acer aspire es11 vill inte installera win 7.

Permalänk
Medlem

acer aspire es11 vill inte installera win 7.

problemen började med att jag skulle göra en facty reset på win 10.
mitt i ominstallationen så råkar jag stänga av datorn varpå den bootar om och hamnar i nån sorts boot-loop.
den startar upp så man ser acer loggan, får felmeddelande och sen startar den om, såhär håller den på.
jag provar allt och försöker reparera skadan utan att lyckas.

ger upp och skaffar win7 isället, slänger in allt på en usb sticka och ska till att omformatera datorn.
den bootar upp från stickan och börjar installera och fastnar på denna bild.

vad gör jag för fel? har suttit och jävlats med datorn ett bra tag.
säkert bara nått skitfel men är inte så haj på datorer.

mvh Emil

Permalänk
Medlem

såhär ser det ut i bios
http://imgur.com/a/GlfFt

Permalänk
Medlem

Googlade lite och den verkar iaf. ha en USB2-port. Win7 stödjer inte USB3, så du måste använda USB2-minne och uttag vid installationen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Googlade lite och den verkar iaf. ha en USB2-port. Win7 stödjer inte USB3, så du måste använda USB2-minne och uttag vid installationen..

tack för svar!
vart osäker på usb stickan så jag testade en annan. fortfarande samma problem. använder windows egna program för att göra stickan bootable och börjar fundera på om det är programet som är boven. vet du nått bra program annars för att flasha in win i usb minnet och göra det bootbart?

Permalänk
Skrivet av empo021:

tack för svar!
vart osäker på usb stickan så jag testade en annan. fortfarande samma problem. använder windows egna program för att göra stickan bootable och börjar fundera på om det är programet som är boven. vet du nått bra program annars för att flasha in win i usb minnet och göra det bootbart?

https://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

tackar, programmet fungerade kanon men jag fastnar på samma bild som tidigare.. vet ej vad jag ska testa känns som jag testat allting redan

Permalänk
Medlem

@empo021: Windows 7 installation med hjälp av ett USB minne via en USB 3.0 port minne kräver extra drivrutiner. om du har en USB 2.0 på datorn så bör du koppla in USB minnet i USB 2.0 porten, om du har en DVD enhet i datorn så kan man skapa en Windows 7 DVD installationsskiva och då skall det fungera utan extra drivrutiner.

Och du måste nog även stänga av UEFI genom aktivera Legacy i BIOS för att kunna installera Windows 7.

Varför vill du inte installera Windows 10? då behövs inga extra drivrutiner för en installation via USB 3.0 port och du kan även göra en en installation med UEFI aktiverat i BIOS.

Om du vill göra en Windows 10 installation så är det bara att ladda hem och köra verktyget https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 MediaCreationTool och skapa ett bootbart USB Windows 10 installationsmedium som du sedan kan boota i en USB 3.0 port på din dator genom att trycka på funktionstangenten F12 när datorn startar.

Visa signatur

janee