HDMI 2.1-standarden färdigställd – får stöd för 8K-video och dynamisk HDR

Permalänk
Melding Plague

HDMI 2.1-standarden färdigställd – får stöd för 8K-video och dynamisk HDR

Nästa version av anslutningstypen HDMI har nu färdigställts. Bland nyheterna nämns bland annat stöd för adaptiv bildsynkronisering på konsoler och dynamisk HDR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kanske hoppar över 4k tåget och slår till direkt på 8k när det är dags för ny tv

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Man kanske hoppar över 4k tåget och slår till direkt på 8k när det är dags för ny tv

Jag börjar faktiskt känna lite likadant.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Skönt iaf med standarder som sätter högre specar före de behövs istället för efterhandkonstruktioner som USB verkar hålla på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Man kanske hoppar över 4k tåget och slår till direkt på 8k när det är dags för ny tv

funderar på samma sak, men är personligen mest intresserad av hur man ska ha antingen bandbredden för det alternativt diskutrymmet för det.
4k streams använder massor av nät och är sällsynta. 4k bluray kommer lägligt till när 8k börjar bli framtiden. och 8k kopior lär vara så stora att man får plats med 150 filmer eller 50 serier innan en 10TB hårddisk är full

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

funderar på samma sak, men är personligen mest intresserad av hur man ska ha antingen bandbredden för det alternativt diskutrymmet för det.
4k streams använder massor av nät och är sällsynta. 4k bluray kommer lägligt till när 8k börjar bli framtiden. och 8k kopior lär vara så stora att man får plats med 150 filmer eller 50 serier innan en 10TB hårddisk är full

"Behövs" verkligen 8k just nu? 4k räcker alldeles utmärkt för pc användning, runt 32". Jag har svårt att se många ui element så är tvungen att använda Windows uppskalning ändå. För tv tittande behöver man väl minst 300" för att se skillnad på 4 och 8k. Men men, det är bra att vi har kablar som är kompatibla när dagen väl kommer.

Permalänk
Medlem

Kommer kablarna bli markant dyrare?

Permalänk
Medlem

Man vill ju inte ha väntat och sparat i år till en 4K OLED med rätt specs och pris för att strax efter köp se att den blir utdaterad, nä kanske lika bra att köra på 8K...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag har sett äkta 8K och det är helt sjukt bra. Sen kanske vi inte direkt behöver det. Men, fint är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Jag har sett äkta 8K och det är helt sjukt bra. Sen kanske vi inte direkt behöver det. Men, fint är det!

Fint som i mycket färger, eller som att se TV på 30cm avstånd?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Variable Refresh Rate är den viktigaste tillägget tycker jag! Hoppas det blir standard på alla monitorer och tv-apparater.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Standard port i nallen inom kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

8K känns inte som man behöver vänta på, men 4k med 120 fps och VRR samt HDR per bildruta är ju sjukt nice

Permalänk
Medlem

120hz till en tv är ju dock meningslöst om man inte spelar på den... det absolut första jag avaktiverar på tvn är ju just alla motion plus osv... ger ju bara fake känsla ala dokumentär..

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

@Christley:

Jag är väl kanske en av de få som fortfarande köper film via bluray så bandbredden över nätet är inget som jag oroar mig över faktiskt men det är en vinkel på det hela givetvis. Bolagen får bli snabbare med att få fram 8k filmer men just nu kostar ju en ny 4k rulle typ 299 spänn, jag går på bio och köper filmer sedan på rea. Att stoppa in en skiva i spelaren är fortfarande något jag föredrar när jag ska se på film haha..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Bra att standarden ligger i framkant.

Skrivet av Baxtex:

"Behövs" verkligen 8k just nu? 4k räcker alldeles utmärkt för pc användning, runt 32". Jag har svårt att se många ui element så är tvungen att använda Windows uppskalning ändå. För tv tittande behöver man väl minst 300" för att se skillnad på 4 och 8k. Men men, det är bra att vi har kablar som är kompatibla när dagen väl kommer.

Jag kör 4K på en 27"-skärm och vill gärna ha 8K, eftersom jag i dagsläget kan urskilja enskilda pixlar på normalt betrakningsavstånd och det vill jag inte kunna.

Men hur nödvändigt det är? Inte alls. En trevlig bonus, bara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Man kanske hoppar över 4k tåget och slår till direkt på 8k när det är dags för ny tv

Alltid en kostnadsfråga. OLED 4K för 8999:- eller 8k för 50.000

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

"Behövs" verkligen 8k just nu? 4k räcker alldeles utmärkt för pc användning, runt 32". Jag har svårt att se många ui element så är tvungen att använda Windows uppskalning ändå. För tv tittande behöver man väl minst 300" för att se skillnad på 4 och 8k. Men men, det är bra att vi har kablar som är kompatibla när dagen väl kommer.

Det skulle jag nästan våga påstå.
Eftersom HDMI gubbarna har fixat fram standarden för 8K så kan man hoppas att den säger åt tillverkarna av paneler att det är dags.

Hur många apparater som har 8K kan jag dock inte sia om

Japan har ju dolat med lite TV sändning i 8K.

Detta medans teknik-neandertalarna här i Sverige fortsätter sända i 576i.... Pinsamt är en väldigt stor belöning att kalla det hela.

Ja jag vet att det finns HD kanaler, men kom igen mina älsklingar, det är fortfarande 1280x720p vi snackar.
Om nu inte våra TV-master klarar fetare fläsk än 720p så fine, låt dom köra på det då.
Men jag tänker på oss som kör IPTV och har fiber. I fibret finns det nästan äckligt stor potential. Och majoriteten som har fiber kör trots allt på 100mbit/s.

Då ser jag inte större problem än videokamerorna som bolagen spelar in med.
Minneskorten blir bara större och större och priset på dagens största minneskort är fortfarande ett kvalster i rymden för ett TV bolag. Och vill dom inte köra minneskort så finns kameror med hårddiskar.

Och dom som lirar i studion behöver ju bara streama vidare till studioutrustning som även dom har hårddiskar.

Man skulle väl iallafall kunna börja med 4K då detta har spridit sig som en bensineld pga priserna.

Är det jag som tänker fel, eller ser på saken som enklare än vad det är?

Bjuder in alla att diskutera om detta.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

kan tänka mig att de som bestämmer här i Sverige i vilken kvalite osv saker ska sändas i är gamla gubbar som fortfarande tycker vhs duger gått och väl för att se film.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

@Pimmp:

Har inte sagt jag ska köpa det direkt när det kommer Var finns en 4k oled för 9000 spänn?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det skulle jag nästan våga påstå.
Eftersom HDMI gubbarna har fixat fram standarden för 8K så kan man hoppas att den säger åt tillverkarna av paneler att det är dags.

Hur många apparater som har 8K kan jag dock inte sia om

Japan har ju dolat med lite TV sändning i 8K.

Detta medans teknik-neandertalarna här i Sverige fortsätter sända i 576i.... Pinsamt är en väldigt stor belöning att kalla det hela.

Ja jag vet att det finns HD kanaler, men kom igen mina älsklingar, det är fortfarande 1280x720p vi snackar.
Om nu inte våra TV-master klarar fetare fläsk än 720p så fine, låt dom köra på det då.
Men jag tänker på oss som kör IPTV och har fiber. I fibret finns det nästan äckligt stor potential. Och majoriteten som har fiber kör trots allt på 100mbit/s.

Då ser jag inte större problem än videokamerorna som bolagen spelar in med.
Minneskorten blir bara större och större och priset på dagens största minneskort är fortfarande ett kvalster i rymden för ett TV bolag. Och vill dom inte köra minneskort så finns kameror med hårddiskar.

Och dom som lirar i studion behöver ju bara streama vidare till studioutrustning som även dom har hårddiskar.

Man skulle väl iallafall kunna börja med 4K då detta har spridit sig som en bensineld pga priserna.

Är det jag som tänker fel, eller ser på saken som enklare än vad det är?

Bjuder in alla att diskutera om detta.

/Lifooz

De spelar garanterat in med kameror som tar bra nog högre upplösningen än så. Sedan är 4k kanaler på väg in nu och det visas redan vissa program eller tillfällen på TV som sänds i 4k. Viasat är även på gång med 4k box, inspelning och kanaler som matchar.

Inte för att det spelar mig någon roll ändå, inte rört en TV på 5 år. Enklare, billigare och bättre att spela upp via datorn via vilken streamingtjänst som helst.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

8k skulle betyda slutet för anti-aliasing. Vill gärna se en AAA titel typ Skyrim 2, med 8k upplösning/texturer osv. Muuuums

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bra att standarden ligger i framkant.

Jag kör 4K på en 27"-skärm och vill gärna ha 8K, eftersom jag i dagsläget kan urskilja enskilda pixlar på normalt betrakningsavstånd och det vill jag inte kunna.

Men hur nödvändigt det är? Inte alls. En trevlig bonus, bara.

8k på 27" är samma ppi som Iphone 4 för övrigt. Sen har japanerna forskat och det verkar som att vi upplever bilder som mer verkliga även långt efter vi kan urskilja enskilda pixlar.

Bild http://i.imgur.com/E2H0qOr.png

Rapport http://www.ibrarian.net/navon/paper/Research_on_Human_Factors...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

8k skulle betyda slutet för anti-aliasing. Vill gärna se en AAA titel typ Skyrim 2, med 8k upplösning/texturer osv. Muuuums

Det skulle få Nvidia att svettas skulle jag tro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Sen har japanerna forskat och det verkar som att vi upplever bilder som mer verkliga även långt efter vi kan urskilja enskilda pixlar.

Vad som säkert också forskas om, är nog hur marknaden skall kunna sälja nya prylar till folk som inte helt tänkt igenom sitt behov eller som har pengar som gräs att spendera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

120hz till en tv är ju dock meningslöst om man inte spelar på den... det absolut första jag avaktiverar på tvn är ju just alla motion plus osv... ger ju bara fake känsla ala dokumentär..

Har haft det länge och kan inte titta på film/TV utan denna funktion längre. Men så störde jag mig på människor som körde 60Hz istället för 75/85Hz på CRT skärmar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Vad som säkert också forskas om, är nog hur marknaden skall kunna sälja nya prylar till folk som inte helt tänkt igenom sitt behov eller som har pengar som gräs att spendera...

Så är det helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Har haft det länge och kan inte titta på film/TV utan denna funktion längre. Men så störde jag mig på människor som körde 60Hz istället för 75/85Hz på CRT skärmar också.

Nu måste vi nog börja med att skilja på riktiga Hz och interpolerat skräp ala 800+Hz.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att både HDMI standarden & DP standarden är så "sega"? Tex, superMHL hade ju 8k120p redan för 2 år sedan & har redan produkter som använder superMHL för 8k, HDMI & DP borde ju också kunnat utvecklas i samma takt som MHL, kan MHL så kunde väl HDMI & DP. Dessutom verkar ju superMHL vara bättre på dom flesta punkter så, ja, synd att vi inte enades om 1 standard för längesedan men som vanligt är ju problemet detta:

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Vore bra om ni på Swerclockers redaktion även jämförde med vad som redan finns på marknaden som Displayport 1.4 osv och dess specificationer, så man kan jämföra vilken standard som är bäst just nu.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233