[LÖST] Apache 2.4 webserver, kan inte använda min webadress lokalt men extern fungerar

Permalänk
Medlem

[LÖST] Apache 2.4 webserver, kan inte använda min webadress lokalt men extern fungerar

Har installerat min webserver och har ställt in en vhost.

När jag använder min adreass www.namn.se så kommer jag till min main sida. Sedan kan jag använda sida2.namn.se och kommer då till min vhost. Men jag kan bara komma åt sidan externt om jag använder www.namn.se eller sida2.namn.se. Sitter jag lokalt kan jag inte använda mig av URLn. Det fungerar om jag ändrar i windows hosts och lägger till 10.0.0.20 www.namn.se och 10.0.0.20 sida2.namn.se då fungerar det på LAN. Men nu måste jag komma åt adressen från en device där jag inte kan ändra i hosts filen (AppleTV).

Hur kan jag göra så att www.namn.se och sida2.namn.se fungerar på LAN och på utsidan? Har min adress hos Loopia.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Du får lägga ett entry i din interna DNS-server som pekar på webbservern lokalt.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Interna DNS-server, var hittar jag den? Är det i hosts-filen? För i så fall kan jag inte använda den för den device jag behöver använda urln på är min AppleTV och den kan jag inte redigera någon hosts-fil i.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andi2k11:

@HerrNilsson: Interna DNS-server, var hittar jag den? Är det i hosts-filen? För i så fall kan jag inte använda den för den device jag behöver använda urln på är min AppleTV och den kan jag inte redigera någon hosts-fil i.

Nej. Din interna DNS-server är då mest troligt din router.
Om du kör en ipconfig /all så ser du vilken din DNS-server är.
Har du en vettig router finns funktionalitet för att lägga till DNS-records i den.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: DNS är satt till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 vilket är Googles DNS. Ska jag ställ in det som default i stället?

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till att göra ett custom entry i en lokal DNS-server är att aktivera NAT loopback förutsatt att routern har stöd för det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andi2k11:

@HerrNilsson: DNS är satt till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 vilket är Googles DNS. Ska jag ställ in det som default i stället?

Kolla först om din router har stöd för DNS-entries. Vad har du för router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Kolla först om din router har stöd för DNS-entries. Vad har du för router?

Jag har en EdgeRouter-X

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andi2k11:

Jag har en EdgeRouter-X

Skickades från m.sweclockers.com

Den klarar av det. Använd då routern som DNS-server och lägg in DNS-entries där.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Jag körde "set static-host-mapping host-name sida2.namn.se 10.0.0.20". Starta sedan om routern men det går fortfarande inte att lokalt använda sida2.namn.se för att komma åt servern på LAN 10.0.0.20.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andi2k11:

@HerrNilsson: Jag körde "set static-host-mapping host-name sida2.namn.se 10.0.0.20". Starta sedan om routern men det går fortfarande inte att lokalt använda sida2.namn.se för att komma åt servern på LAN 10.0.0.20.

Använder din dator routern som DNS-server nu då?

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: La in DNS1 10.0.0.1 (Routerns IP) under manuella inställnignar

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andi2k11:

@HerrNilsson: La in DNS1 10.0.0.1 (Routerns IP) under manuella inställnignar

Du behöver inte fippla med DNS-inställningar. Någon skrev ovan om NAT loopback/harpinning. Kolla här:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204952134-EdgeMAX-NAT...-

Det är vad du letar efter. Efter det kan du ta bort dina ändringar i hosts-filerna och det fungerar som du tänkt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Löst

Skrivet av Dimman:

Du behöver inte fippla med DNS-inställningar. Någon skrev ovan om NAT loopback/harpinning. Kolla här:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204952134-EdgeMAX-NAT...-

Det är vad du letar efter. Efter det kan du ta bort dina ändringar i hosts-filerna och det fungerar som du tänkt.

Nu fungerade det med att lägga till adressen inrouterns DNS. Behövde starta om datorn också. Tack för hjälpen alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013