Asus r9 390 strix eller XFX rx 480 gtr??

Permalänk
Medlem

Asus r9 390 strix eller XFX rx 480 gtr??

Ska snart köpa grafikkort och undrar vilka av följande jag bör välja:

Asus r9 390 strix:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225342-asus_r...

XFX rx 480 GTR: https://www.komplett.se/product/896847/datorutrustning/grafik...

Asus kortet är ju snabbt, det drar mycket ström, men jag kör med Intel skylake (6600k) och 650w nätagg så det är nog inga problem.
XFX kortet är energieffektivt, svalt och håller klockningen, men jag kommer antagligen köra på en 1440p-skärm, och jag är inte säker på om den klarar det.

Vilket tycker ni att jag borde välja? Varför? Varför inte?

//Elliot

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem

1060 6GB är snabbare än 390. Men prestandan mellan 1060 6GB och RX 480 är nästan lika.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/gig...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Rx480

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

För 1440p är ett fury kanske rätt val för dig? Sopar banan med ett 390 och är väl i princip gjort fär höga upplösningar då det har vansinnigt hög minnesbandbredd med sina hbm-minnen. Annars avvakta och se vad vega gör med marknaden. 3000 för ett 390 är absolut inget bra köp. Rx480 har jag inga invändningar emot, helt ok kort.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

De är väldigt lika och presterar lite olika beroende på spel, men jag hade sagt 480 för att det är nyare och kommer få support längre.

Om du ska lira i 1440 rekommenderar jag att vänta till åtminstone 5-8 januari då AMD ska berätta mer om Vega och Zen och när de ska släppas. Vissa rykten pekar på att Vega kan komma ävldigt snart. Med den upplösningen skulle du behöva gå upp till prestandaklass.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Okej pris på begagnade 980ti nu om man hittar ett. Bara en tanke. 50-60% mer prestanda om man vågar sig på begagnat.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Okej pris på begagnade 980ti nu om man hittar ett. Bara en tanke. 50-60% mer prestanda om man vågar sig på begagnat.

Nja, jag vill köra på AMD då de har Freesync och eyeinfinity

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Avstängd

Okej @älg3n. Tänkte bara rekommendera det ifall att.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera 480 av dessa. GTR kortet har fått mycket bra reviews och är nog en utav de bättre 480 korten på marknaden just nu.

Vill du så finns black edition (samma kort fast handplockade kretsar) fören tia billigare.

RX 480 GTR Black Edition

Tack för att du stödjer röda laget, det gynnar oss alla!

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

Fury kort om du ska köra 1440p.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

XFX GTR Black Edition
Klockar som en gud

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Något offtopic, men kan varmt rekommendera 390 och 390X-korten. Säljer mitt "Asus 390X Strix" för 3000:- om du vill ha lite mer prestanda för samma peng. Köpte det för VR i Februari men byter till ett nVidia-kort pga att AMD inge har så bra stöd för GPU accelerering i Adobe och Blender.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Något offtopic, men kan varmt rekommendera 390 och 390X-korten. Säljer mitt "Asus 390X Strix" för 3000:- om du vill ha lite mer prestanda för samma peng. Köpte det för VR i Februari men byter till ett nVidia-kort pga att AMD inge har så bra stöd för GPU accelerering i Adobe och Blender.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du ha 3000:- får du sälja det på blocket.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Något offtopic, men kan varmt rekommendera 390 och 390X-korten. Säljer mitt "Asus 390X Strix" för 3000:- om du vill ha lite mer prestanda för samma peng. Köpte det för VR i Februari men byter till ett nVidia-kort pga att AMD inge har så bra stöd för GPU accelerering i Adobe och Blender.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka Adobe-program exakt? Är det viktigt? Hur stor skillnad gör det? Uppriktig undran, är nyfiken

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vilka Adobe-program exakt? Är det viktigt? Hur stor skillnad gör det? Uppriktig undran, är nyfiken

Mitt största behov ligger i After Effects, men även Premiere och Illustrator till viss mån. Sitter även en del i Blender. GPU accelerering med AMD är inte bara generellt "långsammare" det är även buggigt och kan ge felaktiga resultat i renderingar tyvärr..

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Okej, det verkar vara rx480 som vinner, men jag undrar bara vilket.
Dom som jag skulle kunna tänka mig är:
xfx rx480 gtr (inte black edition), med nya röda fläktar
MSI rx480 gamingx

Jag skulle också kunna tänka mig Asus rx 470 strix, för att få mer pengar till en (1080p) skärm. Denna har dock inte någon bakplåt, kan man leva med det?

Spelen jag kommer spela är minecraft, The crew och kanske csgo i framtiden, är det värt att skaffa ett 480 då?

Vilken bör ja välja? Om det betyder nåt så är mitt färgschema svart/rött.

//ÖverklockadKorp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem

Skaffa då ett MSI Gaming X om du vill ha rött/svart. Är ett väldigt bra och svalt kort.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

Jag skulle köra 480 som är vettigare kort på både 8gb och 4gb versionen mot 1060s dito eller 390 då dom är modernare och ett vettigt val som mellan kort men skulle varken kalla 1060 eller 480 för 1440 kort utan är mer 1080p prestanda i singelkorts konfiguration

Modell jag valt är msi gaming X serien enligt mig som har bästa kylningen som jag kör själv och jag behöver inte någon speciell prestanda utan vill har en tyst strömsnål dator och kortet är passivt när man inte spelar och hörs inte det minsta om man kör fallout 4 eller nått som får kortet att arbeta hårt men strix är även tysta så finns alternativ men mitt första val hade varit msi gaming X

Men man kan få ett 480 mycket billigare om man kan leva med lite ljudnivå men jag gillar att min dator håller käften och gör som jag säger

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w