Permalänk
Medlem

Gå över till pc?

Är Mac-ägare sedan 1998 men inser nu det orimliga i att fortsätta när mina datorer tackat för sig. En ny stationär (svarta cylindern) brakar loss på 85 000, kanske mer, och en bärbar på minst 30 000. Skulle man gå över till pc innan de är historia? De är från 2011 och 2012. Den stationära silverklumpen var eftersatt redan som ny 2013 och har ingen HDMI eller thunderbolt, bara USB 2.0 och dåligt grafikkort. Problemet är att alla programvaror jag har är för Mac. Filer som jag gjort hittills kommer inte kunna öppnas. Hemsidorna faller bort om jag inte hittar pc-program för dem. Men å andra sidan finns inga pengar just nu till nån pc heller...

Med vänliga hälsningar
Pär Nordqvist uti underbara Bollnäs

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Problemet är att alla programvaror jag har är för Mac. Filer som jag gjort hittills kommer inte kunna öppnas. Hemsidorna faller bort om jag inte hittar pc-program för dem.

Hej, vad är det för specialprogram då? De allra flesta filer kan du ju även hantera på en PC, eller åtminstone konvertera.

Permalänk
Medlem

@norda72 Ställer mig samma fråga som @stimy09, vad är det för program du har till Mac OS som du vill eller behöver använda? Har du köpt dessa program för dyra pengar? Tycker att du annars att borde kunna hitta samma eller motsvarande program för Windows.

Är inte direkt påläst, men ett alternativ borde ju annars vara att bygga dig en Hackintosh, dvs. du köper eller (för att säkerställa kompatibilitet med Mac OS) bygger dig en egen dator, som du installerar Mac OS på.

Edit: Om jag inte är helt fel ute, så kan vara värt att nämna att det krävs en del know-how för att få till en fullt fungerande och pålitlig Hackintosh då det kan uppstå vissa problem med Mac OS och hårdvara annan än den man hittar i Apples produkter.

Permalänk
Medlem

Finns det inte pengar till en PC och du är lite händig med datorer så kan du uppgradera till rätt dugliga CPU:er och grafikkort med HDMI så kan du få lite längre liv ur dina silvertorn.

Thunderbolt går tyvärr inte att göra något åt däremot.

Permalänk
Medlem

Har själv haft lite kul senaste veckorna genom att installera och underhålla MacOS Sierra på min andra PC-burk. Den inhandlades inte med det syftet från början, så det har varit lite pill att få komponenter att fungera som de skulle, men omöjligt var det inte. Nu dualbootar den MacOS och Windows 8.1.

Köper man rätt komponenter från början som hackintosh-communityn ser till att underhålla med verktyg och drivrutiner så blir det inte särskilt svårt.
https://www.tonymacx86.com/buyersguide/december/2016

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norda72:

Är Mac-ägare sedan 1998 men inser nu det orimliga i att fortsätta när mina datorer tackat för sig. En ny stationär (svarta cylindern) brakar loss på 85 000, kanske mer, och en bärbar på minst 30 000. Skulle man gå över till pc innan de är historia? De är från 2011 och 2012. Den stationära silverklumpen var eftersatt redan som ny 2013 och har ingen HDMI eller thunderbolt, bara USB 2.0 och dåligt grafikkort. Problemet är att alla programvaror jag har är för Mac. Filer som jag gjort hittills kommer inte kunna öppnas. Hemsidorna faller bort om jag inte hittar pc-program för dem. Men å andra sidan finns inga pengar just nu till nån pc heller...

Med vänliga hälsningar
Pär Nordqvist uti underbara Bollnäs

Jag har lite svårt för att få detta att gå ihop. För det första så hittar jag ingen Mac Pro som kostar 85k. Det finns en för 44k och prestandan på den måste vara långt över vad du har idag. Ingen Mac Pro är för övrigt gjord för en hemanvändare med sina Xenon processorer och AMD FirePro. De är workstations för företagsmiljö. Ska du sätta ihop en motsvarande PC så kommer den också att springa iväg i pris.

Du borde snarare titta på Mac Mini eller iMac beroende på om du vill ha skärm eller ej. Då landar du på helt andra priser.

Samma sak blir det med Mac Book. Kan säga att vi köper en del Mac Book Pro på jobbet. Prismässigt är det i princip ingen skillnad mot när vi köper PC. Och då pratar vi om hard core utvecklarmaskiner. Men återigen får man ju jämföra äpplen med äpplen. Mac Book Pro är avsedd för företagsbruk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@norda72
Tycker du ska stanna på Mac, det blir väldigt mycket tid och pengar som går åt om du ska hitta andra program för Windows. Windows 10 är inget man vill ha utan något man "måste" använda. Mac är fortfarande ett bra arbetsverktyg trots allt. Jag avråder dig starkt till att hålla på med Hackintosh då det tar väldigt mycket tid och energi att underhålla och nästan aldrig blir helt bra.

Däremot tycker jag begagnat är ett alternativ, andrahandsskicket brukar vara bra på Mac-datorer och tack vare strömlinjeformningen är installation inga problem, inget tjafs med drivrutiner eller annat, allting "just works". I synnerhet som de nuvarande stationära datorerna som säljs av Apple är mer eller mindre utdaterade.

Vill du absolut ha nytt ändå så säger jag Mac mini. Under året ska de stationära Macarna uppdateras som jag förstår det.

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Mini

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Mac har ju bra andrahandsvärde så sälj det du har och införskaffa nya Mac är mitt råd i alla fall. Inte behöver man punga ut uppemot 100k. Nu vet vi visserligen inte exakt vad du har för krav på prestandan men en Macbook för 30k är det inte många som behöver..

Permalänk
Medlem

@giplet: Jo toppmodellen av cylindern med största hårddisken kostar 105 000 på Applestore, billigare på andra ställen. Jag måste ju ha en med minst 1 terabytes utrymme, det har jag i min nuvarande. Har SSD, på just 1 terabyte. Den kostade 4 700 när jag köpte den 2015. I dag kostar 2 terabyte 7 500, men byte är inte aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Hej, vad är det för specialprogram då? De allra flesta filer kan du ju även hantera på en PC, eller åtminstone konvertera.

Det är Adobe CC, som InDesign, Photoshop och en drös andra program som jag jobbar med ganska mycket. Trodde inte man kan öppna Mac-filer i en pc, trodde det var omöjligt eftersom systemen är så olika uppbyggda. Sen har jag PageSpinner för hemsidor, det finns bara för Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Det är Adobe CC, som InDesign, Photoshop och en drös andra program som jag jobbar med ganska mycket. Trodde inte man kan öppna Mac-filer i en pc, trodde det var omöjligt eftersom systemen är så olika uppbyggda. Sen har jag PageSpinner för hemsidor, det finns bara för Mac.

adobe programmen sparar inte i specifika apple filer. enda filen jag vet på rak arm som är mac specifika är .dmg filer

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Apples intresse för stationära Mac'ar är rätt begränsat, och dyrt. Även jag röstar för hackintosh även om det kan ge lite extra jobb. Gå över till Windows går att göra senare om behovet uppstår. Saknas pengar för köp så finns det mer tid att fundera över vilken väg du ska gå och planera för vilka inköp som behöver göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Det är Adobe CC, som InDesign, Photoshop och en drös andra program som jag jobbar med ganska mycket. Trodde inte man kan öppna Mac-filer i en pc, trodde det var omöjligt eftersom systemen är så olika uppbyggda. Sen har jag PageSpinner för hemsidor, det finns bara för Mac.

Jag tycker istället du ska fråga dig själv om du verkligen behöver en dator för 85.000kr.
Vad kan den som en iMac inte kan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Det är Adobe CC, som InDesign, Photoshop och en drös andra program som jag jobbar med ganska mycket. Trodde inte man kan öppna Mac-filer i en pc, trodde det var omöjligt eftersom systemen är så olika uppbyggda. Sen har jag PageSpinner för hemsidor, det finns bara för Mac.

Inga som helst problem med filer från Adobe. Kör själv hela CC-paketet på både PC och Mac. Pagespinner har jag ingen koll på men att "ta över" projekten i något program på en PC borde ju inte vara något problem med tanke på att hemsidor ändå kodas med gemensamma "språk".

Permalänk
Medlem

Köp en imac? Finns säkert på avbetalning om du inte har deg just nu.

http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norda72:

@giplet: Jo toppmodellen av cylindern med största hårddisken kostar 105 000 på Applestore, billigare på andra ställen. Jag måste ju ha en med minst 1 terabytes utrymme, det har jag i min nuvarande. Har SSD, på just 1 terabyte. Den kostade 4 700 när jag köpte den 2015. I dag kostar 2 terabyte 7 500, men byte är inte aktuellt.

Som jag förstår dig så väljer du en 12 core Xeon på 2,7GHz och en 1TB flashlagring för att komma upp i de summorna. En mycket kompetent maskin som det kommer att kosta dig precis lika mycket att bygga ihop som en PC. Bara processorn kostar från 30k och uppåt beroende på butik.
Grafikkorten i burken (det sitter två) är Apple-special workstation grafikkort. Motsvarande kostar enligt prisjakt i runda slängar 7k per styck.

Problemet här är att du jämför äpplen med meloner. Du jämför en hemmapc som du kan bygga för 20k med en arbetsstation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av giplet:

Som jag förstår dig så väljer du en 12 core Xeon på 2,7GHz och en 1TB flashlagring för att komma upp i de summorna. En mycket kompetent maskin som det kommer att kosta dig precis lika mycket att bygga ihop som en PC. Bara processorn kostar från 30k och uppåt beroende på butik.
Grafikkorten i burken (det sitter två) är Apple-special workstation grafikkort. Motsvarande kostar enligt prisjakt i runda slängar 7k per styck.

Problemet här är att du jämför äpplen med meloner. Du jämför en hemmapc som du kan bygga för 20k med en arbetsstation.

Mac Pro kör på Ivy bridge E. Så Mac pro plattformen börjar bli något utdaterad.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10