1300:- för skicka en RMA, värt?

Permalänk
Medlem

1300:- för skicka en RMA, värt?

Jag har fått godkänd av Sandisk skicka in en SSD disk Sandisk Ultra II 960 GB som har lagt av dock beräknade jag kostaden att skicka skulle gå loss på 1300:- med UPS.

Sandisk skriver så här:

You are responsible for any expenses you may incur in delivering your defective product to our local depot. All other expenses in relation to your approved warranty claim will be covered by SanDisk.

Menas inte det att jag får stå för eventuell fraktkostad att skicka?

Disken måste skickas till Tjeckien.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Men det är ju svindyrt?! Posten och rek lär väl fungera minst lika bra?

Att ge 1300 i frakt svider du kan inte få skicka med alternativ fraktmetod?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Jag har fått godkänd av Sandisk skicka in en SSD disk Sandisk Ultra II 960 GB som har lagt av dock beräknade jag kostaden att skicka skulle gå loss på 1300:- med UPS.

Sandisk skriver så här:

You are responsible for any expenses you may incur in delivering your defective product to our local depot. All other expenses in relation to your approved warranty claim will be covered by SanDisk.

Menas inte det att jag får stå för eventuell fraktkostad att skicka?

Disken måste skickas till Tjeckien.

Vet inte hur du köpt din SSD men är den köpt av en svensk återförsäljare så borde du väl vända dig dit först om du har garanti kvar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Kostar 285 kr med REK 10 000 till Tjeckien, SSD+förpackning måste ju väga mindre än 2kg...

Permalänk

Varför använda UPS? Och varför skall du stå för returen när det är ett garantiärende?
Hur gammal är den?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

För 1300:- får du en ny SSD. Inklusive garanti. Nej, skicka ej tillbaka.

Permalänk
Medlem

Så tolkar jag det med, hur gammal är den och var är den köpt?

Köpt i sverige och som privatperson, eller från Tjeckien som näringsidkare, finns många grejer som påverkar ditt rättsliga skydd. Tid osv osv.

"to our local depot" menar de att det är i Tjeckien?
galet dyr frakt hursomhelst, skickat 30kg stålklumpar från USA för samma peng.

Du har inget inköpsställe som kan hjälpa dig med frakten?
(om den är handlad hos en vettig butik brukar de ju inte vara omöjliga på sådant)

---
Köpt som privatperson här, beror helt på tid sedan köpet, men fungerar den inte som den ska (vilket jag gissar iom RMA) så är de skyldiga att ta emot den, och du har dessutom rätt till skadestånd, ersättning etc etc, inte du som ska betala extra, utan de.

jämför t.ex 22§ Konsumentköplagen.

---

Tjeckien är medlem i EU, och därmed är även EU-lagstiftning gällande Reklamation tillämplig.
http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guara...

Reklamationsrätt Tjeckien.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Sandisk kräver den skickas via UPS för att RMA ska gälla.

disken är köpt från Amazon.fr förra årets black friday rea.

tror köpte den för 166€

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Varför använda UPS? Och varför skall du stå för returen när det är ett garantiärende?
Hur gammal är den?

Kan vara SanDisk som har sagt att den måste skickas via UPS eller liknande. Det är inte direkt ovanligt. Det är inte heller ovanligt att få stå för kostnaden själv när man måste skicka iväg något på RMA.

Om den är köpt i sverige så ska det gå via affären TS köpte den hos. Om den är köpt från ett annat land så har TS inte så mycket att säga åt något.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Kolla med amazon dom brukar vara extremt givmilda...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Netforce:

Sandisk kräver den skickas via UPS för att RMA ska gälla.

disken är köpt från Amazon.fr förra årets black friday rea.

Vad Sandisk tycker är inte särskilt relevant, då du skall reklamera den via Amazon och EUs harmoniserade regler för konsumenträtt skyddar dig från sådant som fraktkostnader. Återförsäljaren står för det kalaset.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Konsumenträtt*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Inom EU är det minst 2 års reklamationsrätt.

Om det skulle vara fel på din vara har du i första hand rätt att få den reparerad eller utbytt. Reparation eller byte skall ske kostnadsfritt, det vill säga att du inte ska behöva ha utgifter för frakt-, arbets- eller materialkostnader för att återställa varan till avtalsenligt skick. Reparationer och byten ska göras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för dig.
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har gjort ett RMA ärende med Sapphire cirkus 2013 då ett grafikkort pajade. De ville också då använda UPS som kostade mig 800kr att skicka, fick den summan och nytt grafikkort tillbaka. De var väldigt tydliga i sina instruktioner. Sandisk borde ha en likadan lösning.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH