Hörlurssetup, ca. 5k budget

Permalänk
Medlem

Hörlurssetup, ca. 5k budget

Hej
Har bestämt mig för att fixa ordentligt ljud till datorn för musik och liknande. Är inte särskilt insatt på ljudteknik och har endast köpt headsets tidigare. Har ni några rekommendationer på ett par bra hörlurar/hörlurssetup? Har tänkt mig en budget på runt 4-5 tusen. Läst lite om externa förstärkare också (DAC), någon rekommendation på setup för detta tillsammans med hörluren? Är det nödvändigt för riktigt bra ljud? (Har inget separat ljudkort i datorn)

Mycket tacksam för ev. svar!

Permalänk
Medlem

Om du ska spendera sådana pengar på ljud i lur så är kommer delningen vara typ 60/40 hörlur/förstärkare.

En utav de viktigaste aspekterna är komforten, det finns många hifi-lurar som inte är bekväma nog (både i hur de sitter på huvudet och själva ljudsignaturen) för väldigt långa spelsessioner.

Personligen använder jag ett par HD600 från sennheiser, samt en så kallad schiitstack. Helt klart de bekvämaste hörlurarna jag äger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hifiman he400i är kraftigt reducerade i pris för tillfället om du gillar öppna hörlurar. Ordentliga fullsize med, vad jag läst, riktigt bra ljud. Dac / amp:s finns det massor av. En Dragonfly black eller red ska vara utmärkta och passar inom budget. Dessa går att använda med din telefon vilket är trevligt.

Om du funderar på blåtand kan jag helhjärtat rekommendera B&W P7W. Har dessa själv ( även om jag ska sälja dom nu när jag köpt focal elear ). Riktigt bra ljud både via blåtand och trådat. Lättdrivna trådat så förstärkare är ej nödvändigt. Slutna.

Nu finns det givetvis en massa andra alternativ än ovan föreslagna lycka till i djungeln.

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagge:

Hej
Har bestämt mig för att fixa ordentligt ljud till datorn för musik och liknande. Är inte särskilt insatt på ljudteknik och har endast köpt headsets tidigare. Har ni några rekommendationer på ett par bra hörlurar/hörlurssetup? Har tänkt mig en budget på runt 4-5 tusen. Läst lite om externa förstärkare också (DAC), någon rekommendation på setup för detta tillsammans med hörluren? Är det nödvändigt för riktigt bra ljud? (Har inget separat ljudkort i datorn)

Mycket tacksam för ev. svar!

En bra DAC färgar inte ljudet. Enda syftet är att konvertera digital data till analoga signaler som dina hörlurar kan ta emot.

Fördelen med att ha en extern DAC eller Förstärkare är att du slipper elektromagnetiska störningar som finns i datorn. Jag rekommenderar att du i sådana fall skaffar en DAC och Förstärkare med EXTERN strömförsörjning, så att din dators aggregat inte kan påverka din ljudupplevelse negativt. Se bara till att uttagen är balanserade så att du slipper missljud.

Det spelar ingen roll om hur dyr eller fin din DAC och Förstärkare är. Den hörbara skillnaden är minimal ifall de inte färgar ljudet. Så länge din förstärkare orkar driva dina hörlurarna så är det bra. Lägg pengarna på ett par rejäla hörlurar.

Permalänk
Medlem

Trådlösa hörlurar oavsett teknologi låter skit. Så enkelt är det. Du kan lika gärna spänna fast två tomma konservburkar över öronen och be en kompis nynna musiken åt dig. Ingen dynamik, inget liv. Bara hundskit.

De flesta hörlurar som du kan köpa på MediaMarkt, Elgiganten etc är mer eller mindre skräp, och är de inte skräp så kan inte personalen nåt om dem och/eller så är de rejält överprissatta. Hifiklubben är ett bra alternativ, förutsatt att du kan stå ut med personalens fluffiga beskrivningar och språkbruk designat för att imponera på strökunder.

Köp aldrig nåt du inte har lyssnat på i butiken. En bra DAC/stärkare är trevligt men lite kontroversiellt tycker jag att det är valfritt. Om du kör på DAC/hörlursförstärkare-varianten så skulle jag föredra en som tar USB och syns som ett separat "ljudkort". Då får du en helt digital signal ut till förstärkaren. Alternativt S/PDIF eller Toslink som tröstpris, men förutsätter att din rigg har möjlighet att skicka sånt.

Sennheisers dyrare lurar är trevliga men jag känner att de kostar mer än de smakar. Inom prisnivåer som vanliga dödliga kan uppnå föredrar jag Beyerdynamics lurar. Jag har två stycken, ena paret är ett par DT880 med 32 ohms impedans och de använder jag när jag lyssnar på musik från mobilen eller direkt ur datorns hörlursuttag. Det finare paret är Beyerdynamic T90, 600-ohmsvarianten som vanligtvis är kopplad till en Schiit Bifrost (lustigt namn, bra grej) och är till för kritiskt lyssnande.

Sen som alltid spelar det ingen roll om du har fantastisk utrusning men lyssnar på söderkomprimerad skit. Med såna här hörlurar duger inte dina 128kbps-VBR MP3'or från 2004 längre. Du kan lika gärna sticka en motorsåg i varje öra, för allt vad ljudkvalité du får ut av det hela. FLAC eller bättre. Glöm Spotify, i streamingvärlden går Tidal hyfsat bra för sig men ja, det har ju andra begränsningar då istället.

Sist men inte minst, varför vill du allt detta? Du säger själv att du inte är speciellt insatt i ljudteknik och har bara köpt vanliga konsumentheadsets tidigare? Så hur vet du att dina öron kommer att höra skillnad på hörlursrigg för 500 spänn och en för 6 lakan? Mitt förslag är att kanske skala ner ambitionerna och träna upp öronen, men det står dig givetvis fritt att plöja ner dina pengar på precis vad du vill som får dina brallor att bli trånga. Go nuts, om du vill

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Fyndjägare

Mina rek i kategorin Öppna hörlurar:
Hifiman HE-400i och Geek Out 450 blir ca 4600kr
Sennheiser HD600 / HD650 och Geek Out 450 blir 3600-4000kr
Philips Fidelio x2 för 1111kr elgiganten mellandagarna och sen en Geek Out 450 (förstås). Vansinnigt bra ljud för 2100kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.