Permalänk
Avstängd

Ryssar som hackar!

Hur löser vi detta problemet?
Hur vet vi att det är Ryssar som hackar och inte Norrmän t.ex?

Kommer detta påverka vårt val 2018?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Hur vet vi att det är Ryssar som hackar och inte Norrmän t.ex?

för att cyberpolisen har backtraced it

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Hur löser vi detta problemet?
Hur vet vi att det är Ryssar som hackar och inte Norrmän t.ex?

Kommer detta påverka vårt val 2018?

Varför skulle Ryssarna "hacka" vårat val? Lol.

SD kommer ändå vinna.

Det är intressant med dessa påståenden dock att Ryssland hackat USA valet på något sätt men det finns inga publicerade bevis. Elektorer och dylikt borde väl veta själva vart deras röster hamnat osv.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd

Vi röstar ju med papper och penna så det lär ju vara något svårare än dom amerikanska maskinerna.

Permalänk
Medlem

Känns som troll-bait, kommer bli en underhållande tråd.

Skrivet av gabriel15:

Hur löser vi detta problemet?

Det gör vi inte, eftersom det inte finns någon lösning.

Skrivet av gabriel15:

Hur vet vi att det är Ryssar som hackar och inte Norrmän t.ex?

Det vet vi inte.

Skrivet av gabriel15:

Kommer detta påverka vårt val 2018?

Nej, politikernas handlingar, partiernas politik samt media kommer göra det.

Skrivet av Naga:

för att cyberpolisen har backtraced it

Kan du förklara hur det går till?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Varför skulle Ryssarna "hacka" vårat val? Lol.

SD kommer ändå vinna.

Det är intressant med dessa påståenden dock att Ryssland hackat USA valet på något sätt men det finns inga publicerade bevis. Elektorer och dylikt borde väl veta själva vart deras röster hamnat osv.

Du förstår varför man inte röjer hur man upptäckt det hela hoppas jag? Problemet med underrättelsetjänst är att man inte kan avslöja metoder offentligt.

Permalänk

Gör röstning mer analogt & mindre uppkopplade maskiner! Hur man spårar en hacker attack kan man nog skriva avhandlig på, men det går att göra ibland.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Vi röstar ju med papper och penna så det lär ju vara något svårare än dom amerikanska maskinerna.

Svårare ja. Men det var ju en del försök 2010 när man skrev kod på valsedlar som sedan slank hela vägen in i systemet. Men datorerna som sammanställde var testade för den typen av angrep så det lyckades inte. Men möjligheten kan trots allt finnas.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Du förstår varför man inte röjer hur man upptäckt det hela hoppas jag? Problemet med underrättelsetjänst är att man inte kan avslöja metoder offentligt.

Så då kan man ju påstå vad som helst? Man behöver ju inte bevisa något.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Men usch! lägg ner politiken en stund. Det är bara för mycket sådana trådar. Varför bryr jag mig? Jo jag bryr mig om politik men skulle vilja slippa sånt här, här vill man bara snacka teknik och sånt. Kan inte admin förbjuda politik? SNÄLLA!

Permalänk
Medlem

Det är inte valet som blev hackat

Permalänk
Avstängd

Jag gillar CNNs rapportering iallafall.

http://kotaku.com/cnn-shows-fallout-hacking-terminal-in-a-vid...
De bevisar Putins inblandning genom en bild från fallout4.

Nej om vi skulle låta någon politisk korrekt person räkna alla röster istället så det blir rätt, dvs alla röster förutom de röster SD får de vore nog rasistiskt om man räknade med dem samt slöseri på tid.

@Silcan Ingen har väl tvingat dig att läsa de trådar som inte handlar om teknik även om det nu är exakt teknik denna tråden egentligen handlar om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Så då kan man ju påstå vad som helst? Man behöver ju inte bevisa något.

Om det bara handlar om media så visst. Men nu handlar det om internationella relationer. De har ju diplomatisk kontakt där de kan visa att de vet vad som hänt utan att för den delen röja för mycket om sina underrättelsemetoder. På så vis vet Ryssland om de är påkomna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Så då kan man ju påstå vad som helst? Man behöver ju inte bevisa något.

Inte så länge man bara kastar skit i media för att skapa politisk opinion, nej. Går det däremot till rättegång så måste man såklart lägga fram bevis så kärande får en möjlighet att granska bevisen mot densamme för en rättvis rättegång.

Jag ser två anledningar till att man inte vill presentera bevis - om man har några. Den ena anledningen kan vara att man fortfarande bedriver spaning. Den andra anledningen kan vara man har åtkomst till VPN-noderna på ytterst tveksamma, såväl moralisk, etiskt och/eller juridiska grunder - vilket man då kanske inte vill ståta med.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Om det bara handlar om media så visst. Men nu handlar det om internationella relationer. De har ju diplomatisk kontakt där de kan visa att de vet vad som hänt utan att för den delen röja för mycket om sina underrättelsemetoder. På så vis vet Ryssland om de är påkomna.

Om man vill få fram att man kommit på ryssarna räcker det inte med att dra iväg ett mail till Putin?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Det är inte valet som blev hackat

Precis, man menar väl egentligen att ryssarna ligger bakom spridandet av falska nyheter som i sin tur skulle påverkat väljare att fatta ett beslut i den riktning som nyhetsförmedlarna önskade.

Om det sedan haft någon direkt påverkan kan ju diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag gillar CNNs rapportering iallafall.

http://kotaku.com/cnn-shows-fallout-hacking-terminal-in-a-vid...
De bevisar Putins inblandning genom en bild från fallout4.

Nej om vi skulle låta någon politisk korrekt person räkna alla röster istället så det blir rätt, dvs alla röster förutom de röster SD får de vore nog rasistiskt om man räknade med dem samt slöseri på tid.

@Silcan Ingen har väl tvingat dig att läsa de trådar som inte handlar om teknik även om det nu är exakt teknik denna tråden egentligen handlar om...

Här har vi ett praktexempel på hur propagandan vrider på saker. Nyhetsprogram på TV måste visa bilder under sändning. Så klart har de inte bilder på hackingen utan fyller ut inslaget med temabilder osv. Detta sker varje dag världen över. Men i just detta fallet måste det bli ett viralt skämt? Varför? Vissa tycks ju tro att CNN faktiskt försökte förfalska nyheter på detta vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Om man vill få fram att man kommit på ryssarna räcker det inte med att dra iväg ett mail till Putin?

I väldigt många fall löses sånt där bakom kulisserna. Men i allvarligare fall så blir det allvarligare åtgärder och de måste förklaras för folket. Man måste berätta varför man väljer att skicka hem diplomater. Relationerna kan inte bara bli frostigare när allt är frid och fröjd på ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Så då kan man ju påstå vad som helst? Man behöver ju inte bevisa något.

Har man 17 intelligence agencies med ett perfect trackrecord fattar du väl att man måste lita på dessa?

Titta bara på Irakkriget. Man hittade enorma mängder WMD i Irak, och genomförde efter invasionen en övergång till en extremt välfungerande demokrati och hela regionen blev mycket mer stabil när de kringliggande länderna tog efter och också införde ett demokratiskt styre.

#RussiansAteMyHomework

Edit: Cyka blyat, drop AWP rush B. Tovarish, also dont forget to rig amerikanski election.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Har man 17 intelligence agencies med ett perfect trackrecord fattar du väl att man måste lita på dessa?

Titta bara på Irakkriget. Man hittade enorma mängder WMD i Irak, och genomförde efter invasionen en övergång till en extremt välfungerande demokrati och hela regionen blev mycket mer stabil när de kringliggande länderna tog efter och också införde ett demokratiskt styre.

#RussiansAteMyHomework

Edit: Cyka blyat, drop AWP rush B. Tovarish, also dont forget to rig amerikanski election.

Angående Irakkriget så var det en främmande underrättelsetjänst som framförde bevis som Bush mot inrådan valde att acceptera som sanna. Bevis som uppenbarligen var förfalskade. De har inte velat outa vilken det var, men det är inte orimligt att det var Saudier.

EDIT: Sedan beror det på vad man menar med massförstörelsevapen. Det specificerades inte exakt vad som framgick i underrättelserapporten som de fick. Men tusentals kemiska massförstörelsevapen hittades undangömda i Irak. Men det har fått liten uppmärksamhet i media.

Permalänk
Medlem

Det är sjuklöverns ansvarslösa migrationspolitik som står bakom, det läste jag på Flashback! Enda lösningen är att rösta SD 2018!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

Har man 17 intelligence agencies med ett perfect trackrecord fattar du väl att man måste lita på dessa?

Titta bara på Irakkriget. Man hittade enorma mängder WMD i Irak, och genomförde efter invasionen en övergång till en extremt välfungerande demokrati och hela regionen blev mycket mer stabil när de kringliggande länderna tog efter och också införde ett demokratiskt styre.

#RussiansAteMyHomework

Edit: Cyka blyat, drop AWP rush B. Tovarish, also dont forget to rig amerikanski election.

Hahaha måste vara de bästa inlägget jag läst här på länge.

Klart man väljer att ge sig på något man vet har kärnvapen.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Vi röstar ju med papper och penna så det lär ju vara något svårare än dom amerikanska maskinerna.

Fast om ni seriöst tror att Ryssarna har hackat sig in i USA valsystem och gett Trump fler röster så har ni helt fel.

Ryssland har läckt mail från Hillarys mail server vilket har påverkat hennes medverkan i valet negativt. Dom har inte hackat sig in och plussat på trump rösterna med 2 miljoner till..

Det dom gjort är att få USA befolkning att Hillary är rutten hon också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hacka Gotland?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

i nuläget känns det inte så troligt, men visar det sig att sverigedemokraterna backar i opinionerna så tror jag absolut att de kommer ta hjälp av putin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Fast om ni seriöst tror att Ryssarna har hackat sig in i USA valsystem och gett Trump fler röster så har ni helt fel.

Ryssland har läckt mail från Hillarys mail server vilket har påverkat hennes medverkan i valet negativt. Dom har inte hackat sig in och plussat på trump rösterna med 2 miljoner till..

Det dom gjort är att få USA befolkning att Hillary är rutten hon också.

Ja precis, där har det bevisligen varit någon som hackat. Och Guccifer 2.0 har pekats ut som en troligtvis rysk agent av ett antal säkerhetsfirmor. Dessa mail som sedan inte avslöjat något som skulle göra Hillary föremål för åtal har ändå målats upp som bevis på att hon är korrupt. Det är lite så att om folket vet att det är en läcka och att någon ifrågasätts över informationen som läckts ut och det upprepas gång på gång att personen är korrupt så tror folk det. Sedan om något åtalsvärdigt läckte eller inte spelar mindre roll. Där har vi propaganda i ett nötskal. Alla vet att Hillary borde sitta inne eftersom hennes mail blev hackad och det läckte ut någon ickespecificerad information och endast ett korrupt rättssystem räddar henne från åtal, it is known.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

i nuläget känns det inte så troligt, men visar det sig att sverigedemokraterna backar i opinionerna så tror jag absolut att de kommer ta hjälp av putin

För att Aftlonbladet säger det? Det finns en del ryssälskare bland SDs kommunpolitiker osv, men det finns det gott om hos vänstern också ska jag säga dig. SDs ledning är nog den som tagit störst avstånd från Putin, och de har varit de som mest talat om hotet från öst och vurmat för ett starkare försvar.

Ett annat propagandaknep vi inte hunnit nämna ännu är ju att ta saker ur sitt sammanhang. Plockar man ut 10 Sverigedemokrater som gillar Ryssland och gör ett stort reportage om det i Aftonbladet så råder sedan konsensus att SD är ryssvänliga.

Ett exempel är ju Putilov som målades upp som rysk agent. Vinsten från att ha sälja en bostad dyrare än han köpt den var beviset. Och att han köpte den av någon som hade ett samband med ryska myndigheter. Men hur det sambandet såg ut i detalj utreddes aldrig så tydligt. Han köpte den av en sketen anställd på skatteverket i St Petersburg, som för det första hamnat i onåd hos den Putintrogna ledningen och dessutom fått se sin man fängslas efter anklagelser från myndigheterna om droghandel. Putilovs koppling till ryska myndigheter var alltså negativ. Det var människor i onåd i Ryssland han haft kontakt med. Hela affären kan ha handlat om att rädda tillgångar för andra människor i onåd. Han är också en av de främsta förespråkarna frö NATO-medlemskap och har ägnat många artiklar för att varna för Ryssland. Men eftersom han skrev obekväma saker om asylsystemet i Sverige så var han inte uppskattad. Så han målades upp som rysstroll i ett karaktärsmord. Folk pratar om källkritik hela dagarna, men man köper historien om Putilov rakt av utan att kontrollera en endaste detalj.
Aftonbladet skäms inte för att använda alla sina fulaste knep för att måla upp SD som Rysslandsvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kommer detta påverka vårt val 2018?

Självklart. Våra valurnor är anslutna till Internet, så i takt med att folk stoppar i sina röster i lådan, blir de övertrumpade, och sen är Sverige ett trumperande land!

Eller, så får man vara lite jävla vaken, läsa nyheter med lite källkritik, och rösta med sina papperslappar som vanligt. Kartonger med papperslappar är svårhackade.

Som så många påpekat vid det här laget, så har ingen hackat det amerikanska valet, och gett det en utgång det inte fick av folkets röster. "Problemet" är i stället att man lagt resurser på att gräva fram skit om kandidater man inte "gillat" och spritt det så media fått tag på det. Något som knappast torde ses som ett demokratiskt problem, utan snarare är det faktumet att det behövs, och kan göras till en sådan parodi på demokrati när det skett, en tragedi för alla demokratiska system.
Det är inte konstaterat att det som gjorts varit kriminellt av Hillary. Motsatsen är lika sann. Det man har konstaterat är att man inte kan åtala för det, för man inte tror på fällande dom, då man måste bevisa uppsåt, osv. Men att hon har varit inblandad i moraliskt tvivelaktiga affärer är utom allt tvivel, och att det ska behövas misstänkta ryska hackers för att släppa ut den informationen är ju löjligt. Snacka om ett demokratiskt system som har fallerat.

Jag har å andra sidan sagt att av de två sjukt dåliga alternativen, så var Trump det mindre dåliga. Fast då menar jag mer för oss, än för Amerikanarna, men det kan kanske kvitta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Testpilot

Jag vet inte ens vad som är sarkasm och inte längre i denna tråden, hemskt nog.

Tror jag kommer läsa allt härirån och ner med sarkasmometern uppskruvad till 8.a och låtsas att jag sitter på flashback - Annars kommer jag nog bilda en väldigt skev och negativ uppfattning om folks tro på detta forum

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >