Blocket och Idkollen, nekad annons

Permalänk

Blocket och Idkollen, nekad annons

Är det flera här som har behövt ange sitt personnummer och identifiera sig med bank-id via idkollens hemsida för att lägga upp annons på Blocket?

Fick tillbaka mejl om att annonsen inte godkänns och att jag behöver göra detta:

"För att säkerställa en hög kvalitet av innehållet genomför Blocket löpande granskning av publicerade samt nya annonser baserat på slumpmässiga urval och anmälningar. Kontrollen görs snabbt och enkelt med hjälp av ID-kollen, här: https://idkollen.se/blocket/ På sidan använder du ditt mobila BankID för att verifiera den e-post du använder i din annons/konto. När du gjort verifieringen skickar du in annonsen igen genom länken som finns i refuseringsmejlet. Om det inte går kan du skicka in annonsen helt på nytt igen. Om du inte har tillgång till Mobilt BankID kan du kontakta oss via formuläret på vår kundservicesida https://blocket.zendesk.com/hc/sv så ger vi dig vidare instruktioner om vilka handlingar, dokument eller bilder vi behöver för kontrollen. Vi tackar dig för din förståelse och för att du hjälper oss i vårt förebyggande säkerhetsarbete. Blockets Kundsäkerhetscenter."

Det kanske inte är dumt när man ska sälja något för 100.000kr men för 1000kr känns det lite överdrivet. Inte heller kan man få pengarna för annonskostnaden tillbaka om man nu inte vill gå med på alla regler som Blocket hittar på.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå tanken bakom det bra sätt att plocka bort oseriösa som försöker sig på luriga saker.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@§zgeMbit/s§: Ser inga problem i detta eftersom bedrägerierna är många på blocket, beloppet spelar ingen roll om det är bedrägeri eftersom t.o.m en hundring kan vara mycket för vissa.

Troligen sker urvalet i förhållande till vad som skall säljas och vilken produkt som ofta förkommer i anmälningar om bedrägliga annonser.

Vill man inte medverka till detta kan man ju undra om kontrollen gett frukt och stoppat en bedräglig annons, har man rent mjöl i påsen förstår jag inte varför man ser det som ett problem.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jättebra. Även Tradera kräver att man identifierar sig via bank-id innan man kan lägga in en annons. 1000kr är rätt så mycket pengar i många människors ögon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske Sweclockers skulle börja med nå liknande eller i alla fall att man tar en bild på id med mobilen och skickar in innan annons blir publicerad.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@§zgeMbit/s§: Ser inga problem i detta eftersom bedrägerierna är många på blocket, beloppet spelar ingen roll om det är bedrägeri eftersom t.o.m en hundring kan vara mycket för vissa.

Troligen sker urvalet i förhållande till vad som skall säljas och vilken produkt som ofta förkommer i anmälningar om bedrägliga annonser.

Vill man inte medverka till detta kan man ju undra om kontrollen gett frukt och stoppat en bedräglig annons, har man rent mjöl i påsen förstår jag inte varför man ser det som ett problem.

Jag kan förstå om det känns integritetskränkande trots att man inte är en bedragare och jag förstår inte heller hur verifiering av en e-postadress skulle göra någon skillnad. Blocket genomförde nyligen även en förändring som gör att all kommunikation som tidigare skedde via e-post numera går genom deras interna system så det här kanske bara är ytterligare ett steg i att kunna övervaka sina användare?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag kan förstå om det känns integritetskränkande trots att man inte är en bedragare och jag förstår inte heller hur verifiering av en e-postadress skulle göra någon skillnad. Blocket genomförde nyligen även en förändring som gör att all kommunikation som tidigare skedde via e-post numera går genom deras interna system så det här kanske bara är ytterligare ett steg i att kunna övervaka sina användare?

Vad är det för kränkning av integriteten som sker här?

Blocket erbjuder en tjänst, eftersom många missbrukar denna genom att lura andra på pengar så ser jag absolut inga problem i att dom kontrollerar vem deras kunder är och vad dom gör på deras sajt.
Vill man inte vara med på detta får man väl sätta upp en annons i kvällsblaskan eller på anslagstavlan på konsum istället.

Permalänk
Medlem

Det där låter ju kanonbra

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad är det för kränkning av integriteten som sker här?

Att de verkar vilja veta allt om sina kunder? Jag undviker själv att besvara annonser via 'mail' av principskäl för att jag inte tycker att Blocket har ett dugg att göra med min privata kommunikation. Jag har inga problem med att ett verifieringssystem används så länge det är frivilligt och för att det ens ska göra någon skillnad måste man i så fall ändra hela Blockets uppbyggnad och införa någon form av omdömessystem.

Jag förstår inte hur det här skulle hjälpa över huvud taget, enligt texten på hemsidan så används informationen endast för att koppla samman din identitet med ett e-postkonto. Dels behövs inget e-postkonto över huvud taget så jag förstår inte vitsen med det (bortsett från kartläggningsaspekten) och om det nu fungerar på det viset så kan man ju bara skapa en ny mailadress och lägga ut annonsen i alla fall om man nu är ute efter att blåsa folk på pengar.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Jag kan förstå om det känns integritetskränkande trots att man inte är en bedragare och jag förstår inte heller hur verifiering av en e-postadress skulle göra någon skillnad. Blocket genomförde nyligen även en förändring som gör att all kommunikation som tidigare skedde via e-post numera går genom deras interna system så det här kanske bara är ytterligare ett steg i att kunna övervaka sina användare?

Jag menar det. Den som vill köpa min surfplatta träffar mig personligen för att göra affär och kan då få alla slags försäkringar. Blocket behöver inte kartlägga befolkningen för det. Och de uppgifterna använder de i välgörenhetssyfte?
Men tillåts man vara den enda aktören på marknaden så kan man göra hur man vill.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Att de verkar vilja veta allt om sina kunder? Jag undviker själv att besvara annonser via 'mail' av principskäl för att jag inte tycker att Blocket har ett dugg att göra med min privata kommunikation. Jag har inga problem med att ett verifieringssystem används så länge det är frivilligt och för att det ens ska göra någon skillnad måste man i så fall ändra hela Blockets uppbyggnad och införa någon form av omdömessystem.

Det är väl ingen integritetskränkning eftersom det är uppgifter som delas mellan dig den du väljer att köpa en tjänst från, det är ju knappast så att dom lägger ut sakerna i annonsen.
Sen är det väl knappast en privat kommunikation om du väljer att sälja något via deras tjänst, det är ju inte heller så att dom övervakar den mail du anger.
Det är i högsta grad frivilligt redan nu, ingen som tvingar dig att använda deras tjänst.

Skrivet av ågren:

Jag förstår inte hur det här skulle hjälpa över huvud taget, enligt texten på hemsidan så används informationen endast för att koppla samman din identitet med ett e-postkonto. Dels behövs inget e-postkonto över huvud taget så jag förstår inte vitsen med det (bortsett från kartläggningsaspekten) och om det nu fungerar på det viset så kan man ju bara skapa en ny mailadress och lägga ut annonsen i alla fall om man nu är ute efter att blåsa folk på pengar.

Så du tror inte det hjälper när man måste identifiera sig?
Sker det ett bedrägeri får ju blocket det betydligt lättare att lämna uppgifter till polisen om vem som utfört det, det tror iaf jag hjälper en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är väl ingen integritetskränkning eftersom det är uppgifter som delas mellan dig den du väljer att köpa en tjänst från, det är ju knappast så att dom lägger ut sakerna i annonsen. Sen är det väl knappast en privat kommunikation om du väljer att sälja något via deras tjänst, det är ju inte heller så att dom övervakar den mail du anger.
Det är i högsta grad frivilligt redan nu, ingen som tvingar dig att använda deras tjänst.

Skulle du kunna vidareutveckla ditt tankesätt kring att det inte kan vara integritetskränkande bara för att du ingår en form av avtal med företaget i fråga? Det är många miljoner användare som varit kritiska till Microsofts insamling av uppgifter men det verkar ju konstigt i så fall eftersom det inte är integritetskränkande i.o.m. att man använder deras produkt och måste godkänna avtalet för att ens kunna installera programvaran?

Blocket har inte ett dugg att göra med vad jag och en eventuell säljare/köpare diskuterar och de övervakar i högsta grad den kommunikation som sker via deras interna system. Varför skulle de annars förbjuda extern kommunikation via e-post som har fungerar i alla tider och som fortfarande används överallt annars?

Skrivet av MacAllan:

Så du tror inte det hjälper när man måste identifiera sig?

Nej, så länge det bara sker genom stickprover så kommer majoriteten av bluffannonserna att publiceras ändå och det går som sagt att komma runt deras krav ändå genom att publicera samma annons via en ny e-postadress. För att det ska fungera måste det bli obligatoriskt för samtliga annonsörer och ett omdömessystem likt det som används på Tradera och eBay skulle behövas.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Skulle du kunna vidareutveckla ditt tankesätt kring att det inte kan vara integritetskränkande bara för att du ingår en form av avtal med företaget i fråga? Det är många miljoner användare som varit kritiska till Microsofts insamling av uppgifter men det verkar ju konstigt i så fall eftersom det inte är integritetskränkande i.o.m. att man använder deras produkt och måste godkänna avtalet för att ens kunna installera programvaran?

Blocket har inte ett dugg att göra med vad jag och en eventuell säljare/köpare diskuterar och de övervakar i högsta grad den kommunikation som sker via deras interna system. Varför skulle de annars förbjuda extern kommunikation via e-post som har fungerar i alla tider och som fortfarande används överallt annars?
Nej, så länge det bara sker genom stickprover så kommer majoriteten av bluffannonserna att publiceras ändå och det går som sagt att komma runt deras krav ändå genom att publicera samma annons via en ny e-postadress. För att det ska fungera måste det bli obligatoriskt för samtliga annonsörer och ett omdömessystem likt det som används på Tradera och eBay skulle behövas.

Eftersom svenskarna anses världen mest lättkränkta folk så blir jag inte förvånad att denna diskussion uppstår.

Vi har en PUL i Sverige som är bland dom hårdare och så länge den följs är jag inte oroad, men jag har och andra sidan inget att dölja heller.
Tycker man trotts detta att det är kränkande så låt bli att använda blocket, finns ingen som tvingas till det.

Personligen ser jag inte problem med detta och hoppas dom utökar det till alla annonser.
Ser man problem i detta har man antingen något att dölja eller så är man på gränsen till paranoid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tycker man trotts detta att det är kränkande så låt bli att använda blocket, finns ingen som tvingas till det.

Personligen ser jag inte problem med detta och hoppas dom utökar det till alla annonser.
Ser man problem i detta har man antingen något att dölja eller så är man på gränsen till paranoid.

Man tvingas indirekt att använda Blocket eftersom de i stort sett har monopol på annonsmarknaden. Vad föreslår du för alternativ? Den här diskussioner uppstår f.ö. alltid när integritet diskuteras och användarna delas alltid upp i två läger - de som säger att det inte är ett problem så länge man har rent mjöl i påsen och de som värnar om sin integritet.

Adsense är ett annat exempel på ett vidrigt påfund som inte riktigt går att undvika eftersom 'alla' använder det. På vilket sätt är det inte kränkande att någon vill övervaka din privata kommunikation? På vilket sätt är det inte kränkande att ett företag håller koll på vilka hemsidor du besöker, vilka produkter du köper etc.? För min del spelar det ingen större roll om det är farbror staten i form av FRA eller en privat aktör som sköter övervakningen, det är lika motbjudande oavsett.

Jag köper den typ av 'integritetskränkande' åtgärder som för något gott med sig, t.ex. kameraövervakning i offentliga miljöer, men Blocket gör absolut ingenting för att gynna dig som användare, snarare tvärtom och de kommer undan med det just för att det inte finns några vettiga alternativ precis som med Microsoft och alla andra aktörer som är för stora för användarnas bästa.

Jag skulle gärna se ett system där samtliga annonsörer tvingas identifiera sig via bank-ID och där man kan lämna omdömen om köpare och säljare men att de bara gör det vid stickprov och dessutom endast säger sig använda informationen för att sammankoppla ett namn med en e-postadress gör knappast någon skillnad.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Eftersom svenskarna anses världen mest lättkränkta folk så blir jag inte förvånad att denna diskussion uppstår.

Vi har en PUL i Sverige som är bland dom hårdare och så länge den följs är jag inte oroad, men jag har och andra sidan inget att dölja heller.
Tycker man trotts detta att det är kränkande så låt bli att använda blocket, finns ingen som tvingas till det.

Personligen ser jag inte problem med detta och hoppas dom utökar det till alla annonser.
Ser man problem i detta har man antingen något att dölja eller så är man på gränsen till paranoid.

Förstår man inte att blocket samlar in alla dessa uppgifter om användare endast för eget intresse och för att de själva ska få ryggen fri ifall det blir strul så är man nog på gränsen till förståndshandikappad.
Istället för att snöa in på kränkningen så hårt kan man också försöka se lite utanför skygglapparna. Har man inte använt blocket eller behövt komma i kontakt eller haft ärende med blocket så vet man kanske inte på vilka villkor kommunikationen sker.
Ta blocketpaketet t ex, det "ultimata" sättet att sälja på enligt Blocket som marknadsförs mycket att den ska vara så bra. Du skickar en vara till köparen och hen får ha den hos sig och testa i 24 timmar. Under den tiden finns ingen som helst försäkring för dig som säljare ifall det skulle hända något med varan. Skulle du hamna i tvist för att något råkat hända blir du från blockets sida förpassad att lösa det med köparen, blocket tar på sig ingen som helst ansvar i det scenariot. "De förmedlar endast kontakt" mellan köpare och säljare i detta fall. Ansvar? Nej nej, vi har bara skapat platform och tillgängliggjort tjänsten!
Har du försökt ringa blocket någon gång? Lycka till. Går bara att mejla snällt och vänta tills det passar dem att svara.
Sen den delen att man aldrig kan få tillbaka inbetalade pengar oavsett anledningen, är också jävligt sympatisk.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Är det flera här som har behövt ange sitt personnummer och identifiera sig med bank-id via idkollens hemsida för att lägga upp annons på Blocket?

Fick tillbaka mejl om att annonsen inte godkänns och att jag behöver göra detta:

"För att säkerställa en hög kvalitet av innehållet genomför Blocket löpande granskning av publicerade samt nya annonser baserat på slumpmässiga urval och anmälningar. Kontrollen görs snabbt och enkelt med hjälp av ID-kollen, här: https://idkollen.se/blocket/ På sidan använder du ditt mobila BankID för att verifiera den e-post du använder i din annons/konto. När du gjort verifieringen skickar du in annonsen igen genom länken som finns i refuseringsmejlet. Om det inte går kan du skicka in annonsen helt på nytt igen. Om du inte har tillgång till Mobilt BankID kan du kontakta oss via formuläret på vår kundservicesida https://blocket.zendesk.com/hc/sv så ger vi dig vidare instruktioner om vilka handlingar, dokument eller bilder vi behöver för kontrollen. Vi tackar dig för din förståelse och för att du hjälper oss i vårt förebyggande säkerhetsarbete. Blockets Kundsäkerhetscenter."

Det kanske inte är dumt när man ska sälja något för 100.000kr men för 1000kr känns det lite överdrivet. Inte heller kan man få pengarna för annonskostnaden tillbaka om man nu inte vill gå med på alla regler som Blocket hittar på.

Se upp för skumma SMS och mejl
Blocket begär aldrig ut kort- eller inloggningsuppgifter via telefon, mejl eller SMS.
Läs mer om Nätfiske/Phishing och SMS/mejl från utlandet! saxat från blocket.se och inte från någon konstig sida som https://blocket.zendesk.com/hc/sv som inte ens har en fungerande Kontakta oss sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobomajs:

Se upp för skumma SMS och mejl
Blocket begär aldrig ut kort- eller inloggningsuppgifter via telefon, mejl eller SMS.
Läs mer om Nätfiske/Phishing och SMS/mejl från utlandet! saxat från blocket.se och inte från någon konstig sida som https://blocket.zendesk.com/hc/sv som inte ens har en fungerande Kontakta oss sida

Går du in på Blocket och klickar på kundservice kommer du till ovanstående adress så det är knappast phishing även om det så klart är bra att vara uppmärksam. Här finns dessutom mer information kring ID-kontrollen.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kanske Sweclockers skulle börja med nå liknande eller i alla fall att man tar en bild på id med mobilen och skickar in innan annons blir publicerad.

Håller helt med, men när jag skapade en tråd för att diskutera huruvida Swen bör lägga till någon typ av kontroll/krav så blev det överväldigande mothugg. Folk på Swen verkar tycka att det är köparens ansvar i princip helt och hållet. Vilket jag väl kan förstå, men personligen tycker jag definitivt att en bild på ID innan annonsen blir upplagd är en bra idé.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Finns redan en tråd hur deras nya sätt är, länkar den här under.
Kanske inte är exakt detta, men vart det är på väg kanske?

#1454053

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

@Mithras: Hade det varit gratis att annonsera här, så visst.
Men eftersom Sweclockers tar betalt för annonsen, så måste de har ett ansvar oxå. Jag tycker själv att de borde fixa en bättre marknad där man kan känna sig tryggare. Det är rätt ofta man läser numera att "jag tror jag blivit blåst"..

Permalänk
Medlem

Jag håller med många här. På något sätt måste man komma åt de oseriösa säljarna.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ser absolut ingen problem. Köper och säljer mycket begagnat, och det finns många idioter som forsöker lura folk.
Sälja anonymt borde inte vara möjligt.
Om säljaren har ingen omdömen på swec, så är affären oaktuell.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Äntligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@ågren: Förstår hur du tänker men, jag vill nog poängtera att det är skillnad på att göra detta i smyg som Microsoft, Adsens-varianter, osv pysslar med. Blocket är rätt rakt på sak ändå, och ju fler knepigheter för bedragare desto bättre, enligt mig. Även om jag håller med om att Blockets implementation är lite lustig, så förstår jag vart de vill komma, dvs att du både som säljare och köpare måste legitimera dig för att använda tjänsten. Tror väl dock att de också har vinstdrivande syfte i from av att kunna få ut en del utav kakan lite enklare, de vet ju då exakta beloppen om allt sker genom dem. Kan väl dock vara att de bara vill ha ryggen fri, men jag tycker det känns lite lustigt att som företag inte försöka maximera vinstmöjligheterna. Visst folk skulle skrika om de gjorde som jag tror att de planerar, men precis som du säger så finns det inte så mycket fler plattformar, så det blir nog bara skrik som inte leder nånvart, och tillslut bara hörs i bakgrunden, som anti FB, MS, Google, osv i dagsläget är, dvs folk vänjer sig. Är förövrigt sådan som avskyr allt som har med kartläggning och informationsinsamling att göra, men i pengarväxlingssyfte mellan privatpersoner ser jag det som en nödvändig ondska. Lämnar gärna ut vem jag är och lite löjlig info om vad jag köper/säljer ifall jag inte längre behöver oroa mig för att bli blåst. Kanske inte om jag vill köpa speciell pump eller liknande, men jag skulle väl heller inte se det som världens undergång att sådan info läckte ut. Men som sagt, håller med om att annan implementation hade varit bra mycket bättre för oss, gärna om allt vad gäller personuppgifter(eller känslig info rättare sagt) går genom myndighet, då företag sällan bryr sig tillräkligt för att ens meddela om att de läckt info om oss.. Bara när det är dags att byta lösenord är orsak nog att vilja bli meddelad om intrång, speciellt då majoriteten nog använder samma användarnamn/lösenord till allt.

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Ser absolut ingen problem. Köper och säljer mycket begagnat, och det finns många idioter som forsöker lura folk.
Sälja anonymt borde inte vara möjligt.
Om säljaren har ingen omdömen på swec, så är affären oaktuell.

Det handlar inte bara om att sälja anonymt eller köpa anonymt, dumt att reducera ämnet till endast det. Vill du köpa min ipad träffa mig personligen för affär. Köp inte på avstånd av någon du inte känner. Betala inte i förväg, det säger ju blocket till dig också!

Det är idiotiskt att gå med på alla saker ett större företag vill att du ska göra utan att ens fundera över åtminstone en sekund varför de gör det. Du är redan tvungen att registrera dig med SPID på blockets hemsida när du ska använda tjänster. Själva Blocket säger också till dig "skicka inte personliga uppgifter till andra eller din kontoinformation" men de i sin tur vill ha alla uppgifterna om dig och de ska du skicka till blocket via internet.
Oftopic, hört talas om falska blocketmejl?

Iom att det är så pass nytt med idkollen så frågade jag här om flera har fått den förfrågan. IDkollen är ett företag som säljer id-kollar.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde vara en självklarhet att behöva identifiera sig på ett tillförlitligt sätt (som BankID är) om man vill sälja saker på anonyma internet. Mycket stöldgods säljs den vägen och då är obligatorisk ID-koll ett utmärkt hjälpmedel att kunna spåra hälarna och ställa de inblandade till svars.

Jag kan inte se någon som helst nackdel för någon part att personernas ID finns registrerat i samband med transaktionen, annat än om säljaren inte har rent mjöl i påsen (såsom nämnda stöldgods eller bara vill blåsa säljaren utan att skicka något alls, oftast under falsk identitet).

Man kan ju också tänka sig att en kategori människor som valt att leva på bidrag men ändå arbetar för fullt med att kränga diverse saker på internet, är rädda på att potentiellt bli undersökta av försäkringskassa och skatteverk. Alltså igen ingen nackdel för "vanliga" människor som sköter sig och följer lagar och regler.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Det är ju bara använda någon annans ID (målvakt) så tror du/andra att allt är toppen. Säkert, kontrollerat och tryggt. När sanningen kan vara något annat.

Falsk trygghet.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Gwildor:

@Mithras: Hade det varit gratis att annonsera här, så visst.
Men eftersom Sweclockers tar betalt för annonsen, så måste de har ett ansvar oxå. Jag tycker själv att de borde fixa en bättre marknad där man kan känna sig tryggare. Det är rätt ofta man läser numera att "jag tror jag blivit blåst"..

Bara för att du betalar för att synas på någon annans (vältrafikerade) hemsida betyder det inte att ditt personliga ansvar åsidosätts och att du kan skylla allt på någon annan när det inte blir som du vill.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sky90:

@MultiMan: Det är ju bara använda någon annans ID (målvakt) så tror du/andra att allt är toppen. Säkert, kontrollerat och tryggt. När sanningen kan vara något annat.

Falsk trygghet.

Det är inte "bara" att göra det och innebär avsevärt mer krångel för bedragarna. Absolut inte falsk trygghet att kräva ID.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det borde vara en självklarhet att behöva identifiera sig på ett tillförlitligt sätt (som BankID är) om man vill sälja saker på anonyma internet. Mycket stöldgods säljs den vägen och då är obligatorisk ID-koll ett utmärkt hjälpmedel att kunna spåra hälarna och ställa de inblandade till svars.

Jag kan inte se någon som helst nackdel för någon part att personernas ID finns registrerat i samband med transaktionen, annat än om säljaren inte har rent mjöl i påsen (såsom nämnda stöldgods eller bara vill blåsa säljaren utan att skicka något alls, oftast under falsk identitet).

Man kan ju också tänka sig att en kategori människor som valt att leva på bidrag men ändå arbetar för fullt med att kränga diverse saker på internet, är rädda på att potentiellt bli undersökta av försäkringskassa och skatteverk. Alltså igen ingen nackdel för "vanliga" människor som sköter sig och följer lagar och regler.

Låter som att någon som jobbar för blocket eller driver för Blockets ärenden uttalar sig. Inte så mycket nyansering när det gäller personlig intergritet. Blocket är ingen statlig myndighet.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740