Permalänk
Medlem

3 skärmar i spel???

Hej
Jag har en Asus skärm 24" 1920x1080 och 3 st Samsung Syncmaster 2253BW 22" 1680x1050 och undrar om man kan använda dessa 3 i spelläge??? inte så haj på datorer
mvh Jerry

Permalänk
Medlem

Det bör gå, men beror på vad du har för grafikkort?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cooljb:

Hej
Jag har en Asus skärm 24" 1920x1080 och 3 st Samsung Syncmaster 2253BW 22" 1680x1050 och undrar om man kan använda dessa 3 i spelläge??? inte så haj på datorer
mvh Jerry

Om du pratar om att spelet ska synas på alla tre skärmarna så blir det nog lite knepigt i och med att de har olika upplösning, men de tre 22"-skärmarna bör man kunna köra på och ha 24"'aren för webläsaren typ. Men återigen, vad har du för grafikkort?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Multiskärm*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

AMDs eyefinity stödjer iaf olika upplösningar, vet inte hur det är med Nvidia dock. Enda problemet jag kan se är om din dator pallar trycka ut så stor upplösning, som andra ovan också noterat.

Permalänk
Medlem

sry fel tråd men men

jag har rätt snabb dator och har ett ASUS Radeon R9 280X 3GB

Permalänk
Medlem

@cooljb: om du nu har detta, varför provar du inte? och ja, det funkar (optimalt när du kör med samma typ av skärmstorlek)

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk

Kan var lite trixande beroende på vad skärmarna har för ingångar. Finns det endast DVI så behövs åtminstone en aktiv adapter. Finns displayport borde det bara vara att köra på. Har tidigare kört 3 st DVI skärmar från 2st 280x i crossfire med DVI-DVI, Mini-DP - passiv adapter - DVI och mini DP - aktiv adapter - DVI. Aktiva adaptrar är dock ganska dyra jämfört med passiva...

Permalänk
Medlem

ok tack för alla svar!
har ev en till samsung skärm på g så har bara en. om det nu är värt o köpa den

Permalänk
Medlem

Som @HellDildo skrev så kanske du behöver en adapter då en skärm måste köras på displayport.. Om din Asus skärm har en displayport så slipper du adaptern.

Sen hur bra det flyter på beror ju på hur krävande spel du spelar och hur lågt du är beredd att gå med grafikinställningarna

Här har du lite benchmarks på 5760x1080 som borde ge dig lite av en fingervisning av vad du har att förvänta dig, såvida inte din cpu drar ner resultatet Det är dock från 2013 så kan tänka mig att en hel del optimeringar har skett sedan dess.

https://us.hardware.info/reviews/4889/amd-radeon-r7-260x-r9-2... (sida 12-28)

Permalänk
Medlem

@CyNik: japp jag har displayport på min 24" men tycker du jag ska köpa en till 22" o hoppas de funkar... den kostar ju ifs bara 400kr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cooljb:

@CyNik: japp jag har displayport på min 24" men tycker du jag ska köpa en till 22" o hoppas de funkar... den kostar ju ifs bara 400kr

Om du bara har en skärm idag så kan jag verkligen rekommendera en till. Även om jag inte tror att du kommer att bli så lycklig av att spela på båda så kan du ha spelet uppe på hela din 24" och samtidigt ha en webläsare eller liknande på 22"'aren. Är ju smidigt om man vill kolla upp något medan man spelar etc.

Är priset 400kr för en beg 22"? Jag skulle säga att 22" skärmar är helt ute idag och borde egentligen gå att få tag på för typ 100kr begagnade. Anledningen till detta är dels att de flesta redan har 24" skärmar med tanke på hur billiga de är nya. Sedan så har ju inte 22" 16:9 skärmar något samlarvärde heller. Inget man vill ha till sin retrodator etc. med tanke på att man inte körde 16:9 back then. Så jag skulle personligen hellre betala mer för en 4:3 skärm. Sedan är det ju alltid en risk att köpa begagnat. Så mitt förslag är att pruta lite.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@cooljb: Det är inte värt att köpa en till skärm för multiskärms spel, vill du använda dom för annat så visst, är det mindre summor är det ju kul att skaffa bara för att testa/spel

Stödet i spel är alldeles för dåligt, med det menar jag att spel som stöjder detta fullt ut ser det som en skärm. Ikoner/HUD med mera sitter alltså långt ute till höger eller vänster det blir helt ospelbart.

Ska du däremot köra spel som inte kräver HUD' exvis rally spel och kanske vissa shooters så kan det vara häftigt. Det är extremt tungdrivet

Ett bra mellanting mellan en skärm och 3skärmar är en +34" 21:9 skärm, det är fortfarande så att ikoner/hud hamnar för mycket åt sidan men det är hanterbart åtminstone med en kurvad. Blir även lite mer lättdrivet än 3st 1080p skärmar. Nackdelen med detta är att dom är rätt dyra om du inte köper en korea skärm som även det inte är jätteblilligt https://www.youtube.com/watch?v=0vvdvjralvs

Permalänk
Skrivet av cooljb:

@CyNik: japp jag har displayport på min 24" men tycker du jag ska köpa en till 22" o hoppas de funkar... den kostar ju ifs bara 400kr

Hade inte köpt en 22 tums skärm för 400kr, fick en gratis för ett tag sen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

ok tack för tipsen!!
tänkte ha det till mina rally spel men blir nog o köpa en stor tv eller nått ist