Varför hatas feminister så mycket?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Det fetstilta är snömos. Den enda chansen du har att få bestämma 100% över ditt eget liv är om du ställer dig utanför civilisationen och bor i en liten hydda långt ute i skogen. Självbestämmanderätten är inte oinskränkbar.

Din vilja att inskränka självbestämmanderätten som slavägare gör är inte sund. Människor ska själva få bestämma över sina liv, det är en mänsklig rättighet som ska respekteras.

Skrivet av Olegh:

Andra stycket. Exakt, det är människors oinskränkta frihet att genom våld dominera andra mindre starka individer som historiskt sett har gett upphov till dysfunktionella utsugande samhällskonstruktioner.

Du försöker bara göra en märklig gränsdragning genom att använda massor av honnörsord.

De dysfunktionella utsugande samhällskonstruktioner som präglades i Sovjetunionen var sociala konstruktioner som inskränkte självbestämmanderätten. Kommunismen vidriga inkränkande var ett mänskligt brott som aldrig kommer att glömmas. Privat egendom beslagtogs med tvång för att få jämställdhet. Folket valde att göra uppror mot frihetsberövandet, vilket ledde till historiens största massmord.

Dagens moderna samhälle lever på självbestämmanderätten. Ett samhälle som inte förtrycker grundläggande rättigheter av män och kvinnor med sociala konstruktioner. Ett samhälle som bara tvingar folk att ta ansvar för sina handlingar.

Läsbart
Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Ni har en fallenhet för argument som saknar nyans. Det finns självklarheter med biologi som är just självklara, och hur trygga de än kan kännas så täcker de knappt in något alls av de sociala frågor vi pratar om. Argumentet som ni båda presenterar innebär att det faktum att kvinnor har livmödrar också innebär att kvinnor ska ta hand om barnen. Ni kan känna er helt trygga i att biologiska faktum inte går att bryta, och därför blir de också rätt meningslösa att prata om. Om man accepterar argument som "det har alltid varit på ett sätt, så det ska alltid fortsätta att vara på det sättet", så blir aldrig något förändrat. Om man accepterar argument som "djur gör såhär, därför ska människor också göra det", så innebär det att vi avskaffar civilisationen och allt komplext som gör människor överlägsna djur. Ni får också fundera över vad ni tror att det är för sorts regler ni pratar om. Om vi "bekämpar biologin", kommer då Gud och ger oss böter? Är det något annat som vill att det ska vara på ett visst sätt, och vi gör något sorts avtalsbrott om vi inför delade föräldradagar?

Det är ett fritt land, och ni får förstås vara så sexistiska som ni känner för. Vill ni har någon moralisk mark att stå på så får ni nog presentera bättre argument än vad ni gör.

Andra delen av det hela då.

Mamman bör vara tillgänglig dom första 6 månaderna (i alla fall varje gång barnet är hungrig). Redan bevisas hur nyttig bröstmjölken är och vad som händer när man väljer pulver i stället.

Den skyddar mot sjukdomar och allergier senare i livet, även gör dig van vid olika smaker och mat. Något du vill bekosta bara för det ska vara rättvist samhälle?

Sen har det ju smugit in lite gifter och annat onyttigt i pulverdieten då och då (av misstag). Så det är inte lätt för en kvinna att jobba samtidigt mata sitt barn (som tyvärr inte alla gör, varit mode att använda pulverdiet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@DrDuke:

Du är alltså en av feministerna som inser att det kanske är så att i ett samhälle helt fritt från diskriminering baserat på kön, hade vi ändå inte sett lika könsfördelning på alla positioner och i all statistik, men trots det anser att det finns ett värde i att uppnå att fördelningen av makt,pengar,"X" skall vara exakt samma som könsfördelning, eller (rätta mig om jag har fel)?

Om jag inte har feltolkat dig så undrar jag några saker:

1. Tror du att detta skulle göra människor mer lyckliga?
(Om ja: varför, Om nej: varför försöka uppnå detta?)
2. Hur långt är du beredd att gå för att uppnå detta ideal?

Har många fler frågor men väntar på att se ifall du accepterar premissen, verkade som det när jag läste dina svar på de som pratade om biologi-spåret men men.... håller tummarna för att den lite mer intressanta diskussionen kan börja kanske.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Att påverka människors valfrihet med att konstruera lagar som tvingar föräldrar att dela jämt är en sjuk ideal. Det enda man skapar med dessa lagar är sociala konstruktioner. Ett patriarkat som förtrycker kvinnor och penisbärare.

Människor har alltid valt att göra vad de tror fungerar bäst. Vad som fungerar bäst har alltid berott på förutsättningarna.
Det är med andra ord inga sociala konstruktioner som har styrt den ojämna könsfördelningen igenom tiden. Det är snarare en biologiskt konstruktion som har gjort det mer fördelaktigt att dela utifrån sina fysiska skillnader.

Staten ska inte bestämma över de aktiva valen som föräldrar tar med ömsesidig kärlek. Det är inget problem att många familjer väljer att kvinnan ska vara hemma mer med sina barn. Det är ett resultat av gemensamma beslut som ska respekteras.

Vet inte om du blev upprörd, men det är svårt att förstå vad du skriver. Lagar är sociala konstruktioner, ja. Poängen med lagarna vi pratar om är att motsvara en civiliserad moral om rättvisa, och att bekämpa fördomar och ingrodda destruktiva traditioner. Bredare är ett rättssamhälle till för att motverka marginella element som inte vill spela i enlighet med reglerna som alla andra vill. Du kanske inte håller med om en specifik lag, och det är din rätt, men att hävda din valfrihet är inget bra argument. Då skulle man kunna hävda valfrihet inför vilken lag som helst. Du får argumentera i sak. Jag har sen ingen som helst aning om vad du menar med "Ett patriarkat som förtrycker kvinnor och penisbärare".

Det andra stycket håller inte ihop varken språkligt eller logiskt. Påståendena går inte att bemöta. Du måste förklara närmare vad du menar eller ge tydliga exempel.

Staten bestämmer absolut över beslut som föräldrar fattar om sina barn, på områden som samhället gemensamt kommer överens om. Du MÅSTE mata och ta han ditt barn. Du FÅR INTE slå ditt barn (och du kan INTE hävda att du gör det av kärlek). Samhällets regler går alltid utanpå de privata. Det fina med svensk lagstiftning är dock att individens frihet är bland de viktigaste elementen som beaktas när man skriver lagar. Därför så får du och din fru dela på omhändertagandet PRECIS SOM NI VILL. Om ni däremot också vill ha tillgång till den fördelaktiga (men inte superfeta) föräldraförsäkringen, så får ni lov att dela lika (om ni vill ha ut allt dvs, hälfen får ni ju hur som helst). Det är inte en enormt stor inskränkning i föräldrars frihet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Andra delen av det hela då.

Mamman bör vara tillgänglig dom första 6 månaderna (i alla fall varje gång barnet är hungrig). Redan bevisas hur nyttig bröstmjölken är och vad som händer när man väljer pulver i stället.

Den skyddar mot sjukdomar och allergier senare i livet, även gör dig van vid olika smaker och mat. Något du vill bekosta bara för det ska vara rättvist samhälle?

Sen har det ju smugit in lite gifter och annat onyttigt i pulverdieten då och då (av misstag). Så det är inte lätt för en kvinna att jobba samtidigt mata sitt barn (som tyvärr inte alla gör, varit mode att använda pulverdiet).

Återigen, amning är inte en fråga som passar så väl in här. Om man verkligen vill driva sin biologistiska poäng så ok, det är kvinnor som står för amningen. Och ok, det finns fördelar med att amma. Men det är inte hela sanningen med amning. Jag har ingen lust att diskutera nyanser kring amning, för det har i praktiken ingenting att göra med jämställdhet, eller hur man delar på föräldraförsäkringen. I praktiken så kommer nog föräldrar fram till att man ser till att mamman tar första ledigheten och just gör sig tillgänglig för amning. Men om mamman inte kan eller vill amma så får man väl dela på dagarna i den ordning och sätt som man känner för. Även om det var något sorts biologistiskt måste att låta mamman ta första halvåret OCH man tyckte att det var lämpligt att lagstifta kring det (vilket vore poänglöst), så finns det ändå inget som hindrar pappan att ta andra dagar och att man i slutändan ändå delar på föräldraförsäkringen. Så hur man än vrider och vänder på det så blir amningsargument mot en delad föräldraförsäkring tandlösa (finns säkert ngn sorts amnings-relaterad pun att sätta in här).

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

@DrDuke:

Du är alltså en av feministerna som inser att det kanske är så att i ett samhälle helt fritt från diskriminering baserat på kön, hade vi ändå inte sett lika könsfördelning på alla positioner och i all statistik, men trots det anser att det finns ett värde i att uppnå att fördelningen av makt,pengar,"X" skall vara exakt samma som könsfördelning, eller (rätta mig om jag har fel)?

Om jag inte har feltolkat dig så undrar jag några saker:

1. Tror du att detta skulle göra människor mer lyckliga?
(Om ja: varför, Om nej: varför försöka uppnå detta?)
2. Hur långt är du beredd att gå för att uppnå detta ideal?

Har många fler frågor men väntar på att se ifall du accepterar premissen, verkade som det när jag läste dina svar på de som pratade om biologi-spåret men men.... håller tummarna för att den lite mer intressanta diskussionen kan börja kanske.

Ok, jag rättar lite. Jag kallar mig inte feminist, men anser att samhället bör motverka uppenbara orättvisor. Om man (vilket jag gör) tror att män och kvinnor i grunden har ungefär samma förutsättningar att utföra arbete och att bidra till samhället så borde män och kvinnor också få ut lika mycket av det. Ännu enklare uttryckt är den gamla parollen "lika lön för lika arbete", vilken borde vara lätt att ta till sig för alla med ens den mest grundläggande känsla för moral.

1. Jag tror inte att det är konstruktivt för samhället att vare sig definiera eller försöka eftersträva "lycka". Samhällets roll är att skapa en rimlig nivå av ordning och en så stor nivå av frihet som möjligt, så att invånarna kan vara fria att själva definiera och söka sin lycka. Omvänt skulle man däremot kunna hävda att stor orättvisa eller diskriminering skapar utsatthet, frustration, eller om du så vill - "olycka".
2. Reform genom demokratiska medel.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Dummaste jag hört på väldigt länge. Men det blir ju så klart så när man inte vill förolämpa "det tredje könet" genom att hävda att de med penis automatiskt är män.
B!

Att jag tog upp detta beror på att jag uppfattar det som rått sexistist där vi män skall reduceras till någon penisvarelse utan större värde, eller rentutav hatiskt från lesbohållet.

En motsvarighet till penisbärare?? hålben? eller vad? Antar att ordet skapats för att slå split och skapa osämja, såtillvida det inte är sjukvården i sig som skapat denna klumpiga term.

Tvi för "nysvenskan" rent Orwelliansk.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bogey:

Läste på nyheterna för några dagar sedan. Ett reportage om att få nytillkomna att använda kondom för att få dit dom att få
dom till undersökning och information.

Trodde inte min syn när jag såg termen"penisbärare" om män. Lusläste artikeln och kunde inte avgöra vem som yttrade det, sjuksköterskan som utförde eller den kvinnliga journalisten som skrev nyheten.

Detta var på SR, tror det var på de lokala nyheterna.

Fråga : Heter män numera penisbärare?

I 100.0% jämlika Sverige kommer vi då få en grupp penisbärare och en annan grupp vandrande hål?

Låter som rena krigsföringen för att avskräcka ryssland från att gå in i Sverige

Låt sjukhuset Sverige vara stängt för omgivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingman:

I 100.0% jämlika Sverige kommer vi då få en grupp penisbärare och en annan grupp vandrande hål?

Låter som rena krigsföringen för att avskräcka ryssland från att gå in i Sverige

Låt sjukhuset Sverige vara stängt för omgivningen.

Jag har ett annat förslag. De där RABIATA manshatarna ställs upp som invasionstyrka mot Ryssland, såvida det inte är för grymt? Eller bryter emot Genevekonventionen om terrorvapen?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/yHaPZP-vcZs
Hon är så jävla bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Trodde inte min syn när jag såg termen"penisbärare" om män. Lusläste artikeln och kunde inte avgöra vem som yttrade det, sjuksköterskan som utförde eller den kvinnliga journalisten som skrev nyheten.

Fråga : Heter män numera penisbärare?

Det låter som en bredare term som även innefattar transpersoner med penis. De "män" som inte vill kalla sig själva för män.

Jag förstår inte alls hur du ser något offensivt i detta - Vi är bokstavligen penisbärare, och vi får för all del fortsätta vara män också.

Permalänk
Medlem

Det börjar kännas lite godtyckligt vilka trådar som är tillåtna på detta forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det låter som en bredare term som även innefattar transpersoner med penis. De "män" som inte vill kalla sig själva för män.

Jag förstår inte alls hur du ser något offensivt i detta - Vi är bokstavligen penisbärare, och vi får för all del fortsätta vara män också.

Vänd på det, vandrande vaginor (fittor). Är det också okey enligt dig?
Jag tycker att alla dessa termer är offensiva och onödiga. Det står dig naturligtvis fritt att tycka annat, jag förstår att andra har andra åsikter.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

@Bogey: Haha, det var knappast en lika neutral term. Vaginabärare kanske?

EDIT: Om vi skulle hitta på en neutral term för alla människor med penis, vad skulle du då föreslå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

https://youtu.be/yHaPZP-vcZs
Hon är så jävla bra

Skickades från m.sweclockers.com

Helt underbart!

"Du är vit priviligerad kvinna!
Jag identifierar mig som attackhelikopter så jag känner mig kränkt!"

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Bogey: Haha, det var knappast en lika neutral term. Vaginabärare kanske?

EDIT: Om vi skulle hitta på en neutral term för alla människor med penis, vad skulle du då föreslå?

Nja det blir väl bara tydligare att termen penisbärare är offensiv och onödig.
Ditt förslag Vaginabärare. Om vi spinner på det så...Flera vaginabärare? ett stim vaginabärare? ett fittstim? ett penis stim? ett kukstim?

Tycker inte om det och vi har redan termer så det räcker. Det delar upp och splittrar bara, vi behöver mindre och inte mer nedvärderande termer.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Helt underbart!

"Du är vit priviligerad kvinna!
Jag identifierar mig som attackhelikopter så jag känner mig kränkt!"

Haha, har sätt alla hennes rapporter. En riktigt smart kvinna som vågar ta upp sånt.
Btw, det som de spillde på henne va urin.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Nja det blir väl bara tydligare att termen penisbärare är offensiv och onödig.
Ditt förslag Vaginabärare. Om vi spinner på det så...Flera vaginabärare? ett stim vaginabärare? ett fittstim? ett penis stim? ett kukstim?

Den enda som säger "fitta" och "kuk" här är du. Vagina och penis är inte laddade ord.

Skrivet av Bogey:

Tycker inte om det och vi har redan termer så det räcker. Det delar upp och splittrar bara, vi behöver mindre och inte mer nedvärderande termer.

Okej, vad skulle du föreslå då istället för "människor som har penis"? Penismänniskor går t.ex. bort direkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Nja det blir väl bara tydligare att termen penisbärare är offensiv och onödig.
Ditt förslag Vaginabärare. Om vi spinner på det så...Flera vaginabärare? ett stim vaginabärare? ett fittstim? ett penis stim? ett kukstim?

Tycker inte om det och vi har redan termer så det räcker. Det delar upp och splittrar bara, vi behöver mindre och inte mer nedvärderande termer.

Termen penisbärare har ju antagligen uppkommit för att inkludera flera snarare än att splittra något.
Nu när alla ska ha ett eget kön och inte vill bli kallade män eller kvinnor har flera börjat använda uttryck som inte går att komma ifrån. Exemplet som jag hört mest är "livmoderbärare" men går ju såklart att utveckla till penisbärare eller vaginabärare etc.

Man kan använda det om man vill inkludera alla som traditionellt setts som kvinnor eller män men inte missa någon som inte känner sig inkluderad i någon av de två grupperna.

Det är inget offensivt med termen. Om du har en penis så bär du en penis. Du är med andra ord en penisbärare. Inget konstigt med det egentligen. Det är som att säga "alla med skägg", "alla med kortbyxor", "alla med penis".

Permalänk
Medlem

Utdrag från SVT Rapport sändningen den 23:e September 19:30 med fokus och lösning på den enorma bostadsbristen:

“För att lyckas bygga bostäder i den takt som behövs krävs det att kvinnor börjar jobba inom byggbranschen. Och för att lyckas med det försöker nu branschen få stopp på machokulturen.”

Jämställdhetsfeministerns blogg:
https://jamstalldhetsfeministern.wordpress.com

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Hehe, "penisbärare" gjorde min dag iaf.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Så länge man propagerar för lika rättigheter i form av rösträtt och rätt att söka offentliga tjänster på samma vilkor är jag med på tåget. Att sprida information/propaganda för att göra samhället mer 'rättvist' också helt okey. Det jag däremot avskyr är den obehagliga tendensen man har att lägga sig i hur andra pratar, att anlägga 'feministiska' perspektiv i skolan och på dagis, att försöka tvinga människor till jämställt föräldrapenningsuttag, att genom beskattning ta pengar från en grupp och ge till en annan, att göra en politisk åsikt till en skattefinansierad 'vetenskap' och slutligen försöka få tillstånd olika typer av diskriminerande kvoteringar. Eftersom feminister allt som oftast försöker tvinga på den politiska minoriteten tvångsåtgärderna jag precis nämnt går det inte att klassificera mainstream feminism som annat än en ganska extrem Marxistisk ideologi. Det som är anmärkningsvärt är inte att unga män i 20års åldern hatar feminismen, snarare är det underligt att så många står bakom dom här åsikterna.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden då det knappast kommer att tillföras något nytt. Att den nu återupplivats förändrar inte så mycket, då få om någon kommer att läsa igenom de +20 sidorna för att bli à jour med innehållet och undvika upprepning.

Vid möjlighet ska någon av oss moderatorer se igenom de senare inläggen och se om det finns skäl till moderering.

/KimTjik
Moderator