har fri surf trots att jag inte borde(???). Tele2 snackis

Permalänk
Medlem

har fri surf trots att jag inte borde(???). Tele2 snackis

Har alltid haft gamla mobiler och därav aldrig brytt mig om internet på mobilen. Nu har jag dock införskaffat en ny mobil och upptäckte till min förvåning att jag hade uppkoppling på jobbet. Till saken hör att det abonnemang jag har inte kom med någon fri surf alls om jag minns rätt. Det är ett extremt billigt och numera gammalt abonnemang från tele2 som heter "snackis". Betalar 19kr i månaden i avgift samt 79öre minuten och lite sånt. Tele2 har vid några tillfällen försökt få mig att byta.

Har ju så klart ingen större lust att ringa in till tele2 för att höra med risken att de kanske tar bort den fria surfen om det hela nu är ett misstag. Frågan jag ställer mig är om jag med detta riskerar en hög faktura om jag lyssnar på radio via app + eventuellt surfar lite

Någon som vet?

ps. ja jag låter som en gammal gubbe, jag är medveten om det.

Permalänk
Medlem

Läs avtalet. Exakt vad står det?

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta mitt exakta avtal, men hittade den här:

http://www.tele2.se/files/snackis(1).pdf

Är inte samma snackis abonnemang som jag har då jag bara betalar 19kr i månaden för själva abonnemanget, men verkar som att jag har 1gig fri surf då?

Permalänk
Medlem

@Twinsen: Jag har samma, fast genom Telenor. Har inte betalat en spänn på 4 år för surfen. Jag laddar kortet med 50 kr för att kortet inte ska gå ut. Har ca 7 Mbit i nerladdning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

@Twinsen: Jag har samma, fast genom Telenor. Har inte betalat en spänn på 4 år för surfen. Jag laddar kortet med 50 kr för att kortet inte ska gå ut. Har ca 7 Mbit i nerladdning..

Låter riktigt gött!

Permalänk
Medlem

@Twinsen: OM du ringer Tele2, så berätta gärna hur det gått. Jag är själv sugen på att höra av mig till Telenor och fråga varför jag inte får 4G hastighet, men vågar inte eftersom jag misstänker att de hittar något fel så är surfen borta

Permalänk
Medlem

Meh... Fick precis ett sms att jag surfat för 250kronor denna månad. Vad i helvete? Jag har alltså laddat ned en app (sveriges radio) som jag inte ens använt. Det är allt. så 17 meg totalt (kollade datatrafik i mobilen för att vara säker). Kan det verkligen stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

Meh... Fick precis ett sms att jag surfat för 250kronor denna månad. Vad i helvete? Jag har alltså laddat ned en app (sveriges radio) som jag inte ens använt. Det är allt. så 17 meg totalt (kollade datatrafik i mobilen för att vara säker). Kan det verkligen stämma?

Låter rimligt då de är mb pris på abonnemang utan fast surfa avtal.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Kostar 15kr per MB.

https://www.tele2.se/files/T2P_011_01-02_SK1_Snackis.pdf
Inte heller exakt samma avtal om du betalar 19kr/mån, men tidigare hade det MB pris. Ditt avtal är gammalt så du har säkert det (uppenbarligen!).

Permalänk
Medlem

Sedan får du också tänka på att om du inte stänger av mobildata på mobilen så kollar den efter uppdateringar lite då och då och använder då mera surf.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Sedan får du också tänka på att om du inte stänger av mobildata på mobilen så kollar den efter uppdateringar lite då och då och använder då mera surf.

EDIT hittae var man stängde av.

Detta var ju surt i alla fall. jävligt dyrt...

Permalänk
Medlem

Dra ner "rullgardinen" på toppen av skärmen, swipea antingen vänster eller höger och så ska det finnas en ikon som heter mobildata. Du får då ett meddelande som säger: dataanslutning är inaktiverad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Dra ner "rullgardinen" på toppen av skärmen, swipea antingen vänster eller höger och så ska det finnas en ikon som heter mobildata. Du får då ett meddelande som säger: dataanslutning är inaktiverad.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp jag hittade. (Får inget meddelande som säger att dataanslutning är inaktiverad dock)

tack.

Åtminstone bra att jag fick smset annars hade det kunnat bli bra mycket mer än 250kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

Japp jag hittade. (Får inget meddelande som säger att dataanslutning är inaktiverad dock)

tack.

Åtminstone bra att jag fick smset annars hade det kunnat bli bra mycket mer än 250kr...

Aaah, såg att du hittade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har en annan fråga då då jag antar att jag blir tvungen att skaffa nytt abonnemang. Surfar egentligen inte alls med mobilen utanför hemmets wifi men nya mobiler har ju ingen klassisk radio längre (därför jag laddade ned appen).

Om jag lyssnar på radio (p1) säg i snitt en halvtimme om dagen. Räcker 0.5gig surf för det eller behöver jag mer?

Permalänk
Skrivet av Twinsen:

Har en annan fråga då då jag antar att jag blir tvungen att skaffa nytt abonnemang. Surfar egentligen inte alls med mobilen utanför hemmets wifi men nya mobiler har ju ingen klassisk radio längre (därför jag laddade ned appen).

Om jag lyssnar på radio (p1) säg i snitt en halvtimme om dagen. Räcker 0.5gig surf för det eller behöver jag mer?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3756&art...
Hur mycket data går åt?

Så här mycket data förbrukas vid en timmes lyssning på de kvaliteter vi använder på Sveriges Radio:

192 kbps: 84 MB
128 kbps: 56 MB
96 kbps: 42 MB
64 kbps: 28 MB
32 kbps: 14 MB

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3756&art...
Hur mycket data går åt?

Så här mycket data förbrukas vid en timmes lyssning på de kvaliteter vi använder på Sveriges Radio:

192 kbps: 84 MB
128 kbps: 56 MB
96 kbps: 42 MB
64 kbps: 28 MB
32 kbps: 14 MB

Tack jo jag hittade den listan också.

Börjar med 0,5mgbit så får jag ta mer om jag behöver. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

@Twinsen: OM du ringer Tele2, så berätta gärna hur det gått. Jag är själv sugen på att höra av mig till Telenor och fråga varför jag inte får 4G hastighet, men vågar inte eftersom jag misstänker att de hittar något fel så är surfen borta

Jag hade ett gammalt abonnemang med telenor innan som jag haft väldigt länge och på det hade jag obegränsad surf och betalade en spottstyver, men med dom gamla abonnemangen kommer man inte åt 4g nätet, dom har låst det på något sätt..... så enda lösningen för att komma åt 4gnätet var att byta abonnemang till ett nytt... (fick detta förklarat av telenor själva då jag ringde och undrade varför jag bara kom åt 3g nätet) tråkigt... så det fick bli ett mycket dyrar 4g abonnemang.

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

@Smegmer: Jag misstänker att det är något liknande med mitt. Blir att den får rulla på, jag har fri internet i 3G hastighet för 50 kr/året

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

Har en annan fråga då då jag antar att jag blir tvungen att skaffa nytt abonnemang. Surfar egentligen inte alls med mobilen utanför hemmets wifi men nya mobiler har ju ingen klassisk radio längre (därför jag laddade ned appen).

Om jag lyssnar på radio (p1) säg i snitt en halvtimme om dagen. Räcker 0.5gig surf för det eller behöver jag mer?

De allra flesta nya mobiler har visst FM-radio! Många kräver dock att ett par hörlurar kopplas in då dessa fungerar som antenn/mottagare!

EDIT: Vilket märke/modell har du? Kan nog hjälpa dig att få igång radion om du vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

De allra flesta nya mobiler har visst FM-radio! Många kräver dock att ett par hörlurar kopplas in då dessa fungerar som antenn/mottagare!

EDIT: Vilket märke/modell har du? Kan nog hjälpa dig att få igång radion om du vill!

jag har en hauwei p9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

jag har en hauwei p9

Huawei P9 Lite - har radio
Huawei P9 - INGEN radio
Huawei P9 Plus - INGEN radio.

Med andra ord verkar det som din nya mobil tyvärr inte har radio, många nya mobiler verkar ha radio men långt ifrån alla dessvärre tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Huawei P9 Lite - har radio
Huawei P9 - INGEN radio
Huawei P9 Plus - INGEN radio.

Med andra ord verkar det som din nya mobil tyvärr inte har radio, många nya mobiler verkar ha radio men långt ifrån alla dessvärre tydligen.

Flaggskeppen verkar inte ha radio längre. Jag antar att de tänker att om man har råd att köpa en dyr nalle så har man ändå ett abonnemang med mycket surf