Fakturastrul och kronofogden efter order på Greattech.se

Permalänk
Greattech
Skrivet av freddiebox:

@Greattech Jag ställer endast frågor givna av mitt ombud så allt är konkret för kommande dagar.

Tack för svar, ni behöver inte svara på denna tråd längre om ni inte vill.

Vi kan gärna ordna direkt kontakt med ditt ombud om du önskar det. Att ställa dessa frågor på Sweclockers är inte nödvändigt när man kan hålla direktkontakt istället.
Skicka gärna PM med alla uppgifter till ombudet så ordnar jag kontakten med bolagets ombud och ditt så får man direkt kontakt istället.

Vi känner inte oss pressade när vi svarar här. Vi svarar där det dyker upp frågor om oss vilket vi alltid är öppen med. Sverige + företag som döljer något hör inte ihop. Då har man startat bolag på fel land. Det tar inte lång tid innan allt kommer upp om ett företag i princip är offentligt. 7 år är inte heller en kort period som varumärket funnits i Sverige där vi varit öppen med allt.

- GT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Greattech:

Vi kan gärna ordna direkt kontakt med ditt ombud om du önskar det. Att ställa dessa frågor på Sweclockers är inte nödvändigt när man kan hålla direktkontakt istället.
Skicka gärna PM med alla uppgifter till ombudet så ordnar jag kontakten med bolagets ombud och ditt så får man direkt kontakt istället.

Vi känner inte oss pressade när vi svarar här. Vi svarar där det dyker upp frågor om oss vilket vi alltid är öppen med. Sverige + företag som döljer något hör inte ihop. Då har man startat bolag på fel land. Det tar inte lång tid innan allt kommer upp om ett företag i princip är offentligt. 7 år är inte heller en kort period som varumärket funnits i Sverige där vi varit öppen med allt.

- GT

jaa ni är så duktiga!....

Tycker vi borde börja rösta fram årets sämsta datorbutik. Så man vet vilka butiker man borde akta sig för.

Edit: Det märks att du är omogen för din ålder när du sitter och skryter och tar åt dig personligt på forumet. Bevisar ganska starkt att du är "en snubbe på 23bast" och inte mycket mer

Permalänk
Medlem

Varför ska det vara så svårt i så fall att upprätthålla kontakt med kunden som till exempel telefonsamtal? Förutom svar på undersökningar så vet jag fortfarande inte mer än att jag ska vänta ytterligare. På vadå? Och ni yrkar om kompensation, vilket såklart är bra, men jag har fortfarande inte fått ett brev, telefonsamtal eller e-post vad ni planerar förutom hur ni gång på gång repeterar att det är ni som förväntar er "stora pengar", och hur stora och bra ni är som ett företag, men ingenting om vad kunden genomgått? Är det konstigt att man blir frustrerad på er?

När man beställer från ett så känt företag som ni säger att ni är så borde man väl förvänta sig service och att ni utför jobbet rätt? Senast jag var på luren med SVEA Ekonomi för mindre än en vecka sedan så sägs det fortfarande att ni inte ens varit i kontakt med dem angående mitt ärende då jag fick prata med en handläggare på SVEA. Och som jag redan sagt så nekar SVEA att det ska ha varit någon "tekniskt fel" från deras sida.

Det blev jag som fick utreda och lösa något mellan er två som fick mig att hamna hos Kronofogden, något som ni skulle ha tagit hand om så fort jag skrev det första brevet till er, och så fort denna tråd dök upp. Allt jag fått höra är "det är tråkigt att höra, men vi väntar också på stora pengar så det finns inte mer vi kan göra".

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddiebox:

Varför ska det vara så svårt i så fall att upprätthålla kontakt med kunden som till exempel telefonsamtal? Förutom svar på undersökningar så vet jag fortfarande inte mer än att jag ska vänta ytterligare. På vadå? Och ni yrkar om kompensation, vilket såklart är bra, men jag har fortfarande inte fått ett brev, telefonsamtal eller e-post vad ni planerar förutom hur ni gång på gång repeterar att det är ni som förväntar er "stora pengar", och hur stora och bra ni är som ett företag, men ingenting om vad kunden genomgått? Är det konstigt att man blir frustrerad på er?

När man beställer från ett så känt företag som ni säger att ni är så borde man väl förvänta sig service och att ni utför jobbet rätt? Senast jag var på luren med SVEA Ekonomi för mindre än en vecka sedan så sägs det fortfarande att ni inte ens varit i kontakt med dem angående mitt ärende då jag fick prata med en handläggare på SVEA. Och som jag redan sagt så nekar SVEA att det ska ha varit någon "tekniskt fel" från deras sida.

Det blev jag som fick utreda och lösa något mellan er två som fick mig att hamna hos Kronofogden, något som ni skulle ha tagit hand om så fort jag skrev det första brevet till er, och så fort denna tråd dök upp. Allt jag fått höra är "det är tråkigt att höra, men vi väntar också på stora pengar så det finns inte mer vi kan göra".

Han är 23år och skryter om sitt företag och sig själv. Tar åt sig personligt och ber dig chilla om allting. Han beter sig som ett ägg. Förvänta dig inga *Kundbemötande svar*. Utan konstatera bara att läget är som det är. Och lägg ner inte energi på GT's amatör invå i att bemöta kunder. Alltså jaga inte upp dig på det. Det är lönlöst för allt dom kommer svara med är hur proffsiga dom är på allting:P

Permalänk
Medlem

Man får hädanefter skylla sig själv när man köper från GT och stöter på patrull. Bara att googla på företaget så ploppar det upp ett x antal trådar om de på sweC

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Vi kan gärna ordna direkt kontakt med ditt ombud om du önskar det. Att ställa dessa frågor på Sweclockers är inte nödvändigt när man kan hålla direktkontakt istället.
Skicka gärna PM med alla uppgifter till ombudet så ordnar jag kontakten med bolagets ombud och ditt så får man direkt kontakt istället.

Vi känner inte oss pressade när vi svarar här. Vi svarar där det dyker upp frågor om oss vilket vi alltid är öppen med. Sverige + företag som döljer något hör inte ihop. Då har man startat bolag på fel land. Det tar inte lång tid innan allt kommer upp om ett företag i princip är offentligt. 7 år är inte heller en kort period som varumärket funnits i Sverige där vi varit öppen med allt.

- GT

Nej du döljer absolut ingenting, det skulle aldrig hända eller hur? Haha största lögnen ever, men fortsätt gärna så Serhat.

Hur vet jag nu detta? Jo som Serhat så snällt berättat tidigare i en annan tråd (för att försöka outa mig och förstöra min trovärdighet) så har jag provjobbat hos dom, och har en bekant som jobbat för dom tidigare, så jag vet mycket väl vad som försiggår bakom stängda dörrar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Helt absurt hur ett företag kan svara såhär på en kunds problem.
Hoppas alla era nya och befintliga kunder ser dessa trådar och inser vilket uruselt bolag ni är, att ha en representant (23årig VD!?) som istället för att lösa problemet för kunden bara bollar över ansvar hit och dit och snackar om deras egna intressen att få in pengar.. Vafan sköt era intressen internt och LÖS problemet för kunden - fattar ni inte att varje meddelande ni skriver bara spär på er totala brist på kundservice.

Permalänk
Medlem

Jag har fått uppfattningen via inläggen i tråden att GT visste vem TS var IRL, varför skall det då skickas uppgifter via PM?
Borde inte TS ärende, inklusive kontaktuppgifter, finnas redan i företaget hyfsat lätt tillgängligt?

Permalänk
Inaktiv

Nu har det vart tyst ett tag. Kollar tråden lite då och då för att se om GT har skrivit nått mer om sitt liv eller framgångar. Det är ju lite underhållande ändå ^^

Sen är det alltid bra att försöka se det positiva i allt negativt. I detta fall skulle jag säga att människor som läser detta får en chans att se att det inte är acceptabelt att bli bemött på detta sätt.

Permalänk

Mycket intressant läsning. Lider med TS och hoppas verkligen att allt löser sig. Det verkar ju inte vara helt klart än. Uppdatera gärna den här tråden för det vore väldigt intressant att få fortsätta att följa med på färden för att se vad som händer.

Lycka till TS!

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Helt absurt hur ett företag kan svara såhär på en kunds problem.
Hoppas alla era nya och befintliga kunder ser dessa trådar och inser vilket uruselt bolag ni är, att ha en representant (23årig VD!?) som istället för att lösa problemet för kunden bara bollar över ansvar hit och dit och snackar om deras egna intressen att få in pengar.. Vafan sköt era intressen internt och LÖS problemet för kunden - fattar ni inte att varje meddelande ni skriver bara spär på er totala brist på kundservice.

Ja de verkar vara sina egna bästa fiender dessutom och verkar inte förstå ens detta enkla faktum.
23 årig? och VD? och stort företag? och existerat i 7 år? Var han 14 år då eller? om det nu stämmer?

I vart fall lär det inte bli 7 år till, det kan vi vara säkra på.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Hade aldrig hört talas om företaget @greattech men vet dock nu att det aldrig kommer att handlas något därifrån.
Det är bra med sådana här trådar som belyser företag med sitt rätta ansikte.

Hoppas att det löser sig @freddiebox

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Om Greattech hade någon som helst kundservice skulle de gjort ett stort avdrag på fakturan du får för den tid du behövt lägga ned på allt strul. Någon som vågar sig på en gissning om ifall det kommer inträffa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blacksheep:

Hade aldrig hört talas om företaget @greattech men vet dock nu att det aldrig kommer att handlas något därifrån.
Det är bra med sådana här trådar som belyser företag med sitt rätta ansikte.

Hoppas att det löser sig @freddiebox

Samma här. Hade ingen aning om vilka de var. Men så vet man det nu så man kan förklara för folk man känner hur det kan gå till om man handlar på GT, och speciellt vilken support man får.

Här är lite mer info om företaget.
http://www.merinfo.se/foretag/Greattech-Stockholm-AB-55685158...

Org.nummer: 556851-5885
Bolagsform: Privat aktiebolag
Registrerat: 2011
Momsregistrerad: Nej
F-Skatt: Nej
Reg. som arbetsgivare: Nej
Status: Bolaget är aktivt
Verkställande direktör: Serhat Turhan

Krävs det inte momsregistrering, F-skatt, för att få driva ett företag?

Permalänk
Skrivet av anon190792:

Samma här. Hade ingen aning om vilka de var. Men så vet man det nu så man kan förklara för folk man känner hur det kan gå till om man handlar på GT, och speciellt vilken support man får.

Här är lite mer info om företaget.
http://www.merinfo.se/foretag/Greattech-Stockholm-AB-55685158...

Org.nummer: 556851-5885
Bolagsform: Privat aktiebolag
Registrerat: 2011
Momsregistrerad: Nej
F-Skatt: Nej
Reg. som arbetsgivare: Nej
Status: Bolaget är aktivt
Verkställande direktör: Serhat Turhan

Krävs det inte momsregistrering, F-skatt, för att få driva ett företag?

Om du läst lite tidigare i tråden så drivs Greattech numera av ett annat bolag, nämligen Karatas Group AB medan Greattech AB som du sökt på är ett vilande företag som kanske används i framtiden. Rätt uppgifter finns här:

http://www.merinfo.se/foretag/Karatas-Group-AB-5590349816/2kg...

Bolagsuppgifter
Org.nummer: 559034-9816
Bolagsform: Privat aktiebolag
Registrerat: 2015
Momsregistrerad: Ja
F-Skatt: Ja
Reg. som arbetsgivare: Ja
Status: Bolaget är aktivt
Verkställande direktör: Serhat Turhan

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gaminggirl:

Om du läst lite tidigare i tråden så drivs Greattech numera av ett annat bolag, nämligen Karatas Group AB medan Greattech AB som du sökt på är ett vilande företag som kanske används i framtiden. Rätt uppgifter finns här:

http://www.merinfo.se/foretag/Karatas-Group-AB-5590349816/2kg...

Bolagsuppgifter
Org.nummer: 559034-9816
Bolagsform: Privat aktiebolag
Registrerat: 2015
Momsregistrerad: Ja
F-Skatt: Ja
Reg. som arbetsgivare: Ja
Status: Bolaget är aktivt
Verkställande direktör: Serhat Turhan

Ja så var det. orkar inte gå igenom 8 sidor av snart en månad gammal tråd + att det är lördag. my bad

Permalänk
Medlem

God Jul @Greattech, jag hoppas att ni är riktigt skadeglada. Idag skickade dessa tomtar den riktiga fakturan på 11,719kr som ska vara betald runt Jul. Det tog bara ett halvår för Greattech att få den fakturan skickad fast man valde en 14-dagars faktura. Och ingen kompensation för sveda och verk fast Greattech yrkade på kompensation tidigare. Tack för att ni skickade den precis i samband med Jul och ett halvår senare då man börjat handla julklappar. Får bli delbetalning tills vidare men jag yrkar fortfarande på kompensation.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

God Jul @Greattech, jag hoppas att ni är riktigt skadeglada. Idag skickade dessa tomtar den riktiga fakturan på 11,719kr som ska vara betald runt Jul. Det tog bara ett halvår för Greattech att få den fakturan skickad fast man valde en 14-dagars faktura. Och ingen kompensation för sveda och verk fast Greattech yrkade på kompensation tidigare. Tack för att ni skickade den precis i samband med Jul och ett halvår senare då man börjat handla julklappar. Får bli delbetalning tills vidare men jag yrkar fortfarande på kompensation.

Kunde sparat pengar då du visste du skulle få fakturan för eller senare.... Lite dumt att spendera pengar som redan blivit öronmärkta för ett köp och sedan klaga att man måste delbetala för det är Jul....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kunde sparat pengar då du visste du skulle få fakturan för eller senare.... Lite dumt att spendera pengar som redan blivit öronmärkta för ett köp och sedan klaga att man måste delbetala för det är Jul....

Poängen är att Greattech inte kunde välja en sämre tid än betalning precis efter Jul när jag egentligen skulle ha betalat fakturan för ett HALVÅR sedan då jag hade planerat full betalning. Varför annars skulle jag ha valt betalning på 14-dagar? Och att jag inte fick någon som helst ursäkt eller kompensation för hela denna historian gör det inte bättre.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Greattech
Skrivet av freddiebox:

Poängen är att Greattech inte kunde välja en sämre tid än betalning precis efter Jul när jag egentligen skulle ha betalat fakturan för ett HALVÅR sedan då jag hade planerat full betalning. Varför annars skulle jag ha valt betalning på 14-dagar? Och att jag inte fick någon som helst ursäkt eller kompensation för hela denna historian gör det inte bättre.

Hej Freddiebox,

Vi har tidigare förklarat orsaken till allt detta. Vi har efter tråden skapades fått mer information om felet och haft aktiv roll i arbetet för att lösa detta så fort som möjligt med alla partner. Det handlar om flera leverantörer där felet legat hos betalleverantören som överför betalinfo från vårt system till fakturabolaget som sedan skickar ut fakturan till kunden.

Ett par dagar innan du beställde din dator har det varit en mindre systemuppdatering hos betalleverantören som sköter överförningen. Av någon anledning har detta orsakat fel på faktura/delbetalning köp där flera kunder antigen fått fakturan utan moms (25%) lägre slutbelopp och andra fler än 1 st faktura/avtal.

Alla köp vi får in oavsett betalsätt kontrollerar vi alltid manuellt innan leverans där. Varje vecka skickas en fil som innehåller alla köp till exempel fakturaleverantören som sedan betalar ut till oss och skickar ut fakturan till våra kunder. Filen som skickades som hanteras av ett annat bolag än oss och fakturaleverantören orsakade felet vilket orsakade felet med dubbla fakturor. Detta upptäckes när filen togs emot av fakturaleverantören efter att fakturaleverantören skickat ut fakturorna. Felet fanns ej innan filen skickades från oss utan när filen blev registrerad hos fakturaleverantören vilket gör det omöjligt för oss att kontrollera detta innan kunden får sin faktura. Det var då redan försent för att kunna stoppa detta då flera fakturor/avtal skapats, vi kunde inte längre komma åt dessa fakturor på grund av felet.

Vi har uppgraderat systemet och ändrat rutinerna för att detta inte ska kunna uppstå igen någonsin. Vi har aldrig tidigare varit med om detta sen 2009.

Alla kunder som fick dubbla fakturor eller utan moms har vi löst sen för ca 3 månader sedan. Alla kunder har fått nya avtal/fakturor i turordning. Då du låg sist på listan så har du fått fakturan nyligen från fakturaleverantören. Alla dessa betalningar hanterades manuellt vilket fördröjde utskicket av nya fakturor. Några fick dagen efter och andra efter någon vecka medans några får det idag. Felet blev dock löst för ca 3 månader sedan, arbetet med att flytta över och avsluta/skapa nya fakturor har man hanterat manuellt har dragit ut på tiden som sköts av fakturaleverantören då detta var ett komplex ärende.

Vi har idag en helt annan leverantör som sköter kopplingen/överförningen mellan vårt system och fakturaleverantören med nya rutiner som kommer hindra liknade händelser i framtiden.

Vi beklagar att detta gick så långt till KFM som egentligen skulle vara fryst enligt bekräftelse från fakturaleverantören. Alla övriga fakturor/avtal hade blivit stoppad men av någon anledning har det inte gått rätt till med dina faktura som gått vidare till KFM automatiskt utan vår kännedom.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Det finns ärenden där en ersättning är rimlig när vi gjort något fel, vi går dock aldrig ut med detta offentligt även om vi ersätter kunden.

Så ni anser fortfarande inte att ni gjorde fel i att instruera era kunder att ignorera fakturor med straffräntor? Och som ni agerat tidigare och anser denna tråd som ett hot är helt nonchalant.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

God Jul @Greattech, jag hoppas att ni är riktigt skadeglada. Idag skickade dessa tomtar den riktiga fakturan på 11,719kr som ska vara betald runt Jul. Det tog bara ett halvår för Greattech att få den fakturan skickad fast man valde en 14-dagars faktura. Och ingen kompensation för sveda och verk fast Greattech yrkade på kompensation tidigare. Tack för att ni skickade den precis i samband med Jul och ett halvår senare då man börjat handla julklappar. Får bli delbetalning tills vidare men jag yrkar fortfarande på kompensation.

Nä fy, tog det så lång tid? Jag följde denna tråden för länge sedan.

Permalänk
Greattech
Skrivet av freddiebox:

Så ni anser fortfarande inte att ni gjorde fel i att instruera era kunder att ignorera fakturor med straffräntor? Och som ni agerat tidigare och anser denna tråd som ett hot är helt nonchalant.

Supporten agerande helt rätt enligt informationen man fått från fakturaleverantören. Vi var redan medveten om vilka kunder som hade fått fel faktura från fakturaleverantören. Alla felaktiga fakturor blev fryst under tiden man undersökte felet. Endast din faktura hade gått vidare trots att vi bad alla andra invänta besked från oss istället för att ringa till fakturaleverantören vilket var informationen vi hade fått som skulle gå ut till kunderna. Hade fler än din faktura gått vidare så hade det självklart varit fel av oss att lämna denna info men endast din gick vidare vilket beror på att man missat frysa din faktura manuellt hos fakturaleverantören utom vår kontroll. Vi blev informerade om att alla var fryst, det handlar om mänskliga faktorn.

Jag vet inte riktigt varför du tror att vi ser denna tråd som ett hot. Vi har alltid varit tydlig med alla ärenden om att vi gärna tar upp alla typer av ärenden här som vi alltid besvarar. Vi tar aldrig en tråd som kommer upp här som något negativt eller som hot. Har vi gjort fel så förklarar vi oss och löser felet. Har vi agerat korrekt så försöker vi lösa det så gott vi kan för att få kunden nöjd inom rimliga gränser.

Det handlar inte om hur en tråd startar utan hur den avslutas samt lösningen bolaget kommer med. Utifrån vår hantering av ärendet och hur snabbt vi återkallade ärendet från KFM så anser vi att ärendet löstes inom rimlig tid. Vårt mål är alltid "nöjda kunder" oavsett vem som har rätt/fel. Vi har haft en del trådar på Sweclockers som vi alltid har besvarat oavsett om vi haft rätt/fel. Det finns ärenden där vi lämnar ut kompensation och ärenden där vi inte gör det beroende på ärende. Anser man att man har rätt till kompensation så får man maila till supporten om varför man anser att man har rätt till det så tittar vi gärna på det.

- GT

Permalänk
Skrivet av freddiebox:

God Jul @Greattech, jag hoppas att ni är riktigt skadeglada. Idag skickade dessa tomtar den riktiga fakturan på 11,719kr som ska vara betald runt Jul. Det tog bara ett halvår för Greattech att få den fakturan skickad fast man valde en 14-dagars faktura. Och ingen kompensation för sveda och verk fast Greattech yrkade på kompensation tidigare. Tack för att ni skickade den precis i samband med Jul och ett halvår senare då man börjat handla julklappar. Får bli delbetalning tills vidare men jag yrkar fortfarande på kompensation.

Ja en dålig tid att få den fakturan på.. men samtidigt hade du ju en liten aning om att fakturan skulle komma
borde varit ett avdrag som kompensation, men du kanske får en thsirt?

Skrivet av Greattech:

Hej Freddiebox,

Vi har tidigare förklarat orsaken till allt detta. Vi har efter tråden skapades fått mer information om felet och haft aktiv roll i arbetet för att lösa detta så fort som möjligt med alla partner. Det handlar om flera leverantörer där felet legat hos betalleverantören som överför betalinfo från vårt system till fakturabolaget som sedan skickar ut fakturan till kunden.

Ett par dagar innan du beställde din dator har det varit en mindre systemuppdatering hos betalleverantören som sköter överförningen. Av någon anledning har detta orsakat fel på faktura/delbetalning köp där flera kunder antigen fått fakturan utan moms (25%) lägre slutbelopp och andra fler än 1 st faktura/avtal.

Alla köp vi får in oavsett betalsätt kontrollerar vi alltid manuellt innan leverans där. Varje vecka skickas en fil som innehåller alla köp till exempel fakturaleverantören som sedan betalar ut till oss och skickar ut fakturan till våra kunder. Filen som skickades som hanteras av ett annat bolag än oss och fakturaleverantören orsakade felet vilket orsakade felet med dubbla fakturor. Detta upptäckes när filen togs emot av fakturaleverantören efter att fakturaleverantören skickat ut fakturorna. Felet fanns ej innan filen skickades från oss utan när filen blev registrerad hos fakturaleverantören vilket gör det omöjligt för oss att kontrollera detta innan kunden får sin faktura. Det var då redan försent för att kunna stoppa detta då flera fakturor/avtal skapats, vi kunde inte längre komma åt dessa fakturor på grund av felet.

Vi har uppgraderat systemet och ändrat rutinerna för att detta inte ska kunna uppstå igen någonsin. Vi har aldrig tidigare varit med om detta sen 2009.

Alla kunder som fick dubbla fakturor eller utan moms har vi löst sen för ca 3 månader sedan. Alla kunder har fått nya avtal/fakturor i turordning. Då du låg sist på listan så har du fått fakturan nyligen från fakturaleverantören. Alla dessa betalningar hanterades manuellt vilket fördröjde utskicket av nya fakturor. Några fick dagen efter och andra efter någon vecka medans några får det idag. Felet blev dock löst för ca 3 månader sedan, arbetet med att flytta över och avsluta/skapa nya fakturor har man hanterat manuellt har dragit ut på tiden som sköts av fakturaleverantören då detta var ett komplex ärende.

Vi har idag en helt annan leverantör som sköter kopplingen/överförningen mellan vårt system och fakturaleverantören med nya rutiner som kommer hindra liknade händelser i framtiden.

Vi beklagar att detta gick så långt till KFM som egentligen skulle vara fryst enligt bekräftelse från fakturaleverantören. Alla övriga fakturor/avtal hade blivit stoppad men av någon anledning har det inte gått rätt till med dina faktura som gått vidare till KFM automatiskt utan vår kännedom.

- GT

Så han fick ingen kompensation med tanke på allt med KFM och SVEA och förmodligen sömnlösa nätter??
hmm..

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Ni kanske borde läsa igenom tråden. Ni skriver på ett flertal tillfällen att trådar som dessa på Sweclockers är ett hot från oss konsumenter för att få reducerat pris för försenade leveranser. Förstår fortfarande inte hur ni anser denna tråd som ett hot. Detta är vanligt hyfs.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Bra att såna här trådar dyker upp då och då så man påminns om vilka företag man inte skall göra affärer med.
Särskilt Greattech som är svenska mästare i bortförklaringar.

Permalänk
Medlem

GT, tråkigt att se att ni hela tiden belyser att 9/10 fakturor inte gick till KFM.
Tror inte det gör trådskaparen nå lyckligare alls.
Sen att det kan ta 6 månader att få ut rätt faktura är helt sjukt.
Veckan efter köpet hade ni kunnat skicka han rätt faktura och sedan löst era problem med dom felaktiga utan att ts ens är inblandad.

Permalänk
Medlem

Det som är mest skrämmande med GT är deras konstanta behov att skylla på andra och vägra ta eget ansvar. De kunde när som helst ha kontaktat Svea och makulerat den felaktiga fakturan.

Varför inte bara konstatera att vi gjorde bort oss, gett kund lite goodwill och sedan sett bra ut i de flesta läsares ögon, men nej...istället envisas de med att förklara hur det är någon annans fel utan att inse hur fel de har.

Synd att dylika företagare får fortsätta sin verksamhet, borde finnas någon slags straff då man neglerat kunder på detta sätt och dessutom ljuger om det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bra att såna här trådar dyker upp då och då så man påminns om vilka företag man inte skall göra affärer med.
Särskilt Greattech som är svenska mästare i bortförklaringar.

De är ju inte ens bra på detta heller, bara att lotsa att det inte regnar. Som att hälla vatten på en gås ungefär....

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jädrar vilken galen tråd. Jag vet iaf nu vart jag INTE ska handla mina julklappar...Suck.

Hoppas det löser sig för trådskaparen och att butiken efter typ ett halvår kan visa lite servicevilja och lösa problemet så som de _seriösa_ butikerna så som inet, webbhallen, dustin, komplett m.fl. hade gjort redan från dag 1.