Permalänk
Bildexpert 📺

@liket: Jag tror du missuppfattar. Bilden på hunden kan inte bli skarpare än vad redan är. 3 ms eller 30 ms responstid gör inte bilden tydligare. Samma sak med sportsändningar. Detta är en bildruta från ett HD-klipp:

Det är inte responstiden eller FPD-benchmark-värden som avgör om spelarna upplevs som skarpa eller inte. Bilden i material som är filmat med kamera är av naturliga skäl inte skarpa från början.

Att dina föräldrars KS7505 smetar mer beror i första hand på den har brusfilter igång samt interpolering. Din Pioneer ser också skarpare ut av andra anledningar, bland annat att den faktiskt flimrar och hela tiden släcker ned bilden till vad som effektivt är en form av black frame insertion. Men finns också situationer där plasmans pulsbreddmodulering och temporala halvtonsmönster gör att den ser sämre ut i rörelser med till exempel dubbla konturer.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att Plasma-TV tillverkas längre.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Glömde berätta att jag köpte skiten på siba.se och därmed inte hann se den i butik. Det var en chansning som som gick bad. De har extremt bra returpolicy så det ordnar sig men lite meck bara att ta sig dit då det är i en grannstad.

Jag tackar iallafall all i tråden och skönt att höra att jag inte verkar vara ensam med detta

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Clouding finns i alla prisklasser, vill man slippa det så är det OLED som gäller. Man får en bra 4k OLED för under 18k.

Självklart. Men inget som slår Samsungs budgetmodeller i 6 och 7 serien. Bilderna är oftast mer gula än svarta.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag missförstår inte.
Det första är foto med typ 1/10 slutartid och det andra är något som ser ut som ett foto på en bildskärm från en högt komprimerad källa med tveksam upplösning? Jag vet att material inte alltid är lätt att få tag på men det blir rätt missledande när man visar felaktiva exempel.

Jämförelsen faller ganska platt också när du väl börjar ha samma problem i spel där alla bildrutor är så skarpa de kan vara.

Att samsung-apparaten har motion blur har ingenting med inställningarna att göra, jag vet inte om medvetet inte läser hela mina inlägg, jag skrev att den var inställd.

Vad är det som stoppar LCD-apparater från att "flimmra" med sina pixlar som plasma-apparater för en uppenbarligen effektivare form av black frame insertion om de nu inte responstiden spelar någon roll?

Permalänk
Bildexpert 📺

@liket: Det är bildruta plockad ur en .ts-ström som användes för demomaterial. Samma kompressionsgrad som i dåtidens HDTV-sändningar, mpeg2 på 20mbit. Det är knappast bättre idag på en HD-sändning. Förvisso mpeg4-kodning men också lägre bitrate.

Men annars är det bara att ta en valfri film och pausa i actionscener. Mer skärpa finns inte. Det ska till riktigt sunkiga LCD-paneler, eller mängder av brusfilter för att göra detta mindre skarpt. Vilket också sker. Även om du stänger av brusfilter i menyer kan TV:n fortfarande applicera någon form av filtrering. Detta gäller särskild om den inbyggda TV-mottagaren används.

Att det blir en helt annan problematik i spel är ju precis vad jag skriver tidigare och för den delen testar. Men spel och film/sport är inte samma situation.

Det finns inget som hindrar LCD:er från att flimra och det sker genom att modulera bakgrundsbelysningen. Flera tillverkare har detta och då måste man aktivera interpoleringen och välja en specifik funktion. Sony kallar den för "impulse". Samsung ska ha ett liknande alternativ men det flyttar runt i menyerna år efter år. Troligtvis något i stil med "Clear LED" eller liknande.

Testa gärna nästa gång du besöker föräldrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

Är så sjukt besviken att jag förmodligen kommer lämna tillbaks och köra min gamla hederliga plasma.

Detta är anledningen till att jag fortfarande kör på en gammal LG plasma. Väntar till oled gått ner i pris samt utvecklats mer. Viktigt att påpeka är ju att du inte köpte en oled, utan en lcd-led.
Håll ögonen på en Pioneer Kuro Plasma på begagnatmarknaden, någon av deras sista highend-modeller, dom är sick! Svåra att hitta till bra pris dock, då de som vet vad dom har, sitter och håller hårt i dom. Panasonic VT50/60, är fin också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag förstår inte hur det blir en annan problematik bara för att källmaterialet är skarpare, problemet orsakas av samma tillkortakommande med låg responstid, effekten blir bara större när källmaterialet är oskarpare.
OLED-tv-apparater har ju inte samma problem och deras responstid i princip är obefintlig, precis som plasmor. Är det bara en slump?

Permalänk
Bildexpert 📺

@liket: Fast oskärpan skapas ju inte av tillkortakommandet hos tekniken. Det skapas i kameran pga en lång slutartid.

Det är bara att titta på samma filmer och samma fotbollsklipp på en OLED eller plasma. Det är ungefär lika oskarpt på alla apparater därför att det är så det är filmat.

Responstiden är en simpel parameter. En simpel siffra kan inte beskriva en komplex verklighet, än mindre hur vi uppfattar rörelser. Din plasma arbetar med en pulsmodulering i vad som brukar anges som 720 Hz. Allt de klarar av på sin mikrosekund-responstid är att skicka ut en simpel ljuspuls. För att skapa en helt ny nyans måste den modulera flera pulser, ofta räknar man på tio pulser. Alltså 1/72-delssekund för att modulera fram en helt nyans på en pixel. Det vill säga 13,8 millisekunder. Detta är så pass långsamt att man ser det i rörelser. Plasma har sina rörelseproblem som kommer av helt olika orsaker än hos en LCD.

Permalänk
Medlem

problemet ligger väl lite enkelt förklarat i att man har 23,976/24/25/29,97/30 bildrutor per sekund att få rörelser att se mjuka ut, detta går inte och då kör man medvetet med längre slutartid för att mjuka upp rörelsen så det inte blir ryckigt, nackdelen är såklart att du tappar rörelseskärpa och smetar ut föremålet i bilden som rör sig. Detta sker såklart i varierande grad beroende på en massa parametrar.

Ett mycket tydligt exempel på detta är alla demos i butiker med svepande panoreringar som ska lyfta alla interpoleringstekniker, här gör man tvärs om, man kör så kort slutartid som möjligt så att det skapar så kraftig ryckighet i bilden det bara går (en sak du nästan aldrig ser i normala filmer/serier/live-tv) och då kommer alla skräptekniker (naturalmotion/truemotion osv.) se bra ut och ren direkt visning rycker som faen.

Sedan har vi ett annat problem och det är komprimering ala mpg2/4, när bitrate faller ordentligt så introduceras en extrem utsmetning av detaljer och rörelseskärpa tappas helt. Detta syns rätt tydligt på streamat innehåll jämfört med bluray, likaså för digitaltv där man inte har tillgång till tillräcklig bandbredd. IPTV är oftast inte ett dugg bättre på denna punkt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns inget som hindrar LCD:er från att flimra och det sker genom att modulera bakgrundsbelysningen. Flera tillverkare har detta och då måste man aktivera interpoleringen och välja en specifik funktion. Sony kallar den för "impulse". Samsung ska ha ett liknande alternativ men det flyttar runt i menyerna år efter år. Troligtvis något i stil med "Clear LED" eller liknande.

Har en Samsung 4K från 2015 och där heter det LED Clear Motion och finns att välja under Auto Motion Plus. Ger perfekt bild utan några som helst eftersläpningar i desktop och spel, dock tål jag själv inte flimret och det är inte tillgängligt i Game Mode så använder det aldrig. På min apparat fungerar det av någon anledning bara när jag kör 60Hz så vet inte om det skulle fungera för sportsändningar (men där är det väl tänkt att man ska köra interpolering.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

@Laxpudding: Jag förstår inte hur det blir en annan problematik bara för att källmaterialet är skarpare, problemet orsakas av samma tillkortakommande med låg responstid, effekten blir bara större när källmaterialet är oskarpare.
OLED-tv-apparater har ju inte samma problem och deras responstid i princip är obefintlig, precis som plasmor. Är det bara en slump?

Problematiken du beskriver har väl sitt ursprung i sample-and-hold-tekniken, så OLED borde ha exakt samma problem som LCD trots responstid.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Eftersom du står fast vid att responstiden inte har någonting att göra med att en tv- och sportsändning har mer motion blur på en LCD än på en plasma eller OLED så måste vi lämna det, eftersom vi inte verkar komma längre än att du fortsätter förklara rudimentära funktioner för mig.

Vi kan fortsätta med spel och prata om varför de har samma problem istället, det är ett renare problem.
Här har är plasmor och oled fortfarande överlägsna och om det inte är responstid som gör att det blir mindre eftersläpningar på dem så skulle jag gärna vilja veta vad det istället beror på.

Källan är ju långsammare än vad den teoretiska maxhastigheten av bildpunktsförändringen (72hz) är så jag förstår inte hur det kan vara ett argument för att det ska vara eftersläpning?
Jag har inte sett vilka rörelseproblem plasmor har som är i närheten av samma problem som för LCD:er och jag tycker att jag är rätt känslig mot bildproblem (tyvärr). Jag tror att du måste visa något exempel på några av dessa.

Permalänk
Medlem

@Pyoko: Ingen aning om den "borde" ha det, vet inte vad det är för teknik men det är ganska tydligt på bilderna i det här testet att OLED inte har problem med det:

http://www.rtings.com/tv/tests/motion/motion-blur-and-respons...

Permalänk
Medlem

@liket: Motion-bluren kan ha olika karaktär som kan upplevas bättre eller sämre beroende på paneltyp, tillverkare osv. Det är möjligt att OLED är lite trevligare överlag, eller så beror det bara på just LGs implementation jämfört med övriga tillverkare, vet inte tillräckligt för att säga det ena eller det andra.

Men grundproblemet är i alla fall detsamma då OLED fungerar likadant som LCD, inte som CRT/Plasma. Här är en introduktion på en sida med mycket bra information: http://www.blurbusters.com/faq/oled-motion-blur/

Permalänk
Medlem

Köpa tv är snäppet svårare än kärnfysik.

Jag stör mig mest på ryckighet i svepande långsamma-meddelångsamma rörelser. Tar hellre extrem soe.

Samt dålig svärta, allt med ips går fetast bort.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Läst denna review av samma modell fast en storlek mindre?
http://www.hdtvtest.co.uk/news/55uh770v-201610064369.htm

Avdelningen Motion lär vara den som är mest relevant för dig, även om resten kanske kan vara värt att titta på också.

Citat:

Motion
Enabling [TruMotion] boosted the LG 55UH7700′s motion resolution (as determined via the horizontally scrolling lines in Chapter 31 of the FPD Benchmark Software Blu-ray disc) from the LCD baseline of 300 to a maximum of 900 lines, although interpolation artefacts and soap opera effect (SOE) would ensue unless [TruMotion] “User” (which allows for independent deblur and dejudder settings) was optimised.
Perhaps the most interesting [TruMotion] option found on the UH770 was “Clear Plus” which darkened the on-screen luminance slightly due to a dose of backlight scanning. While [TruMotion] “Clear Plus” contained an element of interpolation too leading to SOE, it was the first time we’d seen backlight scanning implemented on an LG television, making us wonder if black frame insertion (BFI) is possible on the company’s OLEDs after all?

Permalänk
Medlem

Haha, bra tråd, känns inte som det är jätteläge att köpa ny TV ännu(min är gammal, första Sony 1080P som kom ut när Sony fortfarande gjorde egna skärmpaneler och jag lider inte av bilden)

Får nöja mig med 4K i laptopen, rätt imponerande skarpt på en 15"-skärm, som en stor mobilskärm ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Bildexpert 📺

@liket: Det är inte eftersläpningar på en plasma eftersom responstiden är så låg. Däremot ger temporala halvtonsmönster, panelen puslerar ju fram en nyans under loppet 1/72-dels sekund, problem i rörelser. Yttrar sig som dubbla konturer och posterisering.

Det handlar mer om hur öga/hjärna fungerar och det var en och annan som inte klarade av de här fenomenen när det begav sig och föredrog LCD framför plasma. Pioneer lyckades mycket bättre än de andra med att minska effekten. Panasonic i 50 Hz har väldigt tydliga problem. Samma sak inträffar med DLP-projektorer som också modulerar ljuspulser.

Därför kan en plasma ge perfekta resultat på testbilder men ändå upplevas störande i praktiken. Men mycket handlar om vad man lär sig observera och inte. Har kalibrerat ett 15-tal plasma och brukar fråga ägarna ifall de ser problemen i rörelser med plasma. De flesta är alldeles lyckligt omedvetna.

Att även tydliga nivåer av eftersläpning inte har någon drastisk inverkan på en redan oskarp bild torde vara självklart. Detta är med 10 pixlars rörelseoskärpa från Photoshop, ungefär på den nivå som FPD benchmark och liknande tester indikerar som en typiskt LCD.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en LG oled 55" på black friday. Supernöjd.
"True Motion" har jag stängt av (tycker dock inte det är så kasst, men passar inte riktigt till film).
4k tycker jag inte ger speciellt mycket...om man inte sitter 1m från TVn. Ser ingen skillnad på 2160p eller en 1080p film om jag sitter typ 3-4m bort.
Bildkvaliteten är enorm, riktig svärta. Najs.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Kör själv alltid IPS då jag inte tycker om black crush man får i VA paneler samt sämre betraktningsvinklar och färger. Dock skulle jag kört på OLED ifall jag hade råd =(

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Jag köpte en LG oled 55" på black friday. Supernöjd.
"True Motion" har jag stängt av (tycker dock inte det är så kasst, men passar inte riktigt till film).
4k tycker jag inte ger speciellt mycket...om man inte sitter 1m från TVn. Ser ingen skillnad på 2160p eller en 1080p film om jag sitter typ 3-4m bort.
Bildkvaliteten är enorm, riktig svärta. Najs.

Är också supernöjd med den!

Är det inte så att du inte märker någon skillnad pga uppskalning av 1080p film?
Det ska tydligen skilja en del på kvaliteten mellan 2160p filmer också.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Om du skal kolla på ny tv så kanske du ska kolla på en som har stöd för HDR.
Sen har ju Samsung sina Quantum Dot apparater men om det är bättre eller sämre än LG OLED låter jag förbli osagt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Är också supernöjd med den!

Är det inte så att du inte märker någon skillnad pga uppskalning av 1080p film?
Det ska tydligen skilja en del på kvaliteten mellan 2160p filmer också.

Klart att det skalas upp så att det täcker hela TV-bilden.
Jag har bara slängt på några 2160p och 1080p och kollat på. Inget vetenskapligt test direkt.
Märker ingen skillnad om jag inte är väldigt nära.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Kör själv alltid IPS då jag inte tycker om black crush man får i VA paneler samt sämre betraktningsvinklar och färger. Dock skulle jag kört på OLED ifall jag hade råd =(

Va? Black crush? Då är den felkalibrerad. Kanske är ett problem på monitorer med begränsade inställningsmöjligheter, men inte på TV-apparater.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma tv som trådskaparen och gick även jag från plasma. Min gamla plasma var helt slut. Mörka scener blev helt omöjliga att urskilja någonting i. Jag är ganska nöjd med bilden, jag prioriterar dock ips panelens härliga färger och bra betraktningsvinklar är ett måste, oled är för dyrt och Samsungs va paneler får jag konstigt nog huvudvärk av. Clouding är något som jag inte står ut med och denna tv är helt förskonad mot det eländet. 4k är verkligen skitsamma men att den stödjer både hdr 10 och dolby vision är riktigt nice. Så om man ska ha en stor tv idag under 20 papp måste man prioritera vad som är viktigast. Total svärta är inte så viktigt för mig t.ex. Jag föredrar plasma alla gånger men tyvärr är det hyffsat kört att få tag på en ny.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Bildexpert 📺

VA-paneler flyttar svartnivåerna ganska ordentligt baserat på vinkeln. Man måste ställa in brightness/svartnivå efter en prioriterad position framför TV:n.

Permalänk
Medlem

Förvånanade att plasma fortfarande verkar vara ledande på det som jag iallafall uppskattar. Märkte igår när jag kollade på tv att betrakningsvinkel var skitkass. Vet inte om det berodde på inställning igen men så fort jag gick ett steg åt sidan från tvn så blev allt som var svart nästan ljusgrått. Visst, man såg ju allt på tvn men tappade all kontrast så vet inte om betrakningsvinkel inkluderar sådant Röd dag imorgon så åker in och lämnar tillbaks. Tittade lite på manuell inställning av TruMotion men får antingen för mycket SoapOpera(vilket är smooth men obehagligt för ögat) eller så får jag så mycket motion blur att jag kräks. Pest eller kolera. Tar min 11k och lägger på att annat så länge.

Kör ju mest ps4 idag men sitter på kraftig dator-burk med 27 tums 1080p skärm. Det är pixligt som bara den så får bli en 2k skärm eller något så man kan lira lite battlefield snajsigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JD:

4k tycker jag inte ger speciellt mycket...om man inte sitter 1m från TVn. Ser ingen skillnad på 2160p eller en 1080p film om jag sitter typ 3-4m bort.

Huvudet på spiken!

Ingen verkar bry sig om detta, utan slänger gladeligen ut enorma summor på 4k apparater de sitter flera meter ifrån.

Sedan är källmaterialet ofta lurendrejeri, då det är scannat i lägre upplösning än 4k eller har löjligt låg bitrate.

Släng ut en bråkdel av pengarna på synundersökning och ett par bra glasögon. Ger i de flesta fall säkert mer bildkvalitet per krona.

Jag kommer med mitt tittavstånd hålla kvar vid 1080p sålänge det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

Märkte igår när jag kollade på tv att betrakningsvinkel var skitkass. Vet inte om det berodde på inställning igen men så fort jag gick ett steg åt sidan från tvn så blev allt som var svart nästan ljusgrått. Visst, man såg ju allt på tvn men tappade all kontrast så vet inte om betrakningsvinkel inkluderar sådant.

IPS-glow !

svart har vitt, blått, lila eller liknande ljus nyans så fort man tittar på en ips skärm från bred vinkel, eller så ser man det i varje hörn på skärmen om man sitter väldigt nära.
Färgerna ska dock behålla sin nyans rätt om det inte är en sämre panel då kan de också bli sämre i vinkel.
Detta samt "clouding", ojämn bakgrundsbelysning på panelen, överlag eller endast från "läckande" hörn är IPS största problem.(läckande hörn kan man eventuellt fixa = ojämn ram på panelen. går att fixa. trycka eller tejp etc möjligheter)

LG = IPS, allt de tillverkar förutom OLED.

VA paneler i olika utföranden har inte denna "GLOW" i samma utmärkning, dock skiftar kontrast starkt i olika vinkel och den mörka mitten kan vara olika bra. vissa paneler har snäv vinkel där svart är endast mörkt i mitten.
Te.x. endast mitten har en "punkt" där det är mörkt medan resten runt blir gråare och ljusare i hörnen. Detta kan ses som vissas beskrivning av "black crush" där de inte ställt in bilden rätt så att bilden inte blir för mörk i mitten och man ser inga nyanser där.
Här är VA bättre ju längre ifrån skärmen du är, mittpunkten blir "större" och skillnaden mindre. Funkar oftast bra med TV apparater då man sitter långt ifrån. Finns ju alltid skillnad på tillverkare till annan hur svart och hur bred vinkel en skärm klarar ge.