Permalänk

Bygga egen speldator ca 15k

Hej! Då jag aldrig tog tag i att uppgradera min dator i somras och eftersom min SSD nu är stendöd har jag beslutat mig för att köpa nya grejer helt och hållet. Det var väl ändå på tiden med tanke på att älsklingen är nästan 6 år gammal (om 3 månader). Jag använder den uteslutande för spelande och vill kunna spela det mesta av dagens spel på ultra.

För det första är detta datorn jag sitter på nu:

Detta är vad jag plockat ihop:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10085441/

Har en del frågor kring köpet.

Tror ni att grafikkortets pris kommer sänka iom 1080 Ti?
Nuvarande kundvagnen ligger på 17k men drömmen är att hålla sig kring 15-16k. Går det att få en likvärdig men billigare dator? (Kan lägga till att jag ju inte behöver köpa nytt chassi kanske, utan kan använda mitt nuvarande)
Kanske svårt att säga, men känns onödigt att köpa en ny nätdel när den jag har också är på 750W samt aldrig har svikit mig. Kanske jag bara kan flytta över min gamla? Samtidigt känns det dumt att ha en 6 år gammal del i en sprillans ny dator...
i5 mot i7 - hur stor är skillnaden egentligen? Priset är det men för mitt ändamål har jag svårt för att avgöra.
Jag har bestämt mig för att ta mig an företaget att sätta ihop datorn själv. Jag har aldrig gjort något liknande förut (förutom det att stoppa in och ta ut hårddiskar). Hur svårt är det egentligen? Är det riskabelt, puckat rent av, för en total gröngöling att sätta ihop en sån här pjäs som första bygge?

Tack på förhand!

//Mvh SilverCityPsyko

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverCityPsyko:

Hej! Då jag aldrig tog tag i att uppgradera min dator i somras och eftersom min SSD nu är stendöd har jag beslutat mig för att köpa nya grejer helt och hållet. Det var väl ändå på tiden med tanke på att älsklingen är nästan 6 år gammal (om 3 månader). Jag använder den uteslutande för spelande och vill kunna spela det mesta av dagens spel på ultra.

För det första är detta datorn jag sitter på nu:

http://i.imgur.com/P2VAFVc.png

Detta är vad jag plockat ihop:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10085441/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10085441/

Har en del frågor kring köpet.

Tror ni att grafikkortets pris kommer sänka iom 1080 Ti?
Nuvarande kundvagnen ligger på 17k men drömmen är att hålla sig kring 15-16k. Går det att få en likvärdig men billigare dator? (Kan lägga till att jag ju inte behöver köpa nytt chassi kanske, utan kan använda mitt nuvarande)
Kanske svårt att säga, men känns onödigt att köpa en ny nätdel när den jag har också är på 750W samt aldrig har svikit mig. Kanske jag bara kan flytta över min gamla? Samtidigt känns det dumt att ha en 6 år gammal del i en sprillans ny dator...
i5 mot i7 - hur stor är skillnaden egentligen? Priset är det men för mitt ändamål har jag svårt för att avgöra.
Jag har bestämt mig för att ta mig an företaget att sätta ihop datorn själv. Jag har aldrig gjort något liknande förut (förutom det att stoppa in och ta ut hårddiskar). Hur svårt är det egentligen? Är det riskabelt, puckat rent av, för en total gröngöling att sätta ihop en sån här pjäs som första bygge?

Tack på förhand!

//Mvh SilverCityPsyko

Känns som du bygget en onödigt stor dator, behöver du ha optisk enhet verkligen? i så fall kanske en extern kan vara en idé.
I så fall skulle du kunna gå ner betydligt i storlek till en define C och köra på ett 650w nätagg.

Känns som att hårddisk utrymmet kommer ta slut snabbt, ett par nyare spel och det är fullt direkt. Eventuellt en 850evo 500gb istället?

Gällande processor kommer ju snart kaby lake så det kan ju vara värt att vänta på? även z270 pro gaming moderkort lär dyka upp

Permalänk
Avstängd

Behåll din nuvarande nätdel, dvd, chassi, kylare (ja den passar), då är du nere på 15257kr.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Detta är mitt förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10085596/silvercitypsyko

Resten kan du byta till senare.
2600k har i princip identisk prestanda med 6600k. Därför tycker jag du ska ha en 6700k. Annars kommer du få byta processor eller plattform snart igen..

Som ovan nämnt:
Kan vara värt att skaffa en vanlig SSD först och uppgradera sen.
Samt att 7700k och Z270 snart lanseras.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

@SilverCityPsyko
Behåll nuvarande dator men uppgradera grafikkortet till gtx1080/1070 + ny SSD på ca 500gig
Klocka processorn

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

@SilverCityPsyko:
Återanvänd Chassi, PSU, HDD, DVD, Kylare och komplettera med följaden:

Intel i7 6700K - NetOnNet 3490kr
Corsair Vengence LPX Black 3000Mhz 16GB - NetOnNet 1119kr
Asus Z170-E - Komplett 1290kr
Samsung 960 Evo 500GB - Komplett 2590kr
MSI GeForce GTX 1080 Armor OC - Komplett 6899kr

Totalt: 15388kr

Där har du både en i7 och dubbelt så stor SSD med. SSD'n är beräknad i lager först till slutet av månaden så kanske kan vara värt att vänta på z270 / 7x00 från Intel och se vad det gör med priserna.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Skrivet av jojesos:

Känns som du bygget en onödigt stor dator, behöver du ha optisk enhet verkligen? i så fall kanske en extern kan vara en idé.
I så fall skulle du kunna gå ner betydligt i storlek till en define C och köra på ett 650w nätagg.

Känns som att hårddisk utrymmet kommer ta slut snabbt, ett par nyare spel och det är fullt direkt. Eventuellt en 850evo 500gb istället?

Gällande processor kommer ju snart kaby lake så det kan ju vara värt att vänta på? även z270 pro gaming moderkort lär dyka upp

Optisk enhet är något jag tvekat på själv. Har funderat på det och använder den aldrig, förutom den gången jag installerade Windows, och denna gång kommer jag nog göra det med USB i vilket fall. En lagringsdisk har jag redan sedan den gamla datorn

Skrivet av ALmo:

Detta är mitt förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10085596/silvercitypsyko

Resten kan du byta till senare.
2600k har i princip identisk prestanda med 6600k. Därför tycker jag du ska ha en 6700k. Annars kommer du få byta processor eller plattform snart igen..

Som ovan nämnt:
Kan vara värt att skaffa en vanlig SSD först och uppgradera sen.
Samt att 7700k och Z270 snart lanseras.

Okej! Är det sant att Kaby Lake lanseras imorgon? Är så djäkla sugen på de nya NVME-SSDarna och det är så trist att de inte kan sättas in i mitt nuvarande moderkort Känner att jag lika gärna kan vänta på nya processorn samt dra till med nytt moderkort och disk (istället för att sätta in en ny vanlig SSD i det jag har nu), fast det är ju en viss prisskillnad...

Skrivet av BadArg:

@SilverCityPsyko:
Återanvänd Chassi, PSU, HDD, DVD, Kylare och komplettera med följaden:

Intel i7 6700K - NetOnNet 3490kr
Corsair Vengence LPX Black 3000Mhz 16GB - NetOnNet 1119kr
Asus Z170-E - Komplett 1290kr
Samsung 960 Evo 500GB - Komplett 2590kr
MSI GeForce GTX 1080 Armor OC - Komplett 6899kr

Totalt: 15388kr

Där har du både en i7 och dubbelt så stor SSD med. SSD'n är beräknad i lager först till slutet av månaden så kanske kan vara värt att vänta på z270 / 7x00 från Intel och se vad det gör med priserna.

Enligt er verkar det smart att vänta lite längre in i januari, så så blir det nog! Kylaren platsar alltså? (Enligt specsen gör den inte det, blir lite nervös känns som om jag kommer typ tvinga in den och klyva moderkortet i 2)

Permalänk
Medlem

@SilverCityPsyko: Du kan ju vänta och se vad som händer... Men vet att prestandaskillnaden är väldigt liten i jämförelse med prisskillnaden
Enligt mig så ska du vänta på att köpa Skylake till Kaby lake är lanserad för att få bästa prestanda för pengarna. i7 7700k väntas kosta 4299 lr nåt sånt...
I min bok är det inte värt 500-700kr extra plus kostnad för nya mobo.

Andra saker att tänka på. Mkt kommer att presenteras nu på CES i helgen. Med AMDs nya GPUer runt hörnet kan mkt hända där med. Men kan ju ta ett tag innan de blir lancerade.
Slutligen så är ett GTX 1080 sjukt OP för 1080p

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR