Noll datorkoll- måste uppgradera datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

CPU:n klarar sig nog ett tag framöver Ett grafikkort som till exempel GTX 1060 klarar du dig bra på. Sen om du verkligen vill lyxa till det så kastar du in en SSD och har operativsystemet på den, då blir datorn mycket snabbare när det gäller användning!

Finns det inte en liten risk att en i3:a flaskhalsar med ett 1060 kort i?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EmilH:

Finns det inte en liten risk att en i3:a flaskhalsar med ett 1060 kort i?

i7 är det ju?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Vad jag kan läsa mig till så är ARMA en 32-bitarsapplikation (vilket betyder att det inte kan använda så mycket RAM)

då är det nog dags att jag tittar upp mina minnen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EmilH:

Finns det inte en liten risk att en i3:a flaskhalsar med ett 1060 kort i?

Dags att skaffa glasögon?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soni:

Runt 5-6000 allt som allt kan jag nog lägga för stunden. Skulle inte det räcka så får jag köpa in/lägga undan nån 5- hundring månad för månad.

Eller ja- jag skapade ju faktiskt ett sparkonto redan igår som jag döpte till "När ungen kraschar datorn igen" 😂 tanken är att spara upp en buffert tills nästa gång något händer!
Grabben har en förmåga att toka till det så en har ju blivit gråhårig alldeles för fort!

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att han har ett GTX 660 idag så kan det vara värt att veta att till och med ett GTX 1060 kommer att vara en REJÄL uppgradering. Vi pratar typ tredubbel prestanda. Finns ingen anledning att skjuta högre om du är rädd att han kan ha sönder den fler gånger. Bättre sätta in resten av pengarna på kontot i så fall.

SSD kan jag inte annat än hålla med om är en bra investering, men är lite meck att få på plats med tanke på att man får installera om Windows osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Dags att skaffa glasögon?

..... kan vara så

Permalänk
Medlem

Nu har nya grafikkortet anlänt- wohoo!
Dock så behövde jag ju en vga kabel för att installera nya drivrutinerna och jag fick bege mig ner till källaren och rota fram en- som inte verkade fungera?! 😢

Nu ligger jag på jobbet och längtar hem så jag får försöka på nytt med kabeln mitt ex lånade ut.
Googlade lite, vilket inte gjorde mig mer klok förutom att jag lärde mig att det fanns 14 och 15 pins- kontakter & vetgirig som jag är så vill jag veta vad pin 9 har för roll (den som fattas)

Denna traumatiska upplevelse, med ett pajat grafikkort, har lett till att jag vill lära mig allt om datorers uppbyggnad- finns det kurser om sånt ens? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soni:

Nu har nya grafikkortet anlänt- wohoo!
Dock så behövde jag ju en vga kabel för att installera nya drivrutinerna och jag fick bege mig ner till källaren och rota fram en- som inte verkade fungera?! 😢

Nu ligger jag på jobbet och längtar hem så jag får försöka på nytt med kabeln mitt ex lånade ut.
Googlade lite, vilket inte gjorde mig mer klok förutom att jag lärde mig att det fanns 14 och 15 pins- kontakter & vetgirig som jag är så vill jag veta vad pin 9 har för roll (den som fattas)

Denna traumatiska upplevelse, med ett pajat grafikkort, har lett till att jag vill lära mig allt om datorers uppbyggnad- finns det kurser om sånt ens? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle du behöva VGA-kabel? Borde bara vara att sätta i kortet i datorn och koppla som vanligt. (Koppla skärmen i grafikkortet bara, och inte i moderkortet )

14 vs 15 pins ska inte ha nån roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför skulle du behöva VGA-kabel? Borde bara vara att sätta i kortet i datorn och koppla som vanligt. (Koppla skärmen i grafikkortet bara, och inte i moderkortet )

14 vs 15 pins ska inte ha nån roll

Grafikkortet har dvi + hdmi + någonannan port som jag inte har koll på vad den kan heta så att koppla en VGA-kabel till det är ju svårt tänker jag.
Enligt manualen skall vga - kabeln användas när jag installerar drivrutinerna. Och moderkortet är den enda komponenten som har ett vga uttag.

Jag trodde inte att grafikkortet skulle fungera utan drivrutiner
Och då blir det väl knepigt att installera den genom grafikkortet?
Jag är lost och fattar nada nu 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivfel
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soni:

Grafikkortet har dvi + hdmi + någonannan port som jag inte har koll på vad den kan heta så att koppla en VGA-kabel till det är ju svårt tänker jag.
Enligt manualen skall vga - kabeln användas när jag installerar drivrutinerna. Och moderkortet är den enda komponenten som har ett vga uttag.

Jag trodde inte att grafikkortet skulle fungera utan drivrutiner
Och då blir det väl knepigt att installera den genom grafikkortet?
Jag är lost och fattar nada nu 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Nädå. Koppla in det som vanligt, skärmen i grafikkortet. Ladda ner drivrutiner från Nvidia ( http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk ) och installera det.
Det kommer antagligen att se att upplösningen är konstig när du startar datorn, men det rättar till sig när du installerat drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Mest grundläggande fungerar. Annars skulle du inte ens kunna installera eller få en bild i BIOS.

En bra metod är att avinstallera det gamla kortet medans det är kvar sedan starta om datorn med det nya kortet och installera.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nädå. Koppla in det som vanligt, skärmen i grafikkortet. Ladda ner drivrutiner från Nvidia ( http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk ) och installera det.
Det kommer antagligen att se att upplösningen är konstig när du startar datorn, men det rättar till sig när du installerat drivrutinerna.

Okej.. tack då ska jag köra på det imorgon- lär ju återkomma om jag inte fixar det 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Mest grundläggande fungerar. Annars skulle du inte ens kunna installera eller få en bild i BIOS.

En bra metod är att avinstallera det gamla kortet medans det är kvar sedan starta om datorn med det nya kortet och installera.

Alltså, exet mitt har skrämt upp mig och säger att jag riskerar att pajja moderkortet bla om jag kör på gamla kortet eftersom fläkten gick paj på den 😨 så jag vågade inte ha igång datorn efter att kortet gick sönder.
Har han lurat mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Byt ut skärmen, 144hz is the shiz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soni:

Alltså, exet mitt har skrämt upp mig och säger att jag riskerar att pajja moderkortet bla om jag kör på gamla kortet eftersom fläkten gick paj på den 😨 så jag vågade inte ha igång datorn efter att kortet gick sönder.
Har han lurat mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Gör inget om datorn är på utan att fläkten snurrar. Många grafikkort sätter ändå inte igång fläktarna först grafikkortet kommer upp i ett visst antal grader vilket inte kommer hända om du bara är på skrivbordet eller öppnar en webbläsare.

Starta datorn med det gamla grafikkortet som vanligt, öppna en webbläsare, googla på DDU, klicka på första länken och ladda ner DDU.
Öppna DDU och välj tillverkaren på det gamla grafikkortet, klicka sedan på "Clean and Shutdown (For installing a new graphic card)". DDU kommer antagligen vilja starta om datorn i felsäkert läge, gör det.
När DDU är färdig och stänger av din dator så tar du ut det gamla grafikkortet och sätter in det nya. Sätt i en HDMI sladd mellan det nya grafikkortet du satte i och din skärm.
Starta datorn och googla på "grafikkortets namn drivers". Hitta nedladdningen som stämmer överrens med ditt grafikkorts namn och versionen på ditt operativsystem. Installera skiten, be done

Mer än så borde inte behöva göras

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarcusHuddinge:

Gör inget om datorn är på utan att fläkten snurrar. Många grafikkort sätter ändå inte igång fläktarna först grafikkortet kommer upp i ett visst antal grader vilket inte kommer hända om du bara är på skrivbordet eller öppnar en webbläsare.

Starta datorn med det gamla grafikkortet som vanligt, öppna en webbläsare, googla på DDU, klicka på första länken och ladda ner DDU.
Öppna DDU och välj tillverkaren på det gamla grafikkortet, klicka sedan på "Clean and Shutdown (For installing a new graphic card)". DDU kommer antagligen vilja starta om datorn i felsäkert läge, gör det.
När DDU är färdig och stänger av din dator så tar du ut det gamla grafikkortet och sätter in det nya. Sätt i en HDMI sladd mellan det nya grafikkortet du satte i och din skärm.
Starta datorn och googla på "grafikkortets namn drivers". Hitta nedladdningen som stämmer överrens med ditt grafikkorts namn och versionen på ditt operativsystem.

Mer än så borde inte behöva göras

...eller använd länken jag postade..........

Skrivet av Orly22:

Byt ut skärmen, 144hz is the shiz

*rolleyes*

Skrivet av Soni:

Alltså, exet mitt har skrämt upp mig och säger att jag riskerar att pajja moderkortet bla om jag kör på gamla kortet eftersom fläkten gick paj på den 😨 så jag vågade inte ha igång datorn efter att kortet gick sönder.
Har han lurat mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Ja, han har lurat dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

...eller använd länken jag postade..........

Missade den. Men ja, går ju att följa den istället för att googla efter drivrutinerna om det nu blev Nvidia vilket det verkade som :^)

Edit: Använd förresten aldrig drivrutinerna som följer med på skiva, dom är alltid gamla.

Permalänk
Inaktiv

Alltid bra att läsa igenom tråden innan man svarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Alltid bra att läsa igenom tråden innan man svarar

Läste det mesta, men gick lite sådär eftersom jag höll på att registrera mig medan :^) Tänke att det äntligen var dags att joina så man kan kommentera på grejer eftersom jag har börjat kika in här mer och mer under det senaste halvåret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orly22:

Byt ut skärmen, 144hz is the shiz

Det vet tom jag 😄 Sonen sparar till en ny skärm- han skulle visst ha en likadan som min bror- som kostar mer än vad jag satt som gräns- då får han hjälpa till att spara till en sådan.
Pengar växer inte på träd- inte skärmar heller. Han tycks dock tro det 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon nämnde tidigare i tråden att man kunde utbyta tjänster- montering mot fika typ.
Känner att efter detta när datorn e klar får jag baka bullar och skicka alternativt ha öppet hus för dom som vill bli tackade 😂👍

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soni:

Någon nämnde tidigare i tråden att man kunde utbyta tjänster- montering mot fika typ.
Känner att efter detta när datorn e klar får jag baka bullar och skicka alternativt ha öppet hus för dom som vill bli tackade 😂👍

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Nom

Permalänk
Medlem

Datorn är igång och spinner på.
Så enkelt det egentligen var!
Jag har spenderat otaliga timmar på att oroa mig över något som inte behövdes oroas för- tydligen!

Tack för supporten 😄 Vill ge er alla en kram för jag är så tacksam!
Har ni vägen förbi Nyköping nån gång så kan jag bjuda på världens, och så menar jag verkligen VÄRLDENS godaste bullar 👍

Skickades från m.sweclockers.com