan bli färre.

Jag läste någonstans om ny typ av batterier som är torra och inte åldras eller kan börja brinna. De behöver förvisso laddas men det vore väl fantastisk om man slapp byta batteri, för som det är nu ser jag inte elbilen som ett så självklart alternativ till förbränningsmotorn.
Möjligen detta: http://www.seeo.com/news/bosch-has-groundbreaking-battery-tec...

Det är redan fantastiskt! Varför ska du byta batteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag ser två/tre stora problem med ren eldrift:

Jag vet att vi behöver ett alternativ till oljan, det är inte det jag säger. Däremot tycker jag det är synd att Hollywood fick tag på elbilen först och gjorde den till hela världens gunstling, jag tycker vi skulle ha satsat på vätgastekniken istället.

Jag tycker att du liksom jag verkar se problem med batterier men elbilar gillar du väl eller tycker du att vi ska köra kolvmotorer på väte ? Vätet måste ju göras om till rörelse och en bränslecell och elmotor är ju ett ganska bra sätt att göra det och då är det ju en elbil, dock utan ett stort batteri för att lagra energi för motorns drift.
Elbaserade drivlinor har stora fördelar eftersom de kan göras små och lätta tex genom att växellådor inte behövs så elbilar lär vara framtiden oavsett varifrån de får elen, det går tex att göra el från diesel i bränsleceller och även en sån lösning är betydligt miljövänligare än en kolvmotor som drivs av diesel.

Skrivet av trollhattan:

Den stora frågan är ju vad som ska ersätta kassakon Bensin, dom måste ju hitta något nytt att överbeskatta.

Företag och kapitalägare betalar ingen/mycket lite skatt så där finns det mycket att förbättra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SimpanDirr:

Nackdelar för mig:

-Ljudet, vill höra min motor
-Räckvidden
-Sen när den korta räckvidden tagit slut tar det för lång tid att ladda.

Dagen då man kommer 60mil+ på en laddning och kan ladda fullt igen på 10 minuter så kan jag tänka mig en elbil. Kanske.
Vet inte hur det är nu men bilen ska klara stå still över en vecka i 20- ibland utan att batteriet är halvslut.

Här har du lösning på ett av dina problem i alla fall - Fast motsatt i ditt fall!

Vad gäller räckvidd så är ju det en av dem största prioriteringarna som görs för alla elbilstillverkare.
Men tex. i USA så har man lagar på hur stort ett batteri får vara, så det är mer det som sätter käppar i hjulet idag - Det och teknologin med litium batterier.

Laddtiden är ju inte så jäkla dålig. Kolla bara hur snabbt man laddar en smartphone idag. Tror inte det kommer ta allt för lång tid innan vi ser "quick charge" på "smarta bilar" heller.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jo, om man ser till din egen vardag men man får ju tänka längre än så. Jag ser två/tre stora problem med ren eldrift:

1. Möjligt att det kommer något annat (kanske mer exklusivt) i framtiden men just nu är det litium som ska användas alla batterier. Var kommer all litium ifrån? Det är ett relativt sällsynt grundämne och det finns aldrig rent eftersom det är så reaktivt. Hur ser processerna ut för att få fram råvaran? Det finns i havsvatten eller i bergarter men hur mycket kommer vi fysiskt behöva gräva i planeten för att få fram allt litium om alla i framtiden måste köra elbilar? Utvecklingen går framåt hela tiden vilket betyder att massor av litium är uppbundet i gamla "omoderna" batterier, går detta att återvinna/återanvända? Chile har världens största litiumreserver, hur får man all råvara därifrån till var det nu ska processas och sen därifrån till platsen där det ska packas i batterier och sen in i bilar?

2. Hur mycket kommer elförbrukningen på planeten gå upp och var ska vi få all el från? Det finns ju redan diskussioner om att helt förbjuda diesel- och bensinbilar men hur ska vi få fram all el om alla måste använda eldrift? Sol-/vind-/vattenteknikerna behöver ju utvecklas något enormt om de ska kunna försörja miljoner eller miljarder elbilar och de lär ju knappast fungera i Sverige ändå. Kärnkraft någon?

3. Vad måste vi göra med infrastrukturen? Hur kommer Sverige se ut om alla överallt vill/behöver/måste ladda sina elbilar för annars går bilarna helt enkelt inte att flytta på? Det finns laddstolpar utspridda nu och det fungerar väl när 1-2% av bilarna faktiskt behöver dem men vad händer om förhållandet i framtiden är omvänt? Induktionsladdning inbyggt i vägen? Visst, vad kommer detta kosta vad kommer bara ombyggnaden att kräva av miljön? Vad händer i nordliga länder i temperaturer om -20 eller -30?

Jag låter som en domedagsprofetia men jag är less på att alla är så insnöade på vad du gör här just nu. Det känns inte som att någon tittar på det större perspektivet och försöker se konsekvenserna. Du köper en ny "miljövänlig" bil här idag men troligen hade det varit bättre för miljön att fortsätta köra din gamla än att ta alla resurser som behövdes för att bygga den nya bilen.

Jag vet att vi behöver ett alternativ till oljan, det är inte det jag säger. Däremot tycker jag det är synd att Hollywood fick tag på elbilen först och gjorde den till hela världens gunstling, jag tycker vi skulle ha satsat på vätgastekniken istället.

Vätgasbilar är också elbilar.
Och vem säger att vi måste ha litium i morgondagens batterier ?

Laddstolpar är ju redan idag noll problem i Sverige.
Finns ju knappt nån parkering som inte har motorvärmaruttag redan.
Och även om 250v/10A inte direkt snabbladdar så är det nog för att ladda en hel del under en 8 timmarsdag.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Elbilar kommer ju bli läskigt om man inte hör nånting på vägarna speciellt på vintern när vägarna är extremt snöiga.

Det där har jag aldrig förstått. När det gäller övriga typer av bilar, så inte är det motorn man hör först, oftast är det väl däcksljud, särskilt på vintern när en del kör dubbat och man hör det där otroligt irriterande ljudet av just dubbarna. Jag tror att även de flesta elbilar är försedda med däck, de svävar knappast fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var väl en del på gång, bland annat Toyota och Lexus som jag förstod det, fast på sin höjd är det mässgolvs exemplar och inte "svensson" alternativet ån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av saita:

* "Långsamladdning" 0%=>100% max 6-8 timmar.

Jag vet inte precis vad du menar med långsamladdning, men om vi lite halvt optimistiskt räknar med 16 A och 230 V får man ut ca 3,7 kW ur det. Åtta timmar ger då, om man räknar med 100 % verkningsgrad i laddningen (ja det är förstås orealistiskt men låt oss räkna så), bortåt 30 kWh på åtta timmar.
Speciellt vintertid vete sjutton om man kan räkna med mindre än 2 kWh/mil i verklig körning. Kanske för mindre bilar. Men om man säger 2 kWh/mil betyder det att man behöver 60 kWh för 30 mil, dvs dubbelt så mycket som vad som är fysiskt möjligt att åstadkomma med den här sortens långsmladdning.
Laddhybriden med 12-15 mils räckvidd kan dock vara inom det möjligas gräns.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Som elbilar ska vara något miljövänligare en miljöbil i Ryssland kommer laddas av kolet, liksom andra länder som avvecklar stabila kärnkraftverk och liknade laddningar kommer i sådan fall ha utsläpp genom laddningar och mer bränning av andra skit grejer, och alla länder har ju inte vattenkraft etc, och solenergier är för osäker stabilitet på för drifta ett helt land + massa bilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Nackdelar ?
Enda egentliga nackdelen just nu är ju lagringen av energin.
Utöver det så är det ju bara fördelar med eldrift.

Produktionen av batterier är ju inte direkt miljövänligt heller.

Skrivet av SimpanDirr:

Nackdelar för mig:

-Ljudet, vill höra min motor
-Räckvidden
-Sen när den korta räckvidden tagit slut tar det för lång tid att ladda.

Dagen då man kommer 60mil+ på en laddning och kan ladda fullt igen på 10 minuter så kan jag tänka mig en elbil. Kanske.
Vet inte hur det är nu men bilen ska klara stå still över en vecka i 20- ibland utan att batteriet är halvslut.

Ett problem de hade i Norge med Teslorna. Bilarna tappade mer än hälften av sin prestanda så fort det blev kallare än -10. Samtidigt så gick inte bilarna att starta i många fall. Isoleringen av elektroniken är värdelös i dagsläget och därför är Elbilen i för tidigt stadium ännu för att ersätta bilar som går på fossila bränslen.

Skrivet av Kakann:

Tycker du värdesätter hur bra den måste fungera i extrem kyla alldeles för högt. Det är, i alla fall på ett globalt perspektiv, i princip helt ointressant. Men inom fem år är jag helt övertygad om att det andra i princip är uppfyllt.

Nej. Man kan inte värdesätta den funktionen nog eftersom det är i Sverige i snackar om här och inte "Globalt". Eller du kanske kan få igång bilen genom att hänvisa till globala förhållanden mitt i vintern?

Skrivet av Svensktiger:

Definitivt inte en myt.
Dagens batterier är inte bara extremt giftiga, potentiella bomber och svåra att återvinna.
Dom är även väldigt snabbt omoderna.
Men då att ifrågasätta batteriers miljöpåverkan även drabbar MacBooks och iphones så kommer denna fråga aldrig att få någon större uppmärksamhet av miljömupparna.

Det bokstavligen blev ramaskri här på Sweclockers när det kom fram att regeringen ville införa en skatt på naturfarliga ämnen i datorer. Dessutom så har det vid flera tillfällen kommit fram förslag på ytterligare skatt på diverse batterier i datorer. Så du har fel där.. Däremot handlar det nivåer och längst ned i helvetets nionde ring så hittar du bilbatterier.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Själv kör man en hybrid bil Mercedes e300 hybrid. Och jag tror på elbilen. Det kommer förmodligen dröja +10 år till innan det verkligen slår igenom.
Största problemet är ju:

- Räckvidd
- Pris
- laddning

Permalänk

Du har inget krav på att bilen ska ha dragkrok? Tråkigt nog så är den enda kommande bilen med dragkrok Model 3.

Sedan lär det ta en bit in på 20-talet innan alla dina kriterier är uppfyllda.

Långsamladdning begränsas ofta (och framförallt i framtiden) av säkringar i huset och inte så ofta längre av laddaren i bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Avstängd

Vad kommer hända kl17:30 år 2030 när enligt staten alla fossila bränslen är förbjudna och hela vår bilflotta ska drivas på el. Det betyder att ca 2,5 milj elbilar sätts på laddning.
Idag har sverige inte el så det räcker och år 2030 kommer vi inte att ha någon kärnkraft att förlita oss på om våra politiker får bestämma.
Det kommer krävas enorma summor av pengar för att bygga ut elnät och infrastruktur för att få detta att funka.
De batterier vi har idag med lithium är heller inte gångbart då det finns för lite lithium på jorden och det kostar för mycket att gräva fram. Tillverkningen är absolut inget som är miljövänligt heller.
Tyvärr tror inte jag på elbilen utan istället krävs något annat, tyvärr vet jag inte vad för i så fall hade jag varit miljardär och inte suttit på ett forum och spekulerat😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vätgasbilar är också elbilar.
Och vem säger att vi måste ha litium i morgondagens batterier ?

Laddstolpar är ju redan idag noll problem i Sverige.
Finns ju knappt nån parkering som inte har motorvärmaruttag redan.
Och även om 250v/10A inte direkt snabbladdar så är det nog för att ladda en hel del under en 8 timmarsdag.

Skulle våga hävda tvärtom att laddstolpar är det stora problemet idag. Majoriteten har nog inte tillgång till eluttag på kvällen/natten samt inte tillgång till stolpe på jobbet.

Tror själv att hybrid kommer att "slå" innan elbilar som en slags övergångsperiod tills länderna har löst infrastrukturen med laddningen.
De stora biltillverkarna kan ju givetvis utveckla elbilar(många har ju redan gjort det), handlar nog mer om att de inte ser någon profit i det för tillfället..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

största nackdelen idag som jag ser det är bristen på laddstolpar.
iaf här omkring där jag bodde innan vet jag att det fanns 1 stolpe i hela stan dedikerad till elbilar här där jag bor nu finns ingen öht och på jobbparkeringen finns ingte någon tillgång till ström heller.

tjurigt om man skulle bli stående då man inte direkt kan rulla igång en elbil om den inte skulle starta för att batteriet är dött..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av saita:

God dag yxskaft!

Jag specificerar en bil som kan användas av "Svensson" i hela landet Sverige. Varför ska jag bry mig om det globala perspektivet, hjälper väl inte Familjen Inga i Nikkaloukta ifall bilen 25% av året står still.

Eller att ett antal tusen blir strandsatta i Åre varje sportlov/påsk.....

Nu målar jag ... på väggen men som sagt det varför ska jag köpa en bil som inte klarar av situationer som går att förutse och som inte på något sätt är sällsynta för MITT bruk???

Jag menar inte att det inte påverkar oss i Sverige, bor själv i Umeå och skulle gärna köpa elbil men det håller ju inte på vintern. Det jag menar är att just den punkten säkert kommer ta lång tid innan den uppfylls och att vi i Sverige säkert kommer ligga efter en del på att använda elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saita:

Här tycker jag att alla, inkl. VW (Porsche) tänker fel. Skit i "Tesladödare", dubblera/trippla räckvidden på GTE och lansera den (VW, Audi, Skoda och Seat) för samtliga de kategorier jag angav inom två år så har de sitt på det torra.

Anledningen är att bra batterier och teknik fortfarande kostar en del, därför börjar man med implementeringen på modeller där kunderna inte är lika priskänsliga (Porsche), För att sedan jobba sig ner i lägre pris segment för den stora massan

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Laddning kommer bli ett litet problem om man inte inför så att tex Teslas hemladdstation följer med bilarna. Som infrastrukturen ser ut idag så kommer inte normala bostadsområden klara av att hela kvarteret kommer hem vid 16-17 och och kopplar in elbilarna på 3fas utag, lagar mat och håller på. Normalt är transformatorerna på runt 800kVA, vilket kommer överbelastas med råge
Det måste troligtvis till nån form av batteripack som laddar första 30% av bilen kanske, och sedan får den smyga upp och laddas upp över natten. Behöver man fullt så får man nog åka till en snabbladdare eller motsvarande.

Ser fram emot mycket roliga jobb för mig som är i kraftbranchen.

Nästan så man skulle satsa på att bygga laddning tillsammans med Mcdonaldsrestauranger eller liknande. Hur många kan inte tänka sig att lägga 20-30min på ladda bilen fullt, och få en kaffe

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holic:

Laddning kommer bli ett litet problem om man inte inför så att tex Teslas hemladdstation följer med bilarna. Som infrastrukturen ser ut idag så kommer inte normala bostadsområden klara av att hela kvarteret kommer hem vid 16-17 och och kopplar in elbilarna på 3fas utag, lagar mat och håller på. Normalt är transformatorerna på runt 800kVA, vilket kommer överbelastas med råge
Det måste troligtvis till nån form av batteripack som laddar första 30% av bilen kanske, och sedan får den smyga upp och laddas upp över natten. Behöver man fullt så får man nog åka till en snabbladdare eller motsvarande.

Ser fram emot mycket roliga jobb för mig som är i kraftbranchen.

Nästan så man skulle satsa på att bygga laddning tillsammans med Mcdonaldsrestauranger eller liknande. Hur många kan inte tänka sig att lägga 20-30min på ladda bilen fullt, och få en kaffe

Frågan är bara vem som vill gå in på en McDonalds med tanke på att det smakar bajs. Inte smakat kaffet då jag inte dricker denna dryck alls men med tanke på hamburgarna så har jag inga stora tankar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Frågan är bara vem som vill gå in på en McDonalds med tanke på att det smakar bajs. Inte smakat kaffet då jag inte dricker denna dryck alls men med tanke på hamburgarna så har jag inga stora tankar.

Tycker kaffet är helt ok, men mest att jag tog det som exempel.
Mest konceptet att åka och ladda bilen, och istället för att så och frysa och titta uttråkat på mobilen/bilen så kan man sätta sig och få lite kaffe eller te eller vad som. Fika.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Frågan är bara vem som vill gå in på en McDonalds med tanke på att det smakar bajs. Inte smakat kaffet då jag inte dricker denna dryck alls men med tanke på hamburgarna så har jag inga stora tankar.

kaffet är ungefär som deras burgare. smakar gammalt härk.

Dricker hällre ica basic pulverkaffe än McFlöhthinkens sörja.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad kommer hända kl17:30 år 2030 när enligt staten alla fossila bränslen är förbjudna och hela vår bilflotta ska drivas på el. Det betyder att ca 2,5 milj elbilar sätts på laddning.
Idag har sverige inte el så det räcker och år 2030 kommer vi inte att ha någon kärnkraft att förlita oss på om våra politiker får bestämma.
Det kommer krävas enorma summor av pengar för att bygga ut elnät och infrastruktur för att få detta att funka.
De batterier vi har idag med lithium är heller inte gångbart då det finns för lite lithium på jorden och det kostar för mycket att gräva fram. Tillverkningen är absolut inget som är miljövänligt heller.
Tyvärr tror inte jag på elbilen utan istället krävs något annat, tyvärr vet jag inte vad för i så fall hade jag varit miljardär och inte suttit på ett forum och spekulerat😀

Vi har el till alla elbilar i vårt land. Tror du att utbyggnaden av sol/vind kommer stå still till år 2030? Finns redan villaägare idag som monterar solceller på sina hus och producerar mer än dom gör av med. Hemmabatterier kommer bli vanligare i våra hushåll för att jämna ut lasten.
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar-i-sverige-var-elbilar...

Det finns Litium så det räcker
http://teslaclubsweden.se/manga-batterier-blir-det-3/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Vad kommer hända kl17:30 år 2030 när enligt staten alla fossila bränslen är förbjudna och hela vår bilflotta ska drivas på el. Det betyder att ca 2,5 milj elbilar sätts på laddning.
Idag har sverige inte el så det räcker och år 2030 kommer vi inte att ha någon kärnkraft att förlita oss på om våra politiker får bestämma.
Det kommer krävas enorma summor av pengar för att bygga ut elnät och infrastruktur för att få detta att funka.
De batterier vi har idag med lithium är heller inte gångbart då det finns för lite lithium på jorden och det kostar för mycket att gräva fram. Tillverkningen är absolut inget som är miljövänligt heller.
Tyvärr tror inte jag på elbilen utan istället krävs något annat, tyvärr vet jag inte vad för i så fall hade jag varit miljardär och inte suttit på ett forum och spekulerat😀

Sverige producerar el så det räcker, och metallerna räcker.

Däremot kan jag hålla med om att kärnkraften ska bort, och att leverera el till alla bilar under samma tid på dagen är ett problem som behöver lösas med till exempel batteribuffrar.

Batterier är jättebra till bilar, men fungerar inte än i flygplan eller helikoptrar pga Vikt till energi-ration.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Tycker kaffet är helt ok, men mest att jag tog det som exempel.
Mest konceptet att åka och ladda bilen, och istället för att så och frysa och titta uttråkat på mobilen/bilen så kan man sätta sig och få lite kaffe eller te eller vad som. Fika.

Det finns redan snabbladdare på många McDonalds.
När jag kollade kartan räknade jag till 22st laddare, varav 15st snabbladdare.
https://www.mcdonalds.se/se/om_mcdonald_s/vart_hallbarhetsarb...

IKEA är också duktiga på att erbjuda laddning till elbilar.

LIDL har börjat satsa på snabbladdare:
http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-lasning/lidl-satsar-pa-a...

Clever
http://services.clever.dk/pcmapr.html

För att hitta mer ställen att kunna ladda så är uppladdning.nu en bra sida:
http://uppladdning.nu/

Sen är självklart det bästa om man kan ladda bilen när den står hemma eller på jobbet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Vi har el till alla elbilar i vårt land. Tror du att utbyggnaden av sol/vind kommer stå still till år 2030? Finns redan villaägare idag som monterar solceller på sina hus och producerar mer än dom gör av med. Hemmabatterier kommer bli vanligare i våra hushåll för att jämna ut lasten.
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar-i-sverige-var-elbilar...

Det finns Litium så det räcker
http://teslaclubsweden.se/manga-batterier-blir-det-3/

Sol och vind byggs inte ut speciellt mycket mer just nu, det finns för tillfället ingen ekonomi i vindkraft tex (speciellt inte utan subventioneringen). Det byggs mindre och mindre, då det är svårt att få det att bli lönsamt. Men med högre elpris och vad som händer framöver så kanske det blir mer.
Det som byggs ut av villor och liknande är en väldigt liten del. Sol är inte sveriges starkaste sida. Det jag hör och ser är mest att det är lite av en reklamgrej för vissa företag att ha, eller för att kunna erbjuda lite som elleverantör.

EDIT: Skitbra att det finns mycket laddare, men behövs nog fler.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

@saita:
Jag tror svensson elbilen finns redan här;

De flesta el-bilarna börjar på runt 200-300k

Tesla är väl undantaget med sina höga priser, men du får även längre räckvidd än någon annan. Höga priset är pga det mycket större batteriet de erbjuder jämfört med andra biltillverkare. De är trots allt relativt nya på bilmarknaden och fullproppade med ny teknik. Det kostar, men trots hög kostnad så kan man få till rätt förmånlig leasingkostnad pga hög restvärde. Dessutom så är Model 3 på ingång inom 1-2 år för halva priset. Kommer nog bli ännu förmånligare ur leasing- och förmånsbilssynpunkt.

Sen har du ju lite alternativ redan idag här i Sverige till Tesla;
G-Wiz
Nissan Leaf
Renault Twizy
Renault Zoe
Renault Kangoo Z.E.
BMW i3
Opel Ampera-e (Sverige 2018 - finns redan i Norge)
Peugeot iOn
Mitsubishi iMiev
Citroën C-Zero
Volkswagen e-Up!
Volkswagen e-Golf
Kia Soul EV
Nissan e-NV200

Här har du även lite priser på vad bilarna startar på;
http://biljagare.com/elbil/
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20150...

Är inte de andra bilarnas laddningshastighet acceptabel? Är inte räckvidden acceptabel? Är det för dyrt? Ja kanske det är du som gnäller för mycket och behöver se dig om efter alternativ så som hybrider som har dels mycket längre räckvidd samt enkla / snabba ladda när man har brådis (diesel/bensin). Är du en unik snöflinga som bara måste upp i lapplandsfjällen till gammelmormors stuga så långt bort civilisationen som man kan komma i Sverige i minus 30, jadu, du är inte prioriterad kundgrupp för el-bilar så du får nog vänta lite till. Bor du däremot närmare civilastionen och inte en yrkesförare som använder din bil som Ubertaxi så tror jag du klarar dig med dagens alternativ rätt bra.

Har en kollega som har en BMW e325 - han kom lite över 1900 km på en tank. Då har han ändå M-paketet och gillar trycka på gasen så att bilen kommer iväg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lembritt:

Vi har el till alla elbilar i vårt land. Tror du att utbyggnaden av sol/vind kommer stå still till år 2030? Finns redan villaägare idag som monterar solceller på sina hus och producerar mer än dom gör av med. Hemmabatterier kommer bli vanligare i våra hushåll för att jämna ut lasten.
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar-i-sverige-var-elbilar...

Det finns Litium så det räcker
http://teslaclubsweden.se/manga-batterier-blir-det-3/

Utbyggnaden av vind håller på att avstanna och många bolag börjar plocka ner sina snurror då de tyvärr kostar mer att driva än vad de alstrar el. Sol är absolut mycket trevligare men där kommer problemet att när vi här i Sverige behöver som mest med el så finns det som minst med sol. Det kommer att ta många år innan alla hushåll är så energieffektiva att de alstrar mer än de gör av med men är absolut en underbar tanke. De håller just nu på att bygga Sveriges första flerfamiljsplushus här i Västerås. Hoppas det blir lika bra som de tänkt sig bara.

Jag hade tydligen helt fel om Litium men tydligen tycks Kobolt vara det stora problemet då det inte finns lika mycket. Men får hoppas på detta också.

Det finns el men vi har inte infrastrukturen att få ut all denna el till varje litet hushåll i dagsläget och inte heller i tillräcklig mängd. (se Holics inlägg en bit upp) Vet också att under kalla dagar så köper vi el till Sverige från Tysklands kolkraft eller från annat hål för att klara uppvärmningen. Jag tror fortfarande att en lösning är att antingen uppgradera våra kärnkraftverk så vi kan använda mer av bränslet och då också bli av med en hel del av avfallet eller helt enkelt bygga nya istället för som nu att avveckla det. Jag vet att kärnkraft är väldigt farligt men ser man på dödstalet på de olika energisätten så är det faktiskt det bästa.
http://www.frojdh.se/2011/03/22/solenergin-dodar-fler-an-karn...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

För att Svensson ska köpa el så krävs nog främst billigare bilar men också bättre tillverkningsteknik för ellagring. Räckvidd och laddningtid suger i dagens läge
Någon typ av hybrid blir nog det att skaffa i områden med strängare kyla även de närmsta 10-15 åren om inget revolutionerande händer inom tillverkningsindustrin, vilket iofs är fullt möjligt.
Det är en rätt stor inkomstkälla för statsfinanserna bensinskatten. Finns det ingen långsiktig plan från staten så kommer vi att så kvar där på samma ställe om tio år när det gäller subventionerade laddstationer och elstolpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Utbyggnaden av vind håller på att avstanna och många bolag börjar plocka ner sina snurror då de tyvärr kostar mer att driva än vad de alstrar el. Sol är absolut mycket trevligare men där kommer problemet att när vi här i Sverige behöver som mest med el så finns det som minst med sol. Det kommer att ta många år innan alla hushåll är så energieffektiva att de alstrar mer än de gör av med men är absolut en underbar tanke. De håller just nu på att bygga Sveriges första flerfamiljsplushus här i Västerås. Hoppas det blir lika bra som de tänkt sig bara.

Jag hade tydligen helt fel om Litium men tydligen tycks Kobolt vara det stora problemet då det inte finns lika mycket. Men får hoppas på detta också.

Det finns el men vi har inte infrastrukturen att få ut all denna el till varje litet hushåll i dagsläget och inte heller i tillräcklig mängd. (se Holics inlägg en bit upp) Vet också att under kalla dagar så köper vi el till Sverige från Tysklands kolkraft eller från annat hål för att klara uppvärmningen. Jag tror fortfarande att en lösning är att antingen uppgradera våra kärnkraftverk så vi kan använda mer av bränslet och då också bli av med en hel del av avfallet eller helt enkelt bygga nya istället för som nu att avveckla det. Jag vet att kärnkraft är väldigt farligt men ser man på dödstalet på de olika energisätten så är det faktiskt det bästa.
http://www.frojdh.se/2011/03/22/solenergin-dodar-fler-an-karn...

Finns även en artikel om kobolt också
http://teslaclubsweden.se/kobolten-da/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Jo, om man ser till din egen vardag men man får ju tänka längre än så. Jag ser två/tre stora problem med ren eldrift:

1. Möjligt att det kommer något annat (kanske mer exklusivt) i framtiden men just nu är det litium som ska användas alla batterier. Var kommer all litium ifrån? Det är ett relativt sällsynt grundämne och det finns aldrig rent eftersom det är så reaktivt. Hur ser processerna ut för att få fram råvaran? Det finns i havsvatten eller i bergarter men hur mycket kommer vi fysiskt behöva gräva i planeten för att få fram allt litium om alla i framtiden måste köra elbilar? Utvecklingen går framåt hela tiden vilket betyder att massor av litium är uppbundet i gamla "omoderna" batterier, går detta att återvinna/återanvända? Chile har världens största litiumreserver, hur får man all råvara därifrån till var det nu ska processas och sen därifrån till platsen där det ska packas i batterier och sen in i bilar?

2. Hur mycket kommer elförbrukningen på planeten gå upp och var ska vi få all el från? Det finns ju redan diskussioner om att helt förbjuda diesel- och bensinbilar men hur ska vi få fram all el om alla måste använda eldrift? Sol-/vind-/vattenteknikerna behöver ju utvecklas något enormt om de ska kunna försörja miljoner eller miljarder elbilar och de lär ju knappast fungera i Sverige ändå. Kärnkraft någon?

3. Vad måste vi göra med infrastrukturen? Hur kommer Sverige se ut om alla överallt vill/behöver/måste ladda sina elbilar för annars går bilarna helt enkelt inte att flytta på? Det finns laddstolpar utspridda nu och det fungerar väl när 1-2% av bilarna faktiskt behöver dem men vad händer om förhållandet i framtiden är omvänt? Induktionsladdning inbyggt i vägen? Visst, vad kommer detta kosta vad kommer bara ombyggnaden att kräva av miljön? Vad händer i nordliga länder i temperaturer om -20 eller -30?

Jag låter som en domedagsprofetia men jag är less på att alla är så insnöade på vad du gör här just nu. Det känns inte som att någon tittar på det större perspektivet och försöker se konsekvenserna. Du köper en ny "miljövänlig" bil här idag men troligen hade det varit bättre för miljön att fortsätta köra din gamla än att ta alla resurser som behövdes för att bygga den nya bilen.

Jag vet att vi behöver ett alternativ till oljan, det är inte det jag säger. Däremot tycker jag det är synd att Hollywood fick tag på elbilen först och gjorde den till hela världens gunstling, jag tycker vi skulle ha satsat på vätgastekniken istället.

Svarar på detta inlägget som du själv hänvisade till i ett annat inlägg.

1. Det är helt klart ett problem som du beskriver men samtidigt hur är framställandet av olja då? Hur många olyckor har där inte hänt där natur och miljö fått lida för att man borrar efter olja? Borde det inte vara bättre att så fort som möjligt göra sig fri från det beroendet för planetens bästa?

2. Det är inte alls säkert att det kommer bli ett stort problem. För det första måste det investeras betydligt mer i förnybar energi något tex Kina gör i stor utsträckning.

https://www.theguardian.com/environment/2017/jan/06/china-cem...

Det finns även tankar på att laddning av elbilar i hemmet ska ske över natten när belastningen på nätet är som lägst.

3. Det handlar återigen om infrastrukturen och där ligger inte Sverige så bra till om vi jämför med vår granne Norge som ligger i framkant sett till laddstationer för elbilar. Något säger mig att de flesta även när elbilar blir fler ute på vägarna kommer ladda sin elbil över natten innan dom ska iväg nästa dag. Alla lär inte behöva uppsöka en laddstation och speciellt inte om räckvidden på bilarna blir bättre.

Är lite intresserad av varför du anser att elbilar som drivs med vätgas är bättre än rena elbilar? Är det den snabbare tankningen du tänker på då? Det är väl nästan den ända fördelen jag kommer på.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silm:

@saita:
Jag tror svensson elbilen finns redan här;

Är inte de andra bilarnas laddningshastighet acceptabel? Är inte räckvidden acceptabel? Är det för dyrt? Ja kanske det är du som gnäller för mycket och behöver se dig om efter alternativ så som hybrider som har dels mycket längre räckvidd samt enkla / snabba ladda när man har brådis (diesel/bensin). Är du en unik snöflinga som bara måste upp i lapplandsfjällen till gammelmormors stuga så långt bort civilisationen som man kan komma i Sverige i minus 30, jadu, du är inte prioriterad kundgrupp för el-bilar så du får nog vänta lite till. Bor du däremot närmare civilastionen och inte en yrkesförare som använder din bil som Ubertaxi så tror jag du klarar dig med dagens alternativ rätt bra.

Är det att gnälla att specificera 3(6) bilar som motsvarar de bensin/diesel bilar som svenska folket köper mest utav?
Hur många av de bilarna du listade passar in i de kategorier jag angav. Jag är mycket väl medveten om att det finns flera modeller men de är mest udda skapelser som INTE passar "Svensson" enligt försäljningsstatistiken.
Du kanske inte förstår det där med urval och alternativ, just därför jag skrev att det skulle finnas MINST 3 leverantörer i varje kategori.

Och, vem är du att tala om för mig hur JAG vill använda min bil (och som de flesta svenskar verkar vilja), eller vilka behov jag har.
Typisk härskarteknik som jag sett på flera elbilsforum där det är fel på den som inte faller in i hallelujakören.

FÖRTYDLIGANDE: Jag är mycket väl medveten om att jag INTE hör till en prioriterad grupp, det jag frågar om är när ni tror att även jag kommer (liksom majoriteten av Sveriges bilköpare!) kunna hoppas på ett vettigt utbud.

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata