Permalänk
Medlem

Är det svårt att montera SSD?

Fick en SSD i julklapp av brorsan,
Är det svårt att montera in i datorn själv? Har aldrig byggt en dator själv så är väldigt okunnig!

Inet tar 699kr för montering av SSD o de kanske är lite segt!

Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1 /moderator
Permalänk
Medlem

Det är väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är väldigt enkelt.

Kan jag låta min hårddisk sitta kvar? Och är det komplicerat att installera om Windows på SSD'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amour:

Kan jag låta min hårddisk sitta kvar? Och är det komplicerat att installera om Windows på SSD'n?

Du kan låta hårddisken vara kvar. Antingen använder du någon form av kloningsprogramvara för att flytta installationen, eller så passar du på att göra en fräsch installation. Personligen tenderar jag att luta starkt åt det senare alternativet.

edit: Nej, att installera Windows är inte svårt. Det krävs inte mycket datorvana för att greja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Du kan låta hårddisken vara kvar. Antingen använder du någon form av kloningsprogramvara för att flytta installationen, eller så passar du på att göra en fräsch installation. Personligen tenderar jag att luta starkt åt det senare alternativet.

Okej! Tack för hjälpen Kan du sammanfatta hur man gör en fräsch installation?
Och man kan inte ha användning av både hårddisken och SSD'n samtidigt eller?

Permalänk
Medlem

Rena barnleken.

Permalänk
Skrivet av Amour:

Okej! Tack för hjälpen Kan du sammanfatta hur man gör en fräsch installation?
Och man kan inte ha användning av både hårddisken och SSD'n samtidigt eller?

Det finns otaliga guider på hur man gör det där på nätet. Det går utmärkt att använda både en SSD och en HDD samtidigt, så länge datorn är stationär är det bara att koppla i den nya disken brevid och allt fungerar direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w Här går den genom allt om jag minns rätt. Men skulle dock rekommendera koppla hur HDD tillfälligt.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en ny Windowsinstallation på SSD:n bör du koppla bort alla andra lagringsenheter under installationsprocessen, annars kommer du inte få en egen bootloader på SSD:n, vilket innebär att du inte kommer kunna starta Windows utan din nuvarande OS-disk inkopplad. Det går att skapa en bootloader i efterhand, men lättast är utan tvekan att göra rätt från början.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem

1. Skruva in SSD:n.
2. Koppla in sladdar till SSD:n.
3. Koppla ur sladdar till HDD:n.
4. Installera Windows på SSD:n. Observera att programmen du har installerade på HDD:n kommer också att behöva installeras om.
5. Koppla in HDD:n.

--- Alternativt men vad jag själv gör:

6. Ta backup på saker du vill behålla från HDD:n.
7. Formatera HDD:n.