Hjälp! Jag har råkat ut för USB-C!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Jag har råkat ut för USB-C!

Hej!
Jag har skaffat en Moto Z Play och upptäckt att alla mina fina powerbanker, sladdar och reseladdare nu är oanvändbara. Jag har inte heller längre någon extraladdare. Vad kan man göra? Jag har googlat lite efter adapter och extraladdare, men enligt manualen är det närmast livsfarligt att använda fel grejer. Är det någon som har något tips? Även om telefonens batteri är mycket bättre än min gamlas (det gick inte att ringa utan laddare ansluten) skulle jag vilja ha med mig en laddare och en liten powerbank, samt ha en extraladdare hemma och kunna använda en stor powerbank vid resor.
Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

powerbank har normalt USB2 uttag så en sladd med USB2 till USB3-c ska fungera ta en som har bra sladd typ denna borde fungera undvik dom klena USB kablarna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Susanna:

Hej!
Jag har skaffat en Moto Z Play och upptäckt att alla mina fina powerbanker, sladdar och reseladdare nu är oanvändbara. Jag har inte heller längre någon extraladdare. Vad kan man göra? Jag har googlat lite efter adapter och extraladdare, men enligt manualen är det närmast livsfarligt att använda fel grejer. Är det någon som har något tips? Även om telefonens batteri är mycket bättre än min gamlas (det gick inte att ringa utan laddare ansluten) skulle jag vilja ha med mig en laddare och en liten powerbank, samt ha en extraladdare hemma och kunna använda en stor powerbank vid resor.
Tack!

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Jag använder en sån till min Nexus 5x och det fungerar alldeles utmärkt med allt som jag använt (Ladda mobilen powerbank ansluta till datorn m.m) Det du nog ska akta dig för är många av dessa USB-A till USB-C kablar.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Då får jag investera i några sådana adaptrar, men det lär bli dyrt om jag vill ha många.

Permalänk
Medlem

Usb-c

@Susanna: det finns adaptrar för att omvandla micro usb till usb-c. Jag fick med en omvandlare när jag köpte min Nexus 5x som jag använder till mina powerbanks och denna adapter fanns med i kartongen. Är du säker på att du inte fick med en sådan i kartongen?

Det är som sagt inga problem att köpa en adapter att koppla på dina tidigare laddare/powerbanks

Som denna adapter. http://www.24.se/50741

Visa signatur

Xeon e5 2680 | gigabyte ga-x79-ud3 | Nvidia RTX 2060 6gb |16GB G.skill RipJ (Xmp @ 2400MHz)

Permalänk
Medlem

@Bernhard: ingen adapter. Det fanns bara en laddare och ett verktyg för att öppna simkortsluckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Susanna:

@Bernhard: ingen adapter. Det fanns bara en laddare och ett verktyg för att öppna simkortsluckan.

Fick inte med någon till min nexus 6p heller. Köpte ett gäng på ebay. (Med 56k resistor https://www.extremetech.com/computing/217556-google-engineer-... )

Permalänk
Medlem

@Bernhard: Fick du? Det fick inte jag när jag köpte min nexus 5x, konstigt.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /