Razer DeathAdder Chroma - är det världens bästa mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om du gillar formen på deathadder men inte mjukvaran så finns ju Zowie EC1/EC2. Dessa möss har grymma sensorer och är fria från mjukvara.

EC1 är nästan exakt som en deathadder i formen, EC2 är likadan fast mindre åt alla håll.

Här har du en recension på EC2:
https://www.youtube.com/watch?v=ug9ZoNB1UNk

Hurdan är konfigurationen på Zowie EC1/2? Går det att ändra bl.a. dpi i någon konfig fil eller göra något liknande?

Jag kollade på klippet ovan (Top 40 mice of 2016) och gillade Zowie mössen men fastnade mest vid just G403. Ser väldigt bekväm och skön ut och ska in till stan för att testa denna (samt andra) under mellandagarna. Gillar även att den har 3366 sensorn vilket ska bli intressant att testa!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Icte: Man ändrar DPI med en knapp på undersidan av musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@Icte: Man ändrar DPI med en knapp på undersidan av musen.

Intressant! Får kika lite på denna, tack för tipset!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Corsair M65:

  • 8200 dpi

  • laser sensor

  • 30G acceleration

DeathAdder Chroma:

  • 10000 dpi

  • optisk sensor

  • 50G acceleration

Kan skillnaden jag känner av vara p.g.a. att Chroma's sensor är optisk medan M65 har en laser sensor? Eller är sensorn i DeathAdder Chroma så pass mycket bättre, även jämfört mot andra optiska sensorer i andra möss i toppklassen? Är det någon speciell sensor DeathAdder Chroma har eller är det en Razer-tillverkad?

EDIT: Hittade det - sensorn i DeathAdder Chroma är en Avago S3989. Källa:

http://www.bit-tech.net/hardware/peripherals/2015/03/05/razer...

Finns det någon bättre sensor i dagsläget eller är detta så top-notch som man kan få det?

Det är inget banbrytande med sensorvalet, den är bland de bästa på marknaden och används i flera möss. Pixart pwm 3366 är enligt många bättre och det argumenteras huruvida S3989 slår lillebrodern pixart 3310 överhuvudtaget. De andra sensorerna hittar du i bland annat logitechs och steelseries möss.

Kort sagt; det finns fler möss som är lika bra - men välj en med optisk sensor istället för din gamla laserhink! Är själv sugen på en deathadder eller någon annan razermus - men mest av nostaligskäl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Det är inget banbrytande med sensorvalet, den är bland de bästa på marknaden och används i flera möss. Pixart pwm 3366 är enligt många bättre och det argumenteras huruvida S3989 slår lillebrodern pixart 3310 överhuvudtaget. De andra sensorerna hittar du i bland annat logitechs och steelseries möss.

Kort sagt; det finns fler möss som är lika bra - men välj en med optisk sensor istället för din gamla laserhink! Är själv sugen på en deathadder eller någon annan razermus - men mest av nostaligskäl!

Yes, blir nog en mus med optiskt sensor (antingen 3366 eller S3989) för min del - min lasermus känns inte lika vass längre och jag börjar känna av latensen!

Vad är det för argument om att 3366 är bättre än S3989?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag Razer synaps 2.0 då jag kan ställa in olika dpi, hz, sens etc i profiler som automatiskt ändras beroende på vilket spel jag kör. När man sen formaterar så behöver jag bara logga in i Synaps 2.0 och alla inställningar är återtälld, klockrent.

Utöver det ligger Dethadder väldigt bra i handen...

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Yes, blir nog en mus med optiskt sensor (antingen 3366 eller S3989) för min del - min lasermus känns inte lika vass längre och jag börjar känna av latensen!

Vad är det för argument om att 3366 är bättre än S3989?

Förstår det om du kört med något bättre

Har inte hittat något 'seriöst' test sensorerna emellan utan det är mestadels hörsägen baserat på recensioner.
Antagligen så är jag av den uppfattningen för att det är fler möss som intresserar mig som har 3360-sensorn och tenderar att klassas som 'bäst' av recensenterna
3366 är förövrigt Logitechs namn/version på sensorn som egentligen heter 3360 och används i bl.a SS Rival. Skrev 3366 i all hast tidigare.

Sen ska du, som alltid, ta detta med en extra nypa salt då jag är något partisk till logitech-möss då just dessa passar just min hand bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlang:

Personligen gillar jag Razer synaps 2.0 då jag kan ställa in olika dpi, hz, sens etc i profiler som automatiskt ändras beroende på vilket spel jag kör. När man sen formaterar så behöver jag bara logga in i Synaps 2.0 och alla inställningar är återtälld, klockrent.

Utöver det ligger Dethadder väldigt bra i handen...

Hur är det bättre än att det sparas direkt i musen?
Formaterar man om, tar med sig musen osv behövs ingen mjukvara alls. Allt är sparat direkt på musen.

Skrivet av willeykk:

Förstår det om du kört med något bättre

Har inte hittat något 'seriöst' test sensorerna emellan utan det är mestadels hörsägen baserat på recensioner.
Antagligen så är jag av den uppfattningen för att det är fler möss som intresserar mig som har 3360-sensorn och tenderar att klassas som 'bäst' av recensenterna
3366 är förövrigt Logitechs namn/version på sensorn som egentligen heter 3360 och används i bl.a SS Rival. Skrev 3366 i all hast tidigare.

Sen ska du, som alltid, ta detta med en extra nypa salt då jag är något partisk till logitech-möss då just dessa passar just min hand bäst

Rival 300/Gamla Rival använder PWM3310, det är också deras mest populära mus.
Rival 500 + 700 använder dock 3360, men båda dessa mössen är ett skämt

Väntar fortfarande på en Sensei reboot med 3360 men SS har gått på 1kg möss med skärmar och 100 miljoner knappar tåget istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hur är det bättre än att det sparas direkt i musen?
Formaterar man om, tar med sig musen osv behövs ingen mjukvara alls. Allt är sparat direkt på musen.

Tex när du köper en ny likadan mus då den gamla är slut eller köper en bättre mus av Razer så är profilerna kvar.
Om du dessutom har makron och övriga inställningar i tangentbord av samma märke finns ju även de sparade.

Visst det är att föredra om man är på resande fot med bara sin mus om det sparas direkt, personligen skulle denna feature vara den sista jag tittade efter vid nästa köp.

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Rival 300/Gamla Rival använder PWM3310, det är också deras mest populära mus.
Rival 500 + 700 använder dock 3360, men båda dessa mössen är ett skämt

Väntar fortfarande på en Sensei reboot med 3360 men SS har gått på 1kg möss med skärmar och 100 miljoner knappar tåget istället.

Det stämmer bra, här diskuteras "bästa" mus/sensor så därför tänkte jag bort deras gamla/low-end versioner Använder i nuläget själv den gamla Rival och är mycket nöjd!

Att SS gått på något spaceship-tåg förstår jag mig inte på heller, 700 är väl okej bortsett från skärmen vilket i min mening är bland de dummaste idéerna någonsin. Visst idén om att kunna se HP/Ammo eller vad det nu kan vara är häftig, men jag föredrar att kolla sånt på skärmen istället för att få bort fokus från spelet för att titta på redundant information på musen. Detsamma gäller med dessa RGB tangentbord som börjar blinka och ha sig eller ändra färg beroende på HP% eller liknande.

Lågvikts Sensei med bra sensor hade varit fint, så nära gamla hederliga intellimouse (1.1) man kan komma fast med modernare hårdvara
En annan mus jag vill se en förnyelse av är G518 med modern hårdvara! Mångas favoritmus igenom tiderna!

Permalänk

@willeykk: Det finns ju fler alternativ som är lika gamla 1.1. Dream machine och Zowie gör rätt schysta alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogravitas:

@willeykk: Det finns ju fler alternativ som är lika gamla 1.1. Dream machine och Zowie gör rätt schysta alternativ.

Tack för tipset Jag köpte dock nyss musen i tråden på elgigantens mellandagsrea så nu får det bli köpstopp på möss ett tag haha.

Skickades från m.sweclockers.com