Fick snabbladdare med min huawei p9?

Permalänk
Medlem

Fick snabbladdare med min huawei p9?

Står "snabbladdning" när jag sätter i p9an i laddaren + laddningen går jävligt fort jämfört med när jag provade att ladda i usb (ej usb 3.0 dock).

Trodde inte man fick en snabbladdare med p9an? Någon som vet?

Och är det någon nackdel med snabbladdning? Tar batteriet skada?

mvh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

I längden lär batteriet ta skada ja.

Från Phandroid

Citat:

The Huawei P9 has quick charging capabilities built in, but the company chose to include a standard 5V2A wall charger with the phone. If you don’t want to wait two hours for your Huawei P9 to fully charge, we recommend picking up a quick charger which can top off the P9’s battery in just over an hour.

Från AndroidAuthority

Citat:

Fast charger not supplied in box

Detta kan ju spelas in i olika delar i världen, men för dessa så fick de inte med snabbladdare.
Skulle ändå säga att 5V2A är snabbt.

Permalänk
Medlem

@tcntad:

Står quick charger på den och på volten står det 5v or 9v

Skumt... Men spelar det någon roll om man laddar via datorn om man kör usb 2.0 uttag eller 3.0? Har bägge. Känns dumt att snabbladda när jag inte absolut måste. Framför allt som jag ändå försöker hålla batteriet mellan 20% och 85% för längre batteriliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

@tcntad:

Står quick charger på den och på volten står det 5v or 9v

Skumt... Men spelar det någon roll om man laddar via datorn om man kör usb 2.0 uttag eller 3.0? Har bägge. Känns dumt att snabbladda när jag inte absolut måste. Framför allt som jag ändå försöker hålla batteriet mellan 20% och 85% för längre batteriliv.

Om du laddar via datorn så kan du inte få snabbladdning. Du måste använda originalladdaren. Datorn klarar inte av att ge tillräckligt med kräm. Jag har snabbladdning på min H8. Tar runt 1-1,5h att ladda fullt från typ 0. För mig laddaren ger upp till 2A. I teorin ska det gå snabbare via usb 3 då den ska klara 900 mA medan 2an klarar 500 mA

Edit: 5 V

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Twinsen:

@tcntad:

Står quick charger på den och på volten står det 5v or 9v

Skumt... Men spelar det någon roll om man laddar via datorn om man kör usb 2.0 uttag eller 3.0? Har bägge. Känns dumt att snabbladda när jag inte absolut måste. Framför allt som jag ändå försöker hålla batteriet mellan 20% och 85% för längre batteriliv.

Via datorn brukar gå extra långsamt tycker jag, finns vissa portar på vissa moderkort som ska klara det bättre.

Men 20-85%, det har jag aldrig hört förr. Trodde det va bäst att gå så lågt som möjligt för att sen få upp att i 100% i ett svep och sedan ta ut laddaren så den inte små laddar mellan 99 och 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Jo men jag vill ju inte snabbladda när jag inte måste. Det tär mer på batteriet som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Står det 9V på den så är det snabbladdaren. Trodde inte heller att snabbladdaren kom med P9. Men kan ju vara ändrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

@fragwolf: Jo men jag vill ju inte snabbladda när jag inte måste. Det tär mer på batteriet som jag förstått det.

Troligen kommer något annat hända med telefonen innan du märker av några problem pga du använt snabbladdaren. Om du inte vill använda snabbladdaren så använd en annan laddare så är problemet löst. Den känner av ifall laddaren klarar av att snabbladda annars laddas det på vanligt vis. Vissa mobiler kan man ändra i inställningarna att den inte ska snabbladda. Hittar du inte det så använd en annan laddare.

Skrivet av Glis:

Står det 9V på den så är det snabbladdaren. Trodde inte heller att snabbladdaren kom med P9. Men kan ju vara ändrat.

Originalladdaren borde vara "snabbladdare", men enligt http://phandroid.com/2016/04/29/huawei-p9-first-things/ så skickas inte snabbladdare med. Kanske ändrats i senare revs.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har Honor 8 och det följde bara med Quick Charge laddare som kan ladda 5v/2a eller 9v/2a
Dock använder jag ibland Honors 13000mah batteripack. Funkar utmärkt och räcker länge, lite synd att den inte använder usb c för att laddas upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Fick också en snabbladdare till min P9.a
Att batteri tar skada och blir sämre av den visste jag inte , man lär sig nått nytt varje dag

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv

Batteriet tar inte skada av snabbladdning...var har ni fått det ifrån?

Permalänk
Hedersmedlem

Om Huawei skickar med en snabbladdare så förutsätter jag att den inte förstör varken batteri eller telefon, det är för mig en självklarhet (möjligen bortsett från källarföretag som inte har koll, Huawei är stora). Jag använder enbart snabbladdaren till min Honor 8, en befrielse mot iPhonen jag hade innan som hade rejält seg laddning. Mobilen blir bara lätt ljummen under en del av laddningen, men är nästan normal temp igen när man nått 100%. Laddningen går riktigt snabbt och något jag aldrig vill vara utan igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Proffsmobbare

Det är massor med år sedan batterier var känsliga för vilken procent laddning den laddades eller tömdes till.

Allt slitage "skadar" ett Lithium-batteri och ökad strömstyrka/värme accelererar den processen.

Att en telefon känns ljummen vid beröring är inte heller ett sätt att avläsa hur varm cellen är innuti, på samma sätt som beröring av en kylfläns eller ett chassi inte berättar hur varm processorkärnan är. Det är många lager av isolering och värmeväxlare innan energin når huden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är massor med år sedan batterier var känsliga för vilken procent laddning den laddades eller tömdes till.

http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/mobile-phone/how-charge-pho...

http://www.sciencealert.com/here-is-the-best-way-to-charge-yo...

Har de fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

@fragwolf: Jo men jag vill ju inte snabbladda när jag inte måste. Det tär mer på batteriet som jag förstått det.

Inte nämnvärt vad jag förstått.

@Twinsen

Det som "sliter" på Li-Ion är att vara helt uppladdat och helt urladdat. Nej det betyder inte död om telefonen ligger på 100%, men det är vad som orsakar slitage. Det är alltså hela cykler, 0-100% (oavsett om det görs i ett svep, eller i omgångar 2x50% laddning) som sliter på cellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Laine:

Det är massor med år sedan batterier var känsliga för vilken procent laddning den laddades eller tömdes till.

njae... Lithiumbatterier är känsliga för både överladdning och urladdning ett lithium hälst inte laddas långa stunder eutan mår bäst av att laddas lite då och då och aldrig bli helt uppladdat eller urladdat till skillnad mot t.ex NiMH batterier som mår bäst av att köras slut på innan de laddas fullt igen.

Skrivet av Laine:

Allt slitage "skadar" ett Lithium-batteri och ökad strömstyrka/värme accelererar den processen.

Att en telefon känns ljummen vid beröring är inte heller ett sätt att avläsa hur varm cellen är innuti, på samma sätt som beröring av en kylfläns eller ett chassi inte berättar hur varm processorkärnan är. Det är många lager av isolering och värmeväxlare innan energin når huden.

det där känns ganska korrekt har inte läst på något om snabbladdare men känns som att batteriet kanske inte mår så bra av att laddas med 9V istället för de 4.2V det vill ha vid laddning.

men kan ju även vara så att laddkretsen i telefonen fixar ner till 4.2V men med en större strömstyrka istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@anon42512: Jag känner två doktorer i cellkemi för batterier som bestämt hävdar motsatsen.

Permalänk
Inaktiv

Är det inte så att snabbladdare är anpassade för att maximalt ge den spänning som resulterar i den ström som batteriet ej tar större skada av, så när batteriet är tomt tål det en högre ström än när det är fulladdat. Det är just därför det går så snabbt att ladda batteriet till 50%.

På frågan om snabbladdning är skadligt eller nej, är då bara ett ja respektive nej svar ej tillräckligt.
Utan svaret bör vara hur mycket skadas batteriet av det där det beror på batteri och laddare.
Liksom säg att batteriet bara förlorar 3% om året att snabbladda, ja då är det för de flesta värt att snabbladda hela tiden. För att vänta på en trög laddning ä mer vät än detta.

För den som har tid så kan försöka ta reda på det jag frågade efter, men dessa ja respektive nej svar i tråden ger jag ej mycket för såvida de inte på ett ungefär säger hur mycket mer skada,.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hacke[Man]:

@Loxus: Jag känner två doktorer i cellkemi för batterier som bestämt hävdar motsatsen.

Och min farsa är statsminister.

Permalänk
Proffsmobbare

Fel är ett starkt ord, men det är en långt förenklad rapportering som i stort saknar grund.

Rekommenderar istället att du läser på http://batteryuniversity.com/ från ScienceAlerts källförteckning. Det är inte så svart på vitt som tech-artiklarna vill få det till.

Det stämmer att extremerna är farliga, men i verkligheten ligger det lager av säkerhet mellan extremerna. 0-100% visat kan alltså vara 20-80% i verkligheten. Detta är bara ett exempel.

Skrivet av Rouge of Darkness:

njae... Lithiumbatterier är känsliga för både överladdning och urladdning ett lithium hälst inte laddas långa stunder eutan mår bäst av att laddas lite då och då och aldrig bli helt uppladdat eller urladdat till skillnad mot t.ex NiMH batterier som mår bäst av att köras slut på innan de laddas fullt igen.

det där känns ganska korrekt har inte läst på något om snabbladdare men känns som att batteriet kanske inte mår så bra av att laddas med 9V istället för de 4.2V det vill ha vid laddning.

men kan ju även vara så att laddkretsen i telefonen fixar ner till 4.2V men med en större strömstyrka istället.

Jo, det är sant! Men laddningskretsen låter dig inte nå varken 0% eller 100% när du använder och laddar batteriet, då mjukvarans uppfattning om 0%-100% är inom den användbara spänningen och inte batteriet i helhet. Batteriet är (ska vara) dimensionerat så att det användbara spänningsspannet inte är i närheten av extremerna, både av säkerhetsskäl och livslängd på produkten. Säkerhetskretsen som sköter cut-off på spänningen ska alltså vara inställd på en bra bit högre än lägsta möjliga värde innan cellen förstörs.

Det jag vill få sagt är att värme är den största boven när det kommer till anpassade lithium-batterier. Visst kan man försöka underhållsladda batteriet under dagen, men i förhållande till det generella slitaget så står jag fast vid att "det inte längre spelar någon roll". Detta är alltså vid normal laddning, i detta fallet 2,5W tillförd effekt.

Teorin bakom att snabbladdning skulle vara skadligt är förenklat; Man tillför en väldig mängd (relativt) energi under ett kort tidsspann, spillenergin efter den inre resistansen blir värme och värmen blir instängd av isolatorer och dåliga värmeväxlare (luft och plast). Man har alltså samma mängd spillenergi men under halva tiden, spillenergin som måste avledas är dubbelt så stor.

Permalänk
Medlem

@Laine: tack för bra svar! Frågan är hur mycket det egentligen sliter på nallen att köra med snabbladdaren jämfört med usb i datorn som går rätt jäkla slött (har ingen annan laddare för tillfället)? Svårt att säga antar jag. Den känns inte ett dugg varm när jag tar på den men det säger som sagt inte nödvändigtvis så mycket

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Och min farsa är statsminister.

Angående statsministerns kunskaper i batterikemi låter jag vara osagt faktum är att jag jobbar med att designa och utveckla batteripack till hybridfordon. Det är bara att läsa innantill från cellleverantörenas specar för att inse att snabbladdning är uruselt för livslängden på batteriet. Panasonic Lion cell som sitter i Teslas batteripack tål 800 cykler vid snabbladdning. Det här är inga hemligheter och det forskas otroligt mycket på att få fram batterier som har både bra livslängd vid höga effekter och hög energitäthet.

Men du kan fråga statsminister vad han tycker. Jag liter mer på mig och mina kollegor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hacke[Man]:

Angående statsministerns kunskaper i batterikemi låter jag vara osagt faktum är att jag jobbar med att designa och utveckla batteripack till hybridfordon. Det är bara att läsa innantill från cellleverantörenas specar för att inse att snabbladdning är uruselt för livslängden på batteriet. Panasonic Lion cell som sitter i Teslas batteripack tål 800 cykler vid snabbladdning. Det här är inga hemligheter och det forskas otroligt mycket på att få fram batterier som har både bra livslängd vid höga effekter och hög energitäthet.

Men du kan fråga statsminister vad han tycker. Jag liter mer på mig och mina kollegor.

Mm, för alla batteriet fungerar helt lika.
(Och jag tror fortfarande du driver)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

@JaZid: tack för bra svar! Frågan är hur mycket det egentligen sliter på nallen att köra med snabbladdaren jämfört med usb i datorn som går rätt jäkla slött (har ingen annan laddare för tillfället)? Svårt att säga antar jag. Den känns inte ett dugg varm när jag tar på den men det säger som sagt inte nödvändigtvis så mycket

Allt beror på hur länge du har tänkt att använda den. Ska du använda telefonen hårt i 3-4 år så lär du märka skillnad ganska tidigt (dvs. om något år) annars lär det inte spela någon roll.
Jag tror nog jag kommer hinna köpa ny telefon (inom 2-3 år) innan det är något problem med batteriet.
Dock så snabbladdar jag sällan min telefon hur som men det är mest för att jag inte orkar koppla i den i vägguttaget

Min blir dock nästan lika varm som en ugn när jag har laddaren i och bara sufar.
Om jag spelar på den + laddar den har jag CPU temps på upp mot 85C. Varmt och skönt.. mmm..

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Om jag spelar på den + laddar den har jag CPU temps på upp mot 85C. Varmt och skönt.. mmm..

Och det där är precis den anledningen till varför jag inte gillar snabbladdare. Laddar min telefon med en vanlig 2.4A laddare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacke[Man]:

Angående statsministerns kunskaper i batterikemi låter jag vara osagt faktum är att jag jobbar med att designa och utveckla batteripack till hybridfordon. Det är bara att läsa innantill från cellleverantörenas specar för att inse att snabbladdning är uruselt för livslängden på batteriet. Panasonic Lion cell som sitter i Teslas batteripack tål 800 cykler vid snabbladdning. Det här är inga hemligheter och det forskas otroligt mycket på att få fram batterier som har både bra livslängd vid höga effekter och hög energitäthet.

Men du kan fråga statsminister vad han tycker. Jag liter mer på mig och mina kollegor.

Batteriet blir inte skadad av snabbladdning men däremot slits ut snabbare och tappar kapacitet p.g.a hög värme vid snabbladdning.
Skada och slitage är 2 helt olika saker.

Hur kan ett skadad batteri fortsätta fungera?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|